Pagina 1 van 1

Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: di 15 nov 2016, 14:06
door ShadeTrenicin
Hallo Allemaal,

Enige weken geleden vond ik bij het opruimen van mijn zolder een doosje.. In dat doosje zaten twee tangband W4-655 drivers, plus onderdelen voor een filter. "Verrek.. ik ben 9 jaar geleden ooit eens begonnen aan die speakers.." dacht ik bij mezelf. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb direct hout laten zagen en ben aan de slag gegaan!

Ik moest wel even e.e.a. opzoeken op internet, en ben voor het plan op onderstaande afbeelding gekomen
cyburgsstickeng2fh.jpg
Voor de zekerheid e.e.a. even in 3D in elkaar gezet en op basis daarvan een zaagplannetje gemaakt. Hiermee naar de lokale gamma gegaan (doe ik nooit meer =; ) en mijn mdf planken laten zagen.


Hier het eerste frame in elkaar gezet, Ook het filtertje is hier al in elkaar gesoldeerd.
1.jpeg

Na enige twijfel over het gebruik er van toch maar een frees apparaat geleend van een collega.
2.jpg
Filter vastgezet en de kabel in een hoek verwerkt, zodat deze achter de isolatie komt te zitten. (Nadat ik de isolatie eerst al had vastgelijmd.. :sure: )
3.jpg
Na wat lijm en klem werk eerst het geheel even testen voordat ik aan de afwerking ben begonnen..
(daar achter de luidsprekers die ik nu gebruik: Tannoy Mercury M1)
en ja, ik heb een vochtprobleem, de muren zijn niet gewoon 'vies'..
4.jpg

Eerste luistertest
Zenuwachtig als een zesjarige voor zijn eerste schoolreisje rende ik met mijn twee speakers van zolder naar beneden om ze aan te sluiten. Man wat was ik benieuwd. Vol smart mijn op dit moment favoriete CD opgezet (Hinkstep - A generation lost in space) en lekker op de bank geploft.

Ik zal niet proberen om zeer eloquent uit te wijden over mijn speakers want ik heb geen idee hoe ik dat in hifi / audiofiel vakjargon moet uittypen, maar ik ben zeer verrast over de prestaties van deze twee "goedkope" luidsprekers. Zeker het midden en hoog is verbazingwekkend helder. Maar ook de bas komt aardig uit de verf, al mis ik wat body en diepte.

Na een avondje luisterplezier zijn de luidsprekers inmiddels in de grondverf gezet, geschuurd, opnieuw in de grondverf gezet, geschuurd, in de eerste laklaag gezet, geschuurd...etc, etc,.
Hier een stick in de tweede laag grondverf
5.jpg
Ik verwacht ze vanavond anders morgenavond af te maken en zal deze week nog een foto met het eindresultaat plaatsen.

Conclusie

Al met al ben ik tevreden. Zeker met de kwaliteit van het geluid wat er uit komt. Iets minder met:
a: zaagkwaliteit van de gamma... :-& Dat heeft me aardig wat schuurwerk gekost.
b: mijn soldeerkwaliteiten

Maar bovenal ben ik ZWAAR ontevreden over het feit dat ik dit niet eerder heb gedaan :kwijl: :D 8) :idea: :idea: :idea: :idea: Wat is dit een leuke bezigheid.

Ik ben al aan het kijken voor project twee :D Als iemand nog een leuk idee heeft sta ik er helemaal voor open!

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: di 15 nov 2016, 14:34
door Henkjan
zo, da's een mooie herstart. (en ik maar denken dat ik spullen lang op de plank liet liggen :lol: )

voor ideeën/inspiratie zou je eens kunnen kijken bij de ontwerpwedstrijd van vorig jaar :idea:

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: wo 16 nov 2016, 17:08
door ShadeTrenicin
Inmiddels heb ik een stapje terug gedaan, want ik was toch niet tevreden met de naden en kiertjes die nog te zien waren.
Ben daarop maar naar de lokale klusmarkt gegaan om een tube plamuur te kopen en ben aan het plamuren geslagen.

Al met al wil ik toch een mooi eindresultaat.

Aanvullend zal ik maar gelijk mijn eerste blunder vertellen; ik heb namelijk een heerlijk stomme fout gemaakt.

Een van de filters was losgeraakt. Dus, filter uit de kast gehaald en alles opnieuw op een printplaat bevestigd met een lijmpistool en het speaker draad goed vast gesoldeerd. Afijn, ik ben gisteren lekker enthousiast aan het plamuren, leg het plamuurmes weg en zie het filter liggen en wil dat terug in de kast plaatsen. Tot ik er tot mijn grote verbazing achter kwam dat ik met al mijn goede bedoelingen de kast al dichtgebouwd en geplamuurd heb. :think: :think: :think:

Dat wordt dus even improviseren. :oops:

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: wo 16 nov 2016, 20:53
door Henkjan
valt wel mee toch? Tangband er uiit schroeven en t filter in dat bovenste compartiment leggen

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 17 nov 2016, 7:30
door MechanicalAnimal
Hartstikke leuk dat je de Needel alsnog hebt afgemaakt, super!

