Pagina 1 van 1

Dcb1 pre amp

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 11:09
door Joost1975
Ik ben bezig met mijn eerste pre amp, een dcb1 hotrod. Nu schijnen de mosfets behoorlijk heet te kunnen worden wanneer de versterker gehotrod wordt. Is het mogelijk om de Mosfets die er nu voorgeschreven worden te vervangen voor exemplaren met een lagere rdson? Er zitten nu irfp9240 en irfp240 bij de kit en de 9240 heeft een rdson van 500mohm. De Ixth26p20p heeft bijvoorbeeld een rdson van 170mohm en zal dus veel minder koeling nodig hebben. Of denk ik nu een beetje te kort door de bocht??

Verder wil ik een Relaixed passive als volume/keuze regeling gaan gebruiken. In de beschrijving wordt er gesproken over een input- en outputweerstand. Voor de dcb1 wordt een weerstand van 20 tot 25 kohm voorgeschreven is dit de input of output weerstand , en moet ik dan nog iets met de andere weerstand? En bij het linkje voor de weerstand calculator http://www.vaneijndhoven.net/jos/attenu ... index.html
heeft hij het over "Constant input versus constant output resistance" kan en moet ik hier iets mee in mijn opzet? Kan het stukje namelijk niet helemaal volgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 11:40
door Ah!buis
Als je de fet als schakelaar gebruikt (volledig in geleiding/potdicht) geeft die Ron aanleiding tot warm worden.Bij analoge toepassing staat er hoe dan ook spanning over en verstook je spanning x stroom, daar komt de eigenschap van de fet enkel tussen voor de vraag, kan ie dat hebben ?
Maar een voorversterker die heet wordt :o , bij buizen ja maar met fet's :?
Of is 't voor de winter als bijzet :lol:
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 12:53
door Kappa7
Het doel van de fetjes is de een voor de spanning en de ander voor de stroom die niet nodig is om te zetten in warmte.
Nu ga ik er even voor het gemak van uit dat je de Salas shunts instelt op 200mA = 10ohm weerstand.
De B1 gebruikt maar enkele mA dus er is behoorlijk wat over wat omgezet moet worden.
Die warmte moet je dus gaan afvoeren. het beetje wat de fet dan nog voor zich zelf nodig heeft is dan wel te verwaarlozen.

Verder het verhaal met de in en uitgang impedantie.
Ik heb hier de Guido tent volume controller die eigenlijk in basis het zelfde is als de gene die jij wil gaan gebruiken.
Ik heb die voor de gein gemeten en in een tabel uit gezet.
Je zie dan gelijk wat bedoelt wordt met constante in of output impedantie.
Knipsel.JPG
Je ziet hier dat de uitgang mooi op 23K zit maar de ingang nog al verschilt.
zet je nu de volumeregelaar voor de DCB1 dan ziet de bron dus bij elke verandering van het volume een andere last.
Dit wil je eigenlijk niet.
In dat geval zou je dus eigenlijk voor een constante ingang impedantie kiezen.
In mij geval is dat dus niet optimaal.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 22:31
door Joost1975
Maar wanneer zou een constante uitgangs impedantie wenselijk zijn?

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: zo 05 jun 2016, 22:52
door Kappa7
In principe wil je allebij.
De bron wil graag een constante belasting zien en de B1 vind het fijn om gevoed te worden met een constante uitgangspunt impedantie.
Je zult dus moeten bepalen wat jij het belangrijkste vind.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:04
door Joost1975
Maar als ik je vorige mail goed begrijp, zou jij een constante ingang impedantie kiezen?
Mijn ervaring in zelfbouw audio is eigenlijk 0. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn en te knutselen. Ik was helemaal happy toen er zowaar geluid kwam uit mijn lm3886 versterker. En dan maakt het niet uit dat deze nog steeds op een plankje gefabriceerd staat. De behuizing is deze week binnen gekomen, dus ik kan ook daarmee aan de slag. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23466

Ik probeer veel te lezen op dit forum en diy audio maar het valt niet mee om alle info bij elkaar te krijgen :( Beetje dat spreekwoord met die bomen......

Ik wil de dcb1 hotrodden tot 600mA. Ik kom er alleen niet achter hoeveel C/W de heatsink moet zijn. Ik vind alleen maar berichten in de trend van de heatsink moet groot genoeg zijn??????? Wordt de irfp9240 heter dan de irfp240 door de hoger Rdson?

