Pagina 1 van 1

Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 16:27
door palmenmichiel
Beste,

Op dit moment heb ik een hertz ES300 met gesloten subwooferkist. Nu wou ik zelf een bassreflex maken voor het verschil in bass te horen. Echter zit ik in de problemen met de afmetingen.

In de handleiding van de subwoofer zelf staat dat indien je een bassreflex wilt, de kist 40L moet zijn. Kijk ik echter op online berekeningtools & forums, kom ik uit op 160 liter... dit is natuurlijk een zeer groot verschil, iemand hier enige ervaring mee?

De huidige (gesloten) subwooferkist is iets van een 30L.

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 18:05
door Henkjan
heb je een datasheet van de woofer met (complete set) parameters?
dan kunnen we er wat zinnigs over zeggen.
nu kom ik niet verder dan het vermoeden dat het "te" kleine volume wel vaker wordt geadviseerd voor een kist in de auto

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: ma 04 jul 2016, 19:15
door michelp
Die datasheet is wel te vinden. Maar is het het oude of nieuwe type?
En waar ga je hem voor gebruiken? (denk in de auto)

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: di 05 jul 2016, 0:08
door palmenmichiel
Een datasheet is hier te vinden;
https://www.carhifi-store-buende.de/Bil ... sheet1.jpg

Het setje wat ik gekocht heb, is volgende;
http://www.twondo.be/nl/hertz-subwoofer ... elset-c-ki

Het is dus inderdaad een subwoofer in de auto.

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: di 05 jul 2016, 13:08
door Bertje
Deze speelt in 50L netto gesloten eigenlijk heel mooi. Wil je meer output en wat dieper sublaag dan zou je gepoort in 65L netto, poort 10cm diamerer, 33cm lang. Beetje wildere afstemming, maar kan best lekker klinken in de auto.

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: di 05 jul 2016, 22:50
door palmenmichiel
Dus U stelt voor tussen de 50 - 65L blijven met desbetreffende afmeting van de buis? Klinkt inderdaad wel al beter dan de 40L van de handleiding, en de 160L van forums/berekeningstools...

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: do 07 jul 2016, 20:43
door michelp
Ik heb hem net ook even in simulatie gehad, en de gepoorte versie die Bertje aanraad zal erg leuk gaan spelen gok ik :).

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: do 07 jul 2016, 23:05
door Bertje
palmenmichiel schreef:
Dus U stelt voor tussen de 50 - 65L blijven met desbetreffende afmeting van de buis? Klinkt inderdaad wel al beter dan de 40L van de handleiding, en de 160L van forums/berekeningstools...
Nee, of 50L gesloten, of 65L met poort...

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: di 02 aug 2016, 14:35
door palmenmichiel
In tussentijd dat het forum offline was, heb ik de kist gemaakt. Hij klinkt een stuk beter nu! De bass is velen dieper en klinkt mooier (65L gepoort nu). Bedankt voor julie hulp!

Afbeelding

Afbeelding

Re: Afmetingen bassreflex Hertz ES300?

Geplaatst: wo 03 aug 2016, 13:01
door Bertje
Mooi dat ie goed bevalt!