Pagina 1 van 7

Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 11:12
door Herbix
Misschien bestaat er al een topic hierover,

Wat mij opvalt als je je verdiept in de zogenaamde high-end luidsprekers en andere exotische fabrieksels, is dat het meestal halleluja en andere lofuitingen is...... terwijl de gemiddelde zelfbouwer zeker dezelfde, danwel wel betere systemen bouwt.
Kortom, conclusie, een zelfbouw speaker kan nooit tippen aan een "fabrieks' speaker :think:

Las een artikel over de Scanspeak Vertigo,
https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music- ... nSpeak.pdf

Niet dat er slecht over wordt gesproken, maar toch proef je tussen de regels het imago van de zelfbouwer. Zat er nou een exotische Italiaanse naam achter en werden ze gebouwd in een nuffig dorp, dan was het halleluja en fabeltastisch hoe het mogelijk is dat een kleine fabriekant dit kan etc etc.... der zitten potverdorie units in die door gerenommeerde fabrikanten worden gebruikt, het filter is een top ontwerp, en met een paar upgrades is het een briljant filter. Ok kost je dan ook 3 ruggen, maar dan heb je ook wat :rock:
Wil men minstens dezelfde geluidskwaliteit van een "fabrieksluidspreker", zorg dan voor een leuke erfenis, :lagge:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 11:29
door Pjotr
.

Commerciële systemen draaien nu eenmaal mee in een marketing circus van vestzak-broekzak. Daarvan moeten heel wat boterhammen belegd worden en liefst zo dik mogelijk. De bladen/recensenten parasiteren daar nu eenmaal op, dus die zullen hun (betalende, eh "sponsorende") gastheer zoveel mogelijk ten dienste zijn. Die René van Es is daarvan wel een extreem voorbeeld, die kan mij wat weg zwammen zeg. Als je in zijn verhaal "luidspreker" vervangt door "fietswiel" verandert er eigenlijk niets aan zijn verhaal.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:04
door Dan
Het grootste probleem met zelfbouw is dat het niet reproduceerbaar is. De ene zelfbouwer is handiger dan de ander.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:07
door Herbix
Dan schreef:
Het grootste probleem met zelfbouw is dat het niet reproduceerbaar is. De ene zelfbouwer is handiger dan de ander.
Hoe bedoel je? :think:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:10
door Shadow
Pjotr schreef:
Die René van Es is daarvan wel een extreem voorbeeld, die kan mij wat weg zwammen zeg. Als je in zijn verhaal "luidspreker" vervangt door "fietswiel" verandert er eigenlijk niets aan zijn verhaal.
Ik vind het kwalijk dat hij ook voor de audio creative site schrijft, vroeger schreef ie ook voor HIFI.NL toch?
Verschrikkelijke artikelen vol met gelul...
Dan schreef:
Het grootste probleem met zelfbouw is dat het niet reproduceerbaar is. De ene zelfbouwer is handiger dan de ander.
De kits van speakerland en speakers en co zijn zonder uitzondering leverbaar met houtpakket....
De meeste Visaton kits kan je kant en klare houtpaketten voor kopen...
Via CNC mannen kun je bijna ieder ontwerp laten frezen...
Hoezo niet reproduceerbaar?

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:30
door Herbix
Pjotr schreef:
.

Commerciële systemen draaien nu eenmaal mee in een marketing circus van vestzak-broekzak. Daarvan moeten heel wat boterhammen belegd worden en liefst zo dik mogelijk. De bladen/recensenten parasiteren daar nu eenmaal op, dus die zullen hun (betalende, eh "sponsorende") gastheer zoveel mogelijk ten dienste zijn. Die René van Es is daarvan wel een extreem voorbeeld, die kan mij wat weg zwammen zeg. Als je in zijn verhaal "luidspreker" vervangt door "fietswiel" verandert er eigenlijk niets aan zijn verhaal.
Haha je verwoordt het wel goed ja, maar die recensisten hebben wel een grote schare aanhangers. :proost:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:39
door Pjotr
Dat heeft de cosmetica industrie met aanhangende bladen ook :D Men wil een potje verzachtend vet en krijgt er voor veel geld een illusie bij.
Shadow schreef:
Ik vind het kwalijk dat hij ook voor de audio creative site schrijft, vroeger schreef ie ook voor HIFI.NL toch?
Verschrikkelijke artikelen vol met gelul...
Doet ie volgens mij nog. En sterker nog, dit ZBA forum is ontstaan vanuit de puinhoop van het oude forum van hifi.nl. Prachtig was zijn verhaal over een soort van sjoelschijven die je op je speakers kon plakken en waarmee alle problemen opgelost zouden worden. Die gingen bij hem nooit meer weg. Dat is te zeggen................ ik heb ze bij latere speaker recensies nooit meer terug gezien of sowieso nog wat van gezien.