ik ben benieuwd wat je hierna gaat maken, er is keuze te over namelijk.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 17 nov 2016, 9:38
door John P
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe verslaving (maar je hebt toch al boksen?). Even een tip voor de volgende: de naadjes in het MDF blijf je zien ,ook na plamuren. een bekende truc is om op de zichtdelen (voor en boven) een plaatje mdf van 3 mm te plakken en dit op de hoeken met een facetje af te fresen. Ik vind trouwens dat de stick qua verhoudingen net iets mooier is als de needle.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 17 nov 2016, 16:18
door ShadeTrenicin
Henkjan schreef:
valt wel mee toch? Tangband er uiit schroeven en t filter in dat bovenste compartiment leggen
Ja, dat was ook mogelijk geweest :-k , ik heb het inmiddels weer op de originele locatie teruggekregen.. vraag me alleen niet hoe!
John P schreef:
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe verslaving (maar je hebt toch al boksen?). Even een tip voor de volgende: de naadjes in het MDF blijf je zien ,ook na plamuren. een bekende truc is om op de zichtdelen (voor en boven) een plaatje mdf van 3 mm te plakken en dit op de hoeken met een facetje af te fresen. Ik vind trouwens dat de stick qua verhoudingen net iets mooier is als de needle.
Ja, dat is voor een volgend project zeker een goed idee! En natuurlijk is het makkelijk om boxen aan te schaffen, het is echter veel leuker om 2 luidsprekers in je huiskamer te hebben waarvan je kunt zeggen dat je ze zelf gemaakt hebt!
MechanicalAnimal schreef:
Hartstikke leuk dat je de Needel alsnog hebt afgemaakt, super!

ik ben benieuwd wat je hierna gaat maken, er is keuze te over namelijk.
Ook ikzelf ben erg benieuwd. We gaan het zien, ik twijfel namelijk tussen een stapje hoger, bookshelfs.. of.. een zelfbouw versterker (gainclone)..

De tijd zal het leren!

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: zo 20 nov 2016, 13:04
door ShadeTrenicin
John P schreef:
...Even een tip voor de volgende: de naadjes in het MDF blijf je zien ,ook na plamuren....
Hier ben ik inmiddels achter.. Ik dacht nog bij mezelf; "Let maar op. Dat lukt me wel". Maar nee, dat is me niet gelukt.
Hoewel de zichtbaarheid van de naden aanzienlijk is verminderd is het toch inderdaad onbegonnen werk om dit goed te krijgen. Na drie keer plamuren en schuren heb ik het maar opgegeven en ben ik opnieuw aan het gronden en lakken geslagen.

De op een na laatste laklaag zit er nu op. Daarna fijn afschuren en in een cleanroom (ik wordt gek van verdwaalde stofdeeltjes) de laatste laklaag aanbrengen.

Dan volgen foto's.


Gegroet!

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 14:46
door ShadeTrenicin
En ze zijn eindelijk af :D

Na het uiteindelijke lakwerk...
6.jpg
Mag het resultaat er zijn (vind ik zelf)
7.jpg
En dus nu volop inspelen en genieten van mijn eerste set zelfgebouwde speakers!
8.jpg
Terugkijkend moet ik toch bekennen dat het gehele proces iets gestroomlijnder had gekund. Maar ja, ervaring kun je maar op een manier opdoen!

Voor nu aan het kijken naar een nieuw project, waarschijnlijk een gainclone.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 16:31
door Shadow
Jammer dat je de foto's niet even op het forum gooit...

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 19:03
door John P
Ze staan er toch?

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 19:11
door Shadow
John P schreef:
Ze staan er toch?
Jup maar ik kan niet op iedere plek waar ik dit forum lees, doorgelinkte foto's bekijken :roll:
De ervaring is ook dat linkjes op een gegeven moment het niet meer doen...
Maar nu ik ze kan zien :goeie:

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 19:16
door John P
Via de info zie ik nu ook dat ze een op fotobucket (please pronounce as Boucquet) staan, het was mij ontgaan.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: do 24 nov 2016, 19:20
door Shadow
John P schreef:
pronounce as Boucquet
:rofl: :rofl: :rofl:

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 9:33
door ShadeTrenicin
Shadow schreef:
John P schreef:
Ze staan er toch?
Jup maar ik kan niet op iedere plek waar ik dit forum lees, doorgelinkte foto's bekijken :roll:
De ervaring is ook dat linkjes op een gegeven moment het niet meer doen...
Maar nu ik ze kan zien :goeie:
Jullie zien ze dus als link en niet direct als foto ? Dat is vervelend.

(kun je ze ook direct op het forum uploaden? Als dit het geval is dan doe ik dat)
John P schreef:
(please pronounce as Boucquet)
:goeie: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 9:41
door Shadow
screenshot.JPG
Onder in je bericht staat de optie 'bijlagen', deze mogen max 1mb groot zijn.
Ik zie trouwens geen links naar je foto's, ik zie helemaal niks.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 10:07
door ShadeTrenicin
Shadow schreef:
screenshot.JPG

Onder in je bericht staat de optie 'bijlagen', deze mogen max 1mb groot zijn.
Ik zie trouwens geen links naar je foto's, ik zie helemaal niks.
Het is nu gecorrigeerd. Alle foto's staan nu IN het forum, en geen verwijzingen naar externe hosts.

Re: Beginnersproject Cyburg Sticks

Geplaatst: vr 25 nov 2016, 10:22
door Shadow
ShadeTrenicin schreef:
Het is nu gecorrigeerd. Alle foto's staan nu IN het forum, en geen verwijzingen naar externe hosts.

:goeie: :goeie: :goeie:
Mooi hoor!