Pagina 1 van 2
Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 19:38
door bartarie
Tijd voor wat knutselwerk
Er word gewerkt aan een MKII toonarm
Het eerste draai en freeswerk is klaar, de tube voor de geleiding.
En de headshell en slider in een
T blijft leuk om te doen
Nu maar eens n ronde, waarom? ach dat dakje vind ik niet echt zo heel mooi.
Het dakje werkt overigens VLEKKELOOS en klinkt zo lekker

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 19:57
door carolus
bartarie schreef:Tijd voor wat knutselwerk ....de tube voor de geleiding. ...En de headshell en slider in een
Zeer fijn vakmanschap ... en scherpe toleranties.
High-level-knutsel ..... Chapeau.
Zeer korte armlengte, knap. (Colibri tendens).
Een quid die binnenkort zeker in het beeldje plakt: Voorzieningen/concept doeltreffende "Azimuth regeling" ?
Ik volg op het puntje van mijn stoel, amai.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 20:39
door Pjotr
Knap stukje werk Bart (of is Arie?). CNC of ouderwets handwerk?
carolus schreef:
Zeer korte armlengte, knap. (Colibri tendens).
Een quid die binnenkort zeker in het beeldje plakt: Voorzieningen/concept doeltreffende "Azimuth regeling" ?
Ja, daar heb ik ook zo mijn vragen bij. Een kort armpje geeft een flink zwabberende VTA als je platen niet perfect vlak zijn. En qua azimut zijn er maar weinig elementen waarbij de naald perfect haaks op het montagevlak van het element staat.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 21:09
door bartarie
Het is allemaal handwerk, lekker conventioneel pielen.
De lengte van de toonarm gebruik ik al jaren (was eerst zelfs NOG korter) zon mm of 25 (50mm lengte)
Waarom ik hem ooit verlengt heb was eigenlijk alleen zodat ik makkelijker een plaatje kan wisselen als de buis wat verder naar achter staat.
Er is me absoluut geen verschil opgemerkt bij de lange of de korte tube.
Azimut maak ik momenteel geen gebruik van alles staat horizontaal en dat gaat goed.
Van een goed element acht ik ook dat ie netjes (en dus recht) is opgebouwd.
Natuurlijk heb ik er WEL over na gedacht.
Ik wilde voor dit concept "keep it simple" toepassen, geen gekke boutjes buisjes piefjes en palletjes...
Allemaal schakels in de lijn... gewoon 1 armpje thats all, komt alleen een buisje in gelijmd na het anodiseren voor het contra gewicht.
Mocht de noodzaak toch ontstaan de azimuth te wijzigen dan gebeurt dat met shims, precisie ringetjes op dikte...
De namen mag je samen voegen eerste drie van Bart laatste drie van Arie
Dit word een echte mooie arm, die heerlijk klinken zal!
B
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 21:25
door Kappa7
Heej weer Leuk bezig.
Ziet er netjes uit zo.
Mogelijk zal je wat moeten gaan testen met de buis diameter en het gat maar dat zal vast goed gaan komen.
Vind zelf deze erg mooi, lijkt wel op wat jij nu aan het maken bent.
http://www.bergmannaudio.com/products/separate_tonearms
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 21:57
door bartarie
Een van me grootste zorgen...
de speling van de buis... nu is ie 0,1mm, hij is super mooi glad en loopt zonder lucht al licht...
ik denk dat spelen met de luchtdruk een optie is

en even goed bekijken hoe ik het gaten patroon maak.
Eigenlijk leent dit project zich niet zo om "overnieuw" te maken
Met gezond boeren verstand moet het wel lukken lijkt me.
B
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: do 14 jan 2016, 22:49
door carolus
... is er een (duurzaamheids-)oppervlakte behandeling toegepast op buis en loopbuis .... ?
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: vr 15 jan 2016, 6:36
door bartarie
Het is allemaal handwerk, lekker conventioneel pielen.
De lengte van de toonarm gebruik ik al jaren (was eerst zelfs NOG korter) zon mm of 25 (50mm lengte)
Waarom ik hem ooit verlengt heb was eigenlijk alleen zodat ik makkelijker een plaatje kan wisselen als de buis wat verder naar achter staat.
Er is me absoluut geen verschil opgemerkt bij de lange of de korte tube.
Azimut maak ik momenteel geen gebruik van alles staat horizontaal en dat gaat goed.
Van een goed element acht ik ook dat ie netjes (en dus recht) is opgebouwd.
Natuurlijk heb ik er WEL over na gedacht.
Ik wilde voor dit concept "keep it simple" toepassen, geen gekke boutjes buisjes piefjes en palletjes...
Allemaal schakels in de lijn... gewoon 1 armpje thats all, komt alleen een buisje in gelijmd
bartarie schreef: na het anodiseren voor het contra gewicht.
Mocht de noodzaak toch ontstaan de azimuth te wijzigen dan gebeurt dat met shims, precisie ringetjes op dikte...
De namen mag je samen voegen eerste drie van Bart laatste drie van Arie
Dit word een echte mooie arm, die heerlijk klinken zal!
b
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: vr 15 jan 2016, 9:55
door Barry2001
Schitterend

