Pagina 1 van 3

Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: di 01 nov 2016, 18:01
door Herbix
Hallo allemaal,

Mijn naam is Herbie, 46 en muziek liefhebbert.

Ben ontzettend nieuw hier maar lees al een tijd mee, dacht dat het tijd was om me te melden. :yeah:

Ben druk bezig met de scan speak vertigo, van waar ik van vindt dat dit 1 van het allerbeste compacte 3-weg systeem is. Maar dat is mijn persoonlijke mening :D
Draai al jaren met een set scan speak reference plus, totdat ik een nieuwe koptelefoon kocht onlangs, de nieuwe Beyer Dynamic DT 1770, moest effe wennen aan de directheid en oplossend vermogen, maar dat was voor korte duur. Op dat moment dacht ik, ik wil speakers bouwen met een beter, oplossend vermogen in het midden. Op naar Oss, waar ik op aanraden van een goede vriend de tip kreeg om de Vertigo te beluisteren, de eerste indruk was al meteen raak, nog andere modellen gehoord, zoals de ultimo met moeilijke tweeter een en moeilijk systeem waarvan ik de naam ben vergeten, was iig groot en héél erg direct ( d'appelito ), het mid hoog stond wel heel erg voor je neus, kortom niet mijn ding. Die ultimo is een 2 weg en die heb ik al dussssss. ( vondt hem ook niet mooi klinken trouwens met die beryllium tweeter. Te hard en te scherp)

Heb nog even gedacht om de units door de nieuwe illuminator serie te vervangen, maar of dat goed zou uitpakken was een gok, en gokken met 1€600,00 aan units beginnen we niet aan.....

Wat ik wel heb gedaan is wat betere filteronderdelen te nemen en kimber kabel gebruiken.

Heb wel plaatjes van de bouw maar krijg ze (nog) niet up geload hier haha

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: di 01 nov 2016, 18:07
door Henkjan
Ha die Herbie, welkom hier!

foto's moeten kleiner dan 1MB zijn, dan lukt uploaden wel

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: di 01 nov 2016, 18:27
door Herbix
Effe een paar plaatjes :D
In den beginne
In den beginne
Gebroeders.....
Gebroeders.....
Filterkastjes
Filterkastjes
Fineer
Fineer

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: di 01 nov 2016, 18:47
door bas focal m180
Van de zelfbouw speakers die te koop zijn vond ik de vertigo plus de best klinkende speaker, plus is met dubbele woofer.
Ik denk dat je met de vertigo een hoop luistergenot zal ervaren.
De reference plus klinkt ook goed, echt stukken beter dan de ultimo.


En hierop het forum is de vertigo ooit verandert naar gesloten met sub ondersteuning, dus mocht je ooit willen upgraden is dat ook nog eens mogelijk.

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: di 01 nov 2016, 19:03
door Herbix
bas focal m180 schreef:
Van de zelfbouw speakers die te koop zijn vond ik de vertigo plus de best klinkende speaker, plus is met dubbele woofer.
Ik denk dat je met de vertigo een hoop luistergenot zal ervaren.
De reference plus klinkt ook goed, echt stukken beter dan de ultimo.


En hierop het forum is de vertigo ooit verandert naar gesloten met sub ondersteuning, dus mocht je ooit willen upgraden is dat ook nog eens mogelijk.
Dat had ik gezien, zeer mooi geworden :D , heb een vrij kleine woonkamer dus dat laag kom ik niet echt tekort. Had ze namelijk al thuis geluisterd :yeah:

Nog wat plaatjes......
Filter uitmeten
Filter uitmeten
Fineer plakken
Fineer plakken
Spiegelend opbouwen
Spiegelend opbouwen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 0:21
door bas focal m180
Dat is erg mooi dat je ze thuis hebt mogen beluisteren, nu weet je zeker dat je een goede keuze hebt gemaakt.


En ze worden erg mooi zo te zien.

Maar zie ik op een van de foto's op de achtergrond nog een paartje speakers.

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 7:27
door MechanicalAnimal
wauw! die vlammen op dat fineer zijn mooi zeg. Heb je daar wat meer foto's van?

is het notenhout?

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 11:46
door Herbix
MechanicalAnimal schreef:
wauw! die vlammen op dat fineer zijn mooi zeg. Heb je daar wat meer foto's van?

is het notenhout?
Ja dat is American Nut Wood :rofl:

Bij de Arnhemse Fijnhouthandel op de kop getikt, wat een keuze daar.... :hide:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 11:51
door MechanicalAnimal
Herbix schreef:
MechanicalAnimal schreef:
wauw! die vlammen op dat fineer zijn mooi zeg. Heb je daar wat meer foto's van?

is het notenhout?
Ja dat is American Nut Wood :rofl:

Bij de Arnhemse Fijnhouthandel op de kop getikt, wat een keuze daar.... :hide:

dat is hetzelfde fineer dat ik heb op mijn Galactica's, ook bij AF vandaan :goeie:

ga je nog aflakken? ik heb osmo hardwax 3032 erop zitten, dat is echt bizar mooi.

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 13:05
door Herbix
Gebruik cetabevert olie, wil geen glans, na 2 olie beurten ziet het eruit als fluweel, erg fraai, vind ik zelf dan haha

Hoop binnen 2-weken de boel draaeinde te hebben... spannend

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 13:11
door MechanicalAnimal
ik heb zijdemat ;-)

leuk man, sucses met de laatste loodjes! Benieuwd naar de foto's van de opstelling als ze staan :)

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 21:25
door kuiperik
Ziet er goed uit wat je aan het bouwen bent. Wordt ook een aardig filtertje met die mooie componenten. Heb je het verschil in die upgrade ook kunnen beluisteren of is dat zometeen een verrassing?

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 6:55
door Herbix
kuiperik schreef:
Ziet er goed uit wat je aan het bouwen bent. Wordt ook een aardig filtertje met die mooie componenten. Heb je het verschil in die upgrade ook kunnen beluisteren of is dat zometeen een verrassing?
Dank je :)


Nee heb niet geluisterd met de upgrade, wordt een verrassing O:)

Filterkastjes bijna klaar,
HipstamaticPhoto-499542675.404971.jpg
Kasten in de olie,
IMG_0269.JPG

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 8:20
door MechanicalAnimal
Super!!!!!!

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 8:49
door Gerrit
Zie ik het goed dat je film weerstanden gebruikt zonder koeling? Als ze niet op een koelprofiel zitten dan kunnen ze maar een fractie van het vermogen aan. Zo zijn Caddock 100W weerstanden zijn zonder koeling slechts 3,5W. Het kan zijn dat het hier geen rol speelt, maar ik zou voor de zekerheid wel even controleren hoe warm ze worden tijdens het spelen.

Gerrit

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 9:41
door Herbix
Gerrit schreef:
Zie ik het goed dat je film weerstanden gebruikt zonder koeling? Als ze niet op een koelprofiel zitten dan kunnen ze maar een fractie van het vermogen aan. Zo zijn Caddock 100W weerstanden zijn zonder koeling slechts 3,5W. Het kan zijn dat het hier geen rol speelt, maar ik zou voor de zekerheid wel even controleren hoe warm ze worden tijdens het spelen.

Gerrit
Hoi Gerrit,

aangezien het bij de tweet zit, is het vermogen vrij laag, heb dit ook nagevraagd bij Ruud van Speakerland, waar al de mooie spulletjes vandaan komen O:)

Zal het met testdraaien even checken voor de zekerheid :-)

gr Herbie

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 10:05
door Gerrit
Herbix schreef:
Gerrit schreef:
Zie ik het goed dat je film weerstanden gebruikt zonder koeling? Als ze niet op een koelprofiel zitten dan kunnen ze maar een fractie van het vermogen aan. Zo zijn Caddock 100W weerstanden zijn zonder koeling slechts 3,5W. Het kan zijn dat het hier geen rol speelt, maar ik zou voor de zekerheid wel even controleren hoe warm ze worden tijdens het spelen.

