Pagina 1 van 4
Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: zo 06 dec 2015, 21:57
door sevenup
Tot nu toe heb ik al meerdere pcb's ontworpen, allemaal redelijk klein en met vaak 1 functie. Nu zou ik graag nog bijleren op het gebied van layouten. Hiervoor heb ik een print getekend met meerdere van mijn vorige ontwerpen erop. De ground sporen moeten nog getekend worden. Hier ligt ook de meeste uitdaging. Hoe zorg ik voor een goede ground layout op een PCB met meerdere types signalen zoals voeding, kleinsignaal en luidsprekerniveau?
Hopelijk kunnen we samen tot een goede layout komen met uitleg erbij, zodat iedereen die interesse heeft er wat van kan leren
Hierbij alvast de stand tot nu toe. In een volgende post zal ik alle lokale ground punten aangeven welke nog aangesloten moeten worden.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: zo 06 dec 2015, 22:45
door Kappa7
Misschien kan je eerst wat meer informatie geven en een schema, dan kunnen we wat beter meedenken.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 0:14
door democles
Tja, eigenlijk zit ik met het zelfde.
Zijn er wat elementaire regels kwa ground layout ?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 9:38
door ds23man
Als ik het goed zie is dit een versterker met 4 Lm chips, relais ingangskeuze, luidsprekerrelais en twee opamps. Waarom de ingangsrelais aan de ene kant van de print en de opamps aan de andere?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:49
door sevenup
ds23man schreef:Als ik het goed zie is dit een versterker met 4 Lm chips, relais ingangskeuze, luidsprekerrelais en twee opamps. Waarom de ingangsrelais aan de ene kant van de print en de opamps aan de andere?
Goed gezien
Het gaat om:
Voeding met TO220 diodes en 4x10000uF Elco's
2 kanalen parallel LM3886
DC protectie met relais
relais ingangskeuze
preamp deel met 2 opamps per kanaal
symmetrische voeding met LM317/LM337 voor de opamps
voeding met 7812 voor de DC protectie en ingangskeuze
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:51
door ds23man
Maar dat beantwoordt mijn vraag niet.

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:52
door sevenup
Hierbij de schema's:
Voedingsdeel
Ingangskeuze
Line Stage
Power Amp
DC Protection
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:54
door Barry2001
Ga je enkelzijdig bestukken?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:56
door sevenup
ds23man schreef:Maar dat beantwoordt mijn vraag niet.

Achterin leek wel handig qua aansluiten. en opamps ziten bij de potmeters.
Wat zou een betere plek zijn? Denk omlaag richting de opamps en dan de voedingen wat naar boven.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 21:58
door sevenup
Barry2001 schreef:Ga je enkelzijdig bestukken?
Wel de bedoeling ja, alleen de weerstanden onder de LM3886 ICs moeten wel aan de onderkant.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: ma 07 dec 2015, 23:54
door ray5150
Een goede layout begint met een goede plaatsing van de componenten.
Ik zou wat schuiven met de voeding zodat de opamps tussen de ingangskeuze komen en de eindtrap.
Zo kun je de audiolijnen tussen de verschillende secties zo kort mogelijk houden.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: do 10 dec 2015, 20:04
door sevenup
Hierbij het complete schema
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: vr 11 dec 2015, 21:18
door sevenup
Heb wat geschoven in de layout
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: vr 11 dec 2015, 21:57
door Barry2001
Toverwoord is retourpad, voor gnd. Wil er vh weekend wel naar kijken Michiel.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: vr 11 dec 2015, 22:47
door sander1238
Barry, kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 0:31
door Barry2001
Je maakt een stroomkring. Heel vaak zie je dat het signaalpad wel in orde is, dik in het koper, maar dat het retourpad naar gnd te mager is.
Wat men vaak bewust doet in de profi wereld, is zeker 1 laag van de print volledig gnd maken, ook al wordt dit duurder, meerlaags. Niet onderbroken. En dan vanuit de punten waar het belangrijk is, zoals ontkoppel c's een verbinding direkt naar de gnd laag maken. Dit werkt vaak beter dan een onderbroken laag waar je gnd minder gedefinieerd is en bespaart je veel EMC ellende.
Bij onze audio hobby printen doen we het met 2 laags en gaat dit minder goed, maar proberen te volgen waar je GND pad langs gaat en hoe dit bereikt wordt doet al heel veel. Wat ik bedoel is dus je hele pad volgen.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 13:10
door sevenup
Alweer wat verder...
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 13:41
door ray5150
Kun je het plaatje niet een kwart slag tegen de klok in draaien ?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 13:57
door Barry2001
Niet gek. Let bij objecten die je ontkoppelt met 100nF op dat je met de voedingsspanning eerst naar de C gaat, daarna naar het component dat je wilt ontkoppelen. Doe je op een aantal plaatsen goed, maar bij de regulators bv niet. Bij een elco boeit dit niet zo, maar bij HF ontkoppeling zoals met 100nF is dit wel nodig.
Welk type relais gebruik je? De '+' in je layout bij de spoel doet vermoeden dat ze polariteit hebben en dus misschien wel een diode ingebouwd, kan die extra diode komen te vervallen.
De regulators midden op het bord, je gebruikt daarvoor 1 koelblok. Let dan wel op dat je ze goed isoleert anders wordt het vuurwerk.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 15:07
door sevenup
Barry2001 schreef:Niet gek. Let bij objecten die je ontkoppelt met 100nF op dat je met de voedingsspanning eerst naar de C gaat, daarna naar het component dat je wilt ontkoppelen. Doe je op een aantal plaatsen goed, maar bij de regulators bv niet. Bij een elco boeit dit niet zo, maar bij HF ontkoppeling zoals met 100nF is dit wel nodig.
Welk type relais gebruik je? De '+' in je layout bij de spoel doet vermoeden dat ze polariteit hebben en dus misschien wel een diode ingebouwd, kan die extra diode komen te vervallen.
De regulators midden op het bord, je gebruikt daarvoor 1 koelblok. Let dan wel op dat je ze goed isoleert anders wordt het vuurwerk.
Ontkoppeling aangepast bij de 100n condensatoren.
Voeding met de regulators ben ik nog niet helemaal tevreden over. Ga het nog aanpassen met 2 kleinere koelvinnetjes.
Relais hebben geen polariteit, heb silkscreen aangepast.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 17:12
door Rudy
Is het de bedoeling dat je dit ook effektief gaat maken, of is het gewoon een layout oefening.
mvg Rudy
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: za 12 dec 2015, 17:42
door Barry2001
2 losse koelvinnen is het veiligst ja, als er de ruimte voor is. Verder gaat het de goede kant op toch?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: zo 13 dec 2015, 11:19
door sevenup
Nu met 2 koelvinnetjes
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: zo 13 dec 2015, 11:49
door ronnydepony
Kan die ingangskeuze niet met een ULN2003 werken ?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Geplaatst: zo 13 dec 2015, 12:04
door sevenup
ronnydepony schreef:Kan die ingangskeuze niet met een ULN2003 werken ?
ipv de transistoren om de relais te schakelen? Wat is de meerwaarde hiervan?