richard schreef:Ik meende dat een EI-kern beter was in het onderdrukken van stoorpieken dan een ringkern. Dat zou een van de redenen zijn om in een digitaal apparaat beter een EI-kern trafo te gebruiken.
Nee, het is eigenlijk precies andersom. Ik ga hier even vanuit dat we het hebben over smoorspoel MET een dc component. Met een dc heb je normaliter al snel een luchtspleet nodig voor een gegeven kern. Ook voor ringkernen zijn luchtspleten mogelijk.
Waar het om gaat is dat een smoorspoel breedbandig is. Dit krijg je voor een deel uit de keuze van de kern maar met name uit de manier waarop die gewkkeld is.
Als je een smoorspoel zou meten dan zul je zien dat het eerst een impedantie laat zien die oploopt met de frequentie, de spoel functie dus. Op een gegegen moment zakt echter de impedantie in als gevolg ven de wikkelcapaciteit, het heeft dan meer het gedrag van een condensator en dat is precies iets wat je niet wilt voor een spoel.
De kern speelt in dit alles zijn eigen rol en een Ei is de slechtste keus, c-kern en ringkern vaak de beste. Dat de EI slechter is heeft met name met de hoge kernverliezen te maken.
Terzijde, ik heb de ferrieten even niet meegenomen aangezien die vooral voor hoge frequenties goed inzetbaar zijn en niet voor lage frequenties.