Ik ben een mono UCD400 aan het maken met de supply ST.
Waar sluit ik de aarding aan? Aan de centretap van de trafo (0-punt van voeding)?
UCD400 aarding
Moderator: Beheerdersteam
-
Jan-Peter
- In memoriam †
- Contacteer:
Re: UCD400 aarding
Dezer al gelezen: http://www.hypex.nl/docs/wiring.pdfDIY_peter schreef:Ik ben een mono UCD400 aan het maken met de supply ST.
Waar sluit ik de aarding aan? Aan de centretap van de trafo (0-punt van voeding)?
En nog wat meer info: http://www.hypex.nl/docs/earth.pdf
Jan-Peter
Nergens in je voeding!!!!!!
De randaarde voor het net heeft niks te maken met datgene wat na de trafo zit!!! En ook niet met de trafo zelf!!!!
Wat in alle voedingen aarde wordt genoemd is weliswaar 0V, maar heel wat anders als de randaarde van je stopcontact.
De randaarde wordt gebruikt om rotzooi af te voeren als je een netfileter gebruikt en om te zorgen dat je geen opflikker krijgt als je een metalen behuizing hebt en deze om wat voor reden dan ook in aanraking komt met het net.
Groeten Mark
De randaarde voor het net heeft niks te maken met datgene wat na de trafo zit!!! En ook niet met de trafo zelf!!!!
Wat in alle voedingen aarde wordt genoemd is weliswaar 0V, maar heel wat anders als de randaarde van je stopcontact.
De randaarde wordt gebruikt om rotzooi af te voeren als je een netfileter gebruikt en om te zorgen dat je geen opflikker krijgt als je een metalen behuizing hebt en deze om wat voor reden dan ook in aanraking komt met het net.
Groeten Mark
De PE, veiligheidsaarde of randaarde is geen afvoerputje waarin alle storing en RFI zomaar verdwijnt........markje schreef:De randaarde wordt gebruikt om rotzooi af te voeren als je een netfileter gebruikt en om te zorgen dat je geen opflikker krijgt als je een metalen behuizing hebt en deze om wat voor reden dan ook in aanraking komt met het net.
Die zit er primair voor de veiligheid van de gebruiker.
Als de trafo, bekabeling en kast voldoen aan de dubbel-isolatie normen, hoef je geen randaarde toe te passen.
Dat het netfilter die aarde nodig heeft klopt, maar daarmee kun je soms ook problemen in huis halen die er voorheen niet waren.
Een apparaat met een lineaire voeding (dus een ouderwetse trafo, gelijkrichtcel enz). behoeft geen netfilter, apparaten met SMPS (schakelende) voedingen wel.