Pagina 1 van 1

LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: zo 15 mei 2016, 23:21
door jawi
Om mijn actieve boxen te gebruiken heb ik een voorversterker met een inschakelcircuit voor de actieve boxen.
In deze boxen zit de TDA7264 tri-amp/2.1-amp (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=21618) en het State-variable 3-weg Linkwitz-Riley filter (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=20313), hier nog in de 3e orde versie maar er is al een layout voor de 4e orde versie.

Ik heb voor een LM1036 gekozen omdat er met spanningen wordt geregeld, dan kun je de potmtrs in de toekomst vervangen door een u-controller zodat er veel mogelijkheden zijn.

Aan de ingang en uitgang zijn buffers geplaatst, ook ivm met de lange signaalleidingen.

het schema is als volgt:
preamp-LM1036, buffers, insch tri-amp.jpg
en de layout ziet er zo uit:
LM1036 pcb_2.jpg

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: vr 20 mei 2016, 23:13
door jawi
vandaag heb ik alles gemonteerd tot een bruikbaar geheel.
dat wordt spoedig testen maar

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: vr 20 mei 2016, 23:27
door hannesie
Vol verwachting klopt ons.................... :)

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: za 21 mei 2016, 17:57
door jawi
zo ziet eruit
DSCN1715c_2.jpg
DSCN1716c_2.jpg
houten kapje erover en klaar is kees

eigenlijk is het wat klein gemaakt, zoals ik gebruikelijk doe.
bij een volgende uitvoering moet het kastje wat meer ruimte hebben, met name aan de achterzijde.
Het is ook mogelijk om de achterzijde achteraf te monteren, dat is nog wel het beste.

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: vr 27 mar 2020, 22:06
door jawi
er komt een aangepaste uitvoering.
Het inschakelcircuit werkt niet naar bevrediging, dat heeft te maken met de manier waarop het inschakelrelais in de eindversterker wordt aangestuurd. In de huidige uitvoering is daarvoor een transistor bij de voorversterker geplaatst die het relais inschakeld.
In de nieuwe uitvoering wordt de transistor bij de eindversterker geplaatst. Dat heeft als voordeel dat er veel lagere spanningen en stromen door de leiding gaan, bovendien is het nu de gelijkstroom en niet de matig afgevlakte stroom die door het reails gaat.
Voor de verbinding tussen voorversterker en de einversterkers kan nu ook twee-aderig afgeschermd snoer gebruikt worden.

In de eindversterker is het inschakelcircuit gecombineerd met een uitschakelcircuit wat ervoor zorgt dat de versterker in de mute-mode staat voordat de voeding wegvalt.

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 8:53
door Hans Nootdorp
Inderdaad zal er een kleinere gaan stroom lopen als je de transistor bij het relais plaatst. Maar daardoor zal de schakeling iha juist gevoeliger voor storingen zijn. Ik denk dat de oorzaak van het niet lekker werken elders ligt...

Re: LM1036 pre-amp + buffers en inschakelcircuit tri-amp

Geplaatst: zo 29 mar 2020, 12:10
door Ah!buis
Hans Nootdorp schreef:
Inderdaad zal er een kleinere gaan stroom lopen als je de transistor bij het relais plaatst. Maar daardoor zal de schakeling iha juist gevoeliger voor storingen zijn. Ik denk dat de oorzaak van het niet lekker werken elders ligt...
Transistor bij het relais is de manier.
Er wordt vaak vergeten dat de massaverbinding ook een signaalverbinding is.
De, slecht afgevlakte, relaisstroom gaat ook via de massaverbinding.Verliezen over die massaverbinding, en vooral ook de stekkerverbinding, tellen op bij het signaal.Gevolg: brom en evt in/uit-schakel klikken :(
Anne