Pagina 1 van 1

programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 17:24
door ronnydepony
Nu ik bezig ben om mijn muziekcollectie te streamen via Raspberry Pi en ik deze wil aansluiten op AF-Dac LB van Knuisje heb ik de volgende vraag : ik wil 2 displays gebruiken ;
1 voor de Raspberry Pi waarop alles van de inhoud zichtbaar zou moeten zijn, zoals artiest, song, albumart enz ...
1 voor de Dac van Knuisje waarop de gegevens zichtbaar blijven zoals ze nu zijn.

Om dit overzichtelijk te houden dacht ik aan een scherm voor beide van 4.3 inch.
Natuurlijk moet hiervoor de software van Knuisje aangepast worden.
Maar hoe begin je hier aan ?

Laat ik duidelijk wezen dat ik enkel nog display-aanpassingen wil doen .

En natuurlijk liefst in het Nederlands als er naar sites worden verwezen :D

Re: programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 19:27
door hsmeets
Je zou eens kunnen kijken bij een firma als 4D Systems. Is een leverancier van z.g.n. Smart Displays. Dat zijn TFT schermen die je veelal via een serieele verbinding/protocol kunt aansturen. Met een paar GPIO's kun je die dan vanuit 'n rPI en ook de microcontroller zoals die van de AFDAC-LB aansturen.

Je zult de firmware van Knuisjes dac stevig moeten aanpassen en het is de vraag of

a) de code niet te groot wordt voor de microcontroller en
b) de GPIO's waarmee Knuisje het LCD scherm aanstuurt de meest geschikte zijn om ook serieel met het display te praten (aanname is dat je de GPIO's voor de LCD aansturing hergebruikt voor de aansturing van het TFT display) en
c) als ik mij niet vergis heeft de LB dac een print waar het display samen met de microcontroller op zit, dan moet je nogal ingrijpen in de hardware/print en loont het ontwerpen van een nieuwe print zich wel......

Het kan allemaal wel maar kost meer tijd en moeite dan ik vermoed dat je denkt. Kun je in C programmeren?

Re: programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 19:36
door hsmeets
'k zie dat Knuisje het LCD scherm serieel aanstuurt, met de vrijvallende GPIO zou het dus wel moet lukken om ook de seriële interface van zo'n smart display aan te sturen.

Re: programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 19:37
door knuisje
Het scherm van de afdac wordt aangestuurd met SPI. Als jouw scherm dat aankan is het hardwaretechnisch wel te doen.

Re: programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 19:54
door ronnydepony
Ik wil gerust beginnen van nul af, maar hoe krijg ik bvb die code van Knuisje zichtbaar ?
Welke files moet ik nemen en welk programma om te starten ?

Re: programmeerhulp voor display

Geplaatst: ma 28 nov 2016, 20:25
door knuisje
De broncode kun je hier vinden: klik.

De programmeeromgeving is Atmel Studio.