Audio bladen en dit soort recensiesites balanceren w.m.b. kritiekloos nogal eens op het randje van zwendel. Iets waar de zelfbouw niets van moet hebben in principe (en zich min of meer ook tegen keert). Ze zullen dus wel nooit vriendjes worden. Eigenlijk is het wel bijzonder dat van Es überhaupt over zelfbouw schrijft en dan ook nog zo uitgebreid.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 12:50
door pappaleo
Ik ken René van Es persoonlijk. Hij werkt in het normale leven bij PostNL, die recensies doet ie erbij. Hele aardige vent, maar zijn schrijfsels....... :-&

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:00
door Kalimba
Ik ben een paar keer gewisseld van zelfbouw naar fabrieksluidspreker. Het enige overtuigende merk waar ik nog steeds groot fan van ben is het Nederlandse Audiolab. De kwaliteit/ prijsverhouding vond ik uitzonderlijk goed. Ik kan helaas geen luidsprekers ontwerpen maar vind het bouwen er van één van de leukste dingen die er is. Daarbij ben ik altijd kritisch gebleven en vertrouwde alleen m'n eigen oren. Daar heeft een tijdschrift of iemand anders nooit invloed op gehad. Ik kan me nu ook niet meer voorstellen dat ik ooit een fabrieksluidspreker zal kopen. Het verschil tussen zelfbouw en fabrieksmodel is enorm groot. zie bijvoorbeeld de Revelator tweeter in een fabrieksmodel zitten. Dan ga je al snel rond of over de 10k heen (zelfs 1 van 4,5 mil) en dan vraag ik mij heel erg af hoe goed de kast is en of het filter vergelijkbaar is met de kwaliteit van zelfbouw.

Ook inderdaad de onzin over accessoires. Ik vind het lachwekkend maar ook triest hoe ze mensen overtuigen van grote onzin in de bladen.
Ik ben een marketing man maar heb een afkeer tegen schreeuwen dat je het beste bent zoals Bose en Mediamarkt veelal doen en mensen eigenlijk belazerd.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:02
door Pjotr
pappaleo schreef:
Ik ken René van Es persoonlijk. Hij werkt in het normale leven bij PostNL, die recensies doet ie erbij. Hele aardige vent, maar zijn schrijfsels....... :-&
Tja, maar hoe die man slaapt zeg, lijkt mij nogal ongemakkelijk op een stel speakers:

Citaat:

"Lodwick heeft daarentegen een haast perfect album afgeleverd als het gaat om
kwaliteit. De stem is een natte droom op de juiste weergevers,............."


Daar loop je toch niet mee te koop :-&

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:11
door pappaleo
Pjotr schreef:
Daar loop je toch niet mee te koop :-&
Ik zei al:
pappaleo schreef:
Hij werkt in het normale leven bij PostNL
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:24
door Herbix
pappaleo schreef:
Pjotr schreef:
Daar loop je toch niet mee te koop :-&
Ik zei al:
pappaleo schreef:
Hij werkt in het normale leven bij PostNL
:rofl: :rofl: :rofl:
:think: post.nl, dat is ook geen vetpot, vandaar recensist :-#

Maar ff zonder gekheid, dan nog word de zelfbouwer afgeschilderd als een verdwaasde zolderkamer artiest, terwijl ik mijn speakers best netjes heb afgewerkt :rofl:
Heb jarenlang een abbo gehad op HomeStudio, iemand nog mee bekend? Heb ze allemaal bewaard :think: en soms lees ik der nog wel eens in, nothing has changed haha, eerst een fijn verhaal, 2 pagina's later een dikke advertentie van een paar duizend gulden, toentertijd :rofl:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:27
door Muug
Herbix schreef:
:think: post.nl, dat is ook geen vetpot,
Opgepast, binnenkort is dat post.be :?

