Breedband/single driver PA speakers - bestaan ze nog?
Geplaatst: ma 06 jun 2016, 13:44
Simpele vraag: bestaan er nog breedband PA drivers? Ik denk aan 12 of 15" dubbelconus units. Ik kom genoeg hifi units tegen maar iets met grote geluidsdruk is minder makkelijk te vinden.
Ik ben actief in een collectief dat regelmatig bandjes en karaoke avonden organiseert. De PA wordt momenteel vaak geleend maar dat is niet altijd mogelijk en wél altijd veel gesleep. Het is een non-profitorganisatie, low budget is wel fijn. Het gaat om een zaaltje van max 100 mensen, grofweg 30x30 meter. Voor karaoke is 2x 40w in een setje huiskamerspeakers nét voldoende in die situatie. Maar als er een band optreedt, staat er een drumstel en dan moeten de geleende 12" + hoorn Electrovoice speakers flink aan de bak.
10" is te klein, omdat er zo af en toe (als de bassist van een band alleen een klein oefenversterkertje heeft) de basgitaar niet goed over de basdrum heen komt, en dus versterkt moet worden.
Ik was al de Fane Sovereign 12-200LT tegengekomen. Maar als er karaoke muziek over draait, is een frequentiebereik tot 10khz wel erg weinig. Voor zang, gitaar e.d. zullen ze min of meer voldoen. Als podiummonitor zeker.
Low budget en goede tweeters gaan niet echt samen. Vandaar dat ik liever al het geld in één driver steek, dan dat ik het geld moet verdelen tussen een woofer en een tweeter. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van oude systemen zoals karlsson speakers. Gewoon omdat het leuk is - dat is ook een factor.
Ik wil de prijs van de drivers beneden de 150 euro per stuk houden.
De Monacor SP-30PATC lijkt perfect, maar voor dat geld (€180 ongeveer) wil ik 'm eerst ergens uitgebreid kunnen beluisteren voordat ik dat geld er in steek. Als ik dat geld al los kan weken bij de organisatie.
Edit: ben nog even verder gaan zoeken. Dit is wat ik vond:
Monacor SP-30PATC: €180. F3-15KHz, 99dB/w/m. F(res) 47hz.
Beyma 12ga50: €95. F(res) 90hz, ca. 70-18000hz. 102dB/w.
Fane 12-200LT: €69, 45-10.000hz.
Fane 12-250tc: €79, 45-17000khz, 98dB/w
Ik ben actief in een collectief dat regelmatig bandjes en karaoke avonden organiseert. De PA wordt momenteel vaak geleend maar dat is niet altijd mogelijk en wél altijd veel gesleep. Het is een non-profitorganisatie, low budget is wel fijn. Het gaat om een zaaltje van max 100 mensen, grofweg 30x30 meter. Voor karaoke is 2x 40w in een setje huiskamerspeakers nét voldoende in die situatie. Maar als er een band optreedt, staat er een drumstel en dan moeten de geleende 12" + hoorn Electrovoice speakers flink aan de bak.
10" is te klein, omdat er zo af en toe (als de bassist van een band alleen een klein oefenversterkertje heeft) de basgitaar niet goed over de basdrum heen komt, en dus versterkt moet worden.
Ik was al de Fane Sovereign 12-200LT tegengekomen. Maar als er karaoke muziek over draait, is een frequentiebereik tot 10khz wel erg weinig. Voor zang, gitaar e.d. zullen ze min of meer voldoen. Als podiummonitor zeker.
Low budget en goede tweeters gaan niet echt samen. Vandaar dat ik liever al het geld in één driver steek, dan dat ik het geld moet verdelen tussen een woofer en een tweeter. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van oude systemen zoals karlsson speakers. Gewoon omdat het leuk is - dat is ook een factor.
Ik wil de prijs van de drivers beneden de 150 euro per stuk houden.
De Monacor SP-30PATC lijkt perfect, maar voor dat geld (€180 ongeveer) wil ik 'm eerst ergens uitgebreid kunnen beluisteren voordat ik dat geld er in steek. Als ik dat geld al los kan weken bij de organisatie.
Edit: ben nog even verder gaan zoeken. Dit is wat ik vond:
Monacor SP-30PATC: €180. F3-15KHz, 99dB/w/m. F(res) 47hz.
Beyma 12ga50: €95. F(res) 90hz, ca. 70-18000hz. 102dB/w.
Fane 12-200LT: €69, 45-10.000hz.
Fane 12-250tc: €79, 45-17000khz, 98dB/w