Pagina 1 van 1
Inpelen voor meten?
Geplaatst: zo 18 jun 2006, 22:40
door ovni
Uit een ander topic:
richard schreef:bartsegers schreef:Is dat zo ?
ik heb meen ik wel eens gelezen dat de parameters worden gemeten, vlak nadat ze van de band rollen en voordat ze de fabriek uitgaan.
Maar kan ernaast zitten
Doorgaans niet hoor! Dan zou je er ook weinig aan hebben voor het berekenen van je kast. Overigens kan het geen kwaad om de luidsprekerunits zelf na te meten na een periode van 'inspelen'. Bij een fabrikant met een serieus kwaliteitsysteem zal de spreiding niet erg groot zijn.
Henkjan schreef:meeste parameters worden gemeten na 24h inspelen
Hieruit volgt dan het volgende?
Met nieuwe units in je kast dien je eerst deze te laten inspelen voordat je gaat meten omdat je anders tot een verkeerd filter komt?
Kan je dan gewoon je tweet met een c'tje ervoor laten inlopen en woof gewoon helemaal vrij ... of mol ik de boel dan?
Geplaatst: zo 18 jun 2006, 23:55
door Pjotr
Ja dat speelt zeker een rol. Als voorbeeld: Een Visaton AL130 meette direct uit de doos een Fs van 53 Hz. Na 6 uur flink laten wapperen op Fs met een toongenerator zakte dat naar 48 Hz en na 48 uur wapperen zat ie op 43 Hz, de frequentie die ook nominaal in de datasheet vemeld staat.
Bedenk dat bij het meten met een soundkaart je de speaker wel voldoende prut moet voeren. Cms is nogal niet-lineair. Meet je met te weinig signaal dan meet je een veel te hoge Fs, die wel een factor 1,5 te hoog kan liggen.
Met tweets moet je wel oppassen, meer dan 1 watt continue kan ze behoorlijk warm stoken. Beste is idd een C ervoor zetten en roze ruis gebruiken.
Mids en woefs kunnen meer hebben en kun je het beste vrij op hun Fs met een sinus inspelen. Op Fs hebben ze doorgaans heel weinig vermogen nodig. De 50 ohm uitgang van mijn toongenerator levert daar al voldoende prut voor.
Geplaatst: ma 19 jun 2006, 0:16
door ovni
Pjotr schreef:.... en na 48 uur wapperen zat ie op 43 Hz, de frequentie die ook nominaal in de datasheet vemeld staat.
.....
Met tweets moet je wel oppassen, meer dan 1 watt continue kan ze behoorlijk warm stoken. Beste is idd een C ervoor zetten en roze ruis gebruiken.
Mids en woefs kunnen meer hebben en kun je het beste vrij op hun Fs met een sinus inspelen. Op Fs hebben ze doorgaans heel weinig vermogen nodig. De 50 ohm uitgang van mijn toongenerator levert daar al voldoende prut voor.
Is duidelijk Peter, ik maak even een "klankbordje" voor het in wapperen. Een onjuiste Fs in een Tl geeft waarschijnlijk anders grote problemen.
Geplaatst: ma 19 jun 2006, 0:28
door Pjotr
Hoi Ovni,
Een sinus hoeft niet per sé maar het is wel het effectiefste heb ik gemerkt om ze flink uit te laten slaan zonder dat je de speaker (en versterker) warm stookt. Het is hoofdzakelijk de spider die soepeler gaat worden.
En een klankbordje heb je niet nodig, ik plak meestal de speaker net zijn magneet tegen de poot van het bureau. Wel oppassen dat bij speakers met een ventilatiegat in de magneet dat gat vrij blijft dan

Geplaatst: ma 19 jun 2006, 9:29
door voodooless
Wat ik trouwens wel eens gelezen heb is dat het wel of niet inspelen niet echt invloed heeft op de simulatie die je doet met de gemeten parameters. Het bleek dat de simulaties van de oningespeelde en ingespeelde woofers niet eens zoveel uit elkaar lagen, hoewel de parameters wel degelijk verschillend waren.
Maar goed, wil je zeker zijn, gewoon laten inspelen

Geplaatst: wo 05 jul 2006, 20:56
door weidok
[quote="ovni]
Is duidelijk Peter, ik maak even een "klankbordje" voor het in wapperen. Een onjuiste Fs in een Tl geeft waarschijnlijk anders grote problemen.[/quote]
En uit gewapperd..... meetresultaten ???
Pf.. en maar wachten hier in het hoge noorden

Geplaatst: do 13 jul 2006, 1:08
door ovni
weidok schreef:
En uit gewapperd..... meetresultaten ???
Pf.. en maar wachten hier in het hoge noorden

12 juni Sportdag gehad met wat kids. Heet, 2 bf, hele leuke mixed groep van 3e klassers VMBOtl en Gymnasium, kortom dikke pret rond het Sneekermeer .... blote voeten ... nat dek .. glij uit .... kan m'n rechterhand nu pas weer gebruiken ..... I'm over the hill now ... en ouderdom komt dus inderdaad met gebreken.
Maar maak je geen zorgen, 21 oktober haal ik wel.
Geplaatst: do 13 jul 2006, 21:37
door weidok
ovni schreef:weidok schreef:
En uit gewapperd..... meetresultaten ???
Pf.. en maar wachten hier in het hoge noorden

12 juni Sportdag gehad met wat kids. Heet, 2 bf, hele leuke mixed groep van 3e klassers VMBOtl en Gymnasium, kortom dikke pret rond het Sneekermeer .... blote voeten ... nat dek .. glij uit .... kan m'n rechterhand nu pas weer gebruiken ..... I'm over the hill now ... en ouderdom komt dus inderdaad met gebreken.
Maar maak je geen zorgen, 21 oktober haal ik wel.
He.. wat een pech... maar we hebben geduld
Tja ... dat heb je met het verstrijken der jaren
is het steeds moeilijker je evenwicht te bewaren...