Als ik je verhaal goed begrijp wil je het eerst proberen zonder luchtdruk? Loopt het zo licht dat dit mogelijk is?
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: za 16 jan 2016, 23:23
door Kappa7
bartarie schreef:Een van me grootste zorgen...
de speling van de buis... nu is ie 0,1mm, hij is super mooi glad en loopt zonder lucht al licht...
ik denk dat spelen met de luchtdruk een optie is

en even goed bekijken hoe ik het gaten patroon maak.
Eigenlijk leent dit project zich niet zo om "overnieuw" te maken
Met gezond boeren verstand moet het wel lukken lijkt me.
B
Kan je niet eerst testen voor het anodiseren of je de juiste dikte hebt?
Dan kan je mogelijk nog iets aanpassen.
Wat de gaatjes betreft zou alleen gaatjes aan de bovenkant voldoende zijn.
Mocht meer nodig zijn, bij maken kan altijd nog.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: zo 17 jan 2016, 12:57
door bartarie
Ik dacht gaatjes 120grd... dus bovenop en twee rijtjes op de onderste helft...
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: zo 17 jan 2016, 13:20
door Pjotr
Krijg je dan geen last met de overgangen op de gaatjes? Beste blijft lucht toevoeren op de "slede" maar heeft als nadeel een slangetje wat mee moet lopen. Je hebt uiteindelijke alleen druk nodig en wil je zo min mogelijk flow hebben.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 19 jan 2016, 22:57
door Gijs
Mwah, ik ken Barry een beetje.... Dit was een fijn knutseltje onder koffietijd voor hem denk ik...
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: wo 20 jan 2016, 17:13
door bartarie
Ik werk met machines,
Thuis heb ik ook alles. Beetje koffiepauze en beetje na t eten t schuurtje in. Het is echt "erbij" en niet primair.
Daar kost t bouwen van m'n wegracers teveel tijd voor...
Ik zoek nog n ouwe trouwe Lenco voor dit project. Dus als er nog iemand een heeft?
Bedankt voor de positieve reacties! Krijg je zin van

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: ma 25 jan 2016, 16:00
door Jerommel
Very cool project, Bartarie.
Ben beetje jaloers wel.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 10:06
door Henkjan
zo

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 10:26
door ray5150
Ik zou wel eens een paar foto's van de noeste arbeid willen zien.

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 10:29
door ds23man
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 13:19
door bartarie
Even gedult aub

fotos komen pas als er nieuws is
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 13:41
door Jerommel
Ik heb wel een vraagje.
Wordt nu het armpje of de buis waarover hij beweegt aangeblazen?
(ik neem aan het laatste [edit] dat kan eigenlijk niet eens anders...
enfin..)
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 26 jan 2016, 14:38
door SARK
Goed om te zien dat je blijft posten Barrie

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: di 06 sep 2016, 15:37
door Chizzel
Klinkt erg mooi allemaal, al is het aan het eind van de posts een beetje verwarrend.
Ik ben zelf een zelfbouw project aan het plannen met een lucht gelagerde toonarm en vroeg me af of het
project inmiddels geslaagd is.
Re: Toonarm MKII
Geplaatst: vr 16 sep 2016, 8:48
door Chizzel
OK, niet veel te beleven op dit draadje?

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: vr 16 sep 2016, 10:03
door SARK
Een deel is uit dit draadje verwijderd waardoor het idd een beetje vaag wordt waarom de plaatjes zijn verdwenen ..... ik weet niet meer precies wat zich heeft afgespeeld maar het kwam er in het kort op neer dat een rancuneuze ??ex-collega?? aan het trollen was in dit draadje en Barrie het op een gegeven moment zat was en alle plaatjes heeft verwijderd. Begrijpelijk maar zo zonde voor ons

Re: Toonarm MKII
Geplaatst: ma 19 sep 2016, 9:27
door Chizzel
Ah, duidelijk. Maar hij heeft toch niet het bijltje erbij neergegooid en het project laten liggen? In dat geval zou hij zich wel laten kennen.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd of het is gelukt met de toonarm. Is er nog iets vernomen van de werkzaamheden?