Pagina 1 van 2

Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 19:54
door Lenno van Galen
Beste iedereen,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en ik vind het nu al fantastisch ;) Ik heb al een hoop dingen gelezen en ik heb er al een boel van geleerd.

Ik ben mijn eerste speaker setje aan het bouwen en dat gaat tot nu toe prima. De kasten zijn klaar en de speakers zijn binnen. Het enige wat ik nu nog moet doen is een scheidingsfilter ontwerpen en maken. Ik heb hier al een hele boel onderwerpen op het forum van zien staan maar daar staat zoveel informatie in dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het gaat om een 3-weg systeem. Ik heb 2x drie b&w speakers bij elkaar verzameld die ik graag hiervoor wil gebruiken.
Het gaat om de volgende types:

Tweeter: b&w tp 26
Mid speaker: b&w bz 150
Bass speaker: b&w bz 200

Op het internet zijn een aantal dingen te vinden over deze speakers maar ik weet niet precies waar ik moet kijken.

Zouden jullie mij op weg kunnen helpen met het samenstellen van een passend scheidingsfilter voor mijn projectje???


Alvast bedankt!

Groetjes,

Lenno

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:20
door SARK
Lenno van Galen schreef:
Ik heb al een hoop dingen gelezen en ik heb er al een boel van geleerd.

Ik ben mijn eerste speaker setje aan het bouwen .....
Je hebt hoogstwaarschijnlijk over alle waarschuwingen (die door het hele forum te vinden zijn) heen gelezen want wat vaak wordt aanbevolen is:
A) Begin met een bestaand en bewezen ontwerp
B) Begin met een tweeweg systeem
C) Koop niet zomaar luidsprekers waar je de gegevens niet van weet
D) Er bestaan geen kant-en-klare filters die je zomaar op elke luidspreker kunt toepassen
E) .....

Z) Welkom

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:25
door ds23man
Zeg dan gelijk:



Sark. :lol:

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:27
door Lenno van Galen
Iets met bomen en bos waarschijnlijk haha.

Het wordt een drie-weg systeem met de speakers zoals genoemd. Er is van alles te vinden over de speakers maar ik weet niet welke gegevens ik precies nodig heb en wat ik daar dan mee moet doen.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:31
door Henkjan
Hallo Lenno, welkom hier! doe eens wat meer info en foto's van de kasten?

het makkelijkste zou zijn als deze combo in een kant&klare B&W speaker zit en dat iemand het filter eens heeft uitgeplozen, maar die kans is niet zo groot ben ik bang...

de algemene route naar een filter begint met het opmeten (frequentie response en impedantie) van de units in de uiteindelijke kast. dan kan je met simulatie software vast de basis gaan berekenen, en dan finetunen op basis van luisteren en evt nadere metingen. het is snel uitgelegd, maar verre van makkelijk om succesvol te doen, en een 3weg al helemaal niet.

als je doel is om met dit project een start te maken met de hobby, dan is een 3weg niet t handigste, dan zou je denk ik beter met een 2weg kunnen starten. Is je doel om met deze units een goede speaker zelf te bouwen en dan klaar, dan zou je hulp van een ervaren zelfbouwer met tijd over ( :lol: ) of een pro kunnen inroepen om voor jou de speaker te meten en een filter te ontwikkelen

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:39
door Lenno van Galen
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Daar was ik al bang voor... Is het niet mogelijk om aan de hand van de info op het internet het filter te maken??? Of aan de hand van andere speakers die ik heb. Ik heb namelijk een set 3 weg B&W speakers waar de zelfde bas speaker en tweeter in zitten als die wat ik wil gebruiken bij mijn project.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:45
door Henkjan
Lenno van Galen schreef:
... Is het niet mogelijk om aan de hand van de info op het internet het filter te maken???
inderdaad, dat kan niet :mrgreen:
Lenno van Galen schreef:
Of aan de hand van andere speakers die ik heb. Ik heb namelijk een set 3 weg B&W speakers waar de zelfde bas speaker en tweeter in zitten als die wat ik wil gebruiken bij mijn project.
als ze alle 3 gelijk zijn, en in een kast van gelijke afmetingen zitten, dan zou je een bestaand filter kunnen overnemen. is de mid niet te veel verschillend, dan zou je t bestaande filter als startpunt kunnen nemen en op basis daarvan verder ontwikkelen (nog steeds op basis van metingen en luisteren).

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:47
door Lenno van Galen
Hahaha humor ;)

Dat gaat tegenvallen want de kast is een stukje kleiner....

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 20:57
door Henkjan
Lenno van Galen schreef:
Dat gaat tegenvallen want de kast is een stukje kleiner....
dan wordt het the hard way.... hopen op iemand die zin,tijd&gelegenheid heeft met je mee te gaan in het project, dan kan je al gaandeweg leren. wat vragen om e.e.a. wat in te kaderen: waar woont je huis? en heb je eventueel budget om een tegenprestatie te leveren voor geboden hulp? niet dat dat laatste altijd nodig is, maar de groep mensen die kan helpen wordt er niet kleiner van als er wat tegenover staat zeg maar

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 21:11
door John P
ds23man schreef:
Zeg dan gelijk: .. filmpje..Sark. :lol:
De auto is geheel door zijn pootjes gezakt en wat zegt meneer agent: " De ruitenwisser is kapot en daardoor heb je minder zicht bij regen." Wat was dat nog een fijne wereld zonder media adviseurs.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 14:32
door Lenno van Galen
Mijn huis woont in Heel (dorpje bij Roermond). Ik wil het natuurlijk allemaal erg low budget doen... Een kleine tegenprestatie wil ik wel doen natuurijk.
Kan ik niet vanuit een bepaalde crossover op gehoor een scheidingsfilter bouwen??? Dat ik zeg maar een boel onderdelen aanschaf en blijf afwisselen tot ik het juiste heb gevonden?? Het is maar een idee....

in ieder geval al heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe!

