Pagina 1 van 2
usb kabel voor DAC
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 14:40
door floeper
Hoi Allen
Oke niet schrikken, ik wil niet een nieuwe kabeldiscussie op gang brengen
Ik heb momenteel een DAC van Hifimediy.com
http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/hifime-uh1
Dit zal vast beter kunnen, maar voor mij voorlopig goed genoeg
Nu het enige "nadeel" is dat deze gevoed wordt via de usb kabel. En ik lees hier op diverse fora veel nadelige verhalen over.
Nu is er een bedrijfje dat een kabel heeft ontworpen waarbij de 5V via usb wordt gebypassed en er een aparte 5V aansluiting vanuit het stopcontact opzit. Leuk! maar voor mij te duur om te bestellen om te kijken of er mogelijk verschil in zit.
http://usbdisruptor.com/
Nu dus de vraag, is dit zelf na te maken?
Ik heb al verschillende ontwerpen gezien waarbij ze op de 5V en de GND van de computer een 220ohm weerstand zetten en alleen de data + en - naar een apparte stekker sturen en daarop een apparte 5V voeding aansluiten.
Met een paar oude usb kabels en een weerstandje en een voeding is dit makkelijk na te maken, en dit zal ik ook zeker doen.
Zien jullie problemen met dit idee?
Groeten,
Coen
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: vr 04 nov 2016, 22:47
door Kappa7
Zo iets is prima te doen.
De aarde moet je heel laten maar de 5V kan je gewoon doorknippen en daar een mooie voeding op zetten.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 0:10
door pappaleo
Kappa7 schreef:De aarde moet je heel laten
Verstandig.

Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 10:17
door floeper
Dus als ik het goed begrijp, de +5V van de pc wordt onderbroken. In plaats daarvan wordt de +5V van een externe bron aangesloten. De gnd vanuit de pc blijft intact en sluit de gnd van de externe bron hierop aan?
Waarom moet de gnd intact blijven?
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 10:47
door Barry2001
Omdat de gnd ook gnd is voor je dataoverdracht. D+ en D- is dan wel serieel, gnd is de shielding hieromheen. Je onderbeekt dus inderdaad alleen de 5V, en tapt de gnd af.
USB 2.0 is max 480Mbit/s, USB 3.0 zelfs 4.8Gbit/s, wat alleen gegarandeerd kan worden bij een goede kabel, ook is de kabel gelimiteerd in lengte. Wees je ervan bewust dat je USB kabel niet zo straffeloos kunt ontleden.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 10:48
door hannesie
pappaleo schreef:Kappa7 schreef:De aarde moet je heel laten
Verstandig.

Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............?
Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer.

Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 11:17
door floeper
Whaha, ik was zelf van plan om met female usb connectors en een kaal printplaatje iets te maken, zodat ik de kabels heel kan laten. Daarbij komt dat het makkelijk aan te passen is.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 11:30
door Barry2001
Kan maar zo dat dit niet gaat werken, zal ook weer te maken hebben met welke snelheid je USB gaat gebruiken. Ook als je bv USB op een pcb route moet je dit met respect naar de impedantie doen, hier staat meer info als je het interessant vindt:
http://www.usb.org/developers/docs/hs_usb_pdg_r1_0.pdf
Maar het is eenvoudig te proberen wat je voorstelt, als het niet werkt (wat ik verwacht) weet je in welke richting je het moet zoeken.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 11:46
door floeper
Jullie bedoelen dus optie 1 of 3 van dit plaatje!
De site waar ik het idee van heb
http://www.computeraudiophile.com/f6-da ... nit-15714/
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 12:27
door toetertje
Best interessante materie dit. Ik heb van het forum een leuk voedinkje voor de
raspberry Pi met dac. De dac krijgt nu de voeding via de PI. Ik vraag mij ook af,
of het wat uitmaakt als ik de dac rechtstreeks voed vanuit de voeding i.p.v. via
de Pi.
Ik ken iemand die optie 2 draaiend heeft, maar dan zonder weerstand. Dus gewoon
een usb kabel gestript, en de plus en ground naar een aparte voeding. Of het goed is
dat weet ik niet. Maar dit werkt wel gewoon.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 05 nov 2016, 20:50
door Kappa7
Optie 1 is just en zal gewoon werken.
De andere opties kan je testen maar heb ik geen ervaring mee.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 9:46
door Barry2001
Op zich wel een aardig experiment, op de X-Fi was een presentatie over de zin en onzin van een al dan niet betere USB kabel aan je DAC. Heel verhaal, maar de conclusie was dat alleen voeding iets doet. Maw, als de DAC door de USB kabel werd gevoed kon men verschil waarnemen in kabels.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 12:34
door floeper
Heb een kabeltje in elkaar geknoopt!
Wonder boven wonder, het werkt!
En het is zeker een verbetering wat betreft achtergrond ruis en separatie tussen linker en rechter kanaal.
Foto's zijn helaas te groot om te uploaden als bijlage.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 12:47
door Barry2001

