Raspberry Pi Zero
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Raspberry Pi Zero
http://tweakers.net/nieuws/106507/nieuw ... ollar.html
Met 1GHz klok en 512MB ram mag streamen geen probleem zijn.... Geen ethernet, misschien via de usb (wifi) toch iets mogelijk.
Met 1GHz klok en 512MB ram mag streamen geen probleem zijn.... Geen ethernet, misschien via de usb (wifi) toch iets mogelijk.
Re: Raspberry Pi Zero
Tja.............. 
Oke, bij deze py heb je niet meer het probleem dat USB en LAN via dezelfde bus lopen ,wat een groot probleem is bij de PI in het algemeen,kwa audio,vandaar de stap naar I2S.
(voor wie het nu niet helemaal snapt,haak af..........
)
Om dit ding te besturen zul je dus extern een LAN aansluiting moeten creëren. (extra kosten!!)
En heb je dat voor elkaar,dan is het nog de vraag of geluid en LAN via dezelfde bus lopen.
En voor een streamer en player is dit ding te klein.
Leuk alternatief voor de Arduno bordjes,maar meer ook niet.
Oke, bij deze py heb je niet meer het probleem dat USB en LAN via dezelfde bus lopen ,wat een groot probleem is bij de PI in het algemeen,kwa audio,vandaar de stap naar I2S.
(voor wie het nu niet helemaal snapt,haak af..........
Om dit ding te besturen zul je dus extern een LAN aansluiting moeten creëren. (extra kosten!!)
En heb je dat voor elkaar,dan is het nog de vraag of geluid en LAN via dezelfde bus lopen.
En voor een streamer en player is dit ding te klein.
Leuk alternatief voor de Arduno bordjes,maar meer ook niet.
Re: Raspberry Pi Zero
Dat USB / LAN probleem is natuurlijk heel subjectief.democles schreef:Tja..............
Oke, bij deze py heb je niet meer het probleem dat USB en LAN via dezelfde bus lopen ,wat een groot probleem is bij de PI in het algemeen,kwa audio,vandaar de stap naar I2S.
(voor wie het nu niet helemaal snapt,haak af..........)
Om dit ding te besturen zul je dus extern een LAN aansluiting moeten creëren. (extra kosten!!)
En heb je dat voor elkaar,dan is het nog de vraag of geluid en LAN via dezelfde bus lopen.
En voor een streamer en player is dit ding te klein.
Leuk alternatief voor de Arduno bordjes,maar meer ook niet.
Ik gebruik op mijn PI geen USB, dus ik heb geen probleem.
De PI bordjes zijn natuurlijk ook niet voor onze toepassingen gemaakt. (En het blijft natuurlijk erg leuk dat je voor vijf Euro een 'computer' kan kopen)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi Zero
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je niet kunt streamen met dit ding: zoals gezegd kun je LAN maken met je USB poort, via de IO kun je naar een DAC toe, iets Hifiberry achtigs. Snelheid en geheugen is zat. Ben ook niet heel erg thuis in de materie hoor, misschien zie ik wat over het hoofd..
Ach natuurlijk is het 5 dollar tegen wat is het, 40 voor de PI2 die wel standaard ethernet heeft, vraag is of je het moet willen
Ach natuurlijk is het 5 dollar tegen wat is het, 40 voor de PI2 die wel standaard ethernet heeft, vraag is of je het moet willen
Re: Raspberry Pi Zero
Alleen als speler en verder geen grappen, dan gaat dat best wel, uitbreiden met wat pinnetjes en dan een I²S voor de Dac, geen problemen.
En dan een goed draaiende NAS met LMS of iets dergelijks.
Als je dan ook er een USB schijf aan wilt hangen, die ook af en toe wat moet doen voor de database/voorraad liedjes in kaart brengen, dan zou ik zeker voor de versie PI 2 kiezen, een Quadcore op 900MHz.
En dan kan die voor de fanatici ook nog Windows of Ubuntu draaien.
Ik zelf zou dan kiezen voor de Max2play, nog iets flexibeler.
En dan een goed draaiende NAS met LMS of iets dergelijks.
Als je dan ook er een USB schijf aan wilt hangen, die ook af en toe wat moet doen voor de database/voorraad liedjes in kaart brengen, dan zou ik zeker voor de versie PI 2 kiezen, een Quadcore op 900MHz.
