Hypex NCore 400 en aarding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Hypex NCore 400 en aarding

Bericht door dirklammers »

Hallo allemaal,

ik ga mijn Hypex NCore's in een nieuwe kast zetten. Gelijk wil ik de mogelijkheid aanbrengen voor de "standaard" XLR ingangen én RCA ingangen. Volgens mij geeft Hypex zelf wel een goede aanwijzing hoe dat aan te sluiten. Zie bijgaande afbeelding.
De NCore 400 module zelf is verbonden met de ingang via een meegeleverde 2 aderig afgeschermde kabel. Ik zie in mijn huidige setupdat ik die afscherming + de losse zwarte draad (enable) samen heb geknoopt aan pin 1 van de nu gebruikte XLR bus. Zie rode cirkel op de tekening. Volgens de tekening van Hypex komen ze daarmee dus ook gelijk aan de kast-aarde.
Nu twijfel ik of dat wel oké is. In mijn huidige setup heb ik pin 1 NIET aan de kast-aarde gelegd. Of maakt het eigenlijk allemaal weinig uit :think: Die verhalen over aardlussen maken me "bang" terwijl ik er eigenlijk nooit op gelet heb en ook nog nooit last van heb gehad.

Wat is jullie idee van aansluiten ?
Bijlagen
ScreenShot001.jpg
Gerrit
Contacteer:

Re: Hypex NCore 400 en aarding

Bericht door Gerrit »

Pin 1 hoort aan het chassis via de kortst mogelijke weg. Er zijn Neutrik chassis delen die daar een extra lipje voor hebben. Eventuele rommel op de afscherming moet niet de kast in komen.
De standaard referenties:
Sound System Interconnection
Pin 1 appnote
The G word

Gerrit
jordo81

Bericht door jordo81 »

Conflicterende info:

Pin 1 moet niet aan de Chassis...
Dwz. bij mij werkte het niet.

Ik had ook eerst Pin 1 aan chassis gnd liggen (the absolute right way) maar ik kreeg ruisjes en kraakjes via de speaker.
Bruno (Hypex) heeft toen geadviseerd Pin 1 niet aan gnd te leggen en de versterkers floating te maken.
Sindsdien geen probleem meer gehad.

Aan je connector van de NCore heb je een STP en een losse aarde draad.
Die losse aarde draad komt wel aan je chasis te liggen.
Bijlagen
Schema 3.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik heb mijn pinnen 1 ook niet aan het chassis liggen. De kast wordt al "geaard" via de koellichamen en ik hou niet zo van aardlussen die via de ingang lopen.....
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

jordo81 schreef:
Conflicterende info:

Ik had ook eerst Pin 1 aan chassis gnd liggen (the absolute right way) maar ik kreeg ruisjes en kraakjes via de speaker.
Bruno (Hypex) heeft toen geadviseerd Pin 1 niet aan gnd te leggen en de versterkers floating te maken.
Dan deugt de bron niet, pin 1 niet aan het chassis leggen is een noodoplossing. Ik heb een zelfs ongebalanceerde voorversterker aan de gebalanceerde ingang van de DLCP hangen en helemaal nergens last van, het systeem is helemaal stil.

Uit de appnote:
What had been overlooked until then is that:
• Pin 1 has no actual function when it comes to transmitting audio. Two wires is all you need.
• Ground loop currents only cause hum when they are actually allowed into audio circuitry through pin 1.
Ground loops are a fact of life. There are many situations in which they can’t be eliminated. So pin 1 should recruited to safely conduct loop currents around the audio circuit instead of through it.
Het gaat met name om de laatste zin.
Ik blijf in ieder geval gewoon de zaak aansluiten volgens 'The absolute best right way to do it', dus zuiver volgens AES48. Mijn Black Box DLCP is zo aangesloten:
DLCP_all_connected.jpg
Er is geen enkele pin 1 met de DLCP verbonden. De uitgangen moeten in dit geval wel gebalanceerd worden aangesloten, dat wel. Voor de ingang maakt het niet uit.

Gerrit
jordo81

Bericht door jordo81 »

Als je geen probleem hebt hoef je het ook niet anders te doen :wink:
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

jordo81 schreef:
Conflicterende info:

Die losse aarde draad komt wel aan je chasis te liggen.

