Pagina 1 van 1
philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 16:11
door Thomox
Beste forummers,
De buurman kwam gisteren met een viertal drivers en twee filters aan die hij bij het grofvuil zou gooien als ik ze niet wilde hebben. Aangezien ik die woofertjes nog wel wil gebruiken heb ik ze aangenomen. Die woofertjes wil ik eventueel gebruiken als ondersteuning voor een FRS8 of een CHR70. Woofertje is ADAD8066/W4.
Tweeters heb ik voorlopig nog geen plannen voor.
Ik heb vanmorgen even een CHR70 aangesloten in combinatie met een woofertje. Het woofertje ging vele malen zachter dan mijn markaudio, zal wel lage gevoeligheid hebben haha.
Daarom even een 10 ohm in serie met de CHR70. Woofertje geeft een aangenaam ondersteunend laag, alleen loopt hij te ver door in het hoog. Zo op het gehoor lijkt het x-over op ongeveer 2 kHz te liggen. Uiteraard ook wel logisch gezien het feit dat het een 2-weg is met een tweeter van ongeveer een inch.
Wie kan mij vertellen uit welke Philips 2-weg speaker dit is? En welke waarden hebben de spoel en condensator uit het filter?
Alvast bedankt!
ben ik op zoek naar de waarden van het filter van deze drivers.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 16:44
door Olaf Analogue
Het filter en de woofer horen bij elkaar, de tweeter komt uit een ander systeem weg.
De spoel in serie met de woofer heeft een waarde van 0,8 mh.
De condensator in serie met de originele 4 ohm tweeter heeft een waarde van 12 Uf
De spoel parallel aan de tweeter heeft een waarde van 0,35 mh
( zou de tweeter toch uit ditzelfde systeem komen (ik heb dat nog niet aan de hand gehad) dan zou de condensator een waarde hebben van 3,3 uf en de parallel spoel een waarde van 1,0 mh hebben.)
Kun je trouwens even een foto maken van de tekst op de magneet van de tweeter?
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 17:11
door Thomox
Dat is snel Olaf, dankjewel!
Hij zei dat het spul wel bij elkaar hoorde, maar er kan altijd mee geknoeid zijn natuurlijk...
Fotootje van de tweeter hieronder
Sorry voor de slechte cijfers/letters, ligt niet aan de foto.. Je kunt 't in daglicht ook niet lezen helaas.
EDIT: x-over ligt dus op 2455 Hz...
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 17:29
door Olaf Analogue
Ik denk dat er AD162/T8 op staat, kun je ze misschien even meten ?
In dat geval zou de condensator 8 uf zijn en de parallel spoel 0,5 mh
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 17:31
door RNacoustics
Op één of ander manier blijft de oude luidsprekers van Philips mij fascineren.
Heb zelf ook nog de nodige spullen liggen.
Toch maar een keer wat mee gaan doen.
In de 3weg luidspreker zit o.a. de fraaie 5060SQ middentoner
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 17:37
door Olaf Analogue
RNacoustics schreef:Op één of ander manier blijft de oude luidsprekers van Philips mij fascineren.
Heb zelf ook nog de nodige spullen liggen.
Toch maar een keer wat mee gaan doen.
In de 3weg luidspreker zit o.a. de fraaie 5060SQ middentoner
Die hele fascinatie is bij mij juist helemaal de pan uit geslingerd na het voltooien van mijn lompe drieweg systemen.

Sinds deze staan te spelen lig ik elke nog elke dag in katzwijm in mijn stoel te luisteren
viewtopic.php?f=17&t=22816&start=25
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/16
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 18:56
door Thomox
Olaf Markus schreef:Ik denk dat er AD162/T8 op staat, kun je ze misschien even meten ?
In dat geval zou de condensator 8 uf zijn en de parallel spoel 0,5 mh
Zojuist even gemeten. 7 Ohm en 7.5 Ohm, tikkeltje verschil dus. Maar wel een 8 Ohms versie dus...
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: vr 12 feb 2016, 19:15
door Olaf Analogue
In dat geval is het eindresultaat dus een 0,8 mh spoel in serie met de bas, een 8 uf condensator in serie met de tweeter, en een 0,5 spoel parallel aan de tweeter.
In een heel enkel geval gebruikte philips ook afwijkende waardes, maar de condensator moet nog af te lezen kunnen zijn, als deze inderdaad 8 uf is dan klopt de rest ook wel.
De waardes die ik noem komen rechtstreeks uit hun eigen database.
De waardes van de condensator en de spoelen kun je ook meten met een LCR meter, deze zou je kunnen aanschaffen als je meer met luidsprekers en filters hobbyt.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 12:40
door Thomox
Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.
Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.
Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een
spoel van 1.5 mH en een bipolaire
elco van 180 uF voor maken...
Krijg ik hiermee een simpel subwoofertje of zie ik dingen over het hoofd?
Alvast bedankt!
EDIT: resonantiefrequentie ligt dan op 306 Hz met een impedantie van 2.88 Ohm.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 17:39
door Olaf Analogue
Thomox schreef:Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.
Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.
Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een
spoel van 1.5 mH en een bipolaire
elco van 180 uF voor maken...
Met deze vraag draag ik je graag over naar de experts

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 19:07
door wouter
Thomox schreef:Oké, bedankt voor je bijdrage Olaf.
Nu kom ik bij het volgende... Ik wil dus graag deze twee woofers in serie zetten (Z = 8 Ohm), hetgeen iets aangenamer is voor de versterker in combinatie met een parallelle CHR70 (Z = 4 Ohm).
Dit komt dan op een impedantie van 2.66 ohm, nog vreselijk laag... Maar alsnog beter dan alles parallel.
Nu kan ik hiervoor een simpel LC (LP) netwerk met een
spoel van 1.5 mH en een bipolaire
elco van 180 uF voor maken...
Krijg ik hiermee een simpel subwoofertje of zie ik dingen over het hoofd?
Alvast bedankt!
EDIT: resonantiefrequentie ligt dan op 306 Hz met een impedantie van 2.88 Ohm.
Ik denk dat je dingen over het hoofd ziet... Ik kan me niets voorstellen bij een impedantie van 2.66 Ohm. Is dit een rekensom of een simulatie?
Ik kan m voorstellen dat je met een serie filter gaat werken zoals in de visaton Stella light zit.
Hier heb ik wat leuke dingen gedaan met een fullrange en een 6,5" philips woofer (welke ongefilterd ingezet werd)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17644
Een 2,66 Ohm situatie kan ik me niet voorstellen, tenzij je een heel gek filter er voor knoopt...
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 19:28
door pappaleo
Ik denk dat de impedantie van de filteronderdelen buiten beschouwing gelaten is. Dan krijg je 3 units parallel = 2,66 ohm, waarbij dan weer buiten beschouwing gelaten is dat de impedantie niet over het hele frequentiebereik van de unit gelijk is.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: zo 14 feb 2016, 22:29
door Thomox
Ik ben nog een noob, dus gooi vragen in mijn richting en ik zal zover mogelijk antwoorden!
Die 2.66 ohm was inderdaad met 3 drivers parallel, geen rekening gehouden met het feit dat de impedantie varieert bij frequenties.
Zou het filter wat ik wil gebruiken werken? Of zit ik compleet fout?
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 0:01
door wouter
Als je een LP wilt maken voor de CHR dan zul je de impedantiepiek moeten afvlakken. Denk aan waardes van 5-10 mH en 220-470 uF voor een LCR die parallel staat aan de 4 ohm driver.
En dan heb je de filtering van de woofers nog niet voor elkaar. Dus, ja je ziet helaas e.e.a. over het hoofd vrees ik

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 10:24
door Henkjan
dus je wil die CHR's in een monitor en dan die 2 philips woofers als sub?
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:07
door Thomox
De chr70 zit in een IKEA schaal gebouwd, een GHP constructie met 680 uF.
Ik wil die twee woofers als sub op hetzelfde kanaal krijgen.
Dus zoiets als mijn foto..
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:13
door Olaf Analogue
O, dan zou ik in ieder geval de GHP condensator weghalen, die zat er juist in om het laag wat aan te dikken maar dat is dus straks niet langer nodig.
Scheelt weer een dikke condensator in de signaalweg waardoor de weergave verbetert, zeker als het zou gaan om een ELco (aannemelijk gezien de hoge waarde)
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:52
door Henkjan
mono? of heb je 4 woofers?
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:55
door Thomox
mono inderdaad

Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 12:57
door Henkjan
OK...
het gaat dus om deze zeker?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... chr70+IKEA
om t filter te kunnen bepalen is een meting (in de bol), minstens van de impedantie, nodig.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 13:42
door Thomox
Hmm.. dan kan ik beter gebruik maken van 2 kanalen op een TA2024, waarvan 1 voor de bol en 1 voor de twee woofers.
Het komt er dus uiteindelijk op neer dat het een losstaande subwoofer moet worden, passief.
Re: philips 2-weg met AD8066/W4 en AD0162/T8
Geplaatst: ma 15 feb 2016, 14:59
door Henkjan
moet je nog steeds gaan meten hoor, anders kan je geen passief filter opzetten