Pagina 1 van 2
Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 19:19
door jack-armando
Goede dag mijn naam is jack armando,
Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik wanhopig opzoek ben naar hulp.
Ik heb vandaag mijn Digital Design 15" (D715-D2) binnen gekregen alleen de maten en poort grote snap ik niks van 
hier zijn wat specificaties:)
MODEL 715
Driver Size - in 15
Power Band - Watts 600 - 1200
Burst Power - Watts 3600
VCD - in 3
Impedance D2
Piston Dia - in 13
Fs - Hz 34.32
Qms 5.834
Qes 0.575
Qts 0.523
Vas - cu ft 2.245
Xmech - mm 80
Xmax - mm 16
Cutout Diameter - in 13.75
Mounting Depth - in 8.437
Motor Diameter - in 7.625
Driver Displacement - cu ft 0.22
Shipping Weight - lbs 40
Sealed Enclosure - cu ft N/A
Ported Enclosure - cu ft 3.0 - 5.0
Ik wil de kist graag op 35hz laten spellen en de ruimte die ik in mijn
kofferbak heb is
Lengte=49
Breedte=85
Hoogte=45
Ik ben nieuw op het gebied van kisten bouwen dus tips of uitleg is altijd welkom.
ik hoop dat ik hierbij genoeg informatie heb achter gelaten zodat iemand me kan helpen om hier beter in te worden
alvast hartelijk dank aan iedereen!
Met vriendelijke groet,
Jack Armando
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 19:28
door Henkjan
hallo Jack, welkom hier!
zo te zien voldoende info over de driver om een kist voor te ontwerpen.
eerst een vraag: waar wil je de woofer voor gebruiken? SPL? SQ? gewoon muziek? wat voor muziek?
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 20:01
door ds23man
Ported Enclosure - cu ft 3.0 - 5.0
Dus tussen de 85 en 140 liter.
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 20:03
door ds23man
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 20:15
door SARK
Hallo Jack en welkom.
Wat een wonderlijke volgorde hanteer je ... waarom heb je eigenlijk juist deze woofer gekocht

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 22:27
door jack-armando
Heey allemaal
ik heb deze subwoofer gekozen omdat hij wel tussen de high end kwaliteit valt en daar hou ik van(foute keuze?)
de muziek die ik ermee wil spelen is vooral rap voorbeelden wiz khalifa, asap rocky, souljaboy ect ect rond de 35hz of lager
voorkeur gaat toch wel naar spl
hoop graaag van jullie te horen
(ja op caraudioforum maar dat is alles omrekenen van 3ft naar 3cm ect had ik geen zin in ^^ )
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: di 18 okt 2016, 23:41
door pappaleo
jack-armando schreef:voorkeur gaat toch wel naar spl
Dat is in ieder geval een verstandige keuze. Van luidsprekers zonder spl moet ik ook niks hebben, hoor

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 7:32
door SARK
jack-armando schreef:ik heb deze subwoofer gekozen omdat hij wel tussen de high end kwaliteit valt en daar hou ik van(foute keuze?)
Ik weet niet of de keuze fout is maar je beweegredenen om meer dan € 300,- uit te geven aan een unit om er vervolgens achter te komen dat je geen idee hebt wat je er mee moet doen is opmerkelijk
Maar goed ... ik denk dat je ook niet zit te wachten op "ouwe lullen praat" dus bij deze een voorstel voor de behuizing:
Kofferruimte 190 liter
Kast 120 liter
Afstemfrequentie 30 Hz
Poortdiameter 10 cm
Poortlengte 15 cm
De afmeting van een kratje bier is 40 cm x 30 cm x 25 cm (30 liter) dus dat past er ook nog naast