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:54
door Ah!buis
Joost1975 schreef:
Ik wil de dcb1 hotrodden tot 600mA. Ik kom er alleen niet achter hoeveel C/W de heatsink moet zijn. Ik vind alleen maar berichten in de trend van de heatsink moet groot genoeg zijn??????? Wordt de irfp9240 heter dan de irfp240 door de hoger Rdson?
Je kunt er altijd nog een ventilator inzetten want sommige (afschuwelijke)"voorversterkers/buffers" worden erg heet :lol:
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: wo 08 jun 2016, 12:06
door Aaad
Ah!buis schreef:
Joost1975 schreef:
Ik wil de dcb1 hotrodden tot 600mA. Ik kom er alleen niet achter hoeveel C/W de heatsink moet zijn. Ik vind alleen maar berichten in de trend van de heatsink moet groot genoeg zijn??????? Wordt de irfp9240 heter dan de irfp240 door de hoger Rdson?
Je kunt er altijd nog een ventilator inzetten want sommige (afschuwelijke)"voorversterkers/buffers" worden erg heet :lol:
Anne
Dat gaat zeker goed, ik heb een TDA7277 op een koeling van ongeveer 4x4 cm zitten met een even groot blowertje erop. koelt prima.
Wel de fan met een 7812 op 18 volt aangesloten.

Aad

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: wo 08 jun 2016, 15:14
door Ah!buis
Aaad schreef:
Dat gaat zeker goed, ik heb een TDA7277 op een koeling van ongeveer 4x4 cm zitten met een even groot blowertje erop. koelt prima.
Wel de fan met een 7812 op 18 volt aangesloten.

Aad
Is dat geen TDA7377 en een quad eindversterker alias ST540 :?
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: wo 08 jun 2016, 23:55
door Aaad
Ah!buis schreef:
Aaad schreef:
Dat gaat zeker goed, ik heb een TDA7277 op een koeling van ongeveer 4x4 cm zitten met een even groot blowertje erop. koelt prima.
Wel de fan met een 7812 op 18 volt aangesloten.

Aad
Is dat geen TDA7377 en een quad eindversterker alias ST540 :?
Anne
Foutje, bedankt.
Inderdaad 4 versterkers, of 2.1 waarbij 1 in brug.
Ik heb hem ooit eens op internet gevonden toen jij het over een ST540 had in een Logitech 2.1 box.


Aad

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: do 09 jun 2016, 3:02
door Kappa7
Joost1975 schreef:
Maar als ik je vorige mail goed begrijp, zou jij een constante ingang impedantie kiezen?
Mijn ervaring in zelfbouw audio is eigenlijk 0. Ik vind het erg leuk om bezig te zijn en te knutselen. Ik was helemaal happy toen er zowaar geluid kwam uit mijn lm3886 versterker. En dan maakt het niet uit dat deze nog steeds op een plankje gefabriceerd staat. De behuizing is deze week binnen gekomen, dus ik kan ook daarmee aan de slag. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=23466

Ik probeer veel te lezen op dit forum en diy audio maar het valt niet mee om alle info bij elkaar te krijgen :( Beetje dat spreekwoord met die bomen......

Ik wil de dcb1 hotrodden tot 600mA. Ik kom er alleen niet achter hoeveel C/W de heatsink moet zijn. Ik vind alleen maar berichten in de trend van de heatsink moet groot genoeg zijn??????? Wordt de irfp9240 heter dan de irfp240 door de hoger Rdson?
Hoi Joost,
Ik zou inderdaad kiezen voor een constante ingang.
Veel bronnen hebben namelijk een C in de uitgang zitten om DC uit de bron te voorkomen.
Samen met de impedantie van de volume regelaar geeft dat een high pass filter.
Als de fabrikant niet een te kleine waarde genomen heeft zou dat geen probleem te hoeven zijn.
Kiezen we nu dus voor een constante ingang dan is de B1 weer niet tevreden. Dat is wat Salas ook in de manual aan haalde met het aanpassen van R aan de ingang van de B1.

