Pagina 1 van 5

soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 16:55
door FR_Aad
Even weer een beetje on topic.
Ik denk dat ik ook even naar een boutje met een fijner puntje ga kijken. (kan mijn brakke Weller in de Kliko)

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 17:12
door Barry2001
Kijk eens naar de soldeerstations van JBC http://www.printtec.nl/contents/nl/d396 ... tions.html.
Stuk goedkoper dan Weller (waar overigens niks mis mee is), erg degelijk. Mijn werkgever heeft er 2 staan, beetje mee gespeeld. Oa 1 met een tweezer, makkelijk om even een smd componentje te vervangen, voor thuis wat overdreven. Ik overweeg zelf het JBC CD-2SE Micro Soldeerstation aan te schaffen.
Regelt de temperatuur terug als je ´m in de houder zet, behoud van het soldeerpuntje, is ook direkt weer op temperatuur als je 'm uit de houder pakt. Tipcleaner, met smd werk fijner dan een sponsje. Fijn ding om mee te werken.
Zou voor het eerst zijn in m'n soldeercarriere dat het wat anders wordt dan Weller :mrgreen:

PS: nadeel, punten ('cartridges' worden ze genoemd) zijn wel een stuk duurder dan Weller.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 17:31
door hannesie
En als je wat minder wilt of kunt besteden, de opvolger van de ELV LS50.
ls.JPG
http://www.elv.de/loetstationen.html

Of gelijk met een loep, hoeft dat ook niet meer met een klep. :lol:
lot.JPG
En een nog wat goedkopere combi uitvoering.
lot1.JPG

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 18:42
door rjmulder
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn nog vriendelijker qua prijs de Chinees Aoyue te koop bij http://www.eleshop.nl/solderen/soldeerstations.html.

Zelf heb ik de 4in1 2703A en bevalt me erg goed, de punt is met een paar tellen op temperatuur, snoer is soepel wat ook nog wel eens bij de goedkopere stations niet het geval is. Zins ik dit station heb staat de Weller WS-50 in de kast.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 19:13
door Pjotr
Barry2001 schreef:
Kijk eens naar de soldeerstations van JBC http://www.printtec.nl/contents/nl/d396 ... tions.html.
Stuk goedkoper dan Weller (waar overigens niks mis mee is), erg degelijk.
Nou goedkoper dan Weller zijn ze niet... :roll: Heb ze ook op mijn werk staan. Het zijn op zich mooie boutjes maar ik gebruik ze toch niet graag, ergonomisch zijn ze niet erg doordacht. Brand nog wel eens mijn ringvinger/pink aan het het hete element bij het uitnemen uit de houder.

Als ik een tip mag geven voor een goed en betaalbaar boutje specifiek voor SMD: http://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6tk ... p-202.html Werkt op 8V - 12V regelbaar. Een regelbare voeding is wel een must, op 12V wordt het boutje 400 graden. Dat is te heet voor SMD werk.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 19:34
door Chris_T
Erg mooi ding die van JBC! Een iets ander model is door Dave Jones approved.
Maar voor een keertje solderen wel wat overkill?
Ik heb zelf de Aoyue 937, maar daar kom je wel mee in de problemen bij grote kopervlakken.
Met pijn en moeite + voorverwarmen van de print met een verfbrander lukt het wel, maar liever niet.
Het zijn ook een stelletje grapjassen. Het station is gewaardeerd op 45W, maar de soldeerbout zelf is slechts 35W.

Het stationnetje wat Hannessie heeft gelinkt, is dat aan te raden als budget alternatief?
Aan de andere kant ben ik ook wel bereid iets neer te leggen voor een echt goed ding.
Zou dit een goede middenmoot optie zijn: Hakko FX-888D?
Puntjes zijn lekker goedkoop, 5-6 euro.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 20:12
door Barry2001
Vergelijkbaar Weller station is zeker wel duurder in aanschaf dan een JBC. Nadeel zijn de punten, die zijn (een stuk) duurder bij JBC, dit is een aktief element. Ach, en voor een keertje, smd is toch de toekomst in hobbyland :hide: Gaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing :lol:
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 20:29
door ds23man
Maar aan de andere kant gaan de punten van Weller wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee.

