Pagina 1 van 1

Vertaling uit het Duits

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 21:36
door Coach
Weet iemand de juiste betekenis van RAUMTON-REGISTER. Is een drie standen schakelaar achteraan een Blaupunkt F 525 WHK. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de klankregeling.

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: ma 11 jan 2016, 21:39
door Henkjan

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: di 12 jan 2016, 9:46
door Coach
Ja inderdaad. Ik heb nog even een afbeelding van de achterwand meegegeven

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: di 12 jan 2016, 12:29
door John P
Vlgs Duden is Raumton de Duitse vertaling van stereophonic, oftewel ruimtelijk geluid. Register is een index. Ik kan mij dus voorstellen dat dit een knop is om (pseudo) stereo effecten mee op te roepen in verschillende gradaties.

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 0:54
door Marp
Dat is inderdaad een stappenschakelaar om de ruimtelijkheid mee in te stellen. Bij oude platenspelers werd wel eens "Raumton-Wiedergabe" verkregen door toevoeging van een 2e naald, bij buizenradio's vaak door toevoeging van galm (waarschijnlijk hier dus), en bij hedendaagse apparatuur door toevoeging van meer kanalen en/of DSP-effecten.

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: wo 13 jan 2016, 2:03
door Jerommel
John P schreef:
Vlgs Duden is Raumton de Duitse vertaling van stereophonic, oftewel ruimtelijk geluid. Register is een index. Ik kan mij dus voorstellen dat dit een knop is om (pseudo) stereo effecten mee op te roepen in verschillende gradaties.
Dat is wel knap met 1 luidspreker.

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: di 09 feb 2016, 21:41
door Shadow
Zit een mooie reverb in dan?

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: zo 14 feb 2016, 0:44
door Aaad
Jerommel schreef:
John P schreef:
Vlgs Duden is Raumton de Duitse vertaling van stereophonic, oftewel ruimtelijk geluid. Register is een index. Ik kan mij dus voorstellen dat dit een knop is om (pseudo) stereo effecten mee op te roepen in verschillende gradaties.
Dat is wel knap met 1 luidspreker.
Niet zo vreemd hoor, 3d tv kan ook met 1 scherm :lol:

Aad

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: zo 14 feb 2016, 0:58
door hannesie
Aaad schreef:
Niet zo vreemd hoor, 3d tv kan ook met 1 scherm :lol:

Aad
:rofl: :rofl:

Re: Vertaling uit het Duits

Geplaatst: do 25 feb 2016, 9:41
door MickRS
:rofl:

Is het dan niet net zoiets als 'spatial stereo' wat volgens mij Philips ooit had?