Pagina 1 van 2

welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 19:56
door toetertje
Omdat het mij wel handig lijkt om om te leren gaan met een oscilloscoop,
zou ik graag willen weten welke types leuk zijn om mee te beginnen.
Het gaat dan b.v. om het meten van trafo's en voedingen.

zou b.v. deze leuk kunnen zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 22:56
door OpaBert
Ik zou maar gaan voor een analoge scope
die zijn al te koop voor een paar tientjes en net zo goed
Alleen je ziet meteen of je signaal hebt
Met een digitale heb je toch een hoop vertraging alvorens je een plaatje hebt
Of helemaal niks met een verkeerde keuze in het menu
Denk aan een DC spanning op de stand AC multimeter als voorbeeld
Dat zie je op een analoge scope veel directer
Dus voor een beginner Een Analoge scope 10mhz is zat
ga je de fout in met meten is er niet meteen iets naar de filestijnen waar je een jaar ziek van bent :D

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 23:02
door Aaad
toetertje schreef:
Omdat het mij wel handig lijkt om om te leren gaan met een oscilloscoop,
zou ik graag willen weten welke types leuk zijn om mee te beginnen.
Het gaat dan b.v. om het meten van trafo's en voedingen.

zou b.v. deze leuk kunnen zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Een PDS7102T wordt op Ebay voor 729 euro aangeboden.
Dan is een prijs van 150 euro op marktplaats wel heel erg laag.
Als je die zou willen kopen, zou ik persoonlijk het apparaat gaan bekijken/ophalen en terplaatse betalen.

Aad

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 23:22
door toetertje
Aaad schreef:
toetertje schreef:
Omdat het mij wel handig lijkt om om te leren gaan met een oscilloscoop,
zou ik graag willen weten welke types leuk zijn om mee te beginnen.
Het gaat dan b.v. om het meten van trafo's en voedingen.

zou b.v. deze leuk kunnen zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Een PDS7102T wordt op Ebay voor 729 euro aangeboden.
Dan is een prijs van 150 euro op marktplaats wel heel erg laag.
Als je die zou willen kopen, zou ik persoonlijk het apparaat gaan bekijken/ophalen en terplaatse betalen.

Aad
Ik had hem op een paar sites gezien rond de 4 a 450 dollar, dus dacht
dat de prijs wel oke was.

Ik heb zelf een dso quad, maar ik vind het net even te klein om lekker
mee te kunnen werken. Een analoge vind ik juist weer net te lomp. ook
hoor je nogal veel verhalen over slechte beeldbuizen en inbranden.

Is het aantal mhz van een analoge erg belangrijk?

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: do 19 mei 2016, 3:47
door b_force
Ik zie helemaal niet waarom deze scoop zoveel gekker, moeilijker, minder zou zijn?
Ik heb met een soortgelijke gewerkt op mijn werk (had wat meer mem en samplerate) prima om hoge schakelende 500kHz schakelpulsen van Class-D versterkers mee te meten (plus de super hoogfrequente tientallen Mhz troep die je erbij krijgt).

Meestal werken ze ook nog eens een stuk simpeler dan de oude scoops (met tig vage knoppen, en stokoude interface).
Nergens vertragingen kunnen detecteren.

Enige nadeel dat ik kan geven, is dat het nogal overdreven om zo'n ding te nemen voor enkel wat 'leuke' metingen.
Plus dat de prijs wel heel scherp is. Ik zou hem ook wel willen! :lol:
Gewoon goed vragen waarom hij hem voor maar 150 euro wegdoet (beter nog langsgaan), en anders zou ik er voor gaan!

(ik zie nooit waarom beginners altijd met minder moeten doen, is dat om ze te ontmoedigen?)

BTW, een Owon SDS7102V kun je tegenwoordig kopen voor rond de 300-400 euro, dus zo raar is die 150 euro ook weer niet.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: do 19 mei 2016, 7:10
door Wieger61
Bedenk wat je er mee wil meten. Je moet de meting kunnen interpreteren en vertalen naar ingrepen. Anders blijft het duur plaatjes kijken...

