Pagina 1 van 1
Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: ma 26 sep 2016, 20:29
door MTX123
Omdat ik het gesleep met grote kasten toch wel een beetje beu ben geworden (en ja, de jaren gaan ook tellen

),
ben ik aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn om handzame subs te bouwen met 2 15 inch Visaton BGS40 woofers.
Toepassing is het minder serieuze werk, zoals disco feestjes, zangoptredens van amateurs, etc
Ik ben niet erg tevreden over deze kasten, en zit er aan te denken om ze te ontmantelen:
MB115H.
Maar de hamvraag is: kan ik met een kleiner volume kast toch het nodige bas volume produceren ?
Ik heb al eens e.e.a. gelezen over de cubo's, maar geen idee of dat in de categorie "veel herrie voor weinig" valt,
of ook nog enigszins plezierig is om muziek mee ten gehore te brengen ?
Heeft iemand richting gevende tips in deze ? Of zit ik eigenlijk met deze vraag op een verkeerd forum

...
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: ma 26 sep 2016, 22:38
door FritsK
Echt als sub is de BGS40 niet geschikt. Beperkte xmax (4mm one way) en een 2" spreekspoel maakt hem niet echt een submonster.
Je zou kunnen proberen de speaker in een vergevingsgezinde Cubo15 te zetten. De werkzame EBP voor de Cubo15 wordt rond de 100 aangehouden (EBP = Fs / Qts), wat de Visaton nét niet haalt. De BGS40 is niet de meest ideale sub dus.
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: di 27 sep 2016, 18:08
door Walt
De spoel is geen 2" / 50mm maar een 65mm. Nog steeds niet enorm groot maar 200w continu lukt daar wel mee.
Groetjes Walter
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: di 27 sep 2016, 18:50
door ray5150
Zijn er geen T/S parameter van dit model driver bekend ?
Daarmee moet het met de bekende programma's toch goed mogelijk zijn om een kast te berekenen die misschien aan de wensen cq eisen voldoet.
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: di 27 sep 2016, 20:10
door ief
z 8
fs 38
qms 1.3
qes 0.4
qts 0.31
re 6.5
vas 263
spl 98
d 35.9
sd 855
pmax 300
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: wo 28 sep 2016, 0:01
door FritsK
Walt schreef:De spoel is geen 2" / 50mm maar een 65mm. Nog steeds niet enorm groot maar 200w continu lukt daar wel mee.
Ik heb ergens 2" voorbij zien komen maar er staat inderdaad 65mm in de specsheet van Visaton.
Ik heb er even naar gekeken. Klein is relatief, daarom een 80liter en een 110liter variant, highpass op 40hz-45hz. Laag gaat het door het compacte formaat niet.
80liter, 50hz afstemming, f3 van 63hz, Xmax bij 175W, plm. 120dB max SPL
110liter, 50hz afstemming, f3 van 53hz, Xmax bij 150W, plm. 119dB max SPL
Echt sublaag is het niet, maar het kan zo wel zorgen voor leuke ondersteuning. Mits het niet al te hard hoeft te gaan.
EDIT: ik zie dat de M115H 60 X 48 X 42CM is, wat hem zo'n 120liter maakt. afstemming is plm. 49hz. Echt veel dieper dan dat zal het niet gaan vrees ik met de opgegeven wensen.
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: wo 28 sep 2016, 0:06
door Jag
Ik zou gewoon lekker nieuwe drivers halen die wel voor sublaag gebouwd zijn. Word je een stuk gelukkiger van denk ik

Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: wo 28 sep 2016, 13:29
door MTX123
FritsK schreef:
EDIT: ik zie dat de M115H 60 X 48 X 42CM is, wat hem zo'n 120liter maakt. afstemming is plm. 49hz. Echt veel dieper dan dat zal het niet gaan vrees ik met de opgegeven wensen.
Ik zie nu dat ik mijn verhaal niet kompleet heb uitgelegd, momenteel heb ik ook 2 subs in gebruik met een BGS40 erin:
MB115B
Maar die kasten zijn me te groot, en daar zoek ik een alternatief voor.
Ik heb de vraag over BGS40 in een Cubo15 ook voorgelegd (per email) aan de cubo designer (dank aan ief ...)
, ben benieuwd wat hij daarvan vindt.
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: wo 28 sep 2016, 17:29
door FritsK
Ah, dat verandert de boel. Dan is het al snel een stuk kleiner. BR zou kunnen, dan zijn mijn opgegeven maten wel zo ongeveer het best haalbare. Groter/ dieper afgestemd zorgt voor minder belastbaarheid en hogere groups delay. Ik zou in de hoorn/ hybride-hoek blijven voor zoveel mogelijk output.
Rademakers op New-line forum heeft de Cubo 15 bedacht. In dat topic las ik ook dat de BGS40 niet de meest geschikte kandidaat is (en dat ie een 2" spreekspoel zou hebben).
Zelf heb ik baskasten gehad met de Beyma SM-115, Ciare 12.00 SW (Punisher hoorn) & Beyma 18G50. Kwa droogheid en druk zou ik de hoorn nemen. Overall vond ik de 18G's het prettigst (hoge druk, compact in 120liter, laag).
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: zo 02 okt 2016, 14:24
door MTX123
FritsK schreef:
....
Zelf heb ik baskasten gehad met de Beyma SM-115, Ciare 12.00 SW (Punisher hoorn) & Beyma 18G50. Kwa droogheid en druk zou ik de hoorn nemen. Overall vond ik de 18G's het prettigst (hoge druk, compact in 120liter, laag).
OK, ik zet het idee om subs te bouwen met die BGS40 opzij.
Ik ga me orienteren op een paar subs, compacte bouw, met de juiste speaker er in.
Maar het kastvolume kleiner zien te krijgen , zal nog een hele uitdaging zijn. Even gekeken naar die Punisher hoorn met Ciare 12.00 SW,
en da's ook een behoorlijk bakbeest. Maar mogelijk kan ik dan met 1 kast volstaan, i.p.v. 2 ?
Het gaat om een goed geluid te kunnen wegzetten in een zaaltje tot max 200 personen (meeste gigs zitten rond de 100)..
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:21
door Jag
Er is altijd een trade off tussen diepgang, grootte en efficiëntie. Kleine subs die diep gaan en efficiënt zijn bestaan niet. Dus als je perse kleiner wilt, dan moet je inleveren op iets anders. Wat je dan ook kan overwegen is vier subs bouwen. Kleine gig neem je er dan twee mee, en grotere vier. In hoogte verstelbaar paaltje ertussen voor je top, dsp in je amp rack met preset voor 1 of 2 subs per kant en dan is helemaal af

n
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:55
door sevenup
Jag schreef:Er is altijd een trade off tussen diepgang, grootte en efficiëntie. Kleine subs die diep gaan en efficiënt zijn bestaan niet. Dus als je perse kleiner wilt, dan moet je inleveren op iets anders. Wat je dan ook kan overwegen is vier subs bouwen. Kleine gig neem je er dan twee mee, en grotere vier. In hoogte verstelbaar paaltje ertussen voor je top, dsp in je amp rack met preset voor 1 of 2 subs per kant en dan is helemaal af