Op deze manier maak je een prachtige inkoppellus voor hoogfrequente storing. De afscherming van de kabel doet dienst als monopoolantenne en de lus van het punt waar de kabel de kast binnenkomt via de print naar het aardpunt en terug doet dienst als koppellus. Uiteraard is dat geen probleem als er geen hoogfrequente storing is. Eventueel kun je de afscherming daar waar ze de kast binnenkomt (dus bij poot 1 van het XLR-chassisdeel) met een condensator naar de kast ontkoppelen, dan ben je voor hoge frequenties van de koppellus af terwijl er voor lage frequenties niets verandert.

Was alles bij jou gebalanceerd en aangesloten volgens AES48 toen het niet goed werkte? Als je een combinatie van gebalanceerde en ongebalanceerde apparaten hebt, of van gebalanceerde apparaten die wel en niet volgens AES48 zijn aangesloten, wordt het al snel experimenteren tot je de minste bijgeluidjes hebt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

AES48 is leuk als je alleen maar met gebalanceerde lijnen werkt.
dirklammers

Die losse aarde draad komt wel aan je chassis te liggen.
Volgens mij is die "losse aarde draad" niet bedoeld als aardedraad maar is dat de nAMPON. Maak je deze "laag" dan is de NCore aan. In de praktijk betekent dat die draad "ergens" aan de aarde/massa/nul gelegd moet worden,

Verder is dus alle informatie redelijk tegenstrijdig en volgens mij heeft het een hoog trial-and-error karakter.

Ik ga maar eens beginnen met de afscherming van de ingangskabel én de nAMPON aan pin 1 en aan de kast-aarde te leggen. Dat werkt nu ook in de huidige setup en de versterker is er muisstil mee .....

Dirk
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Dat is inderdaad geen aardedraad!
Maar een draad waarmee de uitgang van de amp-on omlaag getrokken moet worden, aan de 0-lijn om precies te zijn.
Dus niet aan de aarde verbinden.

Aarden is alleen bedoeld voor de veiligheid.
Gebalanceerd kan het chassis zonder problemen aan de aarde gelegd worden, ongebalanceerd weer niet.
Wat ik ervan begrijp is de beste (tussen)oplossing dan om alles dubbel geïsoleerd uit te voeren en het chassis zwevend te laten.
Dus ook bij gebruik van zowel XLR als RCA zoals in het schema van de 1e post.

Toevallig is dat ook het schema dat ik gebruik met een 2xUCD400HG +2xST voeding setup, waarbij ik met een 2xom schakelaar tussen XLR en RCA kan schakelen.
Het zit allemaal open op een plankje zonder enige brom, ruis of storing.
Wel was het noodzakelijk om het RC-circuitje bij de RCA te gebruiken.
Eerst had ik alleen de weerstand gebruikt, maar dat helpt natuurlijk niet om RF buiten te houden.
Bijgevolg had ik last van sporadisch ruisen.
Het C-tje daarna erbij gedaan en toen was alle storing weg.

Nog een stap beter is om de versterkers alleen met XLR uit te voeren en voor RCA een adapter kabel te maken:
RCA-XLR_adapterkabel.png
Bij de bronkant dus de cold (pin3) en afscherming aan de RCA 'gnd' knopen en aan de versterkerkant het RC netwerk tussen de afscherming en pin 1 plaatsen.
Het RC netwerkje is makkelijk in een XLR plug te solderen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

We moeten even twee dingen van elkaar scheiden: randaarde en de elektronica aarde. De laatste moet altijd aan de kast hangen om afscherming te realiseren. De versterkermodules van Hypex aarden via de koellichamen naar de kast. Tot hier geen probleem, die ontstaat pas als je MEERDERE kasten aan de randaarde gaat hangen als je ongebalanceerde verbindingen gaat gebruiken, ja gaat dan aardlussen maken. Daarom is audio apparatuur voor de consumentenmarkt altijd dubbelgeisoleerd en ongeaard.

In de Appnote van Hypex geven ze dan ook twee voorbeelden met RCA: geaard en ongeaard.

