Pagina 1 van 6

Elektuur Audio Special

Geplaatst: di 11 jul 2006, 15:19
door SSassen
Beste forumleden,

Namens Elektuur ben ik de eindredacteur voor de rond het eind van dit jaar te verschijnen Audio Special. De Audio Special zal zoals vanouds een aantal ontwerpen bevatten voor zelfbouw versterkers en luidsprekers. Hierbij komt een zo breed mogelijk scala aan ontwerpen aan bod; met zowel halfgeleiders als buizen en luidsprekerontwerpen varieerend van eenvoudig tot redelijk complex.

Omdat Elektuur deze Audio Special zo interessant mogelijk wil maken voor de lezer wil ik graag vragen wat jullie, als doorwinterde zelfbouwers, graag terugzien in een dergelijke uitgave? Is er bv. behoefte aan achtergrond artikelen, of liever zoveel mogelijk zelfbouw ontwerpen? Wat voor zelfbouw ontwerpen zien jullie graag? Etc. etc.

Eventuele suggesties graag in dit topic, of anders per PB of email op ssassen@hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 13 jul 2006, 21:14
door Wowly
Bespreek ook kant en klare zelfbouwpakketten van bijvoorbeeld buizenversterkers enzo, kan de beginnende bouwer mooi instappen.

Wowly

Geplaatst: do 13 jul 2006, 21:42
door SSassen
Da's feitelijk niet de bedoeling van de Audio Special, het is echt de bedoeling dat er artikelen in terecht komen voor en door audio hobbyisten en zelfbouwers. Dus met suggesties wat je 't liefst terugziet in een dergelijke uitgave bedoel ik meer voorstellen voor bv. schakelingen of achtergrond informatie, bouwontwerpen etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 13 jul 2006, 22:26
door Edo
Ik had je al een mailtje gestuurd met wat suggesties over versterkers (voor/eind) en misschien wat leuke speakerontwerpen die hier op de site te vinden zijn, of gemaakt zijn door de zelfbouwers hier, maar misschien als toevoeging nog iets van een actief systeem misschien?
Niet te duur actief twee (of meer)-weg systeem?

Geplaatst: do 13 jul 2006, 23:06
door Henkjan
wat is de doelgroep vraag ik me dan af... geen idee of de forummers hier een representatieve doorsnede daarvan zijn?

ik zelf, met een abo op zowel HH als K+T hoef niet zo nodig nog wat ontwerpen te zien, behalve als dat in een echt uitgebreid en diepgaand artikel is over hoe alle aspecten van het ontwerp nou tot stand zijn gekomen, kast, filter, driver keuze, etc.

Geplaatst: vr 14 jul 2006, 7:22
door richard
De zelfbouw van een comleet setje? Voorversterker, eindversterker en luidsprekers. Voor de versterkers zou je misschien twee varianten kunnen presenteren; buizen en halfgeleiders.

Het zelfbouwen van een complete cd-speler lijkt me wat complexer maar een DAC zou moeten kunnen.

Geplaatst: vr 14 jul 2006, 17:08
door Macsel
Ik ben zelf een qua technische kennis een beginnende bouwer. Heb geen technische achtergrond, maar schuw het vasthouden van een soldeerbout niet. Ik ben zelf wel geinteresseerd geraakt in het bouwen van een versterker. Kan aardig wat vinden over bijvoorbeeld de populaire UcD's, maar zou daar misschien best wel een uitgebreid artikel over willen lezen. Ook zou ik wel meer willen weten over een eenvoudige voorversterker (geen toonregeling of balans), input selector, volume, .. digitaal analoog. Buizen heb ik (nog) niet zoveel mee dus...

just my 2 cents

Geplaatst: vr 14 jul 2006, 18:15
door audiomanics
Macsel schreef:
Buizen heb ik (nog) niet zoveel mee dus...
Tot je er een hebt...Dan begint de ellende pas..(praktijkgegeven)

Kees

Geplaatst: vr 14 jul 2006, 21:33
door weidok
audiomanics schreef:
Macsel schreef:
Buizen heb ik (nog) niet zoveel mee dus...
Tot je er een hebt...Dan begint de ellende pas..(praktijkgegeven)

Kees
Wacht maar totdat je buizen voortrap hebt gehoord Marcel..

Kan me voorstellen dat dan de ellende begint...

Buizenvoortrap.. tja dan wil je eigenlijk ook een buizen eindtrap..

maar dezelfde muzikaliteit kun je ook met klasse D behalen en
dat scheelt aanmerkelijk in de euris... toch :) :) :)

Maar een Audio Speciaal maar de ideeen van Richard spreken mij wel aan
Sander...

