van pc naar radio

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
markje

van pc naar radio

Bericht door markje »

Beste mensen,

Kan ik simpelweg de uitgang van de pc aan de signaaldraden van de kop van een casettedeck hangen (eventueel met een voorschakelweerstand van welke waarde)? ik weet dat er verloopcasettes zijn, maar dan moet ik toch de boel verbouwen ivm het klepje en een jack kabel met chassisdeel heb ik nog wel liggen.

(het is voor internetradio via mijn radio/casettespeler op mijn werk, dus het mag het liefst niks kosten)

Groeten Mark
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Het signaal, afkomstig van de kop, ondergaat een behoorlijke frequentiecorrectie, plus een grote hoeveelheid versterking.
Die correctie heeft een aantal kantelpunten, om dat te simuleren in de electronica om dat vervolgens aan de kopingang aan te bieden, is boelveel meer werk en kost je veel meer tijd dan simpelweg een kopje in een oude cassette te steken en daar een kabeltje aan te solderen naar de geluidskaart toe.

Ook hier zou je eventueel wat moeten/kunnen corrigeren, maar dat is doorgaans een simpele kwestie van een spanningsdeler met een hoogdoorlaatfilter ( = condensator over bovenste tak van de spanningsdeler).
Verder een klein stukje uit het cassettevakje vijlen om de kabel door te laten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ;) je hebt ook van die verloopjes om bv een diskman op een cassettespeler aan te sluiten met een zeg maar verloopcassette. echt plug&play dus
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

....of twee kleine speakertjes aan je PC knopen misschien?
markje

Bericht door markje »

Die verloopdingen ken ik, maar die ik gezien heb zijn 20 euro en dat vind ik een beetje overdreven. Los daarvan: ik moet dan de radio toch verbouwen, want anders kan het klepje niet dicht, dus er moet ergens een hoekje weggezaagd/weggevijld worden.

Pc speakertjes is idd een optie... vanavond eens de zolder opduiken, want volgens mij ligt er nog wel wat ergens.

KT88: waarom kun je met een kop wel zo eenvoudig het signaal overbrengen, maar niet gewoon met 4 draadjes? Is de karakteristiek van de kop dan zo grillig?

Groeten Mark
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Het is een wat technisch verhaal, maar here we go the simple way :

De ingang van de kopversterker in een cassettedeck is relatief hoogohmig en vreselijk gevoelig, denk hier in millivolts.
Omdat de kop een spoel is, zal ze een spanning afgeven die zeer afhankelijk is van de frequentie.
Bij hogere frequenties gaan parasitaire capaciteiten een rol spelen, die ook gecompenseerd moeten worden, bij lagere frequenties de spleetlengte.
Daar komt dan nog bij dat er bij opname ook gecorrigeerd werd, om de verliezen in kop en bandmateriaal te compenseren, zwijgen we nog maar van Dolby en eventuele HX-pro oplossingen om de HF-uitsturing van de band wat omhoog te krijgen.

Ga je nu op die gevoelige ingang een kabeltje aansluiten met een lijnsignaal, dan is dat veel te sterk en bovendien, omdat het niet frequentie-gecorrigeerd is, zal het nergens naar klinken.
Je moet dan dus gaan verzwakken, de diverse kantelpunten van de weergaveversterker invers filteren, en compenseren voor de kopimpedantie en spleetlengte (zit ook in het filter).

Ga je nu een kopje in nepcassette tegenover het bestaande kopje zetten, dan heb je al meteen 3 voordelen:
1. Je kunt naar believen de nepcassette plaatsen, of een echte cassette.
2. De kop is laagohmig en als "weergever" tamelijk ongevoelig, dus weinig bromproblemen te duchten.
3. De kop is ook een spoel, dus bij aansturing met een laagohmige bron via een weerstand, zal dat meer als stroombron werken en als zodanig al een deel van de frequentiecorrectie voor zijn rekening nemen.

Voor het restant van de correctie, de hoogafval omdat de spoelimpedantie nu eenmaal toeneemt bij toenemende frequentie, dient het compensatie C-tje over de bovenste tak van je spanningsdeler of, in geval van een enkele serieweerstand, de C daaroverheen.
In commerciële adaptorcassettes zie je dat netwerkje dan ook steeds terugkomen.

Ik kan je precies de kantelpunten aangeven, alsmede de filterkarakteristieken, maar daar schiet je nog niet zoveel mee op vrees ik.

Op het net zijn wel schemaatjes te vinden van adaptorcassettes, als je er een uurtje voor over hebt is zoiets best zelf te bouwen.
Voor een 10 euro koop je zoiets bij de Blokker oid., het is maar net wat je wil..........
markje

Bericht door markje »

Ik heb er 1 gescoord, gratis, dus die gaat morgen mee, kijken of het wil werken en hopen dat ik niet te veel hoef te verbouwen aan het klepje... maar ja, het zij zo, het is beter dan "rood" 10 keer op een dag :?

Groeten Mark
markje

Bericht door markje »

Nou, het is wel te horen dat ie gratis is...

Je hoort continu het bandje rammelen en tikken, dus mee naar huis straks en kijken of er wat aan de sleutelen valt dat ie stil is.

Groeten mark
SARK

Bericht door SARK »

markje schreef:
Je hoort continu het bandje rammelen en tikken, dus mee naar huis straks en kijken of er wat aan de sleutelen valt dat ie stil is.
In een aantal van die adapters zit een mechanisme dat er voor zorgt dat beide spoeltjes draaien, bij veel cassettedecks stopt het spelen namelijk automatisch als de "naloop" rol niet meer draait (beveiliging). Ik denk dat dit mechanisme wat herrie maakt, voordat je alles er uit gaat slopen eerst even checken of je cassettespeler het toe staat om alleen het opwind wieltje te laten draaien.
markje

Bericht door markje »

Hoi SARK, twee zielen, 1 gedachte. Daarnet het bandje opengeschroefd en alles wat bewoog eruit gesloopt. Werkt goed.

Probleem opgelost (gratis ook nog). Ik heb niks hoeven slopen, want het klepje is erg dik (ik heb tussen bandje en klepje bijna de ruimte van een bandje over) en de zijkanten sluiten slecht genoeg aan om het kabeltje erlangs te leiden.

Groeten Mark
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”