Ooit al op Pureforum.be geweest? Sympathieke mensen, maar ook daar geloven ze enkel in ZEER duur fabrieksspul. In een "toon je DAC"-topic had ik het eens over de DAC van knuisje. Geen énkele reactie. Zelfs geen onbeleefde 8)

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:29
door pappaleo
Het is ook nog eens postnl.nl :mrgreen:
Daar gaan die belgen last mee krijgen.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:38
door markbakk
Er zijn natuurlijk best fabrikanten die dingen doen waarvan zelfbouwers alleen maar kunnen dromen, maar dan nog is alles een afweging tussen kwaliteit, budget en ontwerpdoel. Eerlijk is eerlijk, wij leven ook bij de gratie van fabrikanten van drivers die die dingen ook los willen slijten en niet alleen als toelevering voor luidsprekerfabrikanten. Geldt ook voor m.n. versterkers.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 13:45
door metabaron
Ik denk gewoon dat het verschil geld is. Voor ons is het een hele leuke hobby.
Voor de degene die er geld mee moeten verdienen is het geen vetpot (denk ik). En die komen dan ook met de meest waanzinnige verhalen om maar een paar klantjes te winnen.

Dit is weleens meer gezegt maar het lijkt wel op religie...iets geloven zonder bewijs. Voorbeelden te over in de kurkjes en andere voodoo rommel. En de stevige geprijsde high end dingen. (Die wij nabouwen of verbeteren voor een fractie van de prijs).

Dennis

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 14:15
door b_force
Ik ben nu al een paar jaar professioneel actief met luidsprekers.
Om de verschillen uit te leggen, moet je naar de verschillende markten kijken.

Pro-audio (sound reinforcement)
Portable
Studio
Surround sound
Home audio
etc etc

Het grootste verschil zit hem meer in het feit dat je als producent optimaliseert naar prijs en hoe iets handig te produceren is (wat eigenlijk ook weer prijs is).
Daarnaast ligt de focus op massa productie, wat direct al andere compromissen met zicht mee brengt.
Het betekend ook dat je ontwerptechnisch ergens een middenweg moet gaan zoeken. Waar iedereen blij mee is zeg maar.
(waar ik persoonlijk niet zo in geloof)
Uiteindelijk ook nog bepaalde regelgeving plus de klant garanderen dat het ten aller tijden werkt.
Daarboven op komt ook nog eens dat je moet oppassen niet zomaar (per ongeluk) verzeild te raken in een (stompzinnig) patent van een concurrent.
(iets waar ik al helemaal niet in geloof).
Als hobbyist heb je daar geen last van.

Eventjes een paar kabeltjes aan elkaar prutsen, of naar Jantje elektronica fietsen om een paar caps te fixen, dingen met tie-wrapjes en hot-glue vastzetten, zit er dus niet bij.


Er is echter een bepaalde niche markt waar ik mij altijd over verbaast hebt.
De zogenaamde audiofiel achtige, exotische luidsprekers, die veel te veel geld kosten.
Productietechnisch zitten die dingen namelijk behoorlijk slecht in elkaar, (dan laat ik engineer-technische aspecten zelfs nog weg) wat direct al de prijs omhoog drijft.
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat bepaalde dingen letterlijk met de hand worden gemaakt, ipv een slimme manier.
Je betaald dan dus eigenlijk voornamelijk voor arbeid (uurloon). Sja, dan doen veel handige Harries het liever zelf.
Er zijn echter bepaalde andere (goedkopere) merken (met kwaliteit) waar ik het zelf niet voor kan doen.

Bedenk ook dat de techniek de laatste tijd sterk is veranderd.
Iedereen kan tegenwoordig al een elektronica en akoestiek lab met de juiste meetapparatuur opzetten.

De rest van het commentaar, is simpelweg arrogantie.
Omdat mensen 'professioneel' werken, en een master degree + PhD in weet-ik-veel wetenschap hebben, denken ze het allemaal te weten.
Als je echter een paar jaar met deze mensen werkt, zie je dat er een hoop beunhazen zijn, zelfs van grote bekende merken.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 14:31
door Pjotr
Kweenie Bart, jouw stukje zo lezende zou je het als audiorecensent niet slecht doen denk ik... :lol:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 14:47
door Herbix
Pjotr schreef:
Kweenie Bart, jouw stukje zo lezende zou je het als audiorecensent niet slecht doen denk ik... :lol:
B-force heeft wel een punt, uiteindelijk gaat het om geld te verdienen, maar dan wel de manier waarop, onzin verkopen is niet zo moeilijk :lol:

Het verschil horen in 10cm zilver of koperkabel is al dubieus, laat staan met andere accessoires die onbetaalbaar zijn, ingestraalde zekeringen, stukken netsnoer van enkelen honderden euri's, helaas bezit ik niet de oren om dit te kunnen horen, maar wat ik wel hoor is of iets goed is of niet, daar heb ik maar een paar minuten voor nodig :bakkie:

We hebben slecht, goed en beter, alles wat daarboven komt is grijs gebied :lagge:

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 14:59
door Pjotr
Uiteraard gaat het om geld verdienen, dat begon al bij Edison voor zover dat onze hobby betreft. Daar is ook helemaal niks mis mee, het is de manier waarop dat gebeurt.

