Pagina 1 van 1
Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 8:13
door Olaf Analogue
Ik heb hier een schema van een bestaand Focal ontwerp, het enige wat mij niet bekend is is of alle drivers in fase aangesloten dienen te worden of dat er misschien één driver uit fase aangesloten moet worden.
Ik weet ook niet of jullie dat zo aan een schema kunnen zien maar ik hoop er stiekem wel op.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 8:40
door markbakk
Waarom zo geheimzinnig? Copyright?
Gokje: met de gekozen waarden zou verkeerd aansluiten nog best lastig (blind getest, in een gewone huiskamer) te horen zijn.
Btw, ik zou ook de impedantiecurve wel willen zien, met die 10u parallel. Maar nee, zonder deze specifieke speaker te kennen of door te meten verwacht ik ook niet dat iemand je kan helpen.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 8:52
door wouter
Maar een eerste gokje zou zijn: woofer in fase, mid beide uit fase.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:01
door Olaf Analogue
En de tweeter dan weer in fase? of deze ook uit fase?
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:13
door Olaf Analogue
De filters in aanbouw.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:22
door wouter
Een 3e orde tweeter sluit je meestal in fase aan met een 2e orde (beide elektrisch) midfiltering. Dezelfde polariteit dus.
Onderin moet vaak de mid omgepoold zijn t.o.v. de woofer.
Daarom:
Woofer in fase
Mid uit fase
Hoog uit fase
Maar Mark heeft helemaal gelijk, het is heel grofmazig een eerste optie. Afhankelijk van het gedrag van de speaker en de fysieke opbouw kan het anders zijn.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:25
door Olaf Analogue
Bedankt voor je antwoord Wouter, hiermee heb ik in ieder geval een uitgangspunt.
Ik zal ze ook alleen een keer in fase aansluiten om te horen of dat überhaupt een hoorbaar verschil oplevert.
Maar mijn uitgangspunt wordt de door jou voorgestelde configuratie.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:43
door wouter
Mooie onderdelen in het filter!
Ik zie dat het midfilter ook een 3e orde filtering heeft bovenin, maar dan nog zou ik beide in fase als startpunt nemen.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 9:52
door Olaf Analogue
Ik hou het inderdaad aan, ik laat het wel even weten als ze aangesloten zijn.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 11:37
door markbakk
Van de drivers en de kast dan...
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 11:42
door Olaf Analogue
Die foto's komen er wel, daar er ook vandaag nog een te koop advertentie van komt
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: za 14 mei 2016, 14:35
door Olaf Analogue
uiteindelijk staan de woofers en tweeters in fase aangesloten, de mids staan uit fase aangesloten.
Ik heb alle combinaties geprobeerd. de verschillen waren goed waar te nemen.
Dan kunnen ze nu mooi de verkoop in

Allen bedankt voor het meedenken.

Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 11:11
door Olaf Analogue
Sommige dingen kunnen ZOOO ontzettend opluchten
#no way back
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 11:17
door SARK
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 11:52
door ds23man
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 14:01
door Walt
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 14:05
door pappaleo
Ach, beetje bruislijm.

Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 14:12
door ds23man
pappaleo schreef:Ach, beetje bruislijm.

Van de Action.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 17:12
door Olaf Analogue
In het algemeen heb ik dat zelf ook met vriendendiensten, 90% van de tijd vraag ik me achteraf waarom ik het gedaan heb, maar toch blijf ik het doen, belangeloos met de intentie een ander er mee te helpen.
Maar goed, ik ben slechts koper geweest van deze luidsprekers, en wat er allemaal aan vooraf gegaan is dat weet ik uiteraard ook niet allemaal.
Re: Drivers in fase of uit fase? Focal
Geplaatst: di 17 mei 2016, 19:05
door dre
Olaf Markus schreef:Sommige dingen kunnen ZOOO ontzettend opluchten
#no way back
Daar gaat je inrichting!
