Pagina 1 van 1

Upgrade Triade 71 MK II

Geplaatst: di 06 sep 2016, 17:54
door PimV
Hallo,
Graag vraag ik jullie hulp en/of commentaar over mijn voorgenomen upgrade van mijn 22jaar oude Triade 71 MK II 2-weg basreflex boxen.
Daar ze zo uiterlijk mooi en onbeschadigd zijn, zou ik graag de inhoud willen veranderen.
Tweete diameter 110mm en Woofer diameter 155mm.
Ik denk aan een Monacor DT-350NF Tweeter en een Visaton AL 130 mid-woofer.
Crossover zou ik eenvoudig willen houden: BUTTERWORTH 2 WAY 2ND ORDER (12DB).
Wie kan me helpen aan de juiste componenten of een kant en klare crossover?
Wat vinden jullie van de combinatie? Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet, Pim.

Re: Upgrade Triade 71 MK II

Geplaatst: di 06 sep 2016, 19:25
door Walt
Zonde van de moeite, je kan dan beter een compleet nieuwe speaker kopen/bouwen. Kijk eens bij speaker & co voor complete sets inclusief nette gefineerde kasten.

PS het is Driade niet Triade.

Re: Upgrade Triade 71 MK II

Geplaatst: di 06 sep 2016, 20:27
door Olaf Analogue
De drivers die je noemt zijn geen upgrade. Tenzij de bestaande drivers defect zijn of van de tweeters het eventueel aanwezige ferrofluid opgedroogd is waardoor ze niet zo sprankelend meer klinken. Driade gebruikte goede drivers. Bovendien is uiteraard de behuizingen berekend en afgestemd op deze drivers.
Ook het filter wat er in zit is berekend en afgestemd op deze combinatie van drivers en de behuizingen waar ze in zitten.
Andere drivers is dus een downgrade.
Indien één of meer van de drivers niet zo goed meer is dan kun je die beter vervangen voor de originele drivers.

Re: Upgrade Triade 71 MK II

Geplaatst: di 06 sep 2016, 20:57
door ray5150
PimV schreef:
Daar ze zo uiterlijk mooi en onbeschadigd zijn, zou ik graag de inhoud willen veranderen.
Vind je ze dan niet goed klinken ?
Want het bovenstaande spreekt elkaar enigszins tegen.

Re: Upgrade Driade 71 MK II

Geplaatst: di 06 sep 2016, 21:34
door PimV
Sorry, het is Driade, ja.
Met name de tweeters klinken na jaren wat blikkeriger. Ik had al gekeken of de originele Visaton DTW 110 NG nog verkrijgbaar zijn, echter helaas.....
Wie heeft de tip?