Hoe heb je het nou gefloept? Gnd door laten lopen (afgetakt) en +5V onderbroken? Foto's moeten <1Mb zijn voor upload.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 16:30
door Henkjan
mooi resultaat!
floeper schreef:Foto's zijn helaas te groot om te uploaden als bijlage.
dan verklein je ze toch? irfanview is perfect daarvoor, maar iirc zit er ook standaard in windhoos een resize tooltje
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 16:35
door ds23man
Of gewoon even je fototoestel op een lagere resolutie zetten.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 20:53
door floeper
Bij deze de foto's
Heb het gedaan zoals optie 1, GND afgetapt en 5v onderbroken.
Nu ik weet dat het goed werkt ga ik eens kijken om iets mooiers te maken met een kabeltje van 50cm ofzo.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 21:49
door ds23man
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 21:53
door hannesie
Dat was mijn eerste indruk ook.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: zo 06 nov 2016, 22:20
door floeper
Het was ook meer een proof of concept, en dit gaf al een duidelijke verbetering. Volgende stap is een mooi trafotje zoeken en er een mooi condensatorbuffer bij maken.
Wordt vervolgd dus

Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 11:06
door floeper
wat zouden jullie aanraden als powersupply?
Als ik me goed ingelezen heb zijn batterijen het beste (pure DC). Echter is dit voor mij niet praktisch, omdat de dac vrijwel de heledag aanstaat. Dus het moet iets worden op netstroom. Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties.
1. een 5v smps.
2. een 3.6vac trafo met brugcell.
- De vraag is wat is beter?
- Hoeveel ampere moet de PSU kunnen leveren?
- is een condensator buffer nog een idee, zo ja, 1 of 2 "grote" of vele kleintjes?
Coen
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 12 nov 2016, 1:30
door Aaad
hannesie schreef:pappaleo schreef:Kappa7 schreef:De aarde moet je heel laten
Verstandig.

Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............?
Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer.

Zou de EU zijn idiote verhuizingen tussen Brussel en Straatsburg ook CO2 neutraal uitvoeren?
Aad
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 12 nov 2016, 3:41
door bas focal m180
hannesie schreef:pappaleo schreef:Kappa7 schreef:De aarde moet je heel laten
Verstandig.

Dat waren toch de milieu afspraken die kort geleden in Parijs waren bekonkelt.............?
Om de aarde heel te laten geen vuile diesels meer.

Vuile diesel ''auto's'' bestaan niet, wat die uitstoten aan roet / fijnstof en dat soort schadelijke zaken is eigenlijk helemaal niet zo veel als je dat afzet tegen die grote container schepen.
17 grote container scheppen stoten net zo veel uit als alle diesels die op aarde rond rijden, en er varen meer als 100.000 schepen rond.
Die varen op vieze gore stookolie.
Berekend is dat 20% van de opwarming van de aarde plaats vind door die schepen doordat die roetdeeltjes warmte absorberen.
Die deeltjes blijven +- 3 weken in de lucht ''zweven'' alvoor ze neerslaan, ik heb beelden gezien van een grijze noordpool.
Het mooie zou dus zijn als je die vieze gore stookolie verbied je over 3 weken al resultaat ziet van 20% minder opwarming.
En kan je na gaan als 17 schepen net zo veel deeltjes uitstoten als alle diesels auto's op aarde en er zijn +-100.000 van die schepen en je zou die stookolie verbieden dan zal je daarna overal ter wereld in een vorse afnamen zien van die roet/fijnstof deeltjes.
Zelfs in grote steden kan men dus weer zonder enkel probleem met oldtimer diesels kunnen gaan rijden en toch dik in de groene cijfers blijven kwa gemeten waardes.
Een grote container kost +- 1800 dollar aan brandstof om die overzee te vervoeren.
Een container met schoenen kost per doos schoenen 0,25 cent om te vervoeren, verbied je stookolie gaan die vervoers kosten x2 omhoog, vervoer doos schoenen kost dan 0,50 cent.
Wat is nu 50 cent als je ziet hoeveel het kan opleveren voor het milieu en dat in notime.
Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 12 nov 2016, 11:28
door hannesie
En dat allemaal aan een USB kabeltje, dus terug naar af .... > USB.

Re: usb kabel voor DAC
Geplaatst: za 12 nov 2016, 13:22
door Kappa7
floeper schreef:wat zouden jullie aanraden als powersupply?
Als ik me goed ingelezen heb zijn batterijen het beste (pure DC). Echter is dit voor mij niet praktisch, omdat de dac vrijwel de heledag aanstaat. Dus het moet iets worden op netstroom. Zoals ik het nu zie heb ik 2 opties.
1. een 5v smps.
2. een 3.6vac trafo met brugcell.
- De vraag is wat is beter?
- Hoeveel ampere moet de PSU kunnen leveren?
- is een condensator buffer nog een idee, zo ja, 1 of 2 "grote" of vele kleintjes?
Coen
Een trafo met een mooie shunt voeding is het mooist.
Die zijn het meest ruis arm.
Zelf zou ik daar een Salas shunt voor gebruiken.
Het verbruik van een Usb interface is overigens minimaal dat zal elke voeding wel kunnen leveren.
Een eenvoudige lm317 kan overigens ook prima werken hier.