Pagina 1 van 2

vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: di 08 mar 2016, 14:31
door toetertje
Ik ben met een projectje bezig. Heb een accu en een autoversterker.
omdat de versterker zijn opgegeven waardes haalt bij 14,4 volt, heb
ik tussen de accu en de versterker een step up dc dc converter geplaatst.
tevens zou dit een lagere rimpel opleveren. Nu is het echter zo, dat als
ik de spanning verhoog van 12 naar 14 volt, de versterker een stuk warmer wordt?
Is dit normaal, en zoja, wat is hier de verklaring voor?

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: di 08 mar 2016, 14:56
door Ah!buis
toetertje schreef:
Ik ben met een projectje bezig. Heb een accu en een autoversterker.
omdat de versterker zijn opgegeven waardes haalt bij 14,4 volt, heb
ik tussen de accu en de versterker een step up dc dc converter geplaatst.
tevens zou dit een lagere rimpel opleveren.
Eerder 't omgekeerde !
Nu is het echter zo, dat als
ik de spanning verhoog van 12 naar 14 volt, de versterker een stuk warmer wordt?
Is dit normaal, en zoja, wat is hier de verklaring voor?
Vermogen is evenredig met het kwadraat van de spanning (of stroom),
12x12=144 en 14x14=196 scheelt een slok op een borrel :beer:
Anne

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: di 08 mar 2016, 15:09
door toetertje
oei dat met die step up converter en rimpel, heb ik eigenlijk gedaan naar
aanleiding van lezen op dit forum. Het idee met om te spelen met accu, is
ontstaan om netvervuiling tegen te gaan. Nu las ik op het forum dat een accu
ook last van een rimpel heeft. Vandaar de converter. (met lage rimpel)

Maar het is dus wel normaal dat de versterker warmer wordt op een hogere spanning.
Misschien dan toch maar weer gewoon op 12volt. Het hogere vermogen heb ik niet nodig.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: di 08 mar 2016, 20:51
door Henkjan
een accu heeft wel een rimpel, maar wel een heeeele kleine, meer ruis zeg maar. en zeker bij een autoversterker maakt dat helemaal geen bal uit, die zijn ontworpen om zuiver te klinken op de bagger die er allemaal op de 12V in een auto zit.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: di 08 mar 2016, 21:12
door toetertje
Dan denk ik dat ik de converter er maar weer tussen uit haal.
Het is in ieder geval wel een leuk projectje. En ik ga er zeker wel mee verder.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: wo 09 mar 2016, 15:57
door toetertje
Toch begrijp ik niet zo goed, waarom de step up converter juist nadelig zou zijn.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: wo 09 mar 2016, 22:41
door Ah!buis
toetertje schreef:
Toch begrijp ik niet zo goed, waarom de step up converter juist nadelig zou zijn.
Dan probeer je 't toch gewoon :sure: .Beter niet meer dan 14V op een toestel voor een auto met een 12V accu.
Anne

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: wo 09 mar 2016, 23:27
door Bertje
Je dynamo in de auto heeeft een regeling die niet hoger dan 14,4V laadt. Met wat verliezen in de kabels zit je dan als de motor loopt, de dynamo oplaadt en de accu goed is, op 14V op de versterker. Geen enkel probleem. Ik repareer en test ze daarna op een voeding van 14,5V, dat geeft geen enkel probleem. Intern zit er een (ongeregelde) geschakelde voeding welke de 12-15V omzet naar een symmetrische voedingsspanning voor de eindversterker (+/-35v bijvoorbeeld).

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: do 10 mar 2016, 0:43
door toetertje
Volgens mij heeft Bertje, in een heel ver verleden nog wel eens naar deze versterkers geluisterd. :D

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: do 10 mar 2016, 11:48
door Bertje
Vertel..? :lol:

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: do 10 mar 2016, 11:50
door toetertje
Ik weet het niet helemaal zeker hoor, maar een lichtblauwe c5 break...

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: vr 11 mar 2016, 19:28
door Bertje
Moet ik wel heel diep graven want ik zie en hoor veel auto's en installaties....met Phonocar / Pioneer misschien?

