Pagina 1 van 2

Functie generator

Geplaatst: zo 17 apr 2016, 15:52
door OpaBert
Ik wil mezelf een nieuwe functie generator kado doen
Een DDS arbitrary tot 20 Mhz vond ik bij alieexpress voor +_ 70 euro
Dual channel en ook nog te gebruiken als frekwentie teller
Het is de MHS5200 20 prijs verschil tussen een 6 of 20 Mhz type is niks
Iemand die hier een mening of bedenkingen over heeft :D
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1e.g_LVXX ... XFXXXt.jpg

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 9:18
door OpaBert
Bert61 schreef:
Ik wil mezelf een nieuwe functie generator kado doen
Een DDS arbitrary tot 20 Mhz vond ik bij alieexpress voor +_ 70 euro
Dual channel en ook nog te gebruiken als frekwentie teller
Het is de MHS5200 20 prijs verschil tussen een 6 of 20 Mhz type is niks
Iemand die hier een mening of bedenkingen over heeft :D
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1e.g_LVXX ... XFXXXt.jpg
Kan niemand hier iets over zeggen wat betreft signalen die er uit komen ? :( :(

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 9:33
door ds23man
Beetje lastig met alleen een plaatje.

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 10:39
door John P
ds23man schreef:
Beetje lastig met alleen een plaatje.
Ik wil niet weten hoeveel Svetlana´s alleen op het plaatje zijn geïmporteerd. Maar ook hier geldt, hoe preciezer, hoe duurder. Als je alleen een signaal wilt volgen, dan voldoet volgens mij alles. Ga je vervormingen bekijken <0.001 % dan zou ik een iets bekender cq duurder merk nemen.

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 13:16
door OpaBert
ds23man schreef:
Beetje lastig met alleen een plaatje.
Sorry de URL met een IPad lukte me niet
Maar met ouwe windows pc
http://www.aliexpress.com/item/V1NF-Hig ... 231eef2aca

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 13:27
door OpaBert
John P schreef:
ds23man schreef:
Beetje lastig met alleen een plaatje.
Ik wil niet weten hoeveel Svetlana´s alleen op het plaatje zijn geïmporteerd. Maar ook hier geldt, hoe preciezer, hoe duurder. Als je alleen een signaal wilt volgen, dan voldoet volgens mij alles. Ga je vervormingen bekijken <0.001 % dan zou ik een iets bekender cq duurder merk nemen.
Probleem is Dat ik niet 100% weet waar ik op moet letten
als ik naar de Distorsie kijk minder dan 0.8%
Dat geeft Rigol weer niet op
Project Parameters
Key Features Frequency Range Sine Wave
Normal Modes(Optional): 0.01Hz~6MHz / 0.01Hz~12MHz / 0.01Hz~20MHz / 0.01Hz~25MHz

Square Wave 0.01Hz~6MHz
Triangle Wave 0.01Hz~6MHz
Sawtooth Wave 0.01Hz~6MHz
Arbitrary Waveform 0.01Hz~6MHz
TTL Digital Signal Wave 0.01Hz~6MHz
Output Modulation Frequency Sweep
Waveform Types Sine/Triangle/Square/Lifting Sawtooth Wave, CMOS Digital Signal Wave and Arbitrary Waveform
Waveform Length 1024Points
Sampling Rate 200MSa/s
Waveform Amplitude Resolution 8 Bits
The Min. Frequency Resolution 10mHz
Frequency Error +/-5*10(-6)
Frequency Stability +/-1*10(-6)
Amplitude Range(Peak to Peak)
15mVp-p~15Vp-p(12MHz or Less)

15mVp-p~8Vp-p(12MHz and above)

Output Impedance 50Ω(+/-10%)
Amplitude Resolution
1mVp-p (-20dB Attenuation)

10mVp-p (No Attenuation)

Offset Range -120%~120% (The ratio of bias voltage and signal amplitude)
Bias Resolution 1%
Phase Range 0~359°
Phase Resolution 1°
Sine Wave Harmonic Arrived System 40dBc(<1MHz); 35dBc(1MHz~20MHz)
Distortion <0.8%(20Hz~20KHz)
Square Wave Lifting Along Time ≤20ns
Overshoot ≤10%
Duty Cycle Adjustment Range 0%~99.9%
TTL Lifting Along Time ≤20ns
Low Level <0.3V
High Level 1V~7.5V
Arbitrary Waveform Quantity 16
Memory Depth/Group 1KB/16
Scan Scan Mode Linear Sweep, Log Sweep
Scan Time 1s-500s
Scan Range It is determined by the sweep parameter settings
External Measurements Frequency Measuring Range
GATE-TIME=10S 0.1Hz - 60MHz