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 7:53
door SARK
Hieronder een lijstje zodat je een beetje een idee hebt wat de (theoretische!) poortlengte doet met de afstemfrequentie:
CODE: Selecteer alles
Poortlengte Afstemfrequentie
15 cm 30 Hz
13,5 cm 31 Hz
12,3 cm 32 Hz
11,1 cm 33 Hz
10 cm 34 Hz
9 cm 35 Hz
Je kunt de lijst ook gebruiken om de poort gehoormatig op lengte te brengen. Wat je ook kunt doen is een testbehuizing maken van afvalhout en meteen vijf poorten op bovenstaande lengtes plaatsen .... even een dike prop in de overige poorten ( of een plaatje er op schroeven) en luisteren maar. Vergeet niet de draadloze schroefmachine mee te nemen in de auto om rsi te voorkomen bij het los- en vastschroeven van de afdekplaatjes
Als reflexpoort kun je heel goed een kartonnen koker gebruiken (posterverpakking/tapijtrol), ga niet meteen een design poort aanschaffen voor €100,-

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 10:04
door jack-armando
Kijk helemaal geweldig dit, nog 1 laatste vraag ik heb zelf altijd een square poort gehad en geen ronde, zit daar een groot verschil in ? lijkt mij dat me een square de lucht flow makkelijker wordt gemaakt toch ?
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 10:17
door SARK
Als je toch een testbehuizing gaat maken dan moet je er ook meteen wat rechthoekige poorten in maken met dezeldfe afstemfrequentie en ons hier jouw bevindingen melden

Ik ben wel nieuwsgierig wat jouw ervaringen zijn met dit onderzoek. Ik heb zelf het gevoel dat het zeer weinig uit zal maken maar verras ons eens

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 11:24
door Henkjan
jack-armando schreef:.... ik heb zelf altijd een square poort gehad en geen ronde, zit daar een groot verschil in ?
het voordeel/nadeel zit m meer in het maken, bij een vierkante of slot poort kan je die ook van planken maken, en is het makkelijker een lange poort in de kist te krijgen (om de hoek gaan). een ronde poort is weer makkelijker op de juiste lengte te krijgen. en als je geen karton in de kist wil, kan je ook een PVC afvoerbuis uit de bouwmarkt nemen. (die diameter van de poort is de binnendiameter)
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 16:21
door jack-armando
Maar maakt het uit als mijn kist meer liter inhoud heeft ? des ter groter des ter lagere tonen toch ? of is dat echt alleen maar met de poort breedte en lengte te maken ?
https://s12.postimg.org/sn93wmi3f/foto_ ... _grote.jpg
dit is mijn oude subwoofer kist, de nieuwe gaat het zelfde worden "slecht of goed design"?
in de bocht ga ik wel een plankje maken dat het meer gestroomlijnder loopt.
enige toegevoegde waarde als ik isolatie schuim er tussen doe ?
(ik hou er sowieso rekening mee dat ik 10l meer inhoud doe omdat de subwoofer er ook in wordt geschoven)
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 16:44
door SARK
jack-armando schreef:Maar maakt het uit als mijn kist meer liter inhoud heeft ? des ter groter des ter lagere tonen toch ? of is dat echt alleen maar met de poort breedte en lengte te maken ?
Tja, ik denk dat jij eens moet gaan spelen met WinISD om te zien hoe het een beetje werkt:
http://www.linearteam.dk/?pageid=winisdpro ... daar leer je toch het meest van
ps.
Waar wil jij isolatieschuim tussen doen

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 16:59
door jack-armando
hahaha typ foutje bedoelde van dat dempende spull kan even niet op de naam komen... haha
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 17:04
door SARK
In een sub heb je meer aan goeie bracing ... dempingsmateriaal heeft niet veel effect.
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: wo 19 okt 2016, 23:14
door Bertje
Als je een goede kast wil zou je met Emperor Audio contact op kunnen nemen, dat is de verdeler van DD in Nederland en heeft veel ervaring met het bouwen er van.
http://www.emperor-audio.nl/
Slotpoort met behoorlijk oppervlak is wel aan te bevelen.
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: do 20 okt 2016, 17:24
door jack-armando
ook een slime ja heb daar ook mijn subwoofer gekocht haha

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: do 27 okt 2016, 18:03
door SARK
En ... ben je al wat wijzer geworden?
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: do 27 okt 2016, 19:29
door jack-armando
jawel maar kom toch moeilijk uit de poort maat als ik hem in een ovaal wil,
mijn box wordt nu toch
Lengte 45cm
Breedte 85cm
Hoogte 45cm
dat is bij elkaar 139.52L inhoud
4,93 cu ft
maar als ik de poort wil berekenen dan zegt hij altijd een te lange maat voor mijn kist :/
als iemand voor mij de poort kan meten dan kan ik beginnen aan de kist
nogsteeds graag 30hz en spl daar is deze kist toch goed voor ?
in iedergeval hartelijk dank alvast !!!

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: do 27 okt 2016, 23:20
door wouter
Je kunt een poort toch in een bocht maken?
En een 15" met zo'n Xmax en Xmech zou ik echt 4 poorten geven van ca 11 cm diameter.
Een mooie en goed passende bocht daarvoor is de Wavin Wadal 88 graden 11 cm bocht. Deze loopt heel mooi over en heeft voor mij alle andere poorten en bochten verslagen. Ik gebruik ze icm met een 18" met flinke Xmax. Desnoods ga je met elke pijp 2x de bocht om...
In WinISD kun je invoeren (signal .. Watt) bij hoeveel vermogen je Xmax bereikt wordt(cone displacement) bij de uitslingering BOVEN je afstemfrequentie. Kijk vervolgens bij je luchtsnelheid in de achterste poort (optie in WinISD) hoeveel je m/s poort luchtsnelheid je hebt. Vergroot de baspoort net ze ver tot je onder de 20 m/s bij Xmax zit. Bij Xmech zit je dan wel hoger maar de vervorming door de unit lijkt me meer een probleem daar, en het zal wel gewapper zijn onder de afstemfrequentie. Een unit 8 cm laten uitslaan vraagt, zeker bij caraudio, sowieso meer dan 5000 Watt, dat zal je spreekspoel niet lekker vinden...
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: vr 28 okt 2016, 9:48
door toetertje
Ik denk dat ik voor deze woofer / kast ook voor een slotpoort zou gaan.
Ik ben eens bezig geweest met 2, 18 inch speakers ieder in een kast van 160 liter.
Daar heb ik ook diverse poorten in geprobeerd, maar het werd uiteindelijk toch
een slotpoort.
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: zo 30 okt 2016, 11:13
door jack-armando
Idd het slimste om een slot poort te doen, weet alleen niet hoe breed ik de poort moet maken? via winISD heb ik gegevens nodig die het bedrijf niet geeft ook niet de originele maker vooral de MMS en RE. iemand een idee ?
zo maar een poort breedte maken lijkt me ook geen verstandige keuze?

Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: zo 30 okt 2016, 14:37
door toetertje
Ik zou de poort gewoon over de hele hoogte van de kist maken.
Dat is voor het bouwen ook makkelijker.
Dan zit je in jouw kist rond de 40 cm. Dan heb je 1 vaste maat.
Daar kun je dan de andere waarden bij simuleren.
Re: Hulp nodig met subwoofer kist bouwen!
Geplaatst: zo 30 okt 2016, 16:18
door jack-armando
Dat ik hem over de lengte ging doen was mijn idee al, maar weet dan nogsteeds de breedte niet van de poort
Alleen voor het idee:
hoogte van mijn poort 15.74" dus 39.97cm (40cm)
Breedte van mijn poort 4.7" dus 11.94cm (12cm)
poort lengte : 35.57" dus 90.35cm
( dit is gewoon een wilde gok die ik nam toen ik aan 12cm breed dacht)
ik ben in iedergeval radenloos haha
hoe en waar kan ik het beste berekenen hoe breed mijn poort is ? Sorry dat ik het niet snap ben gewoon heel nieuw op boxen bouwen
