Pagina 1 van 1

LBMS?

Geplaatst: vr 26 feb 2016, 23:49
door hanss
Heren/dames
Na geruime tijd lezen, bouwen, genieten, etc heb ik een simpel doch lastige vraag: bestaat er een soort low (evt medium) budget monitor speaker? Volgens mij niet...

Nu heb ik niet de illusie de LBVS te overtreffen, maar het succes hiervan toont wel de behoefte aan budget-ontwerpen....

Graag Julie input/ideeën/commentaar.

Ik geef een aftrap:
Max 150/200 per stuk
Te maken met zaag, frees, schuurpapier?
Onderdelen die gemakkelijk en langere tijd beschikbaar zijn?

Groet hans

Ps. Als dit niet resulteert in een mooie speaker maar een leuke plek om over een dergelijke speaker te sparren is dat natuurlijk ook geen probleem...

Re: LBMS?

Geplaatst: vr 26 feb 2016, 23:54
door pappaleo
Bedoel je €150/200 per stuk inclusief hout, afwerking etc?

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 0:44
door Henkjan
klik eens op die laatse link in Leo z'n sig... :relax:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 7:49
door Shadow
Henkjan schreef:
klik eens op die laatse link in Leo z'n sig... :relax:
:lagge: :lagge: :lagge: Hij is er hoor, de officiele seal of approval :rock:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 8:48
door hanss
Ik dacht zelf dat 150/200 per stuk exclusief het hout etc.
Volgens mij kan iedereen dan zijn afwerking zelf bedenken.

Misschien is het ook mogelijk om het zo te regelen dat de inhoud van de kast gelijk moet blijven maar dat je (een bepaalde hoeveelheid) vrijheid hebt in de vorm van je kastje?

Ik heb inderdaad de speakers van Leo gezien.
Mooi:) Weet alleen niet of een dergelijke tweeter iedereen aanspreekt?
Hoe denken jullie daarover?

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 9:11
door pappaleo
Hoe bedoel je
hanss schreef:
of een dergelijke tweeter iedereen aanspreekt
:?:

Je luistert toch niet naar de afzondelijke units, maar naar de monitor als geheel?

Of bedoel je het principe van de tweeter, de AMT in plaats van een dome?

In de duurste high end speakers worden AMT tweeters toegepast, dus met het principe zelf lijkt me niets mis.

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 9:38
door hanss
Dag Leo,
Nee je hebt inderdaad gelijk natuurlijk...
Het is eigenlijk meer gevoel haha, en dat is nergens op gebaseerd.

Dus inderdaad, het moet om het beste geluid gaan.

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 11:22
door architect
Er bestaan diverse kant en klare zelfbouwprojecten binnen je budget.

Voor het budget heb je verschillende basiskeuzes te maken. Binnen je budget wordt veelal gekozen voor matige laagweergave.

Qua opzet komt het neer op de volgende 3:

1 - fullrangedriver
2 - standaard midwoofer + hoog
3 - laagwoofer + kleine fullrange

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 11:37
door ray5150
Je wilt dus een set Inimini's bouwen, je weet het zelf alleen nog niet. :lol:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 11:45
door meiborg
:mrgreen: Pfff mijn mini monitors zijn helemaal van de radar merk ik

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 12:16
door ray5150
Er valt dan ook niks aan te klikken in je onderschrift, Meiborg. :mrgreen:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 13:26
door meiborg
Gnagna touché, je ziet: Ik ben wars van modieuze grillen als klikbare links in het onderschrift :sure:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 17:23
door hanss
Haha jouw mini-monitors doen hier een poging de grote kef-herbouw speakers te verslaan...en eerlijk is eerlijk: qua snelheid en stereobeeld winnen ze dat ook nog! Zal zo een fotootje maken:)

Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?

@architect:
Is met enkel een breedbander een goede laagweergave te behalen, of schaar je dat onder de matige keuzes?

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 17:51
door Henkjan
hanss schreef:
...... breedbander ...
riep daar iemand paasproject? :bakkie:

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 18:26
door hanss
Zie hier de kleine en grote:)

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 18:42
door meiborg
Ohhhh die zijn mooi! Nee, als die er staan dan is het goed ;).

Mvg Reinder

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 19:28
door architect
hanss schreef:
Haha jouw mini-monitors doen hier een poging de grote kef-herbouw speakers te verslaan...en eerlijk is eerlijk: qua snelheid en stereobeeld winnen ze dat ook nog! Zal zo een fotootje maken:)

Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?

@architect:
Is met enkel een breedbander een goede laagweergave te behalen, of schaar je dat onder de matige keuzes?
tja, wat mij betreft is dat een matige keuze.
maar een gevoelige kleine breedbander of midwoofer die heel hoog doorloopt combineren met een grotere laagwoofer vind ik de meest interessante optie. en met je ideeën over verschillende kastvormen kun je maar het beste voor een gesloten kast gaan

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 21:31
door markbakk
hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 21:50
door richard
markbakk schreef:
hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.
Ik heb ze ooit eens horen tetteren bij de MediaMarkt. Dat was zonde, maar daar zal de versterking en de hele entourage er om heen ook wel debet aan zijn geweest.

Re: LBMS?

Geplaatst: za 27 feb 2016, 23:39
door wouter
markbakk schreef:
hanss schreef:
Misschien een leuke invalshoek: de (nieuwe) Kef ls50 krijgen erg veel lof...is ook een breedbander toch?
Nee. Maar wel een heel goede coaxiale unit.
Eng goed vond ik: http://medleysmusings.com/kef-ls50-drive-unit/

Ben zelf onder de indruk van het laag van de Tangband W5-2106, maar die mist in het hoog toch wel weer e.e.a., daar moet je voor gaan zitten. En dan is het nog niet allround, maar kan wel spectaculair goed zijn.

Ik heb er een monitor mee gefilterd, met 1 bafflestep correctie en 3 maatwerk zuigkringen. Zonder die zuigkringen zat er een typisch geluid aan de breedbander, waardoor ik best kan begrijpen dat iemand een breedbander een grote concessie vindt. Mits je de kleuring er uit filtert, of voor lief neemt, is het goed te pruimen. Maar echt allround wordt het niet, het is letterlijk hogere pieken en diepere dalen.

Terug naar je vraag.

Walt heeft een ScaMo15 achtig ontwerp gemaakt dat in je budget past. TG acoustics had met dezelfde midlaag unit een monitor die bejubeld werd op een luisterdag.

De LVBS met TB speakers van Dre werd ook goed gewaardeerd. Daarvan bestaat een monitor ontwerp: http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selbs ... usatz.html

Kun je wellicht met zijn filter en wat aanpassingen voor de compacte behuizing ook een mooie monitor mee maken (staat een setje tweeters te koop in de MP sectie)

Leef je uit, op strassacker/lautsprechershop staan talloze ontwerpen:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... au_hhi.htm
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... it_kut.htm
Edit: links aangepast... Bij de laatste van de 2 kun je kiezen voor CT ontwerpen, de Cheap Tricks, of alle ontwerpen

Het aanbod op de sites van speakerland en speaker&co op het gebied van monitor/compacte speakers binnen jouw budget vind ik persoonlijk niet heel inspirerend. Beetje weinig nieuws lijkt het... SB acousics en wavecor, scanspeak discovery, kom je toch meer op de Duitse site of bij Troels Gravesen uit...

Een soort Inimini + : http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... ran_en.htm

Re: LBMS?

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 1:48
door John P
Ik heb nog een setje chassis voor de polderbox die ik wel tegen een vriendenprijs wil verkopen. De ontwikkeling van de varianten ligt toch stil.

Re: LBMS?

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 12:02
door hanss
Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.

Re: LBMS?

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 13:27
door Shadow
hanss schreef:
Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.
De ontwerpwedstrijd heeft leuke dingen voort gebracht;
klikkerdeklik!

Re: LBMS?

Geplaatst: zo 28 feb 2016, 14:51
door wouter
hanss schreef:
Dag Wouter, bedankt oor je uitgebreide reactie! Ik heb het gevoel dat 3 van linkjes hetzelfde zijn...

Los daarvan ben ik inderdaad voor een wat lager budget (en gewoon om wat te bouwen) bij speakerland etc qua monitors niet echt gelukkig met wat er te koop staat. Daarom zou ik het ook leuk vinden een soort speaker te maken die voor het geld gewoon goed is, in deze categorie.
You're welcome. Heb de juiste linkjes er ingezet, blijft een rare site want de adresbalk verandert niet mee als je door de pagina gaat. Nu staan de goede linkjes er in.

Wil je nu zelf iets ontwerpen of hier met wat adviezen van anderen een soort compacte variant van de LBVS hier uitroepen?

Re: LBMS?

Geplaatst: do 03 mar 2016, 22:43
door hanss
Even paar daagjes afwezigheid..

Ja wat wil ik?uhm, misschien wel achterhalen wat de lbvs van de monitorwereld is ofzo.

Als ik relatief goedkoop een vloerstaander wilde maken koos ik "blind" de lbvs. Vroeg me af of er dergelijke keuzes zouden zijn...
Dat vooral