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: vr 11 mar 2016, 20:48
door toetertje
eerst phonocar compo, daarna pioneer prs.
Maar het belangrijkste, ..... sinfoni.
en een d900 missschien zegt dat je ook nog iets.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: vr 11 mar 2016, 22:32
door Bertje
Die d900 weet ik niet meer. Maar je had héél erg lang geleden toch een Chevy met CV strokers? En 't kwartje is gevallen.. :wink:

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: vr 11 mar 2016, 22:52
door toetertje
Yep, die chevy ook nog ja. Met 2 18 inch strokers. Ha wat worden we oud.
maar niet verleerd want rij nu ook weer chevyvan. Alleen zonder audio.
hij maakt zelf muziek genoeg. Ik heb wel de complete wedstrijd install. van de c5 nog liggen.
en ik geniet nog dagelijks van de sinfoni's op accu. :goedzo:
En over de prs set loopt nog een draadje.
Maar petje af hoor, zoveel auto's gezien, maar je weet het toch nog. :goeie:

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 0:05
door Bertje
Nou niet zoveel deden "emma" mee (of zoiezo car audio...) met een C5, dus dat maakte het al wat makkelijker. :)
Je andere topic ook even doorgelezen, wellicht als je een andere kast zou willen bouwen voor de Pioneer PRS is een TL (transmissielijn) ook wel wat. Bij speakers met een wat hogere qts gaat dat meestal wel goed. Een bipoliare elco in serie met de woofer kan ook wel, je wint diepgang maar je verliest wel wat controle. Heb er in het verleden ook wel mee geexpirimenteerd.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 3:15
door bas focal m180
Bertje schreef:
Een bipoliare elco in serie met de woofer kan ook wel, je wint diepgang maar je verliest wel wat controle. Heb er in het verleden ook wel mee geexpirimenteerd.
Wat houd in controle verliezen.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 10:52
door Bertje
Daarmee bedoel ik in mijn reactie dat de klank door toevoegen van een bipolaire elco in serie bij mijn expirimenten in een minder preciese laagweergave resulteerde. Minder precies, minder controle...met het juist omschrijven van een bepaalde klank en klankverandering heb ik altijd wat moeite.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 11:15
door Chris_T
[offtopic]
Ik vind het anders mooi omschreven, met een condensator in serie slinger je het laag namelijk extra op. Net zoals bij een bassreflex.
Dat gaat eenmaal ten koste van de precisie.
[/offtopic]

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 11:25
door Bertje
Vanuit de techniek kan ik het best gaan uitleggen, maar de uiteindelijke klankbeleving is en blijft toch altijd een subjectief gebeuren. Dus gewoon even zelf uitproberen en je weet of het wel of niet iets voor je is.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 11:28
door pappaleo
Je kan toch gewoon zeggen: In plaats van BRRR hoor je BWRWRW :mrgreen:

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 11:41
door Bertje
Kan je 't nog beter gaan zingen toch? :rofl:

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 15:31
door bas focal m180
Chris_T schreef:
[offtopic]
Ik vind het anders mooi omschreven, met een condensator in serie slinger je het laag namelijk extra op. Net zoals bij een bassreflex.
Dat gaat eenmaal ten koste van de precisie.
[/offtopic]
Wat ik in de hobby hifi lees over het gebruik van een condensator is juist het tegenovergestelde, zei waren ook verbaast omdat de theorie anders zou zijn, maar metingen lieten zien dat een condensator in serie met woofer de woofer in het waterval plotje sneller stil was dan zonder condensator.

Ook in en bassreflex klonk en meten de woofer veel beter.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 16:09
door Chris_T
Weet je toevallig ook in welke uitgave dat staat?
Ik ben wel benieuwd welke metingen ze dan gedaan hebben en vooral hoe.
Op een cumulative spectral decay kan je dat niet zien.
Daarvoor is een burst decay plot nodig en die gebruiken ze niet zo ver ik weet.

Re: vraagje experiment auto versterker.

Geplaatst: za 12 mar 2016, 19:05
door Bertje
Aan de hand van die HH artikelen heb ik destijds gewoon uitgetest wat de gevolgen waren voor de klank. Omdat ik veel met car audio woofers werk en die meestal vanaf 30-40L pas een beetje fijne qtc hebben, heb ik 20cm woofer mét en zonder serie-condensator uitgebreid getest in een te kleine gesloten kast voor een q =0,7. Zonder C was accurater, strakker, sneller. Met C speelde die wel dieper. Niet gemeten, wel op gehoor. Dat zal het dan wel geweest zijn... :roll:
Kan ook zijn dat een dieper laag in combinatie met de ruimte in een minder goed laag resulteerde.