Pagina 1 van 1

condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:05
door Wim P
hoi

welke elektro knobbel kan deze timmerman op weg helpen.

ik moet een condensator van 15uF hebben voor in het hoog

nu heb ik liggen 1x 10uF
1x 4,70uF
1x 0.33uF

bij elkaar kom ik dan aan de 15,03uF

ik neem aan dat die 0.03uF meer niet erg is??

en hoe moet ik deze aansluiten?
alles in serie (achter elkaar?)
alles parallel (alles naast elkaar?)


en zijn samengestelde condensatoren in dit geval muzikaal minder ?
of kan ik beter 1 condensator van 15uF gaan kopen??

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:08
door dre

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:11
door Wim P
dus zo als in afbeelding B????
condensator.jpg

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:12
door dre
Ja,dan gaat het goed komen.

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:16
door Wim P
thx Dre

ik ga de soldeerbout warm maken en een biertje koud zetten

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:18
door dre
Wat heb je eigenlijk aangeschaft? :sure:

Re: condensator serie of??

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 21:11
door Wim P
nog niks
althans ik had nog deze condensatoren liggen voor gebruik in mijn ultimo
maar omdat ik niet wist of je condensatoren mocht samenvoegen mijn vraag hierover

dan ga ik van een goedkope MKP naar de samengestelde condensator mcap silver/gold/oil

Re: condensator serie of??

Geplaatst: za 09 apr 2016, 9:58
door markbakk
Los van de discussie over of je het verschil blind gaat horen (je moest eens weten hoe goed zo'n 'goedkope MKP' is): met de parallelschakeling wijkt het totaal gemiddeld minder af van de 15µ dan bij de enkele C.

Re: condensator serie of??

Geplaatst: za 09 apr 2016, 15:13
door wouter
statistisch beschouwd ja :wink: