Pagina 1 van 1

Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: zo 06 dec 2015, 22:30
door MHasebos
Dag forumleden!


Dit is mijn eerste post, en mijn 2e project.
1e project was een vloerstaander, maar een bassreflex bouwen zonder meet aparatuur is toch een aardige challenge!
Na deze subwoofer afgewerkt te hebben, zal ik een gesloten systeem bouwen voor de vloerstaanders.

Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:

Zo, nou het idee is dus om de laag sectie van mijn actieve Adam A3X-jes uit te breiden.
Uiteindelijk wil ik met software matige DSP (Pure Music misschien? Of een ander gratis alternatief?) een HPF toepassen op de actieve monitoren, maar aangezien dit dan betekend dat ik een 4 channnel DAC aan moet gaan schaffen, zal dit nog wel eventjes duren.

't Idee nu is dat ik van mijn DAC en (ja sorry) mijn headphone out een multi output device maak, en zo dus 2x stereo heb.
Een aantal mensen hebben het voor elkaar gekregen op deze manier 4 mono kanalen te bemachtigen, maar mij lukt het niet. Misschien iemand met tips? :)
Met deze oplossing krijg ik dus een stereo output voor de laagsectie, die ik door middel van de 'why not wye' tutorial bij elkaar voeg naar mono.

Na de SLS 263 door winISD gehaald te hebben, kwam ik uit op 78,590L.
Incl bracing, versterker kastje, en een berekening gemaakt te hebben van hoeveel inhoud de speaker zelf wegneemt (deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.
Echt laag gaat deze woofer niet volgens winISD, fs van +-47 Hz, maar ik ben eigenwijs, en ben er van overtuigd dat hij lager kan spelen ](*,)

Bracing is klaar en gelijmd, de rest ga ik er omheen bouwen.

Morgen ga ik het gat voor de versterker eruit zagen, en de luchtdichte bak verlijmen op het achterpaneel.

Ook ga ik de uitsparing voor de subwoofer aan de achterkant nog even netjes rond frezen.

Hoop dat jullie het wat vinden worden, en ik ga binnekort updates plaatsen.

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: zo 06 dec 2015, 22:55
door vincneus1
Ziet er strak en netjes uit hoor! Maar wat een klein woofertje in een grote behuizing zeg, is dat een 8inch? Maar dat zegt niks hoor, als het maar goed klinkt!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: zo 06 dec 2015, 23:00
door MHasebos
Dank!

Nee is een 10 inch, en ach, wat je al zegt, zolang het maar goed speelt.

Denk erover na om te fineren met Amerikaans noten, dus dan is 't grote oppervlak ook nog eens leuk om naar te kijken :)

Groeten!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 7:43
door vincneus1
Klinkt goed! Houd ons op de hoogte

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 17:13
door wouter
Mooi bouwwerk!
En na filtering komt zoiets natuurlijk wel flink laag, en zo'n groot volume geeft een mooi rustig laag. There's no substitute voor cubic inches zeggen ze in Amerika dan.
MHasebos schreef:
Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:
Wat? Kunnen ze bij de gamma zo precies zagen dan? Nog nooit gemerkt... :D
En wat betreft dat pietje precies, jij kunt goed schatten :mrgreen:
MHasebos schreef:
(deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 17:43
door bas focal m180
Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 17:49
door vincneus1
bas focal m180 schreef:
Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.
Ik wist het al hoor, ik had de ouwe gekozen.... :twisted:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:32
door MHasebos
Wouter, bedankt!
wouter schreef:
Mooi bouwwerk!
En na filtering komt zoiets natuurlijk wel flink laag, en zo'n groot volume geeft een mooi rustig laag. There's no substitute voor cubic inches zeggen ze in Amerika dan.

Hier had ik ook wat over gelezen.. Kun je me uiteggen waarom een woofer na filteren opeens lager komt? is dit doordat hij boven de, laten we zeggen, 100hz niet hoeft te trillen, en ie daardoor meer 'ruimte' heeft voor de wat grotere bewegingen?
MHasebos schreef:
Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:
Wat? Kunnen ze bij de gamma zo precies zagen dan? Nog nooit gemerkt... :D
En wat betreft dat pietje precies, jij kunt goed schatten :mrgreen:
MHasebos schreef:
(deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.
Ik had alleen de kegel van de conus uitgerekend, en de magneet... vandaar een schatting. En omdat ik de rest wel precies uit kon rekenen, kwam ik uit op een aantal cijfers achter de komma.

Oh en over de gamma zaag meneeren (ja ik ga ze verdedigen hoor!) de zaagbladen worden vaak geslepen, daardoor worden ze gewoon dunner! als iemand vraagt of ik het zo precies mogelijk zaag, kijk ik eerst hoeveel ik bij het getal moet tellen, of eraf moet trekken.
En voor mezelf kan ik dit natuurlijk nog veel precies'er doen :sure:

Al kom ik er net achter dat ik toch even een kleine milimeter van het 'gaten paneel' van de bracing moet gaan schuren :(
ik met mijn grote mond...

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:35
door MHasebos
bas focal m180 schreef:
Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.
Dag bas!

Dank voor de tips, ga zeker expirimenteren met de plaatsing, al heb ik niet heel veel keus, aangezien het een kist is van 49x49x49.... :oops:

Is trouwens de nieuwere! Meneer van speaker & co zei dat ie de laatste 10 van hypex op had gekocht, ze gaan een nieuwe lijn uitbrengen vertelde hij mij.

groetjes!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 18:43
door MHasebos
Zo. Compartiment voor de versterker verlijmd. Alles goed en wel...

Totdat ik besloot dat ik rampa moeren zou gebruiken in plaats van inslagmoeren voor de spikes...
Rotdingen krijg je er op geen enkele manier recht in :(
Dus besloten ze niet te gebruiken, gaten volgespoten met een lijmpistool, en toch maar de inslag moeren er in getimmerd... De verlijmde gaten ga ik niet meer zien na het fineren, maar toch voelt het niet fijn.

Wat zeggen jullie, morgen even een nieuw paneeltje zagen, of met deze doorgaan?

fijne avond!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:05
door vincneus1
Hetelijm lijktvme sowieso nuet sterk genoeg voor lange tijd. Ik raad je aan mdf zaagsel met sterke houtlijm mengen en het daarmee vullen. Is geimproviseerd maar het creeert een sterkere verbinding dan mdf zelf

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:14
door MHasebos
verdorie, dat is een goeie... Heb ze nu al vol zitten met pistool lijm!

Hoezo denk je dat het op lange termijn niet zal werken? Ze zullen er niet uit schieten denk ik hoor, zelfs niet op een hoog volume. Ik zie het al voor me: PLOP :lol:

Denk dat ik toch maar een nieuw paneeltje moet zagen, hopelijk ligt er een 22mm afval stukje in de houtbak!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:26
door vincneus1
Als het montage/siliconenkit is kan het best werken hoor, het schiet er niet uit nee naar het kan wel gaan lekken als er een bubbel inzot oid, als dat fout gaat moet al het fineer er weer af. Nieuwe plaat lijkt me het veiligste :)

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:27
door wouter
uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:33
door vincneus1
wouter schreef:
uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:
Ook een goeie!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:37
door MHasebos
vincneus1 schreef:
wouter schreef:
uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:
Ook een goeie!

Ik denk inderdaad dat dit 'm gaat worden, scheelt toch weer wat geld.

Hartelijk dank voor het meedenken heren, :dank:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 19:59
door vincneus1
Graag gedaan, daarom zijn we hier :)

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: ma 07 dec 2015, 23:03
door wouter
en hier :lol:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 23:10
door MHasebos
Nou! The Nightfly van Donald Fagen opgezet, Bracing net vast gezet in de deels gelijmde kast, morgen de rest!

Kan niet wachten deze bad-boy te horen!

Ik houd u up to date!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: wo 09 dec 2015, 23:54
door wouter
Aan je manier van werken zal het niet liggen. En wat zien we voor mooi filterplankie daar links liggen?

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: do 10 dec 2015, 0:06
door MHasebos
wouter schreef:
Aan je manier van werken zal het niet liggen. En wat zien we voor mooi filterplankie daar links liggen?

Zeer bedankt :)

Ja klopt! Die zijn voor het mislukte vloerstaander bas reflex project. Is een 4e order butterworth, kantelfrequentie van 1850 hz. Gaat een Seas 26TF en een peerless sds 164 aansturen in een gesloten systeem.
Al denk ik dat ik voor een wat beter woofertje ga dan, wie weet wat de buidel toestaat.

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: do 10 dec 2015, 4:39
door bas focal m180
haha, klein plankje :wink:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: do 10 dec 2015, 10:22
door vincneus1
MHasebos schreef:
Nou! The Nightfly van Donald Fagen opgezet, Bracing net vast gezet in de deels gelijmde kast, morgen de rest!

Kan niet wachten deze bad-boy te horen!

Ik houd u up to date!

Ben benieuwd!

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: do 10 dec 2015, 10:57
door MHasebos
bas focal m180 schreef:
haha, klein plankje :wink:
Ja valt mij ook op, alles wat ik tot nu toe maak is veel te groot.

Wie weet een challenge voor de toekomst, een mini tweeweg systeem?

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Geplaatst: vr 11 dec 2015, 0:03
door MHasebos
Nou hij staat hoor, en neemt ongeveer de helft van mijn kleine zolder kamertje in.

Klinkt top, afgezien van de monitoren die te vergeefs ook mee willen doen met het sublaag.
Zit te denken aan een mini dsp/digi combo. Iemand hier ervaring mee?

Morgen wat meer demping erin stoppen, kijken wat er gebeurd.


Plan is dus nu, een 2e behuizing in elkaar te lijmen met een Q van 0.9, ipv 0,707, wat uikomt op een kast inhoud van 33,83L. Externe afmetingen zouden dan uitkomen op +-36x36x36.

Is 't proberen waard, niet?