En dan kan die voor de fanatici ook nog Windows of Ubuntu draaien.
Ik zelf zou dan kiezen voor de Max2play, nog iets flexibeler.
Re: Raspberry Pi Zero
Goed beschouwd is het de oudere type processor, hogere processor frequentie en dan met minder aansluitingen, en gelijk geheugen als de oude.
1x usb voor de voeding en de andere usb voor de netwerkinterface wifi of een kabel.
Het is net anders, maar niet echt schokkend, hooguit de prijs.
Dan ga ik wel eerst even door met de Arduino aan de praat krijgen, ik krijg waarschijnlijk dat shield van Dimdim komende week binnen, en dan nog wat solderen enz.
Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
1x usb voor de voeding en de andere usb voor de netwerkinterface wifi of een kabel.
Het is net anders, maar niet echt schokkend, hooguit de prijs.
Dan ga ik wel eerst even door met de Arduino aan de praat krijgen, ik krijg waarschijnlijk dat shield van Dimdim komende week binnen, en dan nog wat solderen enz.
Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Re: Raspberry Pi Zero
Weer het zelfde hotel?hannesie schreef:Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Re: Raspberry Pi Zero
Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.satefan schreef:
Het ontbijt beviel me wel.FR_Aad schreef:Weer het zelfde hotel?hannesie schreef:Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Re: Raspberry Pi Zero
Ik ook niet!Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.
Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry.............
- reddoortranscendence
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
- Locatie: Waalwijk
Re: Raspberry Pi Zero
De zero lijkt me geschikt voor IOT gadgets. Wifi dongle en de tuin verlichting op afstand schakelen bijvoorbeeld.
Re: Raspberry Pi Zero
Hoppa. Net de bestelling er uit voor een Geraspte Berry en een Hifidelity-Berry DAC. Leuk om weer een tijdje mee te pielen. Eens kijken of we daar netjes Plex op kunnen draaien oid...democles schreef:Ik ook niet!Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.
Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry.............
Stefan
Re: Raspberry Pi Zero
De zero zal met de oudere v6 arm processor geen IoT kunnen draaien van Microsoft Windows 10.
Dan heb je de PI 2 nodig, duidelijk een andere processor en ook eventueel nog quadcore.
piCorePlayer geeft nog geen directe ondersteuning, maar dat is dan ook wel bedoeld voor een netwerk, en dat heeft de zero niet echt.
Dan heb je de PI 2 nodig, duidelijk een andere processor en ook eventueel nog quadcore.
piCorePlayer geeft nog geen directe ondersteuning, maar dat is dan ook wel bedoeld voor een netwerk, en dat heeft de zero niet echt.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi Zero
Veel betere voeding chip dan de berry. Heb em destijds gekocht op kickstarter. De raspberry pi wordt ook gevoed door de onboard voeding van de dac (heb pro)Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry
Maar als ik em uit de US of A had moeten bestellen...had ik het vast ook niet gedaan..
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi Zero
De hifiberry heeft nu ook een pro versie welke je kan voeden met je eigen voeding...en onboard clock...wellicht een hele verbetering tov gewone berry...10tje of 2 meer wel waard denk ik.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 07 dec 2015, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Raspberry Pi Zero
Toch leuk:
Pi Zero: 5 euro
Kastje: 5 euro
Ethernet: 5 euro (wifi dongle of ethernet dongle)
Voeding - die heb ik (heeft iedereen???) nog wel liggendenk ik: 0
Analoge streamer: 27 euro voor een Chinees Audiophonics ES9023 gebaseerd dacje (12 euro)
Analoge streamer: 45-50 afhankelijk van hifiberry versie
Digitale streamer: 35 euro voor een Chinese digi+
Digitale streamer: 50 euro voor de hifiberry digi+ versie

edit: sorry, sdcard vergeten. +3,5 - 5 euro voor een 4GB micro sdcard.
Pi Zero: 5 euro
Kastje: 5 euro
Ethernet: 5 euro (wifi dongle of ethernet dongle)
Voeding - die heb ik (heeft iedereen???) nog wel liggendenk ik: 0
Analoge streamer: 27 euro voor een Chinees Audiophonics ES9023 gebaseerd dacje (12 euro)
Analoge streamer: 45-50 afhankelijk van hifiberry versie
Digitale streamer: 35 euro voor een Chinese digi+
Digitale streamer: 50 euro voor de hifiberry digi+ versie
edit: sorry, sdcard vergeten. +3,5 - 5 euro voor een 4GB micro sdcard.
