Pagina 1 van 5
Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 10:45
door mas
Hoi allemaal,
Ik ben op het moment nog bezig met een DAC project maar,
In de zomer krijg ik een set quadral vulkan mk2, de luidsprekers hebben nieuwe foamranden en het hout is in zeer goede staat.
De filters, met name condensatoren zijn wel aan vervanging toe.
Helaas op internet nog geen schema of tweaks van deze speakers gevonden.
Ik wou even vooruit kijken op welke componenten ik ervoor moet aanschaffen en waar ze te verkrijgen zijn.
Misschien is verbeteren ook wel een optie, maar eerst kijken hoe het origineel gebouwd is.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 11:28
door SARK
Och ... de Quadral Vulkan, dat was toch wel een natte droom van mij hoor (puur op het uiterlijk, echt geen idee hoe ze klinken

).
Misschien handig om aan te geven waar je woont en of je hulp nodig hebt bij het vervangen van de componenten

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 11:54
door pappaleo
SARK schreef:Och ... de Quadral Vulkan, dat was toch wel een natte droom van mij hoor (puur op het uiterlijk, echt geen idee hoe ze klinken

).
Haha, hier nog een.

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 12:44
door ray5150
Dat roept om plaatjes !

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 13:11
door pappaleo
mas schreef:In de zomer krijg ik een set quadral vulkan mk2...
Geduld Ray, geduld.
Voor de indruk toch maar een plaatje van het www geplukt:
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 16:54
door SARK
Ik ben wel nieuwsgierig naar een foto van de achterzijde, ik heb namelijk wat foto's voorbij zien komen waar op te zien is dat je de hele rattaplan kunt B-wiren (oftewel een extern filter kunt aanbrengen zonder de boel open te hoeven schroeven) dan moet helaas ook de spoelen worden vervangen of je brengt het hele filter buiten de kast als je nog wat wilt experimenteren

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 17:51
door hannesie
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 18:04
door SARK
Yep, maar ik weet niet of dat standaard is ...
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 18:17
door hannesie
SARK schreef:Yep, maar ik weet niet of dat standaard is ...
https://www.google.nl/search?q=quadral+ ... 04&dpr=0.9
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 18:33
door ds23man
Vreselijk afgewerkt randje trouwen.

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 19:21
door RNacoustics
Ik heb ooit z'n grote broer, de Titan wel eens gehoord. Dat blaaste behoorlijk.
Opgebouwd met Isophon laag en mid lautsprechers en Technics Bändchenlautsprecher.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 19:27
door pappaleo
De Titan was natuurlijk helemaal vet, maar destijds gewoon door afmeting en prijs onbereikbaar.
Ook nooit gehoord overigens.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 19:38
door RNacoustics
pappaleo schreef:De Titan was natuurlijk helemaal vet, maar destijds gewoon door afmeting en prijs onbereikbaar.
Ook nooit gehoord overigens.
Ach wat is onbereikbaar

een Vulkan koste toentertijd circa 3000 gulden per/stuk een Titan zat op 5000 gulden per/stuk (voor mij toentertijd ook onbereikbaar!)
Tegenwoordig kost een knappe commerciële speaker al gauw zo'n 10 tot 20K euro per/stuk. voor zo'n setje koop je ook een hele knappe auto

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 21:29
door ray5150
ds23man schreef:Vreselijk afgewerkt randje trouwen.

Nou, ik vind het wel wat hebben, eerlijk gezegd. zie ze liever dan die doodskisten met stropdas...
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 21:39
door SARK
ray5150 schreef:ds23man schreef:Vreselijk afgewerkt randje trouwen.

Nou, ik vind het wel wat hebben, eerlijk gezegd. zie ze liever dan die doodskisten met stropdas...
Hebben jullie het wel over het zelfde randje

Volgens mij bedoelt Gerhard dit randje:
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: ma 18 apr 2016, 21:54
door ray5150
Da's inderdaad niet zo heel fraai...maar, het zit aan de achterkant...