GATE-TIME=1S 1Hz - 60MHz

GATE-TIME=0.1S 10Hz - 60MHz

GATE-TIME=0.01S 100Hz - 60MHz


Input Voltage Range
0.5Vp-p~20Vp-p
Counting Range 0~4294967295
Counting Manually
Positive and Negative Pulse Width Measurement 10ns Resolution, the Max. Measurable 10s
Periodic Measurement 20ns Resolution, the Max. Measurable 20s
Duty Cycle Measurement 0.1% Resolution, Measuring Range from 0.1%~99.9%
Source Selection 1. Ext. IN Input(AC Signal) ; 2. TTL-IN Input(Digital Signal)
Memory Quantity 10
Location M0~M9
Interface Interface Mode using USB to Serial Interface
Communication Rate 57600bps
Protocol Using the Command Line, the Agreement Public
Power Supply DC MHS5200A DC 5V Power Supply
General
Size 19.5 * 17.5 * 7cm / 7.67 * 6.9 * 2.75in
Weight 542g / 19.12oz
Hieronder de Rigol 1022

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 15:22
door OpaBert

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 15:37
door Pjotr
Rigol is verreweg te prefereren boven dat eerste ding. Is gewoon goed spul. Kost ook wat meer. Zelf heb ik de DG4102 100Mhz. Vervorming is < 0,01%. Maar voor vervormingsmetingen heb je zo'n ding eigenlijk niet

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 15:54
door OpaBert
Het is eigenlijk appels met peren vergelijken
De eerste kost nog geen 75 euro en de Rigol ruim 350 euro :-k
Ik heb de 3311 van HP beter dan 3% THD
Dan is dat ding van 75 euro heel wat beter 0,8%THD
En heel wat meer mogelijkheden zoals een dubbeltoon en sweep mogelijkheid

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 21:26
door ray5150
Ik heb mijn functie generator destijds zelfgebouwd... :shock:
Iets met Elektuur en een XR2206. :hide:

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 22:45
door OpaBert
Ik heb er ook nog een Ook Zelfbouw Ray :P
Het was een bouwpakket , ik meen uit Elektuur
een grote print achter het front is gebaseerd op de XR2206 .
sinus ,blok ,driehoek, stappen verzwakker in 10dB
Hij kan ook sweepen maar geen digitale uitlezing
Een eigenbouw bouw doos
aluminium plaat 2mm hoeklijn10x10x1,5 100 m3 boutjes Net een tank
niet om aan te zien :(
ook niet te besturen via een PC ook geen 2 signalen tegelijk
THD vond ik ergens Kleiner dan 2,5%
Dat is beter dan die HP3311 met Goldplated Printend Circuit Boards O:)
Maar minder goed als dat ding van 75 euro Ray :think:

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 18 apr 2016, 23:57
door OpaBert
:yeah: http://www.ebay.nl/itm/321853954855?_tr ... EBIDX%3AIT

Ik kon de verleiding niet meer weerstaan toen ik hem met alle toeters en bellen erop voor
50 euro inclusief verzendkosten vond :oops:
Maar ik verheug me er op
Vind het een prachtig ding met voor die centjes geweldige prestaties :yeah:

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 11:05
door AatV
Zoals Pjotr al zei; vervormingsmetingen moet je er natuurlijk niet mee doen. maar voor deze prijs is het voor ons hobbyisten prachtig apparaat.

groet,
Aat

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 11:47
door OpaBert
Aat bedankt maar de vervorming van een buizen versterker is toch veel groter dan 0.8%
Dus waarom kan het dan niet met dit dingetje

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 12:20
door Pjotr
Als je vervorming goed wilt beoordelen heb je niet veel aan een %-cijfertje. Dan wil je de structuur ervan zien a.d.h. van een spectrumplot. Dan heb je veel meer aan Arta + geluidskaart.

Niettemin is het dingetje voor het geld zeker de moeite waard van het proberen. Een versterker doorfluiten tot zeg 20 MHz en zijn blokgolfresponsie bekijken is niet meer wat je er van verlangt. En dan is 1 kanaal al voldoende. Zal wel een standaard Analog Dev. DDS chip in zitten en die zijn standaard 2-kanaals.