Mijn opa zei altijd: Veel geld verdienen/vergaren gaat zelden op een nette manier en gaat vrijwel altijd ten koste van anderen. In de tijd van de VOC hadden de anderen weinig te kiezen, ze werden gewoon als slaaf in bezit genomen. Tegenwoordig mag men wel zelf kiezen. Maar het blijft beide het recht van de sterkste/brutaalste.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 15:49
door b_force
Herbix schreef:
Pjotr schreef:
Kweenie Bart, jouw stukje zo lezende zou je het als audiorecensent niet slecht doen denk ik... :lol:
B-force heeft wel een punt, uiteindelijk gaat het om geld te verdienen, maar dan wel de manier waarop, onzin verkopen is niet zo moeilijk :lol:

Het verschil horen in 10cm zilver of koperkabel is al dubieus, laat staan met andere accessoires die onbetaalbaar zijn, ingestraalde zekeringen, stukken netsnoer van enkelen honderden euri's, helaas bezit ik niet de oren om dit te kunnen horen, maar wat ik wel hoor is of iets goed is of niet, daar heb ik maar een paar minuten voor nodig :bakkie:

We hebben slecht, goed en beter, alles wat daarboven komt is grijs gebied :lagge:
Geld verdienen is idd waar het om gaat.
Wat je typisch ziet bij duurdere audiofiele merken, is dat het om het hele verhaal gaat.
Zo zit namelijk ook de doelgroep in elkaar. Die willen graag ingepakt worden met mooie sprookjes.

PA mensen zitten volkomen anders in elkaar. Die hebben 3 regels.
1 - Blijft het heel?
2 - Blijft het heel?
3 - Blijft het heel?

Wat Peter zegt snap ik wel. Hoe sommige bedrijven verkopen is op het randje van liegen.
Overigens gaat dat best ver. Op dit moment werk ik bij een bedrijf die Class-D controller chips maakt.
We zijn nu bezig met de metingen voor de datasheet en hoe we dat handig gaat verwoorden.
Je ziet dan ineens dat zelfs bedrijven als TI, AKM, Cirrus logic (onze chip heeft nmlk ook een ADC en DAC aan boord) buitengewoon dubieuze getallen neergooien. (SNR wordt bv letterlijk vanuit de dynamic range gekopieerd, wat in werkelijkheid veel te rooskleurig is).
Sja, wat ga je dan doen, als enige eerlijk zijn over specs?
Dat is je eigen glazen ingooien.
Zelfde geldt voor PA, genoeg bedrijven/concurrenten gezien die 130dB uit een 12 inch toveren.
Misschien dat bij sommigen andere natuurkunde wetten gelden? :lol: :lol:

Daarnaast zijn er ook nog mensen, bedrijven en zelfs engineers die niet beter weten.
Als zij werkelijk denken dat een zilverkabeltjes het verschil maakt, of dat een bandtweeter gaat werken op een 8-inch luidspreker.
Sja, kun je het dan nog liegen noemen?

In de muziekwereld zie je dit heel sterk. Blijkbaar hebben mensen er een paar ruggen voor over dat een oude grijze vent met zijn eeuw oude beitels beetje bij beetje een gitaarblad op maat friemelt. Ik denk dan persoonlijk, pak een (CNC) frees en je bent in 2 minuten klaar.
Minder arbeid = lagere prijs.
Voor sommigen is dat niet echt ambacht meer, maar massa productie.
Voor mij gaat het erom dat het goed speelt, lekker klinkt en niet een al te grote aanslag maakt op mijn portemonnee.

Wat ik enkel wil aangeven is dat bepaalde keuzes heel persoonlijk zijn.
Zolang iedereen dat van elkaar accepteert en respecteert.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 15:59
door John P
Nu moet je je even verplaatsen in zo'n reclameman: Komt er een klant met een geplastificeerd houten doosje waar geluid uit komt. Vraag je wat is hier nieuw aan , zegt de klant: niets, zo doen we het al 50 jaar. Is de bas beter als bij een ander: nee, dat ligt aan de kamer en de opstelling. Zijn de stemmen soms beter: nee dat ligt aan de bron en de opstelling. Gaat die harder als de ander: nee dat ligt aan de grootte en prijs en die moeten beide klein zijn. Nu mag ik een unique selling point en een stukje beleving verzinnen.

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:00
door Shadow
b_force schreef:
Wat ik enkel wil aangeven is dat bepaalde keuzes heel persoonlijk zijn.
Zolang iedereen dat van elkaar accepteert en respecteert.

Ja nou, net zoals muzikanten en vintage instrumenten, heerlijk;
Ik keek die documantaire over Marco Borsato ooit eens, daar zei ie tegen z'n nieuwe bassist;
"wat een ouwe rotgitaar is dat, kun je geen nieuwe betalen?"
Die knakker over de saus...zo zie je maar, sommigen hebben gewoon liever iets nieuws...

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:57
door b_force
John P schreef:
Nu moet je je even verplaatsen in zo'n reclameman: Komt er een klant met een geplastificeerd houten doosje waar geluid uit komt. Vraag je wat is hier nieuw aan , zegt de klant: niets, zo doen we het al 50 jaar. Is de bas beter als bij een ander: nee, dat ligt aan de kamer en de opstelling. Zijn de stemmen soms beter: nee dat ligt aan de bron en de opstelling. Gaat die harder als de ander: nee dat ligt aan de grootte en prijs en die moeten beide klein zijn. Nu mag ik een unique selling point en een stukje beleving verzinnen.
:lol: :lol: :lol:

Klopt behoorlijk.
Afgelopen 50 jaar is er niet bijzonder veel veranderd.

Hoewel, aan de andere kant. Sinds een jaar of 5 zie je alles typisch kleiner worden.
Met alle complicaties daarbij.
Ik sprak laatst een aantal winkeliers over gitaarversterkers.
Tegenwoordig krijgen ze die zware 50-100W bakken aan de straatstenen niet meer kwijt.

Vergeet niet, er is een verschil tussen iets weergeven dat accuraat is, of dat gewoon lekker klinkt.
(Dat laatste doet Bose al vanaf het begin)

Re: Niet serieus genomen.........

Geplaatst: do 17 nov 2016, 17:48
door Herbix
Atohm GT1-HD luidsprekers
09 april 2016 door René van Es 1 Reactie

Lees effe mee.........time coherent filter, is dat een mooi woord voor alles suf gefilterd? Zuigkring hier, correctie daar..... lijkt troels gravesen wel, filtert ook alles jus uit een speaker :sure:

Time Coherent Cross-over
De woofer is in staat een frequentiebereik te overbruggen van 20Hz tot 2500Hz, met een geringe vervorming zelfs bij hoge belasting. Binnen in de aluminium basket bevindt zich eigenlijk Atohm’s beste woofers/midrange geven ze zelf aan. Een specialiteit van Atohm is het gebruikte Time Coherent Cross-over in de GT1-HD. Atohm GT1-HD AansluiterminalDit scheidingsfilter met een afval van 6dB is behoorlijk complex omdat het een time delay circuit heeft voor het optimaliseren van de fase reinheid. In plaats van het naar achteren plaatsen van de tweeter op de baffle gebruikt Atohm kwaliteit spoelen, condensatoren en weerstanden om de fase van de tweeter in lijn te brengen met die van de woofer. De GT1-HD heeft aan de achterzijde een schakelaar om het volume over het gehele frequentiegebied waarin de tweeter werkzaam is in drie stappen aan te passen. De stand “lineair” geeft een vlak verloop, de stand “smooth” zorgt voor een reductie met -2dB over het gehele tweeter bereik en de stand “high-definition” geeft een boost van +3dB. De woofer is akoestisch belast met een basreflex pijp die zijn opening heeft aan de onderzijde van de behuizing. Daarvoor is een extra onderlaag nodig die op 1,2cm afstand wordt gehouden met grote ringen. Een fraaie oplossing die je vaak alleen bij vloer staande luidsprekers tegenkomt en die ervoor zorgt dat luidsprekers dichter bij de muur geplaatst mogen worden ten opzichte van systemen met de poort aan de achterkant. :hide: :proost: :proost: :proost: :hide: :hide: