Pagina 1 van 6
Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 16:32
door A3Baak
Hallo zoals aangekondigd in een eerder topic wil ik speakers gaan bouwen voor een redelijk budget.
Mijn oog is al een tijdje gevallen op de speakers zoals pappaleo ze gebouwd heb de
Inimini, na in Hengelo geluisterd te hebben wil ik ze dan echt gaan nabouwen.
Ik heb de tekening zoals Pappaleo hem gemaakt heeft wat uitgewerkt.
Wordt,
Hier heb ik rekening gehouden met de Audiopur AMT9M.
Ik hoor graag op of aanmerkingen.
Groet,
A3
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 16:44
door pappaleo
Dat is tamelijk nauwkeurig.
Het plankje aan de binnenzijde moet iets dieper anders heb je te weinig plaats voor de filteronderdelen.
Bij mij is de breedte 110 ipv 80mm.
Verder prachtig uitgewerkt

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 17:27
door Thomox
Mooi om te zien dat er een kopie van komt. Ik heb ze ook beluisterd in Hengelo.
Klonken erg fijn naar mijn mening. Ben benieuwd, ga dit topic ook het zeker volgen!
Zit er ook over te denken om ze in de zomervakantie te maken....
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 18:34
door ray5150
Ik heb ze ook meerdere keren gehoord, zijn hele fijne luidsprekers.
Daar ga je een hoop plezier van hebben.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 18:40
door pappaleo
Dat paneeltje waar ik net over sprak zit ook niet in het midden van het luikje aan de achterkant, maar bijna helemaal op de zijkant. Het rust tegen dat nokje aan de zijwand. Over dat nokje zit dan wat dempingsmateriaal dat bij het dichtschroeven van het luikje samengedrukt wordt. Zo zit het filterplankje dan trillingsvrij in de kast.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 21:14
door A3Baak
pappaleo schreef:
Dat is tamelijk nauwkeurig.
Het plankje aan de binnenzijde moet iets dieper anders heb je te weinig plaats voor de filteronderdelen.
Bij mij is de breedte 110 ipv 80mm.
Verder prachtig uitgewerkt

Hartelijk dank, had best een goed voorbeeld
Moet het overigens nog wel naar de praktijk omzetten
Ik heb de schets van het paneeltje aangepast.
Met deze maten komt ie er strak in. Ook dat nokje heb ik een stukje verplaatst.
Gaat overigens nog wel even duren voor dat ik er echt aan ga beginnen, heb over een week eerst nog een cursus.
Daarna ga ik los
Ik hoor het graag als er nog meer niet klopt in de schets, ik heb veel gedaan aan de hand van aannames.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 21:35
door kuiperik
Zo zeg, mooi tekenwerk in Sketch-up

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 9:05
door A3Baak
Een ding wat voor mij niet helemaal duidelijk is aan het bouw verslag van de inimini, is de demping.
Het is niet helemaal duidelijk welke demping er is gebruikt, en waar die geplaatst moet worden in de speaker.
Dit is wel handig om te weten, want ik moet m'n boodschappen lijstje nog maken voor Rumoh.
@Pappaleo, Kun je me daar een zetje de goeie richting op helpen? En is er uiteindelijk nog wat veranderd in de samenstelling van de componenten?
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 9:39
door pappaleo
Voor de demping heb ik -heel triviaal- gebruikt wat ik in huis had en over had van de dempingsexperimenten van de Mission Impossible.
De hele zijwand waar het nokje niet zit, is bedekt met een laagje flamex. Ik heb twee teststukjes van iemand gekregen en toegepast. Het is verkrijgbaar bij de Akoestiekwinkel en zit (voor zover ik weet) niet in het assortiment van RumoH.
De andere zijwand en de bodem zijn bedekt met een laagje mdm-3. Verder zit er 20 gram Dr Bailey's longhair (afgestudeerd Engels schaap) uitgeplozen achter de woofer.
De ruimte tussen de tweeter en de binnenopening van de baspoort laat je helemaal vrij.
Het filter bij mij is precies zoals in het boodschappenlijstje van mijn topic. Je kan betere (duurdere) onderdelen gebruiken, maar bedenk dat die ook fysiek groter zijn. Het extreemste geval: Duelund condensatoren van enkele honderden euro's per stuk passen niet eens in de kast.
Geloof me: voor de zuigkringen volstaan bipolaire caps prima. Zijn goedkoop en klein.
Ik heb hier nog een tekening liggen van de plaatsing van de onderdelen op het luikje. Ik zal die eens uitwerken en hier plaatsen.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 10:05
door A3Baak
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 10:20
door A3Baak
pappaleo schreef:Voor de demping heb ik -heel triviaal- gebruikt wat ik in huis had en over had van de dempingsexperimenten van de Mission Impossible.
Ik heb alleen nog een lapje Sonofill liggen.
Het filter bij mij is precies zoals in het boodschappenlijstje van mijn topic. Je kan betere (duurdere) onderdelen gebruiken, maar bedenk dat die ook fysiek groter zijn.
Was niet van plan om andere te gebruiken, wilde alleen weten of er misschien nog wat in veranderd was. (niet dus)
Geloof me: voor de zuigkringen volstaan bipolaire caps prima. Zijn goedkoop en klein.
Doe ik meteen.
Ik heb hier nog een tekening liggen van de plaatsing van de onderdelen op het luikje. Ik zal die eens uitwerken en hier plaatsen.
Alvast bedankt maar weer.
M'n boodschappen lijstje exclusief hout, flamex en korting, inclusief dempingspul en schroeven is nu een krappe 125 euro. SWMBO zal blij zijn ruim onder het budget

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 10:42
door pappaleo
Per stuk dan. Met de units erbij red je dat niet voor 2 stuks.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 11:10
door A3Baak
pappaleo schreef:Per stuk dan. Met de units erbij red je dat niet voor 2 stuks.
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Oeps ja dat klopt. Maar dan nog onder budget.
En er zal best nog wel wat onvoorzien bij komen

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 12:44
door ray5150
Ga je zelf zagen, of laten doen ?
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 13 feb 2016, 13:26
door A3Baak
ray5150 schreef:Ga je zelf zagen, of laten doen ?
Ik ga het hout laten zagen, heb er zelf de spullen niet voor.
Heb van m'n collega een adres gekregen waar hij heel tevreden mee was
Bouwhof.
Hij heeft ook een bovenfrees, als ik het hem lief vraag wil ie vast wel wat voor me doen.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: di 23 feb 2016, 19:06
door Shadow
Ben benieuwd, staan ook op mijn verlanglijstje

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: di 01 mar 2016, 15:55
door A3Baak
Boodschappenlijstje Rumoh

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: di 01 mar 2016, 18:53
door Shadow
Cool! Ik heb iets soortgelijks klaar staan

Re: Copying The Inimini
Geplaatst: di 01 mar 2016, 19:20
door Hans Nootdorp
A3Baak schreef:ray5150 schreef:Ga je zelf zagen, of laten doen ?
Ik ga het hout laten zagen, heb er zelf de spullen niet voor.
Heb van m'n collega een adres gekregen waar hij heel tevreden mee was
Bouwhof.
Hij heeft ook een bovenfrees, als ik het hem lief vraag wil ie vast wel wat voor me doen.
Bouwhof in Zoetermeer vind ik een erg fijne zaak. O.a. kundig en behulpzaam personeel.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: do 03 mar 2016, 12:06
door A3Baak
Zou ik in plaats van de 40 mm pvc buis ook een standaard bass poort kunnen gebruiken?
Zit dan te denken aan de BR-35 Vario, of heeft dit erg veel invloed op de klank?
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: do 03 mar 2016, 12:13
door pappaleo
Ja hoor, dat kan. De binnen diameter is nagenoeg gelijk en de afstemming is niet heel kritisch. Als je dezelfde bruto lengte aanhoudt (160 a 165mm), dan gaat dat wel goedkomen.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: do 03 mar 2016, 12:20
door wouter
Zou de Jetline 45 / BR-45TR passend zijn?
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: do 03 mar 2016, 13:10
door pappaleo
Nee, want de binnendiameter is 4mm groter dan bij het origineel. De pijp moet dus langer worden dan. De lengte van de BRJET 45 is 141mm, dat is dus te kort.
Bovendien past een langere pijp niet goed in de kast. De afstand tussen de binnenmond en de magneet van de tweeter wordt dan wat te klein.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 05 mar 2016, 12:57
door A3Baak
Spullen van Rumoh zijn binnen, nu het hout en dan kunnen we aan de slag.
Ik was verbaasd van het gewicht van de units

Die zijn best zwaar.
Re: Copying The Inimini
Geplaatst: za 05 mar 2016, 13:23
door A3Baak
@Leo, jij doet alles met multiplex is daar nog een reden voor?
Ik was van plan gewoon 12 mm MDF te gebruiken.