Re: Raspberry Pi Zero
Dan geef ik het jou te doen een zero voor €5 te pakken te krijgen.
Die zijn al lang op, en iets dergelijks kost dan al via andere kanalen tegen de € 20,--.
Die zijn al lang op, en iets dergelijks kost dan al via andere kanalen tegen de € 20,--.
Re: Raspberry Pi Zero
Ik heb voor 8 tientjes een Raspberry + Hifiberry Pro gekocht en sinds vanmorgen in gebruik. Ik sta echt versteld van de kwaliteit van die DAC. Klinkt echt meer dan prima. Je kan er nog een aparte 5v aanhangen voor t analoge deel, maar ik vraag me af of dit een 'step change' is.
Iemand ervaringen mee?
Stefan
PS: Totale topicvervuiling uiteraard.
Iemand ervaringen mee?
Stefan
PS: Totale topicvervuiling uiteraard.
Re: Raspberry Pi Zero
Ja je moet geen haast hebben. Zag je ook bij de originele pi, die was ook ineens overal uitverkocht. Geef het een maandje of 2-3, dan zijn ze wel weer leverbaar voor normale prijzen.hannesie schreef:Dan geef ik het jou te doen een zero voor €5 te pakken te krijgen.![]()
Die zijn al lang op, en iets dergelijks kost dan al via andere kanalen tegen de € 20,--.
Re: Raspberry Pi Zero
Hier wat metingen aan de Hifiberry. http://www.crazy-audio.com/2013/10/hifi ... surements/satefan schreef:Ik heb voor 8 tientjes een Raspberry + Hifiberry Pro gekocht en sinds vanmorgen in gebruik. Ik sta echt versteld van de kwaliteit van die DAC. Klinkt echt meer dan prima. Je kan er nog een aparte 5v aanhangen voor t analoge deel, maar ik vraag me af of dit een 'step change' is.
Re: Raspberry Pi Zero
geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Re: Raspberry Pi Zero
Grappig ding, ben wel benieuwd, ook naar die andere opzetten.matjans schreef:geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Bij de HifBerrry was er wel sprake van geselecteerde componenten voor de stabiliteit van de voeding, en dat kan ik zo niet ontdekken.
In ieder geval een schone voedingsbron lijkt mij wel lekker voor die dingen.
Er word ook wel aardig "geleend" van de Hifiberry.
Re: Raspberry Pi Zero
ik heb voor de lol een chinese ripoff van de digi+ besteld, als de zero weer leverbaar is komt dat als streamer voor de wc eenden, eens vergelijken met een cd speler of je het verschil hoort. ik vermoed van niet eigenlijk, zit een dlcp tussen, die toch alles herklokt/samplerateconvertert.
is er hier iemand op het forum actief die jitter etc kan meten? ga denk ik ook zo'n audiophonics dac ripoff bestellen, misschien leuk als iemand dat eens netjes kan doormeten...
alles bij elkaar zal het kastje en de connectoren meer kosten dan de inhoud. ergens ook wel wat onzinnig.
is er hier iemand op het forum actief die jitter etc kan meten? ga denk ik ook zo'n audiophonics dac ripoff bestellen, misschien leuk als iemand dat eens netjes kan doormeten...
alles bij elkaar zal het kastje en de connectoren meer kosten dan de inhoud. ergens ook wel wat onzinnig.
Re: Raspberry Pi Zero
Dat is zeker een interessant dingetje. leuke compacte combinatie ook.hannesie schreef:Grappig ding, ben wel benieuwd, ook naar die andere opzetten.matjans schreef:geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Bij de HifBerrry was er wel sprake van geselecteerde componenten voor de stabiliteit van de voeding, en dat kan ik zo niet ontdekken.
In ieder geval een schone voedingsbron lijkt mij wel lekker voor die dingen.
Er word ook wel aardig "geleend" van de Hifiberry.
Wat ik zo zie is dat ze overal zijn uitverkocht. nogal populair blijkbaar.
