Pagina 1 van 1
Problemen met parameters...
Geplaatst: di 27 dec 2016, 19:16
door Ginovrijn
Hallo,
Ik heb een digital designs 2510 subwoofer.
Enigste parameters zijn:
Fs - Hz 41.05
QMS 6,872
QES 0,735
Qts 0,664
Vas - cu ft 0.360
Xmech - mm 66
Xmax - mm 17
2x4 ohm
Ik zou graag een gepoorte subwoofer kist willen maken voor in de auto max maten 100x30x30..
Wie kan me ermee helpen om toch goed uit te komen met winisd of helpen een kist te berekenen.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: wo 28 dec 2016, 0:41
door Henkjan
zo aan die parameters te zien is die niet echt (echt niet) bedoeld voor een gepoorte kast, lijkt meer voor free-air, maar gesloten zou mss ook nog wel kunnen.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: wo 28 dec 2016, 1:52
door Rudy_h
Qts is idd wat aan de hoge kant, je zou idd denken aan gesloten.
Deze woofers zijn in eerste instantie bedoeld voor spl.
Zou een kast maken van rond de 40-45 liter, een 10cm poort met een lengte van 55cm, dit is wel een lage afstemming maar door de poort in te korten kan het altijd nog hoger. Dit hangt van de auto af.
Rudy
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: wo 28 dec 2016, 11:54
door Ginovrijn
Oke dankje! DD stelt wel gepoort voor wel apart dat die dan free air of gesloten ook kan. Is TL dan geen optie?
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: wo 28 dec 2016, 12:25
door Henkjan
TL zal prima lukken maar over t algemeen.zal.dat een flink grotere kast opleveren
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 02 jan 2017, 14:19
door Ginovrijn
Hoeveel liter moet die zijn als ik gesloten wil spelen?
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 02 jan 2017, 19:17
door Bertje
Kan gesloten vanaf 35 liter ongeveer, is niet zo heel kritisch. Maar wetende dat dit soort woofers meestal hard "moeten" spelen is gesloten misschien niet wat je wil.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 02 jan 2017, 21:45
door Ginovrijn
Wat bedoel je dan met hard "spelen" ? Sorry ben beetje nieuw kwa audio.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 02 jan 2017, 22:42
door Bertje
Ik bedoel precies wat er staat eigenlijk..

een gesloten behuizing klinkt (speelt) minder luid dan een gepoorte behuizing (dezelfde woofer, dezelfde versterker etc.)
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: di 03 jan 2017, 12:44
door Ginovrijn
Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: di 03 jan 2017, 22:01
door Ginovrijn
Wat lijkt jullie de beste oplossing?
Free air/gepoort/gesloten
Ben benieuwd naar jullie mening.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: wo 04 jan 2017, 9:30
door dre
Rudy_h schreef:Qts is idd wat aan de hoge kant, je zou idd denken aan gesloten.
Deze woofers zijn in eerste instantie bedoeld voor spl.
Zou een kast maken van rond de 40-45 liter, een 10cm poort met een lengte van 55cm, dit is wel een lage afstemming maar door de poort in te korten kan het altijd nog hoger. Dit hangt van de auto af.
Rudy
Dit lijkt me een prima advies.
Op de website raden ze 42.5l aan voor bass-reflex.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: do 05 jan 2017, 9:35
door Bertje
Ginovrijn schreef:Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Meet anders de huidige poort op, lengte en diameter. Dan kan je (of ik..) de afstemming zo simuleren en zien waarom het klinkt zoals het klinkt..
35L is wel redelijk aan de kleine kant.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: do 05 jan 2017, 9:57
door Ginovrijn
Het is een slotpoort, de maten:
3.6 x 25.6
49.3 cm lang
Ben benieuwd!
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: do 05 jan 2017, 16:24
door Ginovrijn
Bertje schreef:Ginovrijn schreef:Ow zo, jaa dat klopt. De woofer speelt nu 35 netto gepoort alleen mis nu een hoop. Alleen de kickbass is ongelofelijk.
Echt laag merk je weinig van. Is 40hz gepoort.
Meet anders de huidige poort op, lengte en diameter. Dan kan je (of ik..) de afstemming zo simuleren en zien waarom het klinkt zoals het klinkt..
35L is wel redelijk aan de kleine kant.
Als je voor me kunt kijken graag!
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: zo 08 jan 2017, 20:51
door Bertje
Aan de kistafstemming mankeert eigenlijk niet zoveel, poortafstemming is op 40Hz en daarmee zou je toch behoorlijk diep mee kunnen gaan. Staat er misschien een subsonic filter aan op de versterker? Bassboost op een hogere frequentie wellicht?
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 09 jan 2017, 18:51
door Ginovrijn
Subsonic staat uit en geen bassboost..
Heb nu een andere kist gemaakt 55l 35hz en klinkt stukke beter! En mindere piek.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 09 jan 2017, 18:59
door Ginovrijn
Of is dit te groot? Ik ben nieuw hierin, ik dacht dat het wel kon ivm hoge qts.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: ma 09 jan 2017, 19:33
door Bertje
Dat zou best kunnen, had op 'm rond 50 liter inhoud dacht ik al even gesimuleerd. Maar 55L kan ook, geen probleem.
Re: Problemen met parameters...
Geplaatst: di 10 jan 2017, 19:10
door Ginovrijn
Oke super! Klinkt veel beter nu!