Schat dat ik voor mijn eerste Weller ( die het nog steeds doet), in 26 jaar tijd 2 punten heb gekocht. En daar zit niet eens een power down functie op. Dus als ik het qua afschrijving en onderhoudskosten bekijk, had Weller allang failliet moeten zijn.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 20:33
door Zweitse
Barry2001 schreef:
Smd is toch de toekomst in hobbyland :hide: Gaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing :lol:
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
Is een reflow oven dan niet een betere optie?

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 20:38
door ds23man
Als je ook een soldeerpasta-applicator koopt of voor elke print een stencil maakt wel.

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 21:32
door knuisje
En nog een pick & place machine erbij. :mrgreen:

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 22:49
door hannesie
knuisje schreef:
En nog een pick & place machine erbij. :mrgreen:
Dan is mijn zakgeld van de week wel op, heb ik zo maar het vermoeden. :rofl:

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 8:37
door ds23man

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 11:31
door Henkjan
mijn Aoyue heeft al kuren, bij t opwarmen gaat die de hele tijd in storing, na uit/aan warmt-ie wel weer door. is die eenmaal op temp dan blijftie wel aan

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 11:39
door Chris_T
Daar heb ik ook last van (gehad). Bij mij was de oorzaak een slecht contact bij de schroefaansluiting.
De veercontactjes wat terug gebogen en een paar keer de stekker erin & eruit gedaan.
Toen deed hij het weer.

Ondanks dat ik dik tevreden met de Aoyue 937 ben, overweeg sterk om voor een soldeerstation te gaan waarbij het verwarmingselement in de tip is verwerkt.
Met loodvrij solderen is dat echt een plus. En het spaart de punten ook omdat ze niet zo opgestookt hoeven te worden.
Die van Aoyue slijten toch behoorlijk boven de 300 graden.
Om een trosje 2.5mm2 draden los te solderen moet ik soms zelfs naar 380 gaan.

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 13:03
door AatV
Voor het grove werk heb ik gewoon een pook van 60 Watt van de Gamma.. :-"

groet,
Aat

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 13:05
door SSassen
AatV schreef:
Voor het grove werk heb ik gewoon een pook van 60 Watt van de Gamma.. :-"

groet,
Aat
Ik gooi een stootijzer in de openhaard en zet de voordeur even open, door de trek is die in no-time roodgloeiend ...

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 15:49
door ray5150
Pjotr schreef:
Als ik een tip mag geven voor een goed en betaalbaar boutje specifiek voor SMD: http://www.ersa-shop.com/ersa-l%C3%B6tk ... p-202.html
Werkt op 8V - 12V regelbaar.
Een regelbare voeding is wel een must, op 12V wordt het boutje 400 graden. Dat is te heet voor SMD werk.
Op zich een goede, heb zelf altijd prettig gewerkt met Ersa boutjes. een fijn en betaalbaar stukje gereedschap.
Misschien ook een idee om dan een suggestie naar voren te brengen voor een bijpassende voeding ?

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 16:03
door ds23man
Heb je geen labvoeding?

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 16:04
door Pjotr
Hoi Ray,

Ik gebruik dit boutje al zo'n 20 jaar voor fijn SMD werk, doet het perfect! Het gebruikt niet veel, ca 0,5A. Zowat ieder LM317 printje van Ebay kun je daarvoor gebruiken i.c.m. een geschikte trafo of 15V stekkervoeding.

Mocht je zo'n boutje bestellen, bestel er dan gelijk een paar reserve stiften bij. Ze gaan erg lang mee, maar mocht de coating om e.o.a. reden beschadigen dan zijn ze snel weg. Bij dit boutje heb je wel zo'n messing "krullen" spons nodig. Maar dat heb je eigenlijk sowieso nodig voor SMD.

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 16:08
door ray5150
ds23man schreef:
Heb je geen labvoeding?
een stuk of 3...
De vraag was ook niet zozeer voor mezelf, maar meer voor de mensen die geen (regelbare) voeding bezitten, maar wel zo'n Ersa boutje willen aanschaffen.

Re: soldeerstation tbv ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 16:34
door ds23man
Hoppa:

http://www.eleshop.nl/015v-1a-labvoeding-p-309.html

Kan je gelijk je telefoon opladen tijdens het solderen. :lol:

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 22:07
door Barry2001
ds23man schreef:
Maar aan de andere kant gaan de punten van Weller wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee.

Schat dat ik voor mijn eerste Weller ( die het nog steeds doet), in 26 jaar tijd 2 punten heb gekocht. En daar zit niet eens een power down functie op. Dus als ik het qua afschrijving en onderhoudskosten bekijk, had Weller allang failliet moeten zijn.
Jij soldeert ook nooit met die kant en klare versterkers daar :rofl: . Maar het klopt wel. Heb hier 2 Weller stations, 2 WECP 20's. 1 bout (50W) met een dikkere punt, en 1 Bout (kleiner, geen idee hoeveel W) met een dun puntje. Met buizen bakken oa makkelijk als je even een punt met wat meer oppervlak nodig hebt. He ze al erg lang, kan me niet herinneren wanneer ik die punten voor het laatst vervangen heb..

Maar heb de knoop doorgehakt, de JBC komt er, blijft dan exclusief voor de smd. Die Wellers blijven dan wel voor het dagelijkse spul :mrgreen:

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 22:13
door Barry2001
Zweitse schreef:
Barry2001 schreef:
Smd is toch de toekomst in hobbyland :hide: Gaat meer en meer voorkomen, verkrijgbaarheid van through hole gaat minder worden. Printen voorverwarmen met een verfbrander is ook niet de meest ideale oplossing :lol:
Maar uiteraard kun je met een veel goedkopere oplossing ook een prima resultaat halen. Daartegen zal een prutser ook met het meest geavanceerde station geen mooi stukje werk neerzetten..
Is een reflow oven dan niet een betere optie?
Is leuk spul voor te krijgen hoor, ook niet eens zo heel duur. Maar eigenlijk, stel je voor, je wilt de ZBA composiet versterker ermee bestukken: je moet inderdaad gedoseerd je pasta aanbrengen, dus je moet al iets van een dispencer hebben. Pasta is beperkt houdbaar, dus je koopt een buisje voor je project. Componenten plaatsen, vaak is het opzoeken en uit de verpakking halen nog het meeste werk. Dan plaatsen in de pasta en de oven in.
Heeft denk ik alleen zin als je a dit leuk vindt om te doen (resultaat kun je erg strak maken), of b je een serie gaat maken. Je bent denk ik voor 1 of 2 bordjes met de hand plaatsen solderen sneller, en ook dat kan netje zie de beide Peters.
Kortom voor thuis wat overdone :D

Re: Group buy printen ZBA composiet versterker

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 22:19
door Pjotr
Barry2001 schreef:


Maar heb de knoop doorgehakt, de JBC komt er, blijft dan exclusief voor de smd. Die Wellers blijven dan wel voor het dagelijkse spul :mrgreen:
Je bent gewoon verliefd op dar ding :lol: Meer dan dan dat Ersa boutje heb je gewoon niet nodig voor exclusief SMD. Werkt door zijn afmetingen en gewicht ook nog eens erg precies. Zie de vele voorbeelden die ik al gepost heb :mrgreen: Heb er inmiddels 2 (op 1 voeding), gewoon handig als je die kleine weerstandjes etc. later nog wat wil justeren.