Pagina 1 van 3

Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 15:43
door jordo81
Hallo allemaal,

Ik heb een W7 HTPC waarmee ik audio via de USB poort naar een WaveIO (I2S) verstuur.
Zodra er een electrisch apperaat ingeschakeld wordt, maar meest consequent, zodra ik een lichtschakelaar over haal in een andere kamer dan raakt het Lock Signaal op de DAC tijdelijk verstoord.

Dit heb ik niet met een laptop ook al zit de stekker in het stopcontact.
Zojuist heb ik het ook heel even geprobeerd met de PC in een ongeaard stopcontact maar dat maakt (gelukkig) niet uit.

Iemand een suggestie wat ik hier aan zou kunnen doen?

Is dit misschien iets? http://www.ebay.com/itm/Elfidelity-USB- ... 1894459437

Of deze: http://www.ebay.nl/itm/iFi-Audio-iPurif ... 1356939264

Al zei Knuisje eerder dit jaar dat je je USB niet moet scheiden als je nog enige waarde aan je geluidskwaliteit stelt.

Alvast bedankt!

Jordo

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 18:45
door ray5150
Als het probleem zich voordoet met één specifieke schakelaar, zou ik eerst eens die schakelaar vernieuwen.
Misschien zijn de contacten ingebrand, en de vonkoverslag die dan plaatst vind verstoort mogelijk via de voedingslijnen je computer.
Er staat me bij dat Hannesie een paar jaar geleden ook iets dergelijks had.
Gevonden : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=17965

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 19:58
door jordo81
Hoi Ray,

Ja ik heb vandaag de schakelaar helemaal schoongemaakt. Maar het hielp niet.
Ik test altijd met die schakelaar omdat die het meest consequent is maar het gebeurd bijvoorbeeld ook bij het inpluggen van opladers...

De laptop heeft het niet en ja ik wil natuurlijk ook theoretische vervuiling uitblokken :think:

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 20:03
door ds23man
Zou de oorzaak eerst eens intern bekijken ipv de oorzaak extern de schuld geven.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 20:13
door ray5150
Ik heb de indruk dat er ook eens kritisch gekeken moet worden naar de voeding die in de betreffende PC zit.
Met name de goedkope en merkloze laten vaak te wensen over.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://nl.hardware.info/reviews/5776/50 ... len-getest voor de verschillen.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 21:46
door jordo81
Ja de voeding. Die info had ik vanmiddag ook al eens opgerakeld.

Het is een "Be Quiet! Pure Power 430 Watt ATX12V V2.2 80+" met uw welnemen.
Ik kan de specificaties voor dit geval even niet vinden op internet.

Ik kon trouwens in dat draadje van Hannesie geen conclusie vinden. Was het opgelost door de lichtschakelaar te vervangen?

Maar voor een mooie schone PC voeding houd ik mij aanbevolen.
Het liefst zou ik overschakelen naar MAC maar dat laat mijn budget even niet toe...

Quote conclusie van HW Info:
Gold is er ten slotte voor de Corsair RM-Series 550W (gem. 103 euro), een zeer stille, efficiënte modulaire voeding die eigenlijk niets te wensen overlaat, en voor de SilverStone NightJar SST-NJ520. Die laatste zouden we alleen aanraden aan wie volstrekte stilte eist, want de vraagprijs van gemiddeld 145 euro is ronduit exorbitant.
Ik ga eens even speuren naar specificaties van die twee.
Ze hebben het over de "Ripple", belangrijk tegen piekspanningen?
_______________

Eigenlijk zou je de output van je PC's Power Supply willen stabiliseren is het niet? De output is allemaal DC toch?

_______________
Dit klinkt wel goed voor die Corsair AX760i
Stable and reliable power delivery. DSP-controlled, real-time voltage regulation helps ensure that your valuable components receive clean, stable power.
http://www.corsair.com/en-us/ax760i-dig ... odular-psu

@DS23man:

Intern raak ik al aardig uitgedokterd.
Zonder jullie met teveel details op te willen zadelen die het onoverzichtelijk maken heb ik dat stukje even weggelaten.
Ik kwam er vandaag achter dat de storingen met de PC wel optreden en met de laptop niet...
Voor mijn gevoel heb ik de oorzaak nu te pakken...

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 23:28
door ray5150
jordo81 schreef:
Ja de voeding. Die info had ik vanmiddag ook al eens opgerakeld.

Het is een "Be Quiet! Pure Power 430 Watt ATX12V V2.2 80+" met uw welnemen.
Ik kan de specificaties voor dit geval even niet vinden op internet.
Dat zou dus deze moeten zijn :
bn180_db_en.pdf
(539.56 KiB) 57 keer gedownload
Is toch wel een van de betere. heb er zelf ook een van dat merk.
Aangeschaft nadat ik een nieuw moederbord kocht, en de vorige voeding een aansluiting voor het bordje te weinig had.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: wo 11 nov 2015, 23:32
door jordo81
Mja, ik kan me ook herinneren dat we hier niet op bezuinigd hadden...
Hij is ook iets over gedimensioneerd.