En of ik ergens een doorsnede van zou moeten zijn ..
zou het echt niet weten .... :lol: :lol:

Geplaatst: za 15 jul 2006, 22:11
door ovni
Gebalanceerde schakelingen ...
Een voortrap
een actief scheidingsfilter dat eenvoudig inpasbaar is in diverse speakersystemen.

Zelfbouw (Dab) tuner.

Uiteraard voor mijn soort bouwer geschikt; dus pcb'tje ergens te bestellen.

Maak er wat moois van Sander!

Geplaatst: za 15 jul 2006, 23:42
door dekkersj
Nou,

Als "doorwinterde zelfbouwer" zou ik wel eens iets digitaals willen zien. Ik speel er zelf ook al enige tijd mee, maar ik heb er de tijd niet voor om eea te bouwen. Ik heb het gevoel dat het veel werk gaat kosten.

En dan bedoel ik geen klasse -D oid, want in mijn ogen zijn dat net analoge schakelingen. Ik heb alleen het bewijs nog niet gevonden (het moet er zijn) dat er geen vervorming ontstaat als je als vergelijkend signaal een driehoek of zaagtand gebruikt.

Nee, ik zou wel eens een DSP willen hebben die ik met mijn computer aan kan sturen om de coefficienten van het filter van de DAC in te laden. Er zijn dacht ik al DSP's met onboard DAC's. En dan lekker rommelen met lange filters, korte filters, filtertypen, dither etc. Nu ben je afhankelijk van de fabrikant van het interpolatiefilter wat er uit komt.

Groet,
Jacco

Geplaatst: zo 17 sep 2006, 21:43
door sietse
Hoi, het volgende wil ik toch nog es even onder de aandacht brengen. Onderstaande dxf file heb ik wel eens eerder laten zien en is iets dat ik in vroeger dagen ook daadwerkelijk in een versterkerbak had zitten.
Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als Elektuur hier van een gemoderniseerde versie zou publiceren met een kleine aanpassing qua voeding.

http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf

Waarom? Welnu, het ding staat altijd op 230 volt aangesloten ook als ie is uitgeschakeld. Standby stand dus. Voorstel van mij is nu om de schakeling in de standby stand te voeden uit een accu. Zodra de boel inschakeld wordt ook de 230 ingeschakeld zodat tijdens bedrijf de zaak gewoon op de netvoeding draaid en tegelijkertijd de accu wordt bij geladen.

Aangezien ik zit te broeden of ik in mijn driepitters es een keer een paar stevige eindtrappen zal zetten, is deze schakeling bij uitstek geschikt om de eindtrap(pen) te beveiligen en het scheelt schakelaars. Want het schakeld automatisch in en uit. En een versterker in de box spaart ruimte in de kast voor wat anders.. :wink:

Geplaatst: ma 18 sep 2006, 9:20
door hovingtim
Ik zou wel weer eens een fatsoenlijke zelfbouw EQ willen zien. Eentje met nauwkeurige instellingen per octaaf en die eventueel meteen kan dienen als actief filter :wink:

Geplaatst: ma 18 sep 2006, 12:38
door daniel
dekkersj schreef:
Nou,

Als "doorwinterde zelfbouwer" zou ik wel eens iets digitaals willen zien. Ik speel er zelf ook al enige tijd mee, maar ik heb er de tijd niet voor om eea te bouwen. Ik heb het gevoel dat het veel werk gaat kosten.

En dan bedoel ik geen klasse -D oid, want in mijn ogen zijn dat net analoge schakelingen. Ik heb alleen het bewijs nog niet gevonden (het moet er zijn) dat er geen vervorming ontstaat als je als vergelijkend signaal een driehoek of zaagtand gebruikt.

Nee, ik zou wel eens een DSP willen hebben die ik met mijn computer aan kan sturen om de coefficienten van het filter van de DAC in te laden. Er zijn dacht ik al DSP's met onboard DAC's. En dan lekker rommelen met lange filters, korte filters, filtertypen, dither etc. Nu ben je afhankelijk van de fabrikant van het interpolatiefilter wat er uit komt.

Groet,
Jacco
een beetje als het systeem dat blu_line op DDIY2006 presenteerde? Een zelfbouw modulair, digitaal scheidingsfilters met voor de hobbyist verkrijgbare en verwerkbare dsp's

Geplaatst: ma 18 sep 2006, 12:50
door dekkersj
Weet niet wat de blu_line is, sorry. Zo te lezen is het iets met luidsprekerfilters. Ik bedoel alleen in een cd speler.

Ik ben in het bezit gekomen van wat Altera FPGA boardjes en ik ga me beraden op de mogelijkheden.

Groet,
Jacco

Geplaatst: ma 18 sep 2006, 13:50
door Henkjan
blue_line is de nick van een forumlid 8)

Geplaatst: ma 18 sep 2006, 21:07
door teacher
Wat zou ik graag zien:

- speaker bouwplannen, en het hoe-en-waarom.
- actief filter bouwplannen, idem
- meetsysteem bouwen, hard- software en simulatie
- cd speler tweaks ...

zo.. ik heb ook meteen mijn toekomstige plannen laten zien :D

Geplaatst: wo 18 okt 2006, 14:31
door Henkjan
sietse schreef:
Hoi, het volgende wil ik toch nog es even onder de aandacht brengen. Onderstaande dxf file heb ik wel eens eerder laten zien en is iets dat ik in vroeger dagen ook daadwerkelijk in een versterkerbak had zitten.
Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als Elektuur hier van een gemoderniseerde versie zou publiceren met een kleine aanpassing qua voeding.

http://www.b0x.nl/sietse/SchakelCentrum.pdf

Waarom? Welnu, het ding staat altijd op 230 volt aangesloten ook als ie is uitgeschakeld. Standby stand dus. Voorstel van mij is nu om de schakeling in de standby stand te voeden uit een accu. Zodra de boel inschakeld wordt ook de 230 ingeschakeld zodat tijdens bedrijf de zaak gewoon op de netvoeding draaid en tegelijkertijd de accu wordt bij geladen.

Aangezien ik zit te broeden of ik in mijn driepitters es een keer een paar stevige eindtrappen zal zetten, is deze schakeling bij uitstek geschikt om de eindtrap(pen) te beveiligen en het scheelt schakelaars. Want het schakeld automatisch in en uit. En een versterker in de box spaart ruimte in de kast voor wat anders.. :wink:
als het niet in t blad komt, dan maak je er toch een leuk handeltje van? met al die UcD's is er vast wel markt voor ;)

Geplaatst: wo 18 okt 2006, 15:22
door voodooless
Henkjan schreef:
Waarom? Welnu, het ding staat altijd op 230 volt aangesloten ook als ie is uitgeschakeld. Standby stand dus. Voorstel van mij is nu om de schakeling in de standby stand te voeden uit een accu. Zodra de boel inschakeld wordt ook de 230 ingeschakeld zodat tijdens bedrijf de zaak gewoon op de netvoeding draaid en tegelijkertijd de accu wordt bij geladen.
Why? Voor het energiegebruik hoef je het niet te doen in ieder geval. Of je nu met de energie eerst een accu op laadt of die energie geleidelijk in standby stand verbruikt, maakt niks uit natuurlijk ;)

Geplaatst: wo 18 okt 2006, 15:51
door sietse
voodooless schreef:
Henkjan schreef:
Waarom? Welnu, het ding staat altijd op 230 volt aangesloten ook als ie is uitgeschakeld. Standby stand dus. Voorstel van mij is nu om de schakeling in de standby stand te voeden uit een accu. Zodra de boel inschakeld wordt ook de 230 ingeschakeld zodat tijdens bedrijf de zaak gewoon op de netvoeding draaid en tegelijkertijd de accu wordt bij geladen.
Why? Voor het energiegebruik hoef je het niet te doen in ieder geval. Of je nu met de energie eerst een accu op laadt of die energie geleidelijk in standby stand verbruikt, maakt niks uit natuurlijk ;)
Wegens het beperken van brandgevaar, iets dat nog al eens voorkomt met app. die altijd in standby staan.

Geplaatst: wo 18 okt 2006, 15:59
door audiomanics
sietse schreef:
Wegens het beperken van brandgevaar, iets dat nog al eens voorkomt met app. die altijd in standby staan.
Gelukkig komt dit zelden voor bij niet-geschakelde voedingen...

Kees

Geplaatst: do 19 okt 2006, 15:54
door sietse
Henjan schreef:
als het niet in t blad komt, dan maak je er toch een leuk handeltje van? met al die UcD's is er vast wel markt voor
Ja ja, ikke en commercieel en handelen = bankroet gaan.... :D

Geplaatst: vr 08 dec 2006, 16:59
door SSassen
Goed, inmiddels zou de Elektuur DIY Special op de mat moeten liggen, ik heb tenminste via de post zojuist mijn exemplaren ontvangen. Graag wil ik dit topic gebruiken voor een stuk feedback van jullie kant. Wat vond je van de DIY Special? Wat had je graag nog meer gezien? Of wat nu juist niet? Alle commentaar is welkom, dus brand maar los!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 08 dec 2006, 18:49
door Wowly
Ik had de elektuur graag op mijn mat gezien :twisted:

Nee serieus, ik heb wel besteld maar nog niet binnen.

Jan

Geplaatst: vr 08 dec 2006, 19:17
door sietse
Alle commentaar is welkom, dus brand maar los!
Je kent ons nu wel hé, weet je 't zeker......? :D