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: di 19 apr 2016, 8:43
door mas
Hoop antwoorden
Ja ook een natte droom van mij, een bekende van mij heeft ook een set.
Ik heb nu de magnat vector77, dus mooie upgrade
Ik vind de klank erg goed, helaas geen deugdelijk schema gevonden van de filters op internet.
Nou ja afwachten tot ik ze hier heb staan (ergens in juli) en dan maar zelf kijken.
Ik heb wel even gezocht waar ik goede condensatoren kopen kan, helaas nog niets gevonden waarvan de tolerantie onder 10% ligt.
Als iemand daarvoor een suggestie heeft.......
In de luidsprekers zitten zo te zien draad weerstanden, deze vervangen voor inductievrij lijkt me al eens een begin.
De filters staan op deze pagina:
http://sup-audio.com/html/gefunden.html
de rechter rij, dan 12 naar beneden, lijkt me op het oog mooier te kunnen en beter te kunnen.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: di 19 apr 2016, 8:52
door pappaleo
Kijk eens bij
RumoH. Forumsponsor en 5% korting voor forumleden.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: di 19 apr 2016, 10:02
door SARK
@mas waar woont je huis nou

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 8:34
door mas
Ah, goede link hierboven

Ik had er zelf wel 2 gevonden:
http://www.tme.eu/nl/
http://www.x-ect.nl/
Nu dus genoeg te vinden, en wachten tot ik de speakers hier heb
Er wordt naar mijn adres gevraagd.. Bedankt voor het aanbieden van de hulp, maar dat ga ik zelf wel redden hoor solderen is hier geen punt.
Ik heb in het verleden al een hoop zelfbouw en restauratie zendamateur projecten succesvol gedaan, (dummyload, frequenty teller, voeding, modem om digitaal te werken, antieke kenwood ts430-s restauratie en modificatie, etc) dus een filter van een speaker is dan geen punt meer.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 9:50
door mas
Eerste deel die ik dan vervangen wilde, de weerstanden om de inductie kwijt te raken.
Heeft iemand al eens dik film weerstanden geprobeerd?
voorbeeld:
http://www.reichelt.nl/Thick-Film-Power ... OUPID=4336
deze hebben een kleine tolerantie, geen capaciteit en geen inductie, dit lijkt dan ideaal.
Netjes op een koelplaatje monteren en het zou maar zo iets kunnen zijn.
Hoe het met de thermische ruis van deze weerstanden staat weet ik echter niet.
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 9:59
door Olaf Analogue
Ik gebruik altijd nette MOX weerstanden in mijn filters.
http://www.rumoh.eu/resistors/metalized-mox-10w
Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 10:14
door pappaleo
mas schreef:De filters, met name condensatoren zijn wel aan vervanging toe.
mas schreef:Eerste deel die ik dan vervangen wilde, de weerstanden om de inductie kwijt te raken
Gezien je eerste opmerking begrijp in deze stap niet zo goed. Wat doet jou denken dat de weerstanden lijden aan zodanige inductie dat je het eerste wat je wil is om te proberen om dat kwijt te raken?
Zitten er draadgewonden weerstanden in ? Heb je het filter al gezien, of heb je er een schema van?
SP Audio schreef:Das ist, vorsichtig ausgedrückt, nur Schrott. Als Low end kann man diese Weiche schon nicht mehr bezeichnen und das für so einen beliebten Lautsprecher.
Edit: Een post over het hoofd gezien.

- a_Weiche_Quadral_Vulkan_II-1.jpg (16.22 KiB) 1653 keer bekeken
SP Audio schreef:Das ist, vorsichtig ausgedrückt, nur Schrott. Als Low end kann man diese Weiche schon nicht mehr bezeichnen und das für so einen beliebten Lautsprecher.
Uit het aanhalen van
SP Audio High End maak ik op dat je je filter wilt upgraden tot het veelgeroemde high-end level. Het lijkt me daarom verstandig dat ik me er niet meer mee bemoei.

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 10:21
door ray5150
5 euro is nog een koopje. Ik zag van de week hier weerstanden langskomen van meer dan 100 euro per stuk.

Re: Quadral Vulkan
Geplaatst: wo 20 apr 2016, 10:25
door pappaleo
ray5150 schreef:...hier weerstanden langskomen...
Gelukkig zijn ze niet gebleven.