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: do 19 mei 2016, 8:05
door paulebappie
toetertje schreef:
Aaad schreef:
toetertje schreef:
Omdat het mij wel handig lijkt om om te leren gaan met een oscilloscoop,
zou ik graag willen weten welke types leuk zijn om mee te beginnen.
Het gaat dan b.v. om het meten van trafo's en voedingen.

zou b.v. deze leuk kunnen zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
Een PDS7102T wordt op Ebay voor 729 euro aangeboden.
Dan is een prijs van 150 euro op marktplaats wel heel erg laag.
Als je die zou willen kopen, zou ik persoonlijk het apparaat gaan bekijken/ophalen en terplaatse betalen.

Aad
Ik had hem op een paar sites gezien rond de 4 a 450 dollar, dus dacht
dat de prijs wel oke was.

Ik heb zelf een dso quad, maar ik vind het net even te klein om lekker
mee te kunnen werken. Een analoge vind ik juist weer net te lomp. ook
hoor je nogal veel verhalen over slechte beeldbuizen en inbranden.

Is het aantal mhz van een analoge erg belangrijk?
Je kunt de quasimodo meting uitvoeren met vrijwel elke scope, ook met de DSO die je al hebt. Daar zit ook een toongenerator in dus ideaal voor onze meting.

Ik zou eerst gewoon de scope gebruiken die je al hebt, als je daarna verder wilt gaan met andere metingen kan je altijd nog beslissen of je er geld aan uit wilt geven.

Alle scopes hebben een maximale ingangsspanning (die van mij 20V) let op dat je hier niet overheen gaat!
Als je hogere spanningen wilt meten dan kan je "probes" (meetsnoeren) inzetten met een verzwakker er in. Dat is meestal een schakelaartje op de probe met een verhouding 1:10.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: do 19 mei 2016, 12:29
door b_force
Wieger61 schreef:
Bedenk wat je er mee wil meten. Je moet de meting kunnen interpreteren en vertalen naar ingrepen. Anders blijft het duur plaatjes kijken...
Nog misschien wel belangrijker, je moet een doel hebben. Je kunt het nog wel begrijpen, maar als je thuis simpelweg niets hebt of bouwt waarbij je een scope nodig hebt, is het ook een beetje zinloos.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 11:26
door RNacoustics
Bij Baco IJmuiden hebben 2e hands oscilloscopen te koop.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 11:42
door ray5150
Soms, niet altijd hoor, Roland. momenteel hebben ze geen aanbod.
Ik meen dat Henkjan daar vorig jaar een Philips heeft aangeschaft.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 11:47
door RNacoustics
ray5150 schreef:
Soms, niet altijd hoor, Roland. momenteel hebben ze geen aanbod.
Ik meen dat Henkjan daar vorig jaar een Philips heeft aangeschaft.
Oh. Paar weken geleden nog geweest. zag ik een paar staan.
Niet alles staat online.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 12:54
door Henkjan
ray5150 schreef:
Soms, niet altijd hoor, Roland. momenteel hebben ze geen aanbod.
Ik meen dat Henkjan daar vorig jaar een Philips heeft aangeschaft.
correct

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 13:16
door Barry2001
Ach weet je, tegenwoordig heb je voor iets meer dan 300 euris een nieuwe Rigol scoop. Mooi kleuren TFT scherm, USB waar je plaatjes op kunt slaan, mooi compact zodat niet gelijk je hele werkblad volstaat. 50MHz, en de mogelijkheid tot samplen. Natuurlijk is het wat anders dan 50 euris, maar als je verder wilt in deze hobby een prima investering.

Edit: is al eerder gezegd zie ik nu.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 14:48
door Pjotr
Zoals al gezegd, aan een scoop heb je wat als weet EN snapt wat wat je wilt gaan meten. Zul je toch eerst moeten begrijpen. Dat is niet erg duidelijk hier.

Je koopt toch ook niet zomaar een duimstok, zo van dat kan wel eens handig zijn? Alhoewel? :mrgreen: Zo van leuk ding, en dan hier de vraag posten: Moet ik er eentje van 5 meter hebben of toch maar eentje van 1 meter?

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 16:23
door toetertje
Pjotr schreef:
Zoals al gezegd, aan een scoop heb je wat als weet EN snapt wat wat je wilt gaan meten. Zul je toch eerst moeten begrijpen. Dat is niet erg duidelijk hier.


Je koopt toch ook niet zomaar een duimstok, zo van dat kan wel eens handig zijn? Alhoewel? :mrgreen: Zo van leuk ding, en dan hier de vraag posten: Moet ik er eentje van 5 meter hebben of toch maar eentje van 1 meter?
Als iemand nu iets wil kopen, om daar spelenderwijs en eventueel door schade en schande, mee om te willen leren gaan, Wat is dan het probleem?

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 16:38
door Pjotr
toetertje schreef:
Als iemand nu iets wil kopen, om daar spelenderwijs en eventueel door schade en schande, mee om te willen leren gaan, Wat is dan het probleem?
Geen idee, wel probleem zoek je? Niet verder zeuren dan, kopen zo'n ding :mrgreen:

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 16:59
door Henkjan
Pjotr schreef:
toetertje schreef:
Als iemand nu iets wil kopen, om daar spelenderwijs en eventueel door schade en schande, mee om te willen leren gaan, Wat is dan het probleem?
Geen idee, wel probleem zoek je? Niet verder zeuren dan, kopen zo'n ding :mrgreen:
psies, al doende leert men. en dan niet zoals sommigen t ding in een hoek laten verstoffen hè :hide:

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 17:19
door Pjotr
Het is hier meer van speakers enzo dan elektronica. Denk ook dat toeter voor specifieke elektronica zaken het beter hier kan gaan zoeken: http://www.circuitsonline.net/

Misschien staat daar nog wel een leuk 2e handsje.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 18:57
door toetertje
Pjotr schreef:
Het is hier meer van speakers enzo dan elektronica. Denk ook dat toeter voor specifieke elektronica zaken het beter hier kan gaan zoeken: http://www.circuitsonline.net/

Misschien staat daar nog wel een leuk 2e handsje.
Volgens mij zijn hier genoeg mensen met een scope die mij kunnen adviseren.
En naar mijn idee is het forum bedoeld om elkaar een beetje te helpen en te stimuleren.
En niet om elkaar te ontmoedigen.
Het is ook niet zo dat het geen geld mag kosten. De dso quad die ik nu heb, was
ook geen 5 tientjes. Maar deze voldoet dus niet aan mijn verwachting.
Ik heb nu mijn ook laten vallen op een Picoscope 2204a. Mochten er nog andere
ideeen zijn hoor ik dat graag.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 19:06
door Zweitse
Deze Rigol schijnt een goede prijs kwaliteit verhouding te hebben.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 19:27
door ray5150
Voor de metingen die TS voor ogen heeft, voldoet zo'n beetje ieder model dat de afgelopen 60 jaar gebouwd is.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 19:50
door toetertje
Zweitse schreef:
Deze Rigol schijnt een goede prijs kwaliteit verhouding te hebben.
Ik kan zie nu even niet of deze ook een functiegenerator aan boord heeft.
Ik denk dat ik dat er toch wel graag in wil hebben.

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 20:37
door ray5150
Daar hebben ze weer aparte kastjes voor : https://www.rigolna.com/products/waveform-generators/

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 20:44
door b_force
ray5150 schreef:
Voor de metingen die TS voor ogen heeft, voldoet zo'n beetje ieder model dat de afgelopen 60 jaar gebouwd is.
Je bedoelt een computer/laptop met geluidskaart?

Kun je trouwens ook gebruiken voor veel andere metingen :)
(enkel dc metingen gaan niet)

Re: welke betaalbare oscilloscoop voor beginnende zelfbouwer

Geplaatst: za 21 mei 2016, 21:00
door ray5150
Nee, ik bedoelde dat de eisen voor de metingen die toeter voor ogen heeft dusdanig laag zijn dat deze ook door een (analoge) oscilloscoop van 50 jaar geleden vervuld kunnen worden...
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat hij een brok antiek uit de tijd van de Vietnam oorlog moet gaan aanschaffen.

Natuurlijk staat het hem geheel vrij om (een scoop met alle toeters en bellen) aan te schaffen wat hij wil. nodig is het niet.