Gerrit
Hoi Gerrit,

aangezien het bij de tweet zit, is het vermogen vrij laag, heb dit ook nagevraagd bij Ruud van Speakerland, waar al de mooie spulletjes vandaan komen O:)

Zal het met testdraaien even checken voor de zekerheid :-)

gr Herbie
Als het alleen de tweeter is dan zal het wel loslopen maar aangezien je er toch goed bij kunt is het een kleine moeite.
Veel plezier bij het testdraaien! (en daarna natuurlijk)

Gerrit

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 10:15
door Herbix
MechanicalAnimal schreef:
Super!!!!!!
dank u :goeie:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 11:14
door kuiperik
Ziet er echt mooi uit met dat fineer :goeie: RESPECT

Ben persoonlijk wel benieuwd hoe je de fineerrichting van het bovenste gedeelte hebt geplaatst. Zou je hiervan een foto willen plaatsen, hoe dit er in verhouding met de zij- en voorkant uitziet. Geeft mij wat inspiratie en inzicht voor mijn eigen bouwsel :wink:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 20:19
door Herbix
kuiperik schreef:
Ziet er echt mooi uit met dat fineer :goeie: RESPECT

Ben persoonlijk wel benieuwd hoe je de fineerrichting van het bovenste gedeelte hebt geplaatst. Zou je hiervan een foto willen plaatsen, hoe dit er in verhouding met de zij- en voorkant uitziet. Geeft mij wat inspiratie en inzicht voor mijn eigen bouwsel :wink:
Heb het zo gedaan,
IMG_0296.JPG
Loopt niet in elkaar over, dat vindt ik niet mooi/natuurlijk kijken O:)

En ja der is een splintertje afgebroken :|

Zijkant,
IMG_0287.JPG

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 20:41
door Wim P
hoi Herbix

ikzelf heb ook een Vertigo gebouwd maar ik blijf wat afwijkends horen aan het geluid

maar ik zie nu tot mijn verbazing dat jouw spoel in de Mid sectie veel groter is dan de spoel die ik ooit heb ontvangen bij mijn filter set

zou jij voor mij het type nummer van jouw spoel kunnen doorgeven

ik ben echt bang dat ik een verkeerde spoel geleverd heb gekregen
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1

groeten
Wim

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 21:06
door Herbix
Wim P schreef:
hoi Herbix

ikzelf heb ook een Vertigo gebouwd maar ik blijf wat afwijkends horen aan het geluid

maar ik zie nu tot mijn verbazing dat jouw spoel in de Mid sectie veel groter is dan de spoel die ik ooit heb ontvangen bij mijn filter set

zou jij voor mij het type nummer van jouw spoel kunnen doorgeven

ik ben echt bang dat ik een verkeerde spoel geleverd heb gekregen
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-hqr32-071-mm-1

groeten
Wim
Hoi Wim,

Waarom een geen luchtspoel meegekregen? Staat in het schema niks over een spoel met kern,

Groetjes Herbie .

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 21:08
door Wim P
nee dat zie ik nu ook pas tot mijn verbazing, in het blinde vertrouwen alle componenten gebruikt die erbij geleverd zaten
maar de vraag is welk type spoel is nu het juiste

staat er bij jouw spoel nog een artikel nummer op?

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 21:18
door Herbix
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-100-mm-1

Er staat een nummer op, 0028

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Geplaatst: do 03 nov 2016, 21:23
door Wim P
Herbix schreef:
http://shop.speakerenco.nl/120-mh-100-mm-1

Er staat een nummer op, 0028
hartelijk dank ga ik deze gelijk bestellen

alleen die spoel heeft een draad dikte van 1mm in het schema staat 0.71mm maar dat zal wel te verwaarlozen zijn