Stukje uit de build guide
1. WHAT RESISTANCE VALUE POT SHOULD BE USED?
I forgot to mention that I used 10K Alps Volume pot ( do I have to change it to 20K as
originally recommended?)
kannan_s
20k will be easier on your sources. Sweet spot value for being drivable enough and good on
what DCB1 likes to see.
Salas.
Is it also possible to go outside those values, eg a 50K ALPS??
I can get an 20K ALPS, but at 2 times the cost of a 50K. (different shop, different prices.....)
cHoc
Don't. It will work but we don't want such impedance. It will hinder the quality you can attain.
In any case if you must, you should make the 220k resistor a 520k one.
No changes if you use the Lightspeed and it is between 10-20k.
If with no pot, you should change the 220k down to 22k across the input. You can parallel 22k-
27k underneath pcb at the 220k and take it out later.
Je ziet dus je zal een keuze moeten maken.
Ik kies er dan voor om toch maar te gaan voor een constante uitgang maar dat is puur om dat ik de weerstanden al in de regelaar heb zitten.
En ik weet dat de C in mijn bronnen voldoende groot zijn om geen problemen te leveren met 20K ingangsimpedantie.

Dan het koelen.
Mijn ervaring met de Salas shunts is dat deze op 200mA wel warm worden maar met goede koeling nog best wel mee valt.
Bij mijn pearl2 heb ik de shunts aan de behuizing gehangen en dat is ruim voldoende om 6 x200mA af te voeren.
Zie hier mijn draadje daarvan.
Sorry voor het loekie momentje. asjemenou
Het aan de behuizing bevestigen om de warmte af te voeren zie je overigens best wel vaak dus dat zal ook voor jou DCB1 wel voldoen.
In dien nodig kan je altijd nog wat extra koelprofiel plaatsen mocht het toch niet voldoende zijn.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 19:56
door Joost1975
Voor de eindversterker heb ik deze behuizing besteld.
DSC_0892-1100x1100.jpg
Voor de voorversterker ben ik ook aangewezen op deze kast met heatsink, omdat een versie zonder heatsink niet verkrijgbaar is in deze serie. Het zwarte voorfront wil ik waarschijnlijk wel gaan vervangen voor een RVS exemplaar. Ziet er chic uit en ik kan boren zoveel als ik wil want ik hoef het toch niet te laten annodiseren. :yeah:
Dus aan 1 kant van de print heb ik koeling genoeg. De heatsink is namelijk 0,45 C/W. Aan de binnenzijde zal nog wel een heatsink geplaatst moeten worden. Maar aan de binnenkant is niet veel ruimte de binnenkant is namelijk maar 80mm hoog. De vraag die nog niet beantwoord is, worden de irfp9240 nu heter dan de irfp240? Dit door de hogere Rdson 0,5ohm tov 0,18ohm. Want dan kan ik wellicht volstaan met een kleinere heatsink aan de binnenzijde en daar de irfp240 tegenaan monteren. En de andere fets tegen de heatsink van de behuizing. En hoe groot moet heatsink dan worden? Wel zonder ventilator.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 20:11
door Ah!buis
Joost1975 schreef:
De vraag die nog niet beantwoord is, worden de irfp9240 nu heter dan de irfp240? Dit door de hogere Rdson 0,5ohm tov 0,18ohm. Want dan kan ik wellicht volstaan met een kleinere heatsink aan de binnenzijde en daar de irfp240 tegenaan monteren. En de andere fets tegen de heatsink van de behuizing. En hoe groot moet heatsink dan worden? Wel zonder ventilator.
Ik zal 't nog één keer proberen, daarna geef ik het op :sure:
Ah!buis schreef:
Als je de fet als schakelaar gebruikt (volledig in geleiding/potdicht) geeft die Ron aanleiding tot warm worden.Bij analoge toepassing staat er hoe dan ook spanning over en verstook je spanning x stroom, daar komt de eigenschap van de fet enkel tussen voor de vraag, kan ie dat hebben ?
Maar een voorversterker die heet wordt :o , bij buizen ja maar met fet's :?
Of is 't voor de winter als bijzet :lol:
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 20:34
door Joost1975
Hoi Anne,

Dit ligt niet aan jou, maar aan mijn gebrek aan kennis, maar je zegt nu Maar een voorversterker die heet wordt :o , bij buizen ja maar met fet's Maar ik lees juist dat deze fets heel veel warmte afgeven en dat ze op een flinke heatsink gemonteerd moeten. Die Salas heeft het over een heatsink van 0,5w/c

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 20:52
door Ah!buis
Dat er zoveel warmte moet worden afgegeven komt niet door de fet's maar door de spanning erover en de stroom erdoor.
Als je uitrekent de voedingsspanning x verbruik krijg je het verbruikte vermogen en spanning op de voorversterker x stroom erdoor is het nuttig verbruik.
Het verschil is verlies in de voeding = Salas + trafo.Dat er zoveel gekoeld moet is omdat het een Salas-kacheltje is met een beetje voorversterker eraan.
Dus als je graag een stoof voor koude dagen wil bouwen, ieder z'n :lol:
Is niets voor mij :-&
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 22:58
door Tom Magchielse
Net als Anne begrijp ik weinig van de vraagstelling. Maar in mijn voorraadje bevinden zich ook IRFP9240 en IRFP 240, maar dat zijn vermogens-MOSfets. Maak je wel een voorversterker?
vr groet,
Tom

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 23:04
door ray5150
Ik zou wel eens een schema willen zien.
(hier ook een lading IRFP240 in gebruik, zie onderschrift...)

