Pagina 1 van 2

Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooting)

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:19
door SmauG
In navolging van dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=23389

Ik heb een probleem met mijn stereo waarbij het geluid incidenteel lijkt te vervormen. Wanneer het gebeurt is het zeer duidelijk, echter is het niet constant of reproduceerbaar.
Tevens heb ik na verschillende experimenten ontdekt dat één van de twee luidsprekers minder goed "los" afbeeld. Het lijkt alsof het geluid aan die luidspreker blijft hangen.
Dit is door verdraaien van de speaker fysiek mee geschoven naar de andere kant, dat wil zeggen dat de akoestiek is uitgesloten.
Tevens heb ik tweeters en woofers verwisseld van kant zonder enig effect. Een luidspreker klinkt anders dan de ander.

Ik vermoed dat de vervorming, en dit euvel met elkaar te maken hebben maar ik zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken. Het lijkt mij namelijk een probleem met het crossover. Deze heb ik in de kast zien zitten maar het is niet eenvoudig hem eruit te halen.
Visueel zie daar niet direct een verdacht component, wel een hoop filmcondensatoren als mogelijke kwaal. Ook sluit ik slechte verbindingen niet uit.

Ik roep dan ook de hulp van jullie hobbyisten in: Hoe kan ik het best te werk gaan in een situatie als deze?

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:24
door Olaf Analogue
Heb je de luidsprekers ook onderling verwisseld (links rechts) zodat ze ook op de versterker verwisseld worden?
Verhuist het probleem dan mee?
Wat voor luidsprekers zijn het? is het zelfbouw?
Heb je foto's? ook van het filter?
Indien het zelfbouw is dan is het niet uitgesloten dat er een foutje op het filter zit.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:31
door SmauG
De versterkerkanalen zijn inderdaad gewisseld, De versterker is "nieuw" in mijn systeem en sinds dien is het probleem aanwezig. Dit geeft te denken dat het probleem daar ligt, maar een uitgebreide luistersessie bij de importeur heeft uitgewezen dat hij in orde blijkt te zijn. Waar ik me echter over verbaas is dat de versterker heel koel bleef bij de importeur en dat hij bij mij thuis heter wordt. (belasting afhankelijk?)

Het betreft een fabrieksluidspreker. (Sonus Faber)

Foto's kan ik maken bij mijn volgende "sessie".

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:45
door John P
Het lijkt mij dat of er een chassis deels kapot is, of dat er een filterverbinding kapot is. Dit kun je alleen onderzoeken door te meten en de onderdelen cq filter te testen. Ik ben bang dat als je zover destructief te werk gaat met een soldeerbout dat dan de garantie vervalt. Ik neem aan dat bij een merk als Sonus Faber er een behoorlijk goede garantieregeling is?

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:46
door Olaf Analogue
Ik zou ook de luidsprekers fysiek van plaats verwisselen om te zien of het probleem dan mee verhuist, dan weet je in ieder geval in één beweging of het aan één van de luidsprekers ligt.
als het probleem dan aan de zelfde kant blijft als waar het nu optreed dan ligt het in elk geval niet aan de luidsprekers, daarna draai je de aansluitingen van de versterker op, links rechts, als het probleem dan ook niet mee verhuist dan is het een akoestiek probleem, je zou dan nog even voor de zekerheid een andere versterker aan kunnen sluiten maar dat zou dan niet meer nodig zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat je na de aankoop van de nieuwe versterker kritischer bent gaan luisteren waardoor er nu een akoestiek probleem op valt.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:07
door SmauG
John P schreef:
Het lijkt mij dat of er een chassis deels kapot is, of dat er een filterverbinding kapot is. Dit kun je alleen onderzoeken door te meten en de onderdelen cq filter te testen. Ik ben bang dat als je zover destructief te werk gaat met een soldeerbout dat dan de garantie vervalt. Ik neem aan dat bij een merk als Sonus Faber er een behoorlijk goede garantieregeling is?
Bedankt voor je reactie, ik twijfel ook aan een filtercomponent/verbinding.
Van garantie is helaas geen sprake meer, de luidsprekers zijn reeds 10+ jaren oud. De tweeters zijn uitgesloten van defecten, de woofers heb ik ook in m'n handen gehad en geluisterd naar het bekende "ploing" geluidje dat een losse spoelwinding kan betekenen, ook daarvan geen sprake. De bovenste windingen zien er ook goed uit. d.w.z. geen verkleuringen die duiden op extreme warmteontwikkeling, alles netjes gewikkeld.
Olaf Markus schreef:
Ik zou ook de luidsprekers fysiek van plaats verwisselen om te zien of het probleem dan mee verhuist, dan weet je in ieder geval in één beweging of het aan één van de luidsprekers ligt.
als het probleem dan aan de zelfde kant blijft als waar het nu optreed dan ligt het in elk geval niet aan de luidsprekers, daarna draai je de aansluitingen van de versterker op, links rechts, als het probleem dan ook niet mee verhuist dan is het een akoestiek probleem, je zou dan nog even voor de zekerheid een andere versterker aan kunnen sluiten maar dat zou dan niet meer nodig zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat je na de aankoop van de nieuwe versterker kritischer bent gaan luisteren waardoor er nu een akoestiek probleem op valt.
Dat is al gebeurd. Akoestiek is uitgesloten doordat het probleem meeverhuist met de luidspreker.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:11
door Olaf Analogue
Dat wordt dan inderdaad een filter onderzoek.
Laat de foto's maar komen :)

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 16:51
door John P
Het enige zinvolle wat je nog kan doen zonder te demonteren is een impedantiemeting van de luidsprekers maken. Dan kun je al zien in welk gedeelte het probleem ligt.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 18:21
door ray5150
SmauG schreef:
Waar ik me echter over verbaas is dat de versterker heel koel bleef bij de importeur en dat hij bij mij thuis heter wordt. (belasting afhankelijk?)
Dit doet bij mij toch wel een klein alarmbelletje afgaan.
Dat zou zeggen dat er op jouw luidspreker(s) een flinke stroom loopt in de versterker, op zijn beurt kan dat weer duiden op een sluiting.
Let wel, ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen.

voor de goede orde, over wat voor versterker hebben we het, en gebeurde dat bij "normaal" niveau ?

En heb je het ook getest met een andere versterker ?

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 19:34
door Shadow
Ik heb hetzelfde bij de speakers bij schoonmama thuis, maar dan constant, daar doet 1 tweeter niet goed mee.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: ma 15 feb 2016, 21:07
door SmauG
Ik schuw het "vuile" werk niet en heb mogelijk het een en ander gevonden.
Omdat elk forum gek is van plaatjes :sure:
Crossover Schema 01.jpg
Crossover Schema 02.jpg
Crossover 01.jpg
Crossover 02.jpg
Crossover 03.jpg
Crossover 04.jpg
Crossover 05.jpg
Crossover 06.jpg
Wat direct opviel is dat C3 en vooral C4 een beetje kunnen wiebelen. Alle solderingen zien er wel goed uit, maar zijn enigszins grof afgeschuurd.
ray5150 schreef:
SmauG schreef:
Waar ik me echter over verbaas is dat de versterker heel koel bleef bij de importeur en dat hij bij mij thuis heter wordt. (belasting afhankelijk?)
Dit doet bij mij toch wel een klein alarmbelletje afgaan.
Dat zou zeggen dat er op jouw luidspreker(s) een flinke stroom loopt in de versterker, op zijn beurt kan dat weer duiden op een sluiting.
Let wel, ik zeg niet dat het zo is, maar het zou kunnen.

voor de goede orde, over wat voor versterker hebben we het, en gebeurde dat bij "normaal" niveau ?

En heb je het ook getest met een andere versterker ?
De "nieuwe" versterker is een Ex-Demo Naim Supernait welke een toen nieuwe Nait 5i2 vervangt.
Ik heb mijn oude versterker nog, en die blijft een stuk koeler dan de Supernait.
Overigens wordt hij niet echt heet, maar wel warmer dan tijdens de test (mogelijk door de 8ohm nom. Neat speakers vs. mijn 4ohm nom. Sonus Fabers) noem het "hand warm" Dit gebeurt bij normaal gebruik.

Ik meet geen kortsluiting in het circuit.

Edit, ingeving van vanavond.
Ik heb zojuist met mijn toongenerator geprobeerd te luisteren naar de tweeter met en zonder crossover filter in lijn.
Vooral bij 900hz is een nare toon te horen met het filter ertussen (zonder woofer) welke absoluut niet aanwezig is met de tweeter "kaal" aan de sinus.

Welke stappen zou ik het beste vanaf hier kunnen nemen?

Jullie adviezen zijn meer dan welkom.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 1:56
door richard
Dat nare geluid is niet hoorbaar in combinatie met het goede filter?

Misschien de waarde van de condensatoren eens opmeten.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 4:31
door Olaf Analogue
Als er al iets aan de filters zou kunnen mankeren dan zou het inderdaad een condensator moeten zijn, maar het komt niet gauw voor bij deze types.
Als je een LCR metertje aanschaft of leent van iemand dan kun je ze uit het printje los solderen en doormeten of ze nog de juiste waardes hebben.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 7:27
door SARK
Olaf Markus schreef:
Als je een LCR metertje aanschaft of leent van iemand dan kun je ze uit het printje los solderen en doormeten of ze nog de juiste waardes hebben.
Even een PB-tje gestuurd .... ik heb wel een LCR metertje te leen.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 7:41
door ray5150
Ik moet zeggen, filterprint ziet er keurig ontworpen en opgebouwd uit.
De spoelen zijn ook degelijk gefixeerd met smeltlijm en tyraps.
De genoemde condensatoren misschien even opnieuw doorsolderen ?

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 9:19
door SARK
ray5150 schreef:
De genoemde condensatoren misschien even opnieuw doorsolderen ?
+1
Als je de soldeerbout toch ter hand gaat nemen om de boel los te solderen dan kun je net zo goed alle soldeereilandjes nog even aantippen, het kan heel goed aan een slechte verbinding liggen. Mijn aanbod voor het lenen van de LCR meter geldt nog steeds hoor :mrgreen:

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 11:43
door SmauG
Bedankt voor alle reacties! :proost:
richard schreef:
Dat nare geluid is niet hoorbaar in combinatie met het goede filter?

Misschien de waarde van de condensatoren eens opmeten.
Goed idee! De andere speaker haal ik van de week uit elkaar.
Maakt het eigenlijk uit of de woofer (of die belasting) aanwezig is op het moment van meten?

Tevens ga ik proberen met een versterker ertussen om te ontdekken of het niet de voeding van mijn toongenerator is (impedantieafhankelijk).
Olaf Markus schreef:
Als er al iets aan de filters zou kunnen mankeren dan zou het inderdaad een condensator moeten zijn, maar het komt niet gauw voor bij deze types.
Als je een LCR metertje aanschaft of leent van iemand dan kun je ze uit het printje los solderen en doormeten of ze nog de juiste waardes hebben.
Zou het kunnen dat condensatoren doorslaan op een bepaald moment of bij een bepaalde frequentie?
SARK schreef:
Olaf Markus schreef:
Als je een LCR metertje aanschaft of leent van iemand dan kun je ze uit het printje los solderen en doormeten of ze nog de juiste waardes hebben.
Even een PB-tje gestuurd .... ik heb wel een LCR metertje te leen.
Dankjewel voor het aanbod, word zeer gewaardeerd. Ik heb inmiddels een C meter van het werk, L heb ik niet nodig.
Kan ik met een C meter wel meten of een condensator doorslaat of hoge weerstand heeft?

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 14:42
door Bertje
Mijn ervaring is dat filmcondensators eigenlijk nooit defect gaan of stevig verlopen, maar meten is weten. Wel eerst uitsolderen en dan meet je alleen de capaciteit, niet de serieweerstand (ESR) bijvoorbeeld. Check ook de weerstanden zelf. Maar zonder bijvoorbeeld een impedantiemeting blijft het een lastig verhaal om de oorzaak vast te stellen.
Is het effect bij beide speakers echt hetzelfde? Da's wel weer bijzonder dan.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 18:14
door markbakk
ray5150 schreef:
Ik moet zeggen, filterprint ziet er keurig ontworpen en opgebouwd uit.
De spoelen zijn ook degelijk gefixeerd met smeltlijm en tyraps.
De genoemde condensatoren misschien even opnieuw doorsolderen ?
Alles doorsolderen. Volgens mij zijn alle solderingen naderhand afgeknipt. Dat schijn je niet te moeten doen, leidt tot breuk in de tinverbinding.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 18:21
door ray5150
:shock:

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 18:25
door ds23man
Nou heb ik ooit eens een grapje meegemaakt met een floormonitor van Martin Audio die we aan poppodium Vera verkocht hadden. Na verloop van tijd kreeg ik dat ding in mijn TD met de klacht dat ie niet meer klonk en regelmatig de versterker in de beveiliging ging. Alles nagekeken: drivers en filter maar niets te vinden. Bleek uiteindelijk dat een spoel inwendig kortsluiting vertoonde ( zag er picobello uit aan de buitenkant). Na afwikkelen bleken er intern windingen met elkaar versmolten te zijn. Oorzaak? Onbekend, kan over vermogen geweest zijn of een slechte laklaag op het koperdraad.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 19:08
door Olaf Analogue
Dat is een hele goede! uiteindelijk is zo'n laklaagje ook maar heel dun en kan dus doorslaan, zeker als deze tijdens het wikkelen al beschadigd is.
Dit komt soms met transformatoren in mijn werk ook voor, wat op het zelfde neerkomt.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 19:17
door SmauG
Ik heb dezelfde test als gisteren met de andere luidspreker uitgevoerd.
Woofer eruit, toongenerator via het filter en laat maar aflopen.

Wat ik volgens mij hoor is dat de tweeter van de goede luidspreker bij dezelfde 900hz stiller is en ook harder lijkt af te vallen. Dit bij hetzelfde input voltage.
Wanneer het inputvoltage verhoogd wordt gaat ook die kant wat rauwer klinken, maar dit gebeurt bij een hogere input.
Zegt dit iets over de power handling zonder "woofer" om de energie te verwerken?

Ik heb het idee dat beide filters niet precies hetzelfde doen maar het is volgens mij ook niet echt conclusief.
markbakk schreef:
ray5150 schreef:
Ik moet zeggen, filterprint ziet er keurig ontworpen en opgebouwd uit.
De spoelen zijn ook degelijk gefixeerd met smeltlijm en tyraps.
De genoemde condensatoren misschien even opnieuw doorsolderen ?
Alles doorsolderen. Volgens mij zijn alle solderingen naderhand afgeknipt. Dat schijn je niet te moeten doen, leidt tot breuk in de tinverbinding.
Daar lijkt het wel op.
Bertje schreef:
Mijn ervaring is dat filmcondensators eigenlijk nooit defect gaan of stevig verlopen, maar meten is weten. Wel eerst uitsolderen en dan meet je alleen de capaciteit, niet de serieweerstand (ESR) bijvoorbeeld. Check ook de weerstanden zelf. Maar zonder bijvoorbeeld een impedantiemeting blijft het een lastig verhaal om de oorzaak vast te stellen.
Is het effect bij beide speakers echt hetzelfde? Da's wel weer bijzonder dan.
Hoi Rob, jij ook hier!
Een impedantiemeting, kan ik dat zelf doen, of kan iemand daarbij helpen? [-o<
ds23man schreef:
Nou heb ik ooit eens een grapje meegemaakt met een floormonitor van Martin Audio die we aan poppodium Vera verkocht hadden. Na verloop van tijd kreeg ik dat ding in mijn TD met de klacht dat ie niet meer klonk en regelmatig de versterker in de beveiliging ging. Alles nagekeken: drivers en filter maar niets te vinden. Bleek uiteindelijk dat een spoel inwendig kortsluiting vertoonde ( zag er picobello uit aan de buitenkant). Na afwikkelen bleken er intern windingen met elkaar versmolten te zijn. Oorzaak? Onbekend, kan over vermogen geweest zijn of een slechte laklaag op het koperdraad.
Zou dat dan een driver zijn, of een vaste spoel? Want de drivers dacht ik te hebben uitgesloten.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 19:35
door ds23man
In mijn geval was het een spoel in het filter.

Re: Geluid blijft aan één luidspreker plakken (Troubleshooti

Geplaatst: di 16 feb 2016, 20:10
door Bertje
SmauG schreef:
Hoi Rob, jij ook hier!
Een impedantiemeting, kan ik dat zelf doen, of kan iemand daarbij helpen?
Jahoor al jaaaren... 8)
Impedantiemeting is niet echt moeilijk, maar je moet er wel wat spullekes voor hebben. Heb je die niet, dan rest er weinig anders dan condensators er uithalen, meten en bij twijfel wisselen met het andere filter om te horen of het fenomeen meeverhuisd. Spoelen kunnen het ook zijn, in de car audio trillen ze nog wel 's van de print af.. :rofl:
Dus ga die RCL meer maar alvast ergens lenen...