Pagina 1 van 4
nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 18:10
door ronnydepony
Dit is een splitsing van een ander topic.
Hier wil ik na meer dan een jaar de Phonodude eindelijk afwerken.
Maar vooraleer verder te gaan heb ik op diyaudio van een lid hier (denk ik toch

) een schakeling gevonden met een toch wat aparte voeding .
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... ition.html
Dus wat zijn de ideeën hier over ?
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 19:09
door Ah!buis
De C5 van de Dude-voeding ontbreekt.
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 19:36
door ronnydepony
Ben niet volledig mee Anne,
in het schema dat ik heb zit er geen C5 ?
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 20:05
door Ah!buis
Helemaal onderin
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 20:10
door ronnydepony
Oeps, ja, was bij de hoogspanning aan het kijken.
Maar werkt dit of is de Maida regulator beter ?
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 20:17
door Pjotr
Als ik het zo bekijk doen die 10 Henry's bar weinig bij de weinige stroom die de PD trekt. Beschermd hooguit de EZ81 tegen de brute C7.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 24 jul 2016, 20:27
door Ah!buis
ronnydepony schreef:Oeps, ja, was bij de hoogspanning aan het kijken.
Maar werkt dit of is de Maida regulator beter ?
Gaat niet om het regelgebeuren.In het schema van de visboer is de gloei zonder meer zevend.
Dick zet er die C tussen, is zeker nodig (minstens).
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 9:36
door ronnydepony
nog een vraagje,
in de Maida regulator gepost bij Phonodude on steriods zit er een diode die ik enkel in SMD vind, nl. SMA6J10A.
Is dit ook in een gewone versie te vinden ?
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 10:06
door Kappa7
Deze zal het er prima doen hoor.
Het is gewoon een 10V zener en die kan je in veel
soorten en maten vinden.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: ma 25 jul 2016, 10:55
door Ah!buis
Die diode heeft eigenlijk nooit wat te doen.Enkel C4 ontladen bij kortsluiting van de uitgang.
Of de diode van Kappa in zo'n geval de piekstroom overleeft ??
Zou zoiets moeten zijn,
https://www.eoo-bv.nl/bzx70-25w/9206-bzx70-c20.html
hoewel deze (minder dikke)
https://www.eoo-bv.nl/zener-13w/6464-zen-1-3w-20v.html het denk ik ook wel uithoud.
Wel eigenaardig, het typenr is een 10V en de tekst heeft 't over 20V.Kan alle twee.
Wel wat overdreven moeilijk gedaan.
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: vr 29 jul 2016, 18:55
door ronnydepony
Ondertussen nog een type gevonden
en de "originele" Maida
over de waardes van de "originele" zie ik wel nogal wat afwijkingen, iemand een idee wat bruikbaar is voor de phonodude ?
en welke is aan te raden ?
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: vr 29 jul 2016, 19:16
door Fokko
Hoi Ronny,
Dat is niet de orginele. Dat is de
21st Maida Regulator van Tom Christiansen. Deze maakt gebruikt van IC's en is een stuk efficienter dan de echte orginele Maida.
Cheers,
Fokko
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: vr 29 jul 2016, 20:40
door ronnydepony
OK, heb de stoute schoenen maar aangetrokken en zo'n printje besteld, is wel aan de prijzige kant maar we zien wel.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: vr 29 jul 2016, 21:22
door Fokko
De winst van de tweede versie zit hem vooral in de layout van de print. De print is wel wat prijzig, maar dan ook 'Made in the USA'

Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: zo 31 jul 2016, 14:35
door Ah!buis
ronnydepony schreef:Ondertussen nog een type gevonden
maida pmillett.jpg
maida2.png
en de "originele" Maida
over de waardes van de "originele" zie ik wel nogal wat afwijkingen, iemand een idee wat bruikbaar is voor de phonodude ?
en welke is aan te raden ?
En van diie "originele" heb ik er een met weer andere waardes
Het komt allemaal wat experimeteel over.
En ik vermoed dat de regelaar 't onbelast ook niet goed doet, komt hier gelukkig niet voor.
Waarom niet de schakeling die Ray al vaker heeft toegepast, helemaal geen IC's
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 10:59
door ronnydepony
Als ik die van Ray neem kom ik op volgende lay-out uit :
opmerkingen zijn steeds welkom
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 12:08
door Barry2001
Post het schema dat je gebruikt hebt als input er eens bij Ronny? Die je zelf getekend hebt bedoel ik.
In elk geval zit de BC556 verkeerd om, footprint fout. Gaat niet werken zo.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 12:14
door ronnydepony
Is Eagle-file dat ik heb gebruikt zoals Ray het geplaatst heeft hier.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 12:17
door Barry2001
Ja pcies, schema symbool is goed, footrpint zit verkeerd om. Je hebt nu de emitter aan de uitgang zitten.
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 12:43
door Ah!buis
Dat komt door die Amerikanen, doen 't omgekeerd

- AmOm.jpg (14.93 KiB) 826 keer bekeken
Voor P1 een veel dikkere nemen, of instellen en dan vervangen door een vaste weerstand (1W).
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 13:22
door ronnydepony
en vernieuwd, P1 of R12 hier is nu een 1W type en BC556 aangepast
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 13:32
door Ah!buis
Aansluiting voor de trafo is mis bij Ray z'n schema.Kijk maar bij de paarse uitgave.
De serieweerstanden met de gelijkricht diodes hoeven niet(6E8), vermoedelijk een rest van een simulatie (trafo-weerstand)
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 15:49
door ronnydepony
Bedankt Anne
Dan kom ik op het volgende uit :
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 16:35
door Ah!buis
Wil niet erg lukken met die transistor.Nu zijn emitter en basis nog verwisseld ! Basis zit in 't midden.
Anne
Re: nog een PHONODUDE
Geplaatst: di 02 aug 2016, 18:17
door ronnydepony
Nu dan ?