Pagina 1 van 2

massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 12:22
door Wim P
hoi

ik was van het weekend het filter voor de Veritgo aan het solderen, althans definitief voorheen zaten er krokodillen klemmen op

maar het vreemde deed zich voor

ik wou de massa van de woofer opnieuw strippen dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen

dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??

of ik heb iets fout aangesloten?

even kort door de bocht
ik heb alle massa draden bij elkaar aangesloten
en de plus gaat afzonderlijk naar elke driver toe
8-4.jpg

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 12:55
door ray5150
Soldeer jij dan aan je luidsprekerkabels terwijl de boel onder signaal staat ? :shock: :think:

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 13:20
door Wim P
nee als ik daadwerkelijk ga solderen dan is alles los van de versterker
ik was alles opnieuw aan het strippen
en begon bij toeval met de massa van de driver en ondekte zo deze vreemde situatie

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 14:18
door Olaf Analogue
Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 15:44
door John P
Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 16:01
door Wim P
Olaf Markus schreef:
Dus de woofer speelt terwijl alleen maar de plus is aangesloten?
Er is dus maar één draad met de woofer verbonden?
ja zo is de situatie inderdaad

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 16:02
door Wim P
John P schreef:
Kan het zijn dat de korf contact maakt met de massa, eventueel via contact met een andere korf?
nee dat lijkt me onmogelijk omdat in feite elke driver in een afzonderlijk compartiment zit

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 16:11
door Wim P
ik heb het filter gebouwd in een extern kastje
zoals zie bijlage filterschema een paar post hierboven

ik zal proberen een beschrijving van het geheel te geven
wellicht heb ik ergens een aansluitfout gemaakt??

in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.

die massa aansluiting gaat naar mijn filterkastje en komt daar uit op eveneens de massa zijde van het filter

het filter word overigens gevoed met + en - vanuit de versterker

en zo voed ik vanuit het filter met een + draad de plus connector van het MID
en precies het zelfde voor de Tweeter.

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 17:26
door SARK
Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +

post het resultaat.

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 17:32
door Wim P
SARK schreef:
Wonderlijk .....
Stap 1- Haal alle aansluitingen van de woofer af (woofer in de kast laten zitten)
Stap 2- Sluit alleen (dus niet het filter en/of andere units!) de woofer direct op de versterker uitgang aan met de plus +

post het resultaat.

stap 1+2 uitgevoerd

met alleen de woofer +kabel direct aan de versterker is er geen signaal

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:02
door SARK
:shock:

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:10
door Wim P
ik denk dat ik 'simpel"weg te stom ben om een filter correct aan te sluiten

zucht......

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:16
door Wim P
laat ik basic starten

als ik de woofer direct aan de versterker hang met de + en - aangesloten dan is er gewoon geluid
als ik de spoel en de condensator erbij hang in het laag is het ook nog oke


zodra ik dan de massa draad loshaal is het geluid weg

dus daar kan de fout niet zitten

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:29
door SARK
Heb je foto's van het gemonteerde filter?

Heb je het overigens ook bij de andere box?

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 19:38
door Wim P
weet ik niet nog niet geprobeerd

Re: massa spook?

Geplaatst: ma 29 aug 2016, 22:47
door Wim P
tja zuinigheid word niet altijd beloond

voor zover ik weet is het volgende fout gegaan

ik heb het filter met 2 kleuren rood en wit bedraad

nu had ik van de ene kleur op een gegeven moment niet meer genoeg, en je voelt het al aankomen ander kleurtje voor in de plaats

biertje gaan drinken en 2 dagen later weer verder gegaan met het filter, en vervolgens kleurtje bij kleurtje gedaan

heeft de huisarts toch gelijk "minder drinken"

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 7:36
door SARK
Wim P schreef:
.... dus haalde ik de massa van de woofer los, en tot mijn verbazing blijft deze gewoon doorspelen dus nu vraag ik me af waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??
Van mijn part heb je paars met oranje stippen-draad gebruikt ..... de vraag blijft nog steeds "waar krijgt de woofer dan de - massa vandaan??"

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 7:59
door pappaleo
Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.

Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 8:08
door ds23man
Good thinking Sherlock....... :lol:

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 8:12
door ray5150
Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 8:24
door pappaleo
ray5150 schreef:
Er is hier toch ook wel eens besproken dat spoelen in een filter ook geluid stonden te produceren ?
Ja maar dat zijn de decibellen nier. Dat is "waarneembaar" en niet het hier beschreven probleem.

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 8:30
door pappaleo
Het gebruiken van gemeenschappelijke bedrading heeft niet mijn voorkeur (eufemisme :-& ). Daarnaast nog functionele kleuren door elkaar gaan gebruiken of verwisselen is vragen om problemen.

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 8:35
door pappaleo
Wim P schreef:
in de spaekerkast zelf heb ik alle MIN massa draden met elkaar doorverbonden en die komen uit op in ingang van de terminal
dus 1 terminal aansluiting(zwart) voorziet alle drivers van massa.
Ik mag toch hopen dat je in de kast zelf de + van de mid met de gecombineerde min draden hebt verbonden en de - van de mid een aparte verbinding naar je filterkastje heeft.

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 11:42
door Wim P
pappaleo schreef:
Ik wed dat niet de - draad van de woofer zelf is losgehaald, maar ergens in het filter. Signaal uit een woofer waar maar één draad naar toe loopt kan natuurlijk niet.

Omdat er enkele draden naar de units gemeenschappelijk toegepast zijn, zal de woofer na "loshalen" wel in serie met een andere unit of component zijn komen te staan.

ja inderdaad ik had de - draad in het filter losgehaald

Re: massa spook?

Geplaatst: di 30 aug 2016, 11:44
door SARK
Wim P schreef:
... dus haalde ik de massa van de woofer los ...
:evil: