Pagina 1 van 2

Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 17:51
door mtb
Buizen hebben een laagspanningsvoeding nodig voor de gloeidraden en een hoogspanning (ca. 300V) voor de versterkertrappen.
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Dat is ook beter is voor de levensduur, omdat een koude gloeidraad een veel lagere weerstand heeft dan een warme.
Als voorbeeld gaan we uit van mijn populaire CTA2.1, de PCL86's hebben 0A3 gloeistroom nodig bij ca. 13V gloeispanning.
Met een 15Vdc-adapter hebben we het minste verlies, als je een low-drop stroombron gebruikt:
LDC.PNG
Per buis één, T2 moet tijdens het voorgloeien 4W dissiperen (dus wel koelen!) maar daarna slechts 0W5.
Als je de adapter negatief aansluit heb je meteen -15V voor de buis-instellingen.
De hoogspanning kunnen we maken met een speciale SMPS, om dikke 50Hz-trafo's te vermijden:
SUC4.PNG
Zie de bijlage's voor de SMPS-werking.
Als je goedkope onderdelen wil gebruiken, moet je de schakelfrequentie niet te hoog nemen, hier ca. 50kHz.
Maar dat vergt wel een grotere spoel/trafo, zie ook http://schmidt-walter-schaltnetzteile.d ... mps_e.html.
Deze schakeling is geschikt voor een stereo CTA2.1, die na het voorgloeien ca. 4x25mA ruststroom trekt, dus 30W bij 300V.
Bij een flinke (piek)belasting zakt de Va, maar vanwege het kortstondige karakter kan dit opgevangen worden door een grotere C4.
Het probleem bij deze voedingen is het vinden van de juiste spoel/trafo, deze mag niet in de verzadiging komen en niet te veel lek-inductie hebben, maar daarover later meer.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 18:10
door AatV
mtb schreef:
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Ben het niet met je oneens hoor, maar geef even aan waarom dit beter is, behalve zoals jezelf al aangaf als tweede voordeel, een beperking van de stroom bij de opstart.

groet,
Aat

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 18:12
door transplanum
Lijkt me een prima idee om een compact en lichter voeding op te zetten, wellicht een schattig amorf c-kerntje er bij, een amcc6.3 of is dat al te groot?

De gloeispanning met een stroombron is echter een minder goed idee want een gloeidraad moet bij voorkeur binnen 5% van de nominale gloeispanning zitten voor een goede emmisie en lange levensduur. Bij een stroombron kan dat mis gaan.
mtb schreef:
Buizen hebben een laagspanningsvoeding nodig voor de gloeidraden en een hoogspanning (ca. 300V) voor de versterkertrappen.
De gloei kan prima verzorgd worden door een goedkope standaard lichtnetadapter, als je de gloeidraden maar met een stroombron aanstuurt.
Dat is ook beter is voor de levensduur, omdat een koude gloeidraad een veel lagere weerstand heeft dan een warme.
Als voorbeeld gaan we uit van mijn populaire CTA2.1, de PCL86's hebben 0A3 gloeistroom nodig bij ca. 13V gloeispanning.
Met een 15Vdc-adapter hebben we het minste verlies, als je een low-drop stroombron gebruikt:
LDC.PNG
Per buis één, T2 moet tijdens het voorgloeien 4W dissiperen (dus wel koelen!) maar daarna slechts 0W5.
Als je de adapter negatief aansluit heb je meteen -15V voor de buis-instellingen.
De hoogspanning kunnen we maken met een speciale SMPS, om dikke 50Hz-trafo's te vermijden:
SUC4.PNG
Zie de bijlage's voor de SMPS-werking.
Als je goedkope onderdelen wil gebruiken, moet je de schakelfrequentie niet te hoog nemen, hier ca. 50kHz.
Maar dat vergt wel een grotere spoel/trafo, zie ook http://schmidt-walter-schaltnetzteile.d ... mps_e.html.
Deze schakeling is geschikt voor een stereo CTA2.1, die na het voorgloeien ca. 4x25mA ruststroom trekt, dus 30W bij 300V.
Bij een flinke (piek)belasting zakt de Va, maar vanwege het kortstondige karakter kan dit opgevangen worden door een grotere C4.
Het probleem bij deze voedingen is het vinden van de juiste spoel/trafo, deze mag niet in de verzadiging komen en niet te veel lek-inductie hebben, maar daarover later meer.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 18:40
door ray5150
Een tijdje terug heb ik 5 euro betaald voor een nieuwe buizen (voedings) trafo.
Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden. :mrgreen:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 19:38
door transplanum
Als je nou een adresje zou geven was het misschien interessant...
ray5150 schreef:
Een tijdje terug heb ik 5 euro betaald voor een nieuwe buizen (voedings) trafo.
Veel goedkoper dan dat gaat het niet worden. :mrgreen:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 19:52
door ray5150
Helaas, die zaak bestaat al een paar jaar niet meer. :(
(Radio Ster, Herderinnestraat, Den Haag.)