Persoonlijk ben ik van mening dat de randaarde niets te zoeken heeft in audio apparatuur, tenzij dat noodzakelijk is vanwege veiligheidssituaties.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Was alles bij jou gebalanceerd en aangesloten volgens AES48 toen het niet goed werkte? Als je een combinatie van gebalanceerde en ongebalanceerde apparaten hebt, of van gebalanceerde apparaten die wel en niet volgens AES48 zijn aangesloten, wordt het al snel experimenteren tot je de minste bijgeluidjes hebt.
Ik ben begonnen met de "absolute best right way to do it". Dat betekend Pin 1 aan chassis ground dus maar dat werkte niet bij mij.
Ik heb toen van alles geprobeerd en ben toen advies bij de fabrikant gaan vragen. Die heeft voorgesteld om het zoals het schema aan te sluiten zoals ik eerder in dit draadje postte.
Voor mij werkt het al 3 jaar en ik ben niet van plan om dit nu weer overhoop te gaan halen (heb ff ander issues).
Voor DS23man werkt het immers ook dus het zal niet verkeerd zijn.

Sorry voor de aarde draad, dat is inderdaad natuurlijk de nampon en die zit aan mijn chassis geground.

Ik wens Dirk veel succes! :lol:
Maar zonder dollen. Ik heb het al eerder gezegd; Ik heb nog nooit zoiets ingewikkelds meegemaakt als aarde, shielding, grounding.
Er zijn ook verschillende opvattingen van verschillende geleerden of theorieen die inmiddels achterhaald zijn maar nog wel rondzwerven op internet.

grt,

Jordo
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De AES48 norm is een puur theoretische benadering die in de praktijk nooit volledig gevolgd kan worden. In pro audio gear wordt er veel gebruik gemaakt van gebalanceerde signalen op xlr maar ook van ongebalanceerd op jack ( uit kosten oogpunt en ruimtegebrek). Kijk maar eens naar mengtafels en effectapparatuur. Gevolg is dat er steeds aardlus problemen blijven bestaan en je als techneut er handig in wordt op ze op te sporen en op te lossen.
dirklammers

Persoonlijk ben ik van mening dat de randaarde niets te zoeken heeft in audio apparatuur, tenzij dat noodzakelijk is vanwege veiligheidssituaties.
Wel een interessant uitgangspunt. Maar m'n gevoel "zegt" dat ik het eigenlijk toch wel fijn vind om een metalen kast geaard te hebben. Ik ga ging er altijd maar van uit "baat het niet, dan schaadt het niet". Misschien moet ik daar dus op terug komen ?!

Verder ging ik er eigenlijk van uit dat de NCore zelf natuurlijk weliswaar een metalen basis heeft, maar dat die potentiaal-vrij is. Niet dus ?
Yeah, right ! Mij bekruipt het gevoel dat er weliswaar een theoretische richtlijn is, maar dat in de praktijk die oplossing goed is die goed werkt. Wat zegt een oud spreekwoord ook al weer ? De praktijk gaat boven de leer :D

Voortbordurend op de huidige situatie ga ik maar beginnen MET pin 1 aan de kast en MET een geaarde kast. Dat laatste geeft me in ieder geval een veilig gevoel.

Dirk
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

dirklammers schreef:
Wel een interessant uitgangspunt. Maar m'n gevoel "zegt" dat ik het eigenlijk toch wel fijn vind om een metalen kast geaard te hebben. Ik ga ging er altijd maar van uit "baat het niet, dan schaadt het niet". Misschien moet ik daar dus op terug komen ?!

Zolang je de zaak netjes dubbelgeisoleerd bouwt, heeft veiligheidsaarde geen toegevoegde waarde. Daar heb je de aardlekschakelaar voor, een uitzondering is apparatuur die gebruikt wordt in vochtige ruimtes of in de buitenlucht. De meeste woningen in Nederland hebben niet eens geaarde stopcontacten in woon en slaapkamers.
Verder ging ik er eigenlijk van uit dat de NCore zelf natuurlijk weliswaar een metalen basis heeft, maar dat die potentiaal-vrij is. Niet dus ?

Het koellichaam is verbonden met de voedingsnul/shielding
Yeah, right ! Mij bekruipt het gevoel dat er weliswaar een theoretische richtlijn is, maar dat in de praktijk die oplossing goed is die goed werkt. Wat zegt een oud spreekwoord ook al weer ? De praktijk gaat boven de leer :D

Voortbordurend op de huidige situatie ga ik maar beginnen MET pin 1 aan de kast en MET een geaarde kast. Dat laatste geeft me in ieder geval een veilig gevoel.
Zolang alle apparatuur gebalanceerd is aangesloten gaat dat goed
Dirk
Plaats reactie