Pagina 1 van 1

B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: za 11 jun 2016, 14:13
door Marius-28
Ik heb voor mijn orgel voor de kanalen 3 en 4 tweede hands boxen van Bowers & Wilkins aangeschaft. Deze zijn blijkbaar van bouwjaar 1992.
Van binnen ziet het er allemaal nog heel netjes uit, zie foto's.

De volgende vraag: is het zinvol de bi-polaire condensatoren te vervangen. Ik heb de waarden doorgemeten (uiteraard met los genomen aansluiting) en de capaciteit is nog ruim voldoende. Heeft het zin, d.w.z. zal het geluid er beter van worden, om ze toch allemaal te vervangen ?

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: za 11 jun 2016, 22:19
door Henkjan
ik zou t testen, maar wees er op voorbereid dat het wel eens minder goed kan klinken, een elko gedraagt zich anders als een folie

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: za 11 jun 2016, 23:58
door beijert
Misschien de condensator naar de tweet bypassen met een mooie, kost weinig en als het minder klinkt is het zo weer opgelost.

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 13:52
door markbakk
Met speakers uit '92 zou ik eerst naar andere verouderingsverschijnselen kijken. Maar de elko's checken kan geen kwaad.

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 20:34
door wouter
Compleet onzinnig om dit aan te passen, basta!

Die luidsprekers beluister je voor geluidsproductie, niet reproductie. En daarbij was je al tevreden met het geluid terwijl ze volgens mij onder de kruk naar achteren - dus van je af - speelden. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Ik heb de V201i gehad, vrijwel dezelfde speaker. Heerlijk, niets meer aan doen \:D/

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 10:32
door Marius-28
Bedankt voor jullie antwoorden.
Met speakers uit '92 zou ik eerst naar andere verouderingsverschijnselen kijken
ik zie geen verouderingsverschijnselen. Het rubber om de conus heb ik heel lichtjes ingevet met zuurvrije vaseline, om uitdrogen tegen te gaan. Verder heb ik de bedrading zoveel mogelijk ingeklemd tussen het dempend materiaal dat dit niet kan resoneren.
Volgens mij kunnen deze oudjes nog even dienst doen, ze geven prima geluid.

Binnenkort krijg ik de grotere broer binnen, de B&W V202. Deze ga ik achter het pijpenfront bevestigen en aansluiten op kanalen 1 en 2. Dat gaat precies passen, moet een smal lijstje maken voor tussen de box en het orgelfront. Ook moet ik het hout tussen de 2 ronde gaten aanpassen om het geluid zijn weg door het doek te geven.

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: do 16 jun 2016, 7:32
door richard
Marius-28 schreef:
Het rubber om de conus heb ik heel lichtjes ingevet met zuurvrije vaseline, om uitdrogen tegen te gaan.
Dat moet je dus nooit doen. Rubber wordt aangetast door vaseline. Deze twee gaan niet samen.

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: do 16 jun 2016, 9:25
door ray5150
Siliconenspray, toch ?

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: do 16 jun 2016, 10:28
door SARK
Volgens mij ook en dan niet direkt op de rolrand sprayen maar eerst op een doek en hiermee de rand inwrijven. Had Wouter daar niet een mini stappenplannetje voor :?:

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: do 16 jun 2016, 15:25
door Marius-28
Ik dacht ook eerst dat silconenspray het beste was. Maar heb contact gehad met een restaurateur van oude boxen in Den Haag. Deze gaf aan vooral geen siliconenspray te gebruiken, dat maakt het dunne rubber te week, het trekt er teveel in met kans op scheuren. Hij vertelde zuurvrije vaseline het beste is, en heel dun met een wattenstaafje aanbrengen. Dat heb ik dus gedaan bij al mijn boxen.

Het is bekend dat olie en minerale vetten rubber kan aantasten, maar zuurvrije vaseline niet. Voor de rubbers van auto gebruik ik altijd siliconenspray, maar die rubbers zijn veel en veel dikker.

Wie heeft er gelijk ?

De boxen in het front zijn geplaatst, zie verder hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=23910

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: vr 17 jun 2016, 23:01
door richard
Vaseline is een petroleum product, een koolwaterstof. Er zijn verschillende rubbersoorten waaronder olie bestendige. Die vind je vooral onder de motorkap.
Natuurrubber kan in ieder geval niet tegen vaseline, het blijft zwart afgeven wat een teken is dat het rubber er langzaam in oplost.
Er is ook siliconenrubber, dat moet je weer niet met siliconen behandelen.

Beter blijf je van de rubber randen af, zet de luidsprekers niet in de zon, rook niet en hou je huis normaal schoon.

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: za 18 jun 2016, 13:23
door paulebappie
richard schreef:
rook niet en hou je huis normaal schoon.
:hide:

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: za 18 jun 2016, 15:59
door m_cruiser
Iets wat ik al jaren gebruik uit de MTB wereld en rubber niet aantast.
enthält kein Silikon, PTFE und Graphit...
http://www.brunox.com/website/daten-bru ... Deo-de.pdf

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 14:00
door richard
m_cruiser schreef:
Iets wat ik al jaren gebruik uit de MTB wereld en rubber niet aantast.
enthält kein Silikon, PTFE und Graphit...
http://www.brunox.com/website/daten-bru ... Deo-de.pdf
Zeker ook goed voor onder de armen?

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: zo 19 jun 2016, 14:05
door ds23man
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: B&W boxen V201 - Condensatoren vernieuwen ?

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 11:46
door Marius-28
Ik heb de V201i gehad, vrijwel dezelfde speaker. Heerlijk, niets meer aan doen \:D/
'k Heb nu IN het orgelfront nu hetzelfde merk B&W boxen maar een grotere broer - de V202 of ook wel aangeduid als DS2, ook daarvan de condensatoren van de filters bekeken. Heb ze nu maar niet doorgemeten, alles zag er goed uit. Condensatoren lekker laten zitten - prachtig geluid hoor.
Als je ruim € 1000,- per box :oops: uit wil geven dan zal het geluid denk ik nog wel een stukje mooier klinken !!

Gegevens Bowers & Wilkens - V202 of DS2
- frequentie range = 45 Hz - 22 kHz (-6 dB)
- frequentie range = 48 Hz - 20 kHz (-3 dB / vrije veld)
- impedantie : 4 Ω
- bass loading: fourth-order vented alignment
- gevoeligheid 90 dB (2,83V, 1m)
- vervorming < 1% (300 Hx - 20 kHz) en 3% (20 Hz - 300 Hz)
- 65 W Din geschikt voor versterkers tot 120 W rms