Pagina 1 van 3

Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 0:05
door MarcelvdG
De afgelopen drie à vier jaar heb ik mijn eigen buizen-DAC in elkaar geknutseld. Hij doet het inmiddels heel aardig, maar nu komt het lastigste deel: inbouwen in een kastje dat vanwege ruimtegebrek in het zicht komt te staan en geaccepteerd moet worden door mijn partner. Dat wordt vooral lastig omdat ik niet erg handig ben met mechanische zaken en niet over exotisch gereedschap beschik. Ik heb (naast een goed soldeerstation) wat schroevendraaiers, hamers, tangen, vijlen, zagen (houtzaag en ijzerzaag, maar geen decoupeerzaag en geen figuurzaag), een gewone en een miniatuurhandboormachine en een centreerstift, maar dat was het dan wel zo ongeveer.

Mijn DAC is nogal groot geworden, dus wat de afmetingen van de kast betreft zal het richting 19-inchkast van 4 HE gaan. Helaas vindt mijn partner 19-inchkasten niet mooi, vooral niet als ze zwart zijn. Op zich zou een houten kast beter bij het interieur passen, maar ik heb geen idee hoe je een mooie houten kast in elkaar zet of hoe je 'm redelijk brandveilig krijgt.

Kortom, hebben jullie nog tips op het gebied van mooie metalen of houten kastjes voor elektronica? Hoort dit onderwerp eigenlijk hier of onder luidsprekers/houtbewerking?

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 0:08
door John P
Loop eens door de Ikea met jouw DAC in je achterhoofd. Grote kans dat je een leuk kastje ziet dat aangepast kan worden.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 0:11
door MarcelvdG
Dat is een goeie, bedankt voor de tip!

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 7:49
door dre
Een houten plankje op de voorzijde moet toch te doen zijn!

Ik wil best wat voor je zagen.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 23:09
door MarcelvdG
Een 19-inchkast of iets dergelijks met een houten plank aan de voorkant, of misschien met een fineerlaag eroverheen? Ik vind het een leuk idee, maar mijn partner is er helaas niet enthousiast over.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 23:22
door pappaleo
Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: zo 16 okt 2016, 23:34
door Ah!buis
pappaleo schreef:
Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.
woef.jpg
Haalt niet veel uit :lol:
Anne

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 7:58
door dre
MarcelvdG schreef:
Een 19-inchkast of iets dergelijks met een houten plank aan de voorkant, of misschien met een fineerlaag eroverheen? Ik vind het een leuk idee, maar mijn partner is er helaas niet enthousiast over.
En nu?

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 7:59
door Barry2001
Misschien moet je de zaak eens omdraaien. Laat je partner eens aangeven wat zijn/haar voorkeur dan wel is..

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 9:57
door ray5150
Goeie opmerking, Barry.
Aan de hand daarvan kunnen we kijken wat er wel mogelijk is.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 9:59
door ray5150
Misschien ook een foto van het geheel, en het meubel waar het in moet komen ?

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 13:06
door pvanlingen
Vreemd, ik lees heel vaak over WAF, maar bijna nooit over MAF. :think:

Paul.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 13:30
door pappaleo
Een dac in een rose luciferdoosje, is dat MAF? :mrgreen:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 16:03
door pvanlingen
Voor sommige mannen misschien wel.
imagesY4WLS6QQ.jpg
imagesY4WLS6QQ.jpg (14.56 KiB) 1616 keer bekeken

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 16:24
door pappaleo
:mrgreen: :goedzo:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 21:47
door MarcelvdG
pappaleo schreef:
Mannen zouden eens wat meer WOEF moeten zeggen tegen vrouwen die zeuren over WAF.
Ach, zolang mijn partner mijn twee ESL-63's in onze woonkamer tolereert, heb ik weinig reden om woef tegen haar te zeggen. Ze maakt ook geen probleem van de voor- en eindversterker die ik zelf in elkaar gezet heb (ook al zit de aan-/uit-knop van de eindversterker scheef en is de voorversterker ingebouwd in een blikken broodtrommel van de HEMA), zolang ze maar in een kast met deuren en dus niet in het zicht staan. Mijn vorige voorversterker ging haar wel wat te ver, maar die was dan ook ingebouwd in een groot augurkenblik.

Het probleem is alleen dat onze kast met geluidsapparatuur en met de CD- en platenverzameling nogal vol is en mijn DAC nogal groot, en ik mijn DAC er daarom bovenop wil zetten, dus niet achter een deur. Onze apparatenkast is een ouderwets model geelwit geverfde houten kast. Daarboven zie je een gebroken wit gestucte muur.

Momenteel bestaat de DAC nog slechts uit twee flinke printplaten en een voedingstrafo.
Voedingstrafo en hoofdprint
Voedingstrafo en hoofdprint
Reconstructiefilter
Reconstructiefilter

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 22:52
door democles
Mooi man,

Ik ben dus niet de enige die grote DAC,s bouwt. :goedzo:

Even foto toegevoegd hoe DAC in houtenkast smoelt. (voor de WAF............... :mrgreen: )

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: ma 17 okt 2016, 23:57
door MarcelvdG
Mooi ding! Hoe heb je die kast precies gemaakt?

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: di 18 okt 2016, 0:09
door ray5150
Ik zou in ieder geval die knots van een trafo vervangen door 1 of meerdere kleinere en compacte (ringkern) transformatoren...

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: di 18 okt 2016, 5:44
door MarcelvdG
Ja, dat was ik ook al van plan.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: di 18 okt 2016, 15:52
door AatV
Een glimmend kastje kan er ook wel aardig uitzien.
Heb destijds een buizenversterkertje in zo'n glimmend kastje gestopt met een rond 'raam' aan de voorzijde.
Misschien ter inpiratie :
versterker.jpg
versterker.jpg (81.81 KiB) 1503 keer bekeken
versterker en boxjes.jpg
versterker en boxjes.jpg (82.48 KiB) 1503 keer bekeken
groet,
Aat

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: di 18 okt 2016, 15:59
door democles
Mooi ding! Hoe heb je die kast precies gemaakt?
Kijk hier maar eens........ :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: wo 19 okt 2016, 22:14
door MarcelvdG
Bedankt voor de adviezen allemaal! Ik denk dat ik ga proberen een democles-achtige DAC-kast te maken, al zal deze ongetwijfeld minder mooi worden dan het origineel.

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: do 20 okt 2016, 2:11
door democles
al zal deze ongetwijfeld minder mooi worden dan het origineel.
Al doende leert men :D Succes :rock:

Re: Kastje met veel WAF met weinig gereedschap

Geplaatst: do 20 okt 2016, 12:27
door ray5150
Is het geen idee om wat plankjes bij een bouwmarkt of Hubo te laten zagen ?
(Ik weet dat het daar de maatvoering niet altijd ideaal is, maar als je niet over zaagmachines beschikt moet je toch wat...)
Eventueel de voorkant afwerken met een exotische stukje fineer ?