Pagina 1 van 5

高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 18:47
door AatV
Een nieuwe zomer, een nieuw geluid en wel voornamelijk van zagen, boren en frezen.
Voor het versterkergebeuren is het nu wat te warm op zolder en wil een begin maken met de bouw van een luidsprekerpaar met bijhorende versterking.

Heb de luidsprekers al een tijd op de plank, maar kom er door omstandigheden nu pas aan toe.
Het zijn de Tangband 1337SDF voor laag/midden en de “Airborne*” RT4101 voor het hoog. (zie plaatje)
*Zal wel een fantasiemerk zijn, is als OEM ook aan andere merken geleverd.
De eigenschappen van de Tangband zijn al eerder op het forum ter sprake gekomen. De RT4101 is destijds ook door forumlid Harryeng gebruikt in zijn plankluidspreker.

Waarom deze laatste unit? Lang en smal, dus goed qua afmetingen voor een line array en goed te gebruiken zolang de scheidingsfrequentie niet te laag ligt en de signaalamplitude niet te uitbundig is.
Omdat het een kamerhoge line array gaat worden zijn er nogal wat units nodig, namelijk 18 Tangband’s en 16 RT’s per kant. Het Chinese karakter voor “hoog” in de titel is nu wat duidelijker.
De bedoeling is voorlopig om de Tangbands in serie te verbinden.
De totale DC-weerstand is dan hoog genoeg om de units gemakkelijk aan te sturen met een OTL buizen versterker, zonder al te veel zware buizen. Het zal waarschijnlijk iets worden in deze richting.
De RT’s zullen worden gestuurd door een SE-buizenversterker, deze dus.
Genoeg zelfplagiaat nu, eerst een plaatje van de units:
RT's.jpg
Ik ga voorlopig uit van een lange, smalle plank met wat gaten erin. Een dipool dus, niet omdat ik nu persé een dipoolluidspreker wil bouwen, maar meer omdat ik de kast kwijt wil.
Het enige alternatief was om gaten door de muur te zagen en daar de units in te monteren – een soort oneindige baffle dus – maar heb daar niet de medewerking van de buren voor verkregen.
Zoals al gezegd, startpunt is een open luidspreker, maar misschien eindig ik wel met een zwaar gedempte gesloten kast.
Vrees ook dat ik niet onder het gebruik van een subwoofer uit ga komen, maar dat zie dan wel weer “tijdens de rit”.

Alles nog eens opsommend:
- Bouwen van een luispreker.
- Het me bekwamen van metingen met Arta.
- Ontwerpen en bouwen van een OTL buizenversterker voor laag/midden.
- Het (af)bouwen van een SE buizenversterker voor het hoog.
- Het ontwerpen van een scheidingsfilter (actief en/of passief)`
- (Eventueel) ontwerp voor een subwoofer met eindversterking.

Het moge duidelijk zijn dat dit een nogal langdurig project gaat worden, ook om de financiering te spreiden, maar het is voor de hobby en dan mag het...
Deze week nog werken en dan kan ik vanaf volgende week een begin maken.

Groet,
Aat

N.B. Waarom nu al posten en niet wanneer iets klaar is? Om me zelf te dwingen aan de gang te gaan. :twisted:

Re: 高 GOA (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:12
door dre
Mooi project Aad! :goedzo:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:36
door ds23man
En dan nu de hamvraag: open of gesloten.....

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:42
door dre
ds23man schreef:
En dan nu de hamvraag: open of gesloten.....
Lezen Arie! :mrgreen:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:55
door ds23man
Overheen gelezen, was ook zoveel informatie in 1 keer. :lol:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:59
door pappaleo
Ah, hij is begonnen. :goedzo:
Volgmodus aan.

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:40
door Barry2001
Leuk project Aat, ga het zeker volgen. Ben erg benieuwd hoe het midden laag met de OTL's uitpakt, geen trafo die je laag verziekt.... succes en plezier met bouwen, wordt tropisch eind vd week dus zweten :lol:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 20:54
door Kappa7
Leuk project!
Ben erg benieuwt hoe het uiteindelijk gaat worden.
Ik vind de het idee om de speakers in serie te zetten wel goed gevonden.
Hiermee zal het maken van een otl wel wat handiger gaan.