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 15:39
door Dan
Ik ben geen filterspecialist maar ik denk dat je beter geen geld uit moet geven aan een kansloze missie. Beter kun je uitgaan van een bestaand concept. De mannen die een goed filter kunnen ontwerpen zijn hier vaak maanden mee bezig en dat kun je niet vragen in ruil voor een kop koffie en een gevulde koek denk ik.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 19:16
door FR_Aad
Lenno van Galen schreef:
Mijn huis woont in Heel (dorpje bij Roermond). Ik wil het natuurlijk allemaal erg low budget doen... Een kleine tegenprestatie wil ik wel doen natuurijk.
Kan ik niet vanuit een bepaalde crossover op gehoor een scheidingsfilter bouwen??? Dat ik zeg maar een boel onderdelen aanschaf en blijf afwisselen tot ik het juiste heb gevonden?? Het is maar een idee...
:think:

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 19:42
door ray5150
+1

Contradictie van jewelste.
Voor het geld van een collectie onderdelen kun je makkelijk een LBVS bouwen. of Inimnini's, of Mission Impossible...

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 19:47
door FR_Aad
Hou je nog geld over. (En heel veel tijd)

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 19:49
door Jag
Scheidingsfilter ontwerpen is toch vaak kind van de rekening he? De complexiteit en het belang hiervan worden toch enorm onderschat.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 22:32
door markbakk
Tsja, wat is je doel? Dat er geluid uit komt?
Of wil je iets dat goed klinkt en dat het origineel niet te veel onrecht aandoet? Het eerste is simpel, het tweede wat minder eenvoudig. Maar in de basis is het geen super ingewikkelde techniek.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 22:48
door Jag
Tis geen Rocket science. Maar zonder meet apparatuur is wel lastig. Maar misschien als je dat bestaande filter gebruikt en een beetje op gehoor aanpast voor je andere mid unit, dat het wel acceptabel kan worden.

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: di 22 dec 2015, 12:36
door stessaja
Jag schreef:
Tis geen Rocket science. Maar zonder meet apparatuur is wel lastig. Maar misschien als je dat bestaande filter gebruikt en een beetje op gehoor aanpast voor je andere mid unit, dat het wel acceptabel kan worden.
+1

Niet dat ik weet hoe het is met meetapparatuur, maar .... laatst wel een filter in elkaar geknutseld op het gehoor.

Het probleem is, naar mijn ervaring, dat je bereidt moet zijn jezelf steeds te 'resetten' en dat is erg lastig!
Als je luistert en je filter aanpast kan het zomaar voorkomen dat je denkt, goh, het klinkt hier of daar wat dun, of het hoog is iets te aanwezig of....
En dan pas je het aan op je gevonden pijnpunt. Daarna ga je terug luisteren en dan heb je zo iets, nou dat heb ik goed gedaan! Klinkt lekker zo! \:D/
Totdat je de volgende dag met 'frisse' oortjes opnieuw gaat luisteren en dan kan het echt gebeuren dat je jezelf afvraagt waar je in hemelsnaam mee bezig bent geweest! :boos: Want zo slecht klinkt het dan ineens.

Wat daarmee ook nog een om de hoek komt kijken is dat je dus veel tijd kwijt bent vanwege dat resetten en je bent altijd een beetje aan het gokken met goede waardes van je filtercomponenten (wat heb ik nog liggen?, kan ik dat nog gebruiken?).

Maar afgezien van de problemen/uitdagingen kan ik het iedereen aanraden om het in ieder geval een keer te proberen.
Je krijgt in ieder geval enorm respect voor degenen die wel een goed filter in elkaar weten te klussen!

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: di 22 dec 2015, 17:39
door rikpost
Zonder meten en het kunnen intrepeteren van de gegevens is het een kansloze missie =;
Of je moet geluk hebben maar gezien het aantal variabelen is die kans erg klein

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: do 24 dec 2015, 13:34
door Lenno van Galen
En is het ook niet mogelijk om de filters door iemand anders te laten maken??? Dat ik mijn speakers naar iemand toe breng die voor mij een passend filter bouwt. (En wat gaat dat kosten ongeveer)

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: do 24 dec 2015, 22:56
door wouter
bij pro's tussen de 300 en 500 euro per weg, dus 1000 voor een 2-weg...

waar woon je?

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: do 24 dec 2015, 23:18
door ds23man
X2 voor stereo. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 0:35
door wouter
och, bij een beetje normale units kun je nadat je het ontwerp voor links hebt laten ontwerpen het wel voor rechts namaken hoor :mrgreen:

Re: Hoe moet ik mijn Scheidingsfilter/crossover bouwen???

Geplaatst: vr 25 dec 2015, 14:46
door Jerommel
Mijn (beperkte) ervaring als 'niet-meter' is dat je met een ruisgenerator, krokodillebekjes en een bak filteronderdelen ook een heel eind kunt komen, althans, tot aan 2e orde filters.

Wat mij op viel is het belang van het tunen van de waarde van de spoel dan wel de condensator om een nette afval te krijgen zonder bulten of kuilen.

Helaas had ik geen Brüel en Kjær, een dode kamer en een spectrum analyser, anders was het een stuk gemakkelijker geweest... :mrgreen: