Raspberry Pi Zero

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Raspberry Pi Zero

Bericht door Barry2001 »

http://tweakers.net/nieuws/106507/nieuw ... ollar.html

Met 1GHz klok en 512MB ram mag streamen geen probleem zijn.... Geen ethernet, misschien via de usb (wifi) toch iets mogelijk.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door democles »

Tja.............. :|

Oke, bij deze py heb je niet meer het probleem dat USB en LAN via dezelfde bus lopen ,wat een groot probleem is bij de PI in het algemeen,kwa audio,vandaar de stap naar I2S.

(voor wie het nu niet helemaal snapt,haak af.......... :mrgreen: )

Om dit ding te besturen zul je dus extern een LAN aansluiting moeten creëren. (extra kosten!!)

En heb je dat voor elkaar,dan is het nog de vraag of geluid en LAN via dezelfde bus lopen.

En voor een streamer en player is dit ding te klein.

Leuk alternatief voor de Arduno bordjes,maar meer ook niet.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door FR_Aad »

democles schreef:
Tja.............. :|

Oke, bij deze py heb je niet meer het probleem dat USB en LAN via dezelfde bus lopen ,wat een groot probleem is bij de PI in het algemeen,kwa audio,vandaar de stap naar I2S.

(voor wie het nu niet helemaal snapt,haak af.......... :mrgreen: )

Om dit ding te besturen zul je dus extern een LAN aansluiting moeten creëren. (extra kosten!!)

En heb je dat voor elkaar,dan is het nog de vraag of geluid en LAN via dezelfde bus lopen.

En voor een streamer en player is dit ding te klein.

Leuk alternatief voor de Arduno bordjes,maar meer ook niet.
Dat USB / LAN probleem is natuurlijk heel subjectief.
Ik gebruik op mijn PI geen USB, dus ik heb geen probleem.

De PI bordjes zijn natuurlijk ook niet voor onze toepassingen gemaakt. (En het blijft natuurlijk erg leuk dat je voor vijf Euro een 'computer' kan kopen)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door Barry2001 »

Ik zou eigenlijk niet weten waarom je niet kunt streamen met dit ding: zoals gezegd kun je LAN maken met je USB poort, via de IO kun je naar een DAC toe, iets Hifiberry achtigs. Snelheid en geheugen is zat. Ben ook niet heel erg thuis in de materie hoor, misschien zie ik wat over het hoofd..
Ach natuurlijk is het 5 dollar tegen wat is het, 40 voor de PI2 die wel standaard ethernet heeft, vraag is of je het moet willen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

Alleen als speler en verder geen grappen, dan gaat dat best wel, uitbreiden met wat pinnetjes en dan een I²S voor de Dac, geen problemen.
En dan een goed draaiende NAS met LMS of iets dergelijks.

Als je dan ook er een USB schijf aan wilt hangen, die ook af en toe wat moet doen voor de database/voorraad liedjes in kaart brengen, dan zou ik zeker voor de versie PI 2 kiezen, een Quadcore op 900MHz.
En dan kan die voor de fanatici ook nog Windows of Ubuntu draaien.
Ik zelf zou dan kiezen voor de Max2play, nog iets flexibeler.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door ray5150 »

Heb je wel plannen om er mee te gaan experimenteren, Hans ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

Goed beschouwd is het de oudere type processor, hogere processor frequentie en dan met minder aansluitingen, en gelijk geheugen als de oude.
1x usb voor de voeding en de andere usb voor de netwerkinterface wifi of een kabel.

Het is net anders, maar niet echt schokkend, hooguit de prijs.

Dan ga ik wel eerst even door met de Arduino aan de praat krijgen, ik krijg waarschijnlijk dat shield van Dimdim komende week binnen, en dan nog wat solderen enz.
Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door satefan »

En dan met deze er bij Hans? Lijkt me wel iets :rock:

http://www.gravitech.us/duduala.html

groeten,

Stefan
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Weer het zelfde hotel?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

satefan schreef:
En dan met deze er bij Hans? Lijkt me wel iets :rock:

http://www.gravitech.us/duduala.html

groeten,

Stefan
Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.
FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
Voorlopig genoeg om van de straat te zijn, naast de bezoekjes aan de Rotterdamse adresjes, voor een tweetal nachtjes slapen.
Weer het zelfde hotel?
Het ontbijt beviel me wel. :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door democles »

Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.
Ik ook niet!

Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door reddoortranscendence »

De zero lijkt me geschikt voor IOT gadgets. Wifi dongle en de tuin verlichting op afstand schakelen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door satefan »

democles schreef:
Ik heb toch wel de indruk dat het niet echt beter klinkt dan een Hifi Berry.
Ik ook niet!

Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry............. :mrgreen:
Hoppa. Net de bestelling er uit voor een Geraspte Berry en een Hifidelity-Berry DAC. Leuk om weer een tijdje mee te pielen. Eens kijken of we daar netjes Plex op kunnen draaien oid...

Stefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

De zero zal met de oudere v6 arm processor geen IoT kunnen draaien van Microsoft Windows 10.
Dan heb je de PI 2 nodig, duidelijk een andere processor en ook eventueel nog quadcore.

piCorePlayer geeft nog geen directe ondersteuning, maar dat is dan ook wel bedoeld voor een netwerk, en dat heeft de zero niet echt.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door Bas Horneman »

Leuke opgepoetste reclame folder die site,maar geen verschil met de Hifi Berry
Veel betere voeding chip dan de berry. Heb em destijds gekocht op kickstarter. De raspberry pi wordt ook gevoed door de onboard voeding van de dac (heb pro)

Maar als ik em uit de US of A had moeten bestellen...had ik het vast ook niet gedaan..
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door Bas Horneman »

De hifiberry heeft nu ook een pro versie welke je kan voeden met je eigen voeding...en onboard clock...wellicht een hele verbetering tov gewone berry...10tje of 2 meer wel waard denk ik.
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 07 dec 2015, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door matjans »

Toch leuk:

Pi Zero: 5 euro
Kastje: 5 euro
Ethernet: 5 euro (wifi dongle of ethernet dongle)
Voeding - die heb ik (heeft iedereen???) nog wel liggendenk ik: 0

Analoge streamer: 27 euro voor een Chinees Audiophonics ES9023 gebaseerd dacje (12 euro)
Analoge streamer: 45-50 afhankelijk van hifiberry versie
Digitale streamer: 35 euro voor een Chinese digi+
Digitale streamer: 50 euro voor de hifiberry digi+ versie

:)

edit: sorry, sdcard vergeten. +3,5 - 5 euro voor een 4GB micro sdcard.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

Dan geef ik het jou te doen een zero voor €5 te pakken te krijgen. :rofl:

Die zijn al lang op, en iets dergelijks kost dan al via andere kanalen tegen de € 20,--.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door satefan »

Ik heb voor 8 tientjes een Raspberry + Hifiberry Pro gekocht en sinds vanmorgen in gebruik. Ik sta echt versteld van de kwaliteit van die DAC. Klinkt echt meer dan prima. Je kan er nog een aparte 5v aanhangen voor t analoge deel, maar ik vraag me af of dit een 'step change' is.

Iemand ervaringen mee?

Stefan


PS: Totale topicvervuiling uiteraard.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door matjans »

hannesie schreef:
Dan geef ik het jou te doen een zero voor €5 te pakken te krijgen. :rofl:

Die zijn al lang op, en iets dergelijks kost dan al via andere kanalen tegen de € 20,--.
Ja je moet geen haast hebben. Zag je ook bij de originele pi, die was ook ineens overal uitverkocht. Geef het een maandje of 2-3, dan zijn ze wel weer leverbaar voor normale prijzen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door satefan »

satefan schreef:
Ik heb voor 8 tientjes een Raspberry + Hifiberry Pro gekocht en sinds vanmorgen in gebruik. Ik sta echt versteld van de kwaliteit van die DAC. Klinkt echt meer dan prima. Je kan er nog een aparte 5v aanhangen voor t analoge deel, maar ik vraag me af of dit een 'step change' is.
Hier wat metingen aan de Hifiberry. http://www.crazy-audio.com/2013/10/hifi ... surements/
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door matjans »

geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door hannesie »

matjans schreef:
geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Grappig ding, ben wel benieuwd, ook naar die andere opzetten.

Bij de HifBerrry was er wel sprake van geselecteerde componenten voor de stabiliteit van de voeding, en dat kan ik zo niet ontdekken.
In ieder geval een schone voedingsbron lijkt mij wel lekker voor die dingen.

Er word ook wel aardig "geleend" van de Hifiberry. :mrgreen:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door matjans »

ik heb voor de lol een chinese ripoff van de digi+ besteld, als de zero weer leverbaar is komt dat als streamer voor de wc eenden, eens vergelijken met een cd speler of je het verschil hoort. ik vermoed van niet eigenlijk, zit een dlcp tussen, die toch alles herklokt/samplerateconvertert.

is er hier iemand op het forum actief die jitter etc kan meten? ga denk ik ook zo'n audiophonics dac ripoff bestellen, misschien leuk als iemand dat eens netjes kan doormeten...

alles bij elkaar zal het kastje en de connectoren meer kosten dan de inhoud. ergens ook wel wat onzinnig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Raspberry Pi Zero

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
matjans schreef:
geen hifiberry, maar wel heel, heul klein...
https://polyvection.com/news/raspberry- ... ac-series/
Grappig ding, ben wel benieuwd, ook naar die andere opzetten.

Bij de HifBerrry was er wel sprake van geselecteerde componenten voor de stabiliteit van de voeding, en dat kan ik zo niet ontdekken.
In ieder geval een schone voedingsbron lijkt mij wel lekker voor die dingen.

Er word ook wel aardig "geleend" van de Hifiberry. :mrgreen:
Dat is zeker een interessant dingetje. leuke compacte combinatie ook.
Wat ik zo zie is dat ze overal zijn uitverkocht. nogal populair blijkbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”