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 16:52
door OpaBert
Op HF weet ik het wel nog een beetje IM ( intermodulatie )meten van de zender eindtrap
Dan stop je een dubbeltoon in je microfoon ingang
Regel eerst de power uit gelijk op beide tonen apart
Het moeten 2 tonen zijn welke binnen je MF filter vallen en de 2 tonen mogen geen harmosch Verband hebben
Dan op de spectrum analyzer Zie je de fundamental in het midden staan
de de 2 en 3 links en rechts er van
De derde links en rechts moeten dan 30 dB minder dan de fundamental zijn
Daar mocht je dan nog 3dB bij optellen meen ik
Deze zelfde meting dacht ik ook te kunnen doen op LF
Dus 2 tonen er in 1000Hz en 1700 Hz bijvoorbeeld ( dat kan mooi uit deze functie generator)
Daar krijg je dan ook IM door en dat moet ik kunnen zien op een LF spectrum analyzer
is dit een meting die je wat bekend voorkomt Pjotr ?

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 17:14
door Pjotr
Ja, zit standaard in Arta. Zowel volgens de SMPT standaard als zelf definieerbaar. B.v. een 18KHz - 19KHz dubbeltoon moet ook goed door een versterker komen en zo min mogelijk 1KHz produceren.

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 18:12
door OpaBert
Bedankt Peter O:)
Is het dus wel te vergelijken
Kan de Tonen uit de Toongenerator ook eerst door een pi filter
Sturen en zo de zuiverheid van de toon generator ook nog wat opkrikken :-({|=
En zo dus wat dieper te kunnen kijken
zal me eens verdiepen in Arta tzt ik heb er eerder van gehoord maar thats all
Nogmaals bedankt
Bert

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 19:01
door Pjotr
Filteren kan natuurlijk om de vervorming te verminderen. Het zal echter nog lastig worden om onder de vervorming van een goede geluidskaart te komen daarmee. Hier wat voorbeelden: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1780905 Arta rekent ook de procentuele IM voor je uit. E.e.a. hangt ook van de kwaliteit van je geluidskaart af hoe goed je het meten kunt. Maar bij buizen zal dat niet de bottleneck vormen denk ik.

Re: Functie generator

Geplaatst: di 19 apr 2016, 22:36
door OpaBert
:shock:
Ja dat zijn plaatjes die ik me herinner op mijn Japanse Spectrum Analyzer
Super !!

Re: Functie generator

Geplaatst: ma 09 mei 2016, 23:11
door OpaBert
De functie generator getest met de scoop erbij
Toch een stuk minder fraai als men adverteerde
op 25mhz komt er in plaats van 20 volt PP er nog maar 9 Volt PP uit
Bovendien is het dan een driehoekspanning met rondtoppen en geen sinus meer
ik zal dat ding nimmer gebruiken op 25mhz dus heel erg zit ik daar niet mee
Maar de Signalen op LF zijn redelijk en wel een hoop mogelijkheden
Sweepen en de mogelijkheid een dubbeltoon te maken.
ik heb een document gevonden waarin men in deze generator een ander AD convertor in zet
die ook nog Pin compatible is :think: als je daar over mag spreken met SMD
Daar knapt hij erg van op
ik ga eens achter dat chipje aan
en dan eens iemand zoeken die dat voor me wilt verwisselen
Ik heb een video moeten maken als bewijs materiaal en een deel ( 15 euro )van mijn aankoop bedrag terug gekregen
zal morgen plaatjes van mn stickie in de scope hierbij doen

Re: Functie generator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 10:32
door Henkjan
oh... dan zal ik die van mij ook eens testen (ik kon me ook niet inhouden), hij zit nog in de doos

Re: Functie generator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 10:53
door ray5150
Wat heb jij er voor een, Henkjan ?

Re: Functie generator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 13:49
door Henkjan
dat ding van ebay van 2 geeltjes

Re: Functie generator

Geplaatst: di 10 mei 2016, 16:35
door OpaBert
Ik heb precies dezelfde Henk Jan O:)
dit is ook opgedoken
https://github.com/wd5gnr/mhs5200a
Daar staat veel info in welke nodig zijn om hem wat op te knappen
Dus ik wil dat ander AD of DA converter er in laten solderen zie url hier boven
Maar hier de meet resultaten van de MHS 5200-25 hier
eerst het plaatje van 25mhz sinus en 20vpp op display van de generator :shock:
Lijkt meer op een driehoek dan op een Sinus
DS1Z_QuickPrint7.png
als je de verh tijd en spanning wat op schuift ziet het er zo uit
DS1Z_QuickPrint2.png
Blokje op 10 kHz is mooi
DS1Z_QuickPrint9.png
Blokje 100Khz
DS1Z_QuickPrint6.png


Henk Jan is het bij jou veel beter :?:
en ben je misschien ook van plan er een ander AD converter in te laten plaatsen
Ik ben hier erg druk met veel dingen dus ik maak er weer een rommeltje van :oops: