Pagina 1 van 1
Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:15
door Thomox
Beste forummers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe schuurmachine voor allerlei werkzaamheden. Denk aan een tuinset schuren, kozijnen schuren, etc. Daarbij heb ik de keuze al beperkt tot een vlakschuurmachine of een delta.
Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is het trillen van de machine (Lidl machientje). Het is zo erg dat na een half uur schuren niet meer verder te werken is een het irritante dove gevoel pas na een uur wegtrekt.
Ik ben dus op zoek naar een machine die veel minder trilt en waar dus een klein dagje mee geschuurd kan worden. Het budget is niet oneindig, dus het hoeft geen festool te worden
Het mag dus prima een Bosch, makita, AEG, metabo of iets dergelijks worden, maar ik zou niet weten waar ik op moet letten?
1 Toerental...
2 aantal mm verschuiving van schuurzool
3 vermogen
4 filtering, schuurgaten
Wie o wie kan mij een goede advies verschaffen?
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:23
door Kappa7
Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:25
door ds23man
Ik heb zelf deze:
https://www.metabo.com/nl/nl/machines/D ... chine.html
Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:34
door Kappa7
Die Metabo heb ik ook.
Prima machine maar vind het stoffilter wel erg makkelijk los schieten, ook als dat niet moet.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:36
door Thomox
Kappa7 schreef:Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
Ik laat de machine altijd het werk doen, dat komt het schuur resultaat ook altijd ten goede. Maar daar is ook zeker niks mis mee, het gaat mij voornamelijk om de trilling
ds23man schreef:
.......
Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Daar heb ik veel goeds over gelezen inderdaad. Geen last van dove handen na een ruim uur schuren?
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:53
door Pjotr
We hebben die discussie al eens eerder uitgebreid gehad. En alle vlakschuurders van de bekendere merken, Makita, Bosch Hitachi, Metabo enz. deden het toen wel (even) goed. Uitschieter was Rayobi als goed en goedkoop. Stil en veel waar voor het geld. Maar dat bestaat geloof in niet meer.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:55
door Chris_T
Thomox schreef:
Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is het trillen van de machine (Lidl machientje). Het is zo erg dat na een half uur schuren niet meer verder te werken is een het irritante dove gevoel pas na een uur wegtrekt.
Dat heb ik met de Aldi schuurmuis ook

.
Het heftige trillen is typerend voor het meeste budget gereedschap.
Ik heb ook met een groen Bosch gewerkt en dat was een wereld van verschil, heerlijk still in de hand.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 18:56
door ds23man
Thomox schreef:Kappa7 schreef:Misschien een rare vraag maar hoe hard druk jij op de machine tijdens het schuren?
Je moet de machine het werk laten doen en dan is ook de machine van de lidel prima
Ik laat de machine altijd het werk doen, dat komt het schuur resultaat ook altijd ten goede. Maar daar is ook zeker niks mis mee, het gaat mij voornamelijk om de trilling
ds23man schreef:
.......
Gaat als de brandweer en weinig trilling. Eigenlijk de beste schuurmachine die ik ooit gehad heb.
Daar heb ik veel goeds over gelezen inderdaad. Geen last van dove handen na een ruim uur schuren?
Zelfs na 4 uur niet.....
Twee criteria:
1. Moet goed schuren
2. niet trillen
Op beide punten scoort ie bij mij een 10.
Stoffilter gebruik ik nooit. Schuren=stof.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 19:17
door toetertje
+1
Ik heb diverse schuurmachines voor diverse werkzaamheden.
Maar gek genoeg pak ik altijd deze metabo. Ik heb er ook de excentrische van.
Ook de duurzaamheid geef ik een dikke 10, ik heb hem behoorlijk misbruikt.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 20:14
door ds23man
Net 200 strekkende meter kanten van een cementdekvloer mee geschuurd met korrel 14. Ding geeft geen krimp.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 20:41
door Pjotr
ds23man schreef:Net 200 strekkende meter kanten van een cementdekvloer mee geschuurd met korrel 14. Ding geeft geen krimp.
200 strekkende meters cementdekvloer met zo'n poppendingetje?

De dokter heeft je arbeidstherapie gegeven tegen de verveling?
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 20:59
door ds23man
Kanten Peter, waar de grote vloerschuurmachine niet bij komt.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 22:17
door markbakk
Volgende keer vlinderen die vloer.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: di 26 jul 2016, 6:20
door ds23man
Hij is gepapt. Maakt op zich niet uit, je moet altijd schuren voordat je er de betonverf op zet.
Re: Advies bij nieuwe schuurmachine
Geplaatst: wo 27 jul 2016, 11:55
door Thomox
Nou jongens
Schuurmachine ligt morgen op de mat inclusief wat schuurpapier en een stoffilter voor mijn mond/neus
Ik dank u allen hartelijk voor het hardop meedenken
