Wie durft deze vervorming te verklaren...?
Geplaatst: ma 08 aug 2016, 23:59
Beste ZBA deskundigen,
Iemand vroeg mij om een adviserende rol te spelen, in audioreviews met telefoons. Had ik eigenlijk niet zo'n trek in (buiten mijn comfort zone, en naar mijn inschatting was er niet veel objectiefs te melden). Nu ik drie samples in handen heb denk ik daar anders over; elk heeft zijn eigen unieke nukken. Ik weet nog niet wat ik doe, maar er zijn iig zinnige dingen te melden.
Anyway. Omdat ik behalve pure data, mijn subjectieve 'mening' ook belangrijk vind, ben ik ook gaan luisteren. En bij dat luisteren, zat ook een doodgewone 1kHz sinus.
Op een bepaald apparaat klinkt die redelijk schoon. Maar : als het volume opgeschroefd wordt, begin ik duidelijk een bijna zuiver Major Seventh tweetoons interval te horen. (Vergezeld van wat andere nonharmonischen, die wat zachter zijn, en laat ik eventjes buiten beschouwing).
Geloof me : dat is bijzonder naar als je (muzikant) een harmonisch interval verwacht....en bijna zuiver betekent eigenlijk gewoon VALS.
Nadien het spectrum gemeten ter controle. Dit MOET het interval zijn, zoals aangegegeven door de pijlen : 2900 en 3000Hz. Weet ik 100% zeker. Warom dit topic ? Nou, ik snap het niet. Waar komt dat piekje bij 2900Hz vandáán ? Een harmonische is dit niet...
Vragen :
1. Waar zou die 2900Hz vandaan kunnen komen ? (of 4900, 6800, 10700 etc ?). Harmonisch is het niet. IMD dan ? Maar daar heb je een tweede toon voor nodig. Ja, er is een minimale 100Hz zichtbaar...could it really be ? (Ik ben gewoon absoluut onervaren met IMD...). Iemand die het aandurft om hier een verklaring voor aan te wijzen ?
2. That's it, really. Ik besef dat het niveau @2900Hz absurd laag is...maar de disharmonie hoor ik duidelijk, en met absolute zekerheid. Minimaal 1 of 2 andere tonen ook, die minder 'vals' klinken. Dit zou ik graag buiten discussie laten als het kon...
Ten overvloede : nergens is netspanning aangesloten. Niet in telefoon, en niet in meetsysteem. Maar álle overige piekjes die je ziet in het spectrum, zijn keurige veelvouden van 100Hz....Toeval ?
Veel dank alvast voor je reaktie !
Iemand vroeg mij om een adviserende rol te spelen, in audioreviews met telefoons. Had ik eigenlijk niet zo'n trek in (buiten mijn comfort zone, en naar mijn inschatting was er niet veel objectiefs te melden). Nu ik drie samples in handen heb denk ik daar anders over; elk heeft zijn eigen unieke nukken. Ik weet nog niet wat ik doe, maar er zijn iig zinnige dingen te melden.
Anyway. Omdat ik behalve pure data, mijn subjectieve 'mening' ook belangrijk vind, ben ik ook gaan luisteren. En bij dat luisteren, zat ook een doodgewone 1kHz sinus.
Op een bepaald apparaat klinkt die redelijk schoon. Maar : als het volume opgeschroefd wordt, begin ik duidelijk een bijna zuiver Major Seventh tweetoons interval te horen. (Vergezeld van wat andere nonharmonischen, die wat zachter zijn, en laat ik eventjes buiten beschouwing).
Geloof me : dat is bijzonder naar als je (muzikant) een harmonisch interval verwacht....en bijna zuiver betekent eigenlijk gewoon VALS.
Nadien het spectrum gemeten ter controle. Dit MOET het interval zijn, zoals aangegegeven door de pijlen : 2900 en 3000Hz. Weet ik 100% zeker. Warom dit topic ? Nou, ik snap het niet. Waar komt dat piekje bij 2900Hz vandáán ? Een harmonische is dit niet...
Vragen :
1. Waar zou die 2900Hz vandaan kunnen komen ? (of 4900, 6800, 10700 etc ?). Harmonisch is het niet. IMD dan ? Maar daar heb je een tweede toon voor nodig. Ja, er is een minimale 100Hz zichtbaar...could it really be ? (Ik ben gewoon absoluut onervaren met IMD...). Iemand die het aandurft om hier een verklaring voor aan te wijzen ?
2. That's it, really. Ik besef dat het niveau @2900Hz absurd laag is...maar de disharmonie hoor ik duidelijk, en met absolute zekerheid. Minimaal 1 of 2 andere tonen ook, die minder 'vals' klinken. Dit zou ik graag buiten discussie laten als het kon...
Ten overvloede : nergens is netspanning aangesloten. Niet in telefoon, en niet in meetsysteem. Maar álle overige piekjes die je ziet in het spectrum, zijn keurige veelvouden van 100Hz....Toeval ?
Veel dank alvast voor je reaktie !