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 23:24
door Kappa7
Schema's zijn hier te vinden.
Wel zijn de schema's van de eerste uitvoering die slechts op 60mA staat ingesteld.
Joost gaat deze instellen op 600mA.
In mijn versie ga ik ook wat hoger zitten maar zal niet verder gaan dan 100mA wat al ruimschoots voldoende is.
Echter geeft Salas aan dat meer stroom wel beter klinkt en het maximale op 600mA ligt.
Of dat werkelijk zo is heb ik nog niet kunnen vast stellen simpel weg om dat ik nog niet getest heb.

Even wat geschiedenis van de B1.
Dat is een buffer ontworpen door Nelson Pass en draait normaal op een positieve spanning van 18V
Salas van diyAudio.com heeft daar een versie van gemaakt met een positieve en negatieve spanning en heeft daar een print voor gemaakt met zijn eigen ontworpen shunt regelaar.
Het idee daar achter is dat als je positieve en negatieve spanning exact even groot zijn en de 2SK170 gelijk zijn er geen condensator meer nodig is in de signaalweg.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 23:28
door Joost1975
Hier is het linkje naar de voorversterker.
http://www.diyaudio.com/forums/blogs/te ... -dcb1.html
Het is een afgeleide van de B1 van Pass. Op diy audio staan er honderden paginas vol over.

Dit is het gedeelte van het schema waar de fets in zitten.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: vr 10 jun 2016, 23:56
door Ah!buis
Kappa7 schreef:
Schema's zijn hier te vinden.
Heel eenvoudige buffer.Niks mis mee behalve vraagt wel uitzoeken van de fet's.Verbruik iets rond 10mA stroom, dat is bij 2x10V rond 1/5de watt.
Wel zijn de schema's van de eerste uitvoering die slechts op 60mA staat ingesteld.
Joost gaat deze instellen op 600mA.
Als je 'm zo gek kunt krijgen :( .
In mijn versie ga ik ook wat hoger zitten maar zal niet verder gaan dan 100mA wat al ruimschoots voldoende is.
Echter geeft Salas aan dat meer stroom wel beter klinkt en het maximale op 600mA ligt.
Of dat werkelijk zo is heb ik nog niet kunnen vast stellen simpel weg om dat ik nog niet getest heb.
Kurk isoleert, wordt 't ook warmer en een stuk voordeliger :lol:
Even wat geschiedenis van de B1.
Dat is een buffer ontworpen door Nelson Pass en draait normaal op een positieve spanning van 18V
En niet om een hete voeding.
Salas van diyAudio.com heeft daar een versie van gemaakt met een positieve en negatieve spanning en heeft daar een print voor gemaakt met zijn eigen ontworpen shunt regelaar.
Het idee daar achter is dat als je positieve en negatieve spanning exact even groot zijn en de 2SK170 gelijk zijn er geen condensator meer nodig is in de signaalweg.
Daar heb je helemaal dat gekke Salas ding niet voor nodig.Tenzij je de kudde "gelovigen" wil vervoegen en achter goeroe Salas aan wil huppelen ](*,)
Anne

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: za 11 jun 2016, 0:05
door Kappa7
Ah!buis schreef:
Daar heb je helemaal dat gekke Salas ding niet voor nodig.Tenzij je de kudde "gelovigen" wil vervoegen en achter goeroe Salas aan wil huppelen ](*,)
Anne
Klopt je kan ook en voeding met trekken en duwen nemen.

Re: Dcb1 pre amp

Geplaatst: za 11 jun 2016, 12:32
door Ah!buis
Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Daar heb je helemaal dat gekke Salas ding niet voor nodig.Tenzij je de kudde "gelovigen" wil vervoegen en achter goeroe Salas aan wil huppelen ](*,)
Anne
Klopt je kan ook en voeding met trekken en duwen nemen.
Bedankt voor de ster :D
Maar Salas trekt en duwt ook :o
Hij trekt en duwt aan een olifant om een kikker van de kant te duwen :lol:
Anne