Pagina 1 van 1

luidsprekerkast voor composet hertz

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 19:59
door bastiaan
Hallo mensen (meteen een vraag als 1e post, sorry),

Ik heb in mijn auto een Hertz componentenset als voorspeakers gebruikt. Nu is de auto weg en heb ik de speakers hier liggen. Ik wil graag een setje luidsprekers voor thuis hiermee bouwen maar heb nog nooit zoiets gedaan.

Ik heb winisd gedownload en de parameters ingevuld maar dan kom ik op zon 65 liter inhoud en ik geloof niet dat dat klopt. Ik wil eigenlijk de speakers zo klein mogelijk houden en ze als een soort monitoren gebruiken.

Ik heb (alle?) gegevens van de speakers hier:
http://www.hertzaudiovideo.com/schedaPr ... &numprod=3

Ik heb al een aantal van de zelfbouwprojecten hier gelezen/gezien en weet dat ik graag een gesloten systeem wil maken.

Wie kan me verder helpen over type kast, inhoud en dergelijke?

Gr. Bastiaan

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 20:28
door bartsegers
het systeem is afhankelijk van de speaker.
daar kun je dus niks aan veranderen.

ik gok dat een basreflex kast veel meer eruit haalt!

ik zal eens alles in winsid gooien.
deze berekent niet altijd de meest idiale kast. alleen de meest vlakke response, zonder ergens anders op te letten.

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 20:35
door bastiaan
hmm oke... ik had de parameters in winisd gezet maar vertrouw de uitkomsten niet zo... misschien dat jij de uitkomsten kan bevestigen?

gr. bastiaan

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 21:30
door bartsegers
pdf je doet het niet vand e site.

meel me anders de winsid file. (beta)

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 22:03
door indoubt
Wel eens wat gerekend aan een 13 cm Herz, kastje werd niet heel klein maar zeker ook geen 65 liter. Volgens mij eerder iets van 10 a 12 liter in basreflex.

alle pdf'jes zijn blijkbaar dood op de site

Geplaatst: ma 26 jun 2006, 22:08
door bartsegers
beetje vreemd speakertje...

echter enige verloopje, met een f3 van 50 hz...
met een bubbeltje van 1 db. Maar daar om moet je je niet druk maken.
het plotje van de specssheet is ook niet zo vlak :wink:

15 liter. poortje 4cm rond. 4,5 cm lang.
andere maat kan ook natuurlijk.

Group delay is wel fors. erg vreemd woofertje dus :)

monitortje toch mogelijk. geen idee hoe je aan die 65 liter kwam trouwens.

Voor iemand anders... beetje steun...


Xmax 3
Re 2,8
Fs 90
Le 0,58
Vas 3,4
Mms 8,8
Cms 0,33
BL 4,3
Qts 0,69
Qes 0,81
Qms 4,73
Spl (1m/2,83V) 90

Geplaatst: di 27 jun 2006, 0:42
door Henkjan
wel erg hoge Qt voor BR... misschien toch liever in gesloten kast?

Geplaatst: di 27 jun 2006, 0:52
door bartsegers
tja, dan is het na een 100hz, rap afgelopen.

iemand die eens mee wilsimuleren.
echt een vreemd woofertje. winsid gooit meteen de BR erop los trouwens.

misschen een mooie slanke TL ?

Geplaatst: di 27 jun 2006, 0:58
door Henkjan
TL lijkt me een logische keuze, ik gok zo gewoon rechte pijp (dus niet taps) 1 maal gevouwen, dikke 1m lang, woofer op 1/3 van de lijn....

mijn simu prog weigert gewoon een BR te simuleren met zo'n hoge Qt :roll:

Geplaatst: di 27 jun 2006, 1:00
door bartsegers
Het is inderdaad dat winsid nooit crashed :D

Optie TL dan maar...
Fs van 90 hz voor de woofer is wel hoog.

Geplaatst: di 27 jun 2006, 9:17
door Bertje
Kan nog wel in 9L netto,
ronde poort van 5cm diameter en lengte 9cm.
F3 is dan rond de 58Hz, redelijk group delay.
Rob.

Geplaatst: di 27 jun 2006, 9:19
door b_force
jah zoiets had ik ook, maar redelijk groupdelay ?? rond de 16,5 , das best veel. (je zou rond de 6-7 willen zitten max)

Geplaatst: di 27 jun 2006, 9:25
door Bertje
Ja is (te) hoog en erg piekerig, maar je mot wat he... :roll: .laatst voor iemand met Focal auto composet een zuiltje bedacht en laten bouwen. Degene was toch wel erg tevreden met het uiteindelijke resultaat, ondanks dat het gepoort er gesimuleerd ook niet geweldig uitzag.
Rob.

Geplaatst: di 27 jun 2006, 9:32
door b_force
is waar,is waar. Mjah tis te proberen iig.
Ik denk dat je van deze divers sowieso niet echt veel kan verwachten helaas.

Mmmz, mensen zullen me misschien wel doodschieten, maar ik denk dat je met een PR misschien nog wel ergens komt.


Wat is trouwens een goed progje voor TL te simuleren/ berekenen ?

Geplaatst: di 27 jun 2006, 10:53
door teacher
Ik gebruik de mathcad modellen van martin king.
En anders natuurlijk AJhorn.

t.

Geplaatst: wo 28 jun 2006, 13:11
door bastiaan
wow, wat een reacties! ontzettend bedankt!

Zoals ik al in post 1 zei heb ik nog geen luidsprekers gebouwd eerder...
Is het wel verstandig om hiermee te beginnen of zal ik maar een ander setje drivers kopen?

Het lijkt me namelijk wel erg leuk om het te bouwen!
Anders is het misschien zonde om al die tijd en moeite in een systeem te stoppen wat net niks is...

Gr. Bastiaan

Geplaatst: wo 28 jun 2006, 14:04
door Henkjan
bastiaan schreef:
Het lijkt me namelijk wel erg leuk om het te bouwen!
Anders is het misschien zonde om al die tijd en moeite in een systeem te stoppen wat net niks is...
als je het leuk vindt is het nooit zonde van je tijd :D en als je de units en t filter al hebt is het enige wat t verder kost wat hout.

Geplaatst: wo 28 jun 2006, 15:25
door b_force
precies het is sowieso leerzaam. Ik ben ook ooit zo begonnen. Paar speakers kastje en erin rammen maar.

give it a try :)

Geplaatst: wo 28 jun 2006, 17:21
door bastiaan
jullie hebben gelijk... ik ga maar eens wat ontwerpjes tekenen!

gr. bastiaan