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 21:27
door sander1238
Mooi project aat. Ga het volgen

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 21:40
door ds23man
Ok....

18x tangband is 1060 eurie. Komen de tweets nog overheen. Kun je beter gelijk de Armonia Ticcs100 bestellen.........

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 21:49
door Wowly
[volgmodus aan]

Ziet eruit als een gave doelstelling!!!! En ook nog eens buiten je comfortzone: netjes aat!!!

Re: 高 GOA (en ook langdurig)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 22:05
door AatV
ds23man schreef:
Gelukkig, dacht even een SOA...... :mrgreen:
Mag toch al niet van mijn vrouw. :mrgreen:

ds23man schreef:
Ok....18x tangband is 1060 eurie. Komen de tweets nog overheen. Kun je beter gelijk de Armonia Ticcs100 bestellen.........
3 antwoorden :
1. Enigszins filosofisch; heb het geld al een tijd geleden uitgegeven, dus nu kost het me niets meer.
2. Financieel; wholesale is anders als per stuk.
3. Afwisseling; er is al iemand anders op het forum, die Ticcs gebruikt. :mrgreen:

groet,
Aat

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 12:50
door ray5150
Mooi project, ga ik ook volgen.

Is het de bedoeling om eerst een test-baffle te maken, en daarna pas de definitieve, of ga je gelijk voor het nette ?

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 13:19
door RobertD
Dit is leuk om te volgen Aat. Je zou eigenlijk een eigen subrubriek "Projecten van AatV" moeten hebben, dan kun je alle topics mooi bij elkaar zetten. :mrgreen:

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 13:19
door bas focal m180
Mooi project.

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 16:10
door AatV
ray5150 schreef:
Mooi project, ga ik ook volgen.

Is het de bedoeling om eerst een test-baffle te maken, en daarna pas de definitieve, of ga je gelijk voor het nette ?
Als ik de testplank niet al te erg maltraiteer zou het zomaar ook de definitieve kunnen zijn, maar voor de zekerheid heb ik er meerdere.

groet,
Aat

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 16:17
door ds23man
Keukenbladen van de Ikea?

Re: 高 GAO (en ook langdurig)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 16:20
door AatV
Gewoon gezaagd MDF.

groet,
Aat

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: do 21 jul 2016, 22:37
door AatV
Omdat het forum "plat" lag had ik ineens tijd om wat te boren en te vrezen.
Heb er wat plaatjes van gemaakt voordat ik verder ga met: afrondingen maken, gaten boren voor de boutjes van de luidsprekers, voorzieningen treffen/verstevigingen maken om het ding rechtop te laten staan, schuren, gronden etc.
(het linker exemplaar is de voorkant, het rechter exemplaar de achterkant)
plank1.jpg
plank2.jpg
groet,
Aat

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 0:09
door richard
AatV schreef:
...zijn er nogal wat units nodig, namelijk 18 Tangband’s en 16 RT’s per kant.
Interessant project maar ik zie maar 17 ronde gaten per kant.

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 0:13
door AatV
Gebruik nu inderdaad 17 units.
Kwam beter uit omdat ik de plank ietsje korter neem.

groet,
Aat

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 21:59
door ray5150
AatV schreef:
ik de plank ietsje korter neem.
En hoe lang is die nu ?

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 22:26
door AatV
ray5150 schreef:
En hoe lang is die nu ?
2440 mm. ofwel de gewone handelsmaat.
Ik kon dan gemakkelijker een goede kwaliteit krijgen.
In dit geval het groenachtige vochtbestendiger MDF.

groet,
Aat

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: vr 22 jul 2016, 23:15
door toetertje
Leuk idee zo, ieder speakertje zijn eigen Vu meter. :-"
Sorry, geintje. Ik vind dit echt een leuk project. ik
ben zelf ook erg nieuwsgierig naar die tangbandjes.
Het is dat er al teveel projectjes lopen.

Re: 高 GAO line array (langdurig)

Geplaatst: zo 24 jul 2016, 14:26
door harryeng
[Volgmode aan!]

Leuk project! Die RT-4101 moet je even allemaal van tevoren testen. Is er een afwijkend, stuur je maar een PB, ik heb er nog wat in de kast liggen :wink:

Gr. Harry