Pagina 1 van 1
Verzwakking 1e orde filter
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 8:34
door JeroenKV
Hallo,
Ik lees in het stukje van Sietze over filters eht volgende: "3. Door toepassing van een enkele serieweerstand vóór de filtersectie van de betreffende speaker. Deze methode heeft een beperkte invloed op de scheidingsfrequentie, zolang het niet om een eerste orde filter gaat, waarbij de luidsprekers via een enkele spoel of condensator worden aangestuurd. Voor de scheidingsfrequentie moet in dit geval worden gerekend met de som van de serieweerstand en de luidsprekerimpedantie. Het maakt geen verschil of de weerstand aan de kant van de versterker of aan de kant van de luidspreker wordt geplaatst".
Ik verzwak mijn mid/hoog unit met een weerstand voor het 1e orde filter. Wordt de crossover freq nu ook verlaagd?
Groet,
Jeroen
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 8:41
door jeroen_d
Waarom vraag je dit nog?
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 8:56
door JeroenKV
Omdat ik het niet helemaal kan rijmen met wat ik hoor! Het crossover punt zou moeten zijn verschover naar 600hz, maar dan verwacht ik toch dat de Neo8 moeilijk gaat doen. Maar zelfs op hoge geluidsvolumes geen probleem....

Geplaatst: wo 28 jun 2006, 9:14
door jeroen_d
Mooi toch?
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 9:18
door JeroenKV
Jemig wat een hulp....
Ik zal eerst een zwaardere spoel proberen op de woofer er is nu een overlap gebied. (Gek alleen dat dit niet echt hoorbaar is). Als dat niet bevalt kan ik ook nog een L-pad proberen als verzwakking.
Ik snap nu wel dat de Neo8's ook in PA systemen gebruikt kunnen worden.......
Breem verklaart wel wat van de goede klank:
We zien dat er met een 1e orde filter een perfect impulsgedrag bereikt kan worden, als de luidspreker impedantie maar een zuivere weerstand is. De Neo8 is constant mbt impendantie.
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 12:10
door sietse
Ik verzwak mijn mid/hoog unit met een weerstand voor het 1e orde filter. Wordt de crossover freq nu ook verlaagd?
Ja, en dat heb ik bewezen door de proef op de som te nemen. Ik had wel de indruk dat met het stijgen van de crossover freq. dit minder werd, maar als je er naar zit te luisteren zitten die units je te bedonderen waar je bij zit. Dus goede raad, gebruik serie/parr. schakeling.
Geplaatst: wo 28 jun 2006, 13:22
door JeroenKV
sietse schreef:
Ik verzwak mijn mid/hoog unit met een weerstand voor het 1e orde filter. Wordt de crossover freq nu ook verlaagd?
Ja, en dat heb ik bewezen door de proef op de som te nemen. Ik had wel de indruk dat met het stijgen van de crossover freq. dit minder werd, maar als je er naar zit te luisteren zitten die units je te bedonderen waar je bij zit. Dus goede raad, gebruik serie/parr. schakeling.
Ik heb het nu ook geprobeerd en ik meet weinig verschil met of zonder weerstand (anders dan het rendement). Ik merk zowieso dat bij een open baffle de kastvorm erg veel invloed heeft op het freq verloop, zeker als je maar 1e orde filtert. Ik heb de kast dan ook geoptimaliseerd bij een gegeven filter. Eigenlijk andersom gaan werken...

Wel wil ik de spoel nog wat zwaarder nemen voor de nuance. Alles ligt nu al binnen +/- 2,5db en dat is best netjes voor een dipole.
Wat mij ook opvalt bij een dipole mid en hoog magnetostaat is dat meten beter gaat op 2 meter afstand ipv 1 meter. Dit merkte ik ook al bij mijn DIY ESL's.