n
Kijk eens naar de MTH-30 subwoofer met 12 inch speaker. Heb er zelf ook 2 gebouwd en ben zeer tevreden. Niet groot en hoog rendement. Makkelijk te bouwen. Trade off is iets diepgang, maar ik moet zeggen dat ik daar weinig last van heb.
https://www.freespeakerplans.com/plans/ ... /24-mth-30
4 stuks met een versterker van ongeveer 2x750W/4Ohm versterker geeft serieus druk in het laag
Zeer gunstig in prijs is deze woofer van Thomann in duitsland welke perfect werkt in de MTH-30
https://www.thomann.de/nl/the_box_speak ... 80_8_w.htm
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: zo 02 okt 2016, 20:50
door FritsK
MTX123 schreef:
OK, ik zet het idee om subs te bouwen met die BGS40 opzij.
Ik ga me orienteren op een paar subs, compacte bouw, met de juiste speaker er in.
Maar het kastvolume kleiner zien te krijgen , zal nog een hele uitdaging zijn. Even gekeken naar die Punisher hoorn met Ciare 12.00 SW,
en da's ook een behoorlijk bakbeest. Maar mogelijk kan ik dan met 1 kast volstaan, i.p.v. 2 ?
Het gaat om een goed geluid te kunnen wegzetten in een zaaltje tot max 200 personen (meeste gigs zitten rond de 100)..
In dat geval zou ik kiezen voor 1x 18G50 per kant (tot 150man) uit dat rijtje. Daar wapperen je de TL balken gerust mee uit het systeemplafond. Wil je groter (250man) dan 2x 18G50 per kant. Zet er 1200W versterkervermogen op sub en je stuurt véél 18"ers het bos in.
Overigens zijn die speakers uit het tijdperk 10 jaar geleden en in de tussentijd heeft de Neodymium magneet z'n intrede ook gemaakt, of werden ze betaalbaarder. Wellicht is dat vanwege gewicht ook nog wel een leuke optie. Met name 18Sound was in die tijd koploper.
De Punisher hebben we vanuit til-oogpunt weg gedaan. Best groot en zwaar (De ciare is echt een zware 12"er) en minder praktisch inzetbaar. De verhuurboer had ook geen hoornsubs om bij te huren voor evenementen. Ze zijn wel handig als je wat luider of lager wil spelen of gewoon meer throw nodig hebt voor de ruimte (of buiten). Dan zet je er een aantal bij elkaar. Bovendien wil één Punisher ook wel minimaal 1000W zien om er juist dat extra beetje uit te halen.
Het ontwerp dat Sevenup laat zien lijkt me kwa compactheid ook wel OK, maar oog weer wat (te) smal voor het zetten van een paal tussen sub en top (lijkt me wat wankelig). Op z'n zij kost het weer veel vloeroppervlak. Naja. Er is altijd wat te zaniken.

Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: ma 17 okt 2016, 14:53
door MTX123
FritsK schreef:
Rademakers op New-line forum heeft de Cubo 15 bedacht. In dat topic las ik ook dat de BGS40 niet de meest geschikte kandidaat is (en dat ie een 2" spreekspoel zou hebben).
Ter volledigheid, dit is het antwoord/advies dat ik van de Cubo designer kreeg, nadat ik deze parameters had gemaild:
z 8
fs 38
qms 1.3
qes 0.4
qts 0.31
re 6.5
vas 263
spl 98
d 35.9
sd 855
pmax 300
"Alleen deze parameters zijn nog niet genoeg, hieruit kan ik wel opmaken dat de luidspreker goed zal werken in Cubo 15 Extended.
Gelukkig vond ik de ontbrekende gegevens, de Xmax en die is helaas wat karig. Erger nog, tenzij ik het verkeerd lees is de Xmech 16 mm, de spoel is met 2,5" ook niet super. Zo kijkende naar de BGS40 is het een uitstekende luidspreker voor in een topkast om aan te sluiten op een 1" tweeter. Voor gebruik in baskasten is ie niet ontworpen en dus ook beperkt bruikbaar.
In een Cubo 15 Extended verwacht ik een belastbaarheid van 150 - 250 W, liefst met high pass op 40 Hz. Met zijn tweëen is dat toch nog best aardig wat geluid (125 - 127 dB, SPLmax @1m) maar met een luidspreker die ontworpen is voor het gebruik in baskasten kom je wel een stuk verder (125 - 130 dB/1 m)."
Re: Nieuwe subs met "oude" woofers (Visaton BGS40)
Geplaatst: vr 21 okt 2016, 14:35
door thijssie
De tapped horn van Dag Johansen vind ik een mooi compromis tussen de kleinere subs als de Cubo / Danley TH-mini etc en de grotere tapped horns als de Danley TH118, Xoc1's Tapped Horn.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... hz-th.html
Die is ontworpen voor een Eminence LAB15 (met conventionele magneet), maar ik heb de B&C 15SW100 (neo magneet) daar wel eens in gesimuleerd en dat gaf prima resultaten. Dat zal ook weer wat gewicht schelen.
Of als het echt klein moet een kloon van de Danley TH-mini. Dat is een commercieel product van Tom Danley, dus je gaat er geen bouwtekeningen van vinden, maar als je goed zoekt zijn er diverse projecten op het net te vinden die daar heel dicht bij in de buurt komen.