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: zo 13 mar 2016, 20:07
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Helaas, die zaak bestaat al een paar jaar niet meer. :(
(Radio Ster, Herderinnestraat, Den Haag.)
Tja, dat komt ervan :? ,onderste uit de kan te willen :o
Had je wat meer betaald was de zaak er misschien nog :x :lol:
Anne

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 12:09
door b_force
Ik kan uit ervaring vertellen dat de PCB layout met dergelijke schakelende voedingen (met de desbetreffende schakelende frequenties en hoge spanning) ,serieuze aandacht nodig heeft!!!
(zo mis ik al de nodige snubber circuitjes en details mbt component keuze, type condensatoren en plaatsen daarvan, cruciaal!!!!)

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 15:45
door ray5150
Er word dan ook nergens gesteld dat er een hoogwaardige klankweergave nagestreefd word...

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 19:22
door b_force
Is dat een reactie op mij?
Ik heb het meer over veiligheid.
Met een beetje pech heb je zoveel ringing dat je MOSFETs er direct uit klappen.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 19:28
door ray5150
Niet zozeer, Bart.
Mogelijk ben je niet zo bekend met de werkwijze van mtb.
Die maakt de dingen graag nodeloos ingewikkeld.
Per slot van rekening neemt 99 van de 100 forumleden die een buizenversterker bouwen een voedingstrafo van AE of die Poolse fabrikant.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 19:46
door ds23man
ray5150 schreef:
Niet zozeer, Bart.
Mogelijk ben je niet zo bekend met de werkwijze van mtb.
Die maakt overbodige dingen graag nodeloos ingewikkeld.
Per slot van rekening neemt 99 van de 100 forumleden die een buizenversterker bouwen een voedingstrafo van AE of die Poolse fabrikant.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 20:15
door ray5150
Je quote mij, maar plaatst er geen commentaar onder ? :think:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 20:42
door ds23man
Goed lezen Ray........ :mrgreen:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 20:43
door ray5150
Na 3 keer lezen zie ik het, ja. :mrgreen:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 21:33
door irribeo
Complex is t wel, maar nog maar heel even en die lineaire voedingen en producten daarmee mogen alleen nog in derde wereldlanden verkocht worden.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: ma 14 mar 2016, 23:17
door b_force
Het idee om een schakelende voeding te gebruiken is helemaal niks mis mee.
Zitten flinke voordelen tov een lineaire voeding.
Scheelt bv een hoop rugpijn bij het tillen van je buizenbak naar het podium/cafe.
Of je kunt lekker spelen in de buitenlucht met een accutje oid.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 0:04
door irribeo
Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 0:08
door OpaBert
b_force schreef:
Het idee om een schakelende voeding te gebruiken is helemaal niks mis mee.
Zitten flinke voordelen tov een lineaire voeding.
Scheelt bv een hoop rugpijn bij het tillen van je buizenbak naar het podium/cafe.
Of je kunt lekker spelen in de buitenlucht met een accutje oid.
Ehm een buizenbak voeden uit een accuutje en dan geen rugpijn
Dat is maar heel even kort muziek , of toch rugpijn van die accu :lol:

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 1:41
door b_force
irribeo schreef:
Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
Ik vraag me dan af wanneer USA over gaat naar 230V (of iedereen overgaat naar nog een hogere spanning).
De kabel verliezen door de 115Vac zijn ENORM!

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 9:39
door OpaBert
b_force schreef:
irribeo schreef:
Kijk, op papier lijkt het in nieuwe EU regelgeving al zo dat uitsluitend SMPS nog kan voldoen, een AC-AC trafo heeft al teveel verlies. Nu zijn de reacties nog van ach, dat kunnen ze toch niet handhaven, maar....

http://www.diyaudio.com/forums/power-su ... rmula.html
Ik vraag me dan af wanneer USA over gaat naar 230V (of iedereen overgaat naar nog een hogere spanning).
De kabel verliezen door de 115Vac zijn ENORM!
Missschien gaan we wel over naar gelijkspanning
transformatoren zijn immers ook niet meer nodig en de verliezen door het skin effect zijn ook groot

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 9:48
door ds23man
Als over willen op gelijkstroom dan moeten we een apart netwerk gaan leggen, wat denk je van al die bedrijven die draaistroom gebruiken?

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 10:49
door irribeo
Als ik Digikey overzicht lees, niet alleen EU regelgeving, dan is het nu dus al zo voor vrijwel alle externe voedingen en voor producten die meer dan 250W kunnen verbruiken. Daarnaast melden ze dat regelgeving laatste jaren steeds sneller strenger wordt en wij hebben allemaal staan klappen bij klimaattop in Parijs hahaha. Producten met een lineaire voeding lijken zo goed als geschiedenis, een opvolger voor Marantz PM11s3 zal nu dus al een smps voeding moeten hebben, want 300W max van t net.

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 11:24
door Kappa7
ds23man schreef:
Als over willen op gelijkstroom dan moeten we een apart netwerk gaan leggen, wat denk je van al die bedrijven die draaistroom gebruiken?
Loopt al een behoorlijke lobby voor om over te stappen.
http://www.gelijkspanning.org/nl/

Re: Buizenvoeding met goedkope schakelende voedingen(SMPS).

Geplaatst: di 15 mar 2016, 11:40
door ray5150
Dat hebben ze zo'n 130 jaar geleden ook al eens geprobeerd...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_de_stromen