Pagina 1 van 2
luidsprekers meten
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:09
door toetertje
Als ik 3 weg luidsprekers wil meten, met een Rta meter. Waar en hoe hoog
moet ik dan de microfoon zetten. En hoe meten jullie, met ruis of met een sweep?

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:12
door Henkjan
met welk doel wil je meten?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: vr 04 mar 2016, 22:29
door toetertje
Het doel is eigenlijk om er een beetje mee te leren omgaan.
Ben een beetje aangestoken door dit forum.
En ik heb de tweeters vervangen, puur op de gok. En het klinkt
ook zeker niet verkeerd. Maar misschien kan het beter. En moet
het filter aangepast worden.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: za 05 mar 2016, 11:20
door wouter
Ken je dit forum gedeelte al?
meten
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: ma 23 mei 2016, 22:09
door toetertje
ik heb inmiddels een Yamaha ag06 samen met een behringer ecm8000 aangeschaft.
Nu ben ik aan het kijken of ik REW aan de gang krijg. Maar pfff wat een instellingen zeg.
Ik kan over Rew ook eigenlijk niet veel vinden op het forum, of kijk ik niet goed?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: ma 23 mei 2016, 22:41
door Kappa7
Misschien eens met arta proberen.
Daar is wel meer over te vinden hier.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: ma 23 mei 2016, 23:42
door Jag
Ik zou ook arta doen, werkt erg prettig. De meesten stappen toch wel over naar arta geloof ik.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: ma 23 mei 2016, 23:46
door Henkjan
Jag schreef:Ik zou ook arta doen, werkt erg prettig. De meesten stappen toch wel over naar arta geloof ik.
ook pro's. alleen gebruiken ze nog het dure pakket met goede naam voor zaken die gepubliceerd moeten worden

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 0:52
door toetertje
Kun je met de demo versie verder alles, alleen niet opslaan?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 1:46
door Kappa7
Yeb.
Exporteren van de data naar een ander programma zou ook lastig zijn maar gebruik ik nooit.
Edit, exporteren naar .txt werkt gewoon.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 10:23
door toetertje
Dan ga ik die maar eens proberen. Heb gisteren geprobeerd om met rew
een loopback meting te doen om te calibreren. Maar ik kreeg een hele rare
slinger in het laag.

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 11:40
door Kappa7
Dat is niet een rare slinger, dat is waarschijnlijk je ruimte die je meet.
Zet het maar eens buiten neer op een goede verhoging
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 11:47
door toetertje
Ik bedoelde eigenlijk de in en uitgang met elkaar verbinden om een calibratiefile te maken.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 13:20
door Jag
Ik zou ook dual channel meten trouwens, vergemakkelijkt filter ontwerp. Alternatief is single channel en dan ook woofer en tweeter tezamen. Dan kan je daarmee ook akoestische offset bepalen en invoeren in je simulatie programma.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 20:40
door toetertje
Ik ben nu een beetje aan het stoeien met Arta.
Maar respect voor jullie hoor, ik vind het knap lastig.

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 22:04
door Henkjan
toetertje schreef:Ik ben nu een beetje aan het stoeien met Arta.
Maar respect voor jullie hoor, ik vind het knap lastig.
dat vonden we allemaal toen we er mee aan de slag gingen

het is niet het eenvoudigste pakket, zeker niet bedoeld om zo "uit de doos" mee te starten
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: di 24 mei 2016, 23:36
door Jag
Het is ff wennen, maar toch gaat het snel. Anders gewoon hier vragen, genoeg mensen die kunnen helpen
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 15:59
door zeinogzo
Lijkt dit op een fatsoenlijke meting?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 19:16
door Jag
Voor het meten van luidsprekers kan je beter de impuls meten gebruiken (Imp). En dan de meting quasi anechoisch maken door een gate in te stellen. Dat gaat allemaal heel makkelijk.
Verder, hoe is verder je meet methode geweest?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 19:48
door toetertje
we hebben de microfoon op een tripod 50cm voor de speaker gezet.
En qua hoogte precies tussen woofer en tweeter. De speaker staat aardig
vrij. Het was ook maar een proef opstelling om te kijken of we al iets
kunnen meten. Ik weet ook niet of het een en ander goed gecalibreerd is.
Maar het is wel leuk spelen.

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:15
door Jag
Nou dat klinkt goed. Welke sample frequentie? En single of dual channel? Kan je een screenshot van de impuls respons laten zien?
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:26
door toetertje
verdere gegevens heb ik niet. we hebben het setje al weer opgeruimd.
Maar wordt zeker vervolgd. Stond de samplefreq. niet op de foto? Ik meende 48000khz.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: wo 25 mei 2016, 20:51
door Jag
Maar snap je mijn punt? Je begint in Arta met het opnemen van de impuls respons.
Re: luidsprekers meten
Geplaatst: do 26 mei 2016, 21:11
door toetertje
als ik nu heel eerlijk ben begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld.

Re: luidsprekers meten
Geplaatst: do 26 mei 2016, 21:16
door toetertje
bedoel je zoiets?