Bedankt voor de info!

Zou ik niet iets kunnen met een isolatietrafo voor de PSU van de PC? :?:

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 3:09
door Chris_T
Heb ja al de USB spanning bekeken tijdens het schakelen?
Hoogstwaarschijnlijk komt het wegvallen van het locksignaal door een onderbroken voeding (overspanning beveiliging o.i.d.)
Of dat aan de PC voeding ligt is lastig te zeggen, de oorzaak kan wel eens het moederbord zijn met een 'overspannen beveiliging'.

Ik heb zelf ook de WaveIO, maar voed deze via een gestabiliseerde 5V adapter.
Geen last van de bakken TL-verlichting, koelkasten & wasmachines die hier merkbaar aanwezig zijn ^^.
Wel heeft de WaveIO de eigenaardigheid om het locksignaal te onderbreken wanneer er een softwarematige bron word geopend (muziek-/videospeler, browser met audio content, games etc).
Elke keer verliest de DAC daardoor de lock en moet ik van input wisselen om weer een lock-on te krijgen ](*,)

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 7:46
door ds23man
Zit eerder aan een aardingsverhaal te denken. Als je de laptop gebruikt heb je geen aarding via de netaansluiting met de HTPC wel. Misschien een aardlus tussen de pc en de rest van je spullen via de netkabels? Is de HTPC met de randaarde verbonden?

:foto:

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 10:33
door jordo81
Heb ja al de USB spanning bekeken tijdens het schakelen?
Hoogstwaarschijnlijk komt het wegvallen van het locksignaal door een onderbroken voeding (overspanning beveiliging o.i.d.)
Of dat aan de PC voeding ligt is lastig te zeggen, de oorzaak kan wel eens het moederbord zijn met een 'overspannen beveiliging'.
Ja, heb ik naar gekeken.
De WaveIO heeft een dedicated PSU en een PSU voor een Teleporter. Vanaf de Teleporter wordt +/- 3V afgetapt voor de Isolator chip op de WaveIO.
Ik heb een USB cabel opengeknipt en de + doorgeknipt. Dit had geen effect op het resultaat.
Zit eerder aan een aardingsverhaal te denken. Als je de laptop gebruikt heb je geen aarding via de netaansluiting met de HTPC wel. Misschien een aardlus tussen de pc en de rest van je spullen via de netkabels? Is de HTPC met de randaarde verbonden?
Heb ik ook naar gekeken.
Ik heb de laptop in een ongeaard stopcontact gedaan en ik heb het geprobeerd op de accu alleen. In beide gevallen geen verstoring.
Toen heb ik de HTPC in hetzelfde ongeaarde stopcontact gedaan ook zonder resultaat.

Mijn vermoeden is dat de vervuiling op het net door de PC wordt doorgelaten en het datasignaal beïnvloed.

Zou een UPS (uninterrupted power supply) wat zijn?

http://tweakers.net/pricewatch/290989/a ... 50-va.html

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 10:50
door ds23man
Heb je de pc al op een geaard stopcontact geprobeerd? Kan nl zijn dat er een netfilter inzit die vervuiling naar de randaarde afvoert.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 11:04
door ds23man
Overigens hangt een laptop nooit aan de randaarde via de voedingsadapter.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 11:25
door jordo81
Ja, de PC zit standaard op de aarde....
Ik heb geprobeerd de gehele set zonder aarde te doen of alleen maar individuele wel geaard etc.
Overigens hangt een laptop nooit aan de randaarde via de voedingsadapter.
Nee klopt, heb ik ook niet geprobeerd (kan ook niet). Wel op de batterij/ en ingeplugd in het stopcontact.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:08
door Henkjan
jordo81 schreef:
Zou een UPS (uninterrupted power supply) wat zijn?

http://tweakers.net/pricewatch/290989/a ... 50-va.html
een UPS doet pas wat als er geen netspanning meer is, is er wel netspanning dan geeft die die gewoon door.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:10
door jordo81
Ok dus die geeft niet mooi gestabiliseerde voeding door in normal operation.... :-k

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:17
door ray5150
Hangt een beetje van de uitvoering af.
De wat duurdere hebben wel een netfilter aan boord om het ergste eruit te halen.

Dan kun je eigenlijk beter kijken naar een power conditioner, zoals Furman die maakt.
http://www.furmansound.com/index.php?div=03
Maar ook die zijn niet goedkoop.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:21
door jordo81
Ik heb een keer van Xindac een Power processor gezien maar dat is wel een heel apparaat.

Dit is nog te overzien:

http://www.proaudioshop.nl/M10LXE-p-175 ... wgod49oFhg

Kan dan meteen alle audio er op of is het voor audio weer af te raden?

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:27
door ds23man
Ik zou eerst maar eens de oorzaak in je pc uitzoeken. Wissel eerst eens de voeding.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:34
door jordo81
Ok, maar die kost ook geld...

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:36
door ds23man
Even tijdelijk een andere uit een PC halen?

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 13:51
door jordo81
Ja ik zal even kijken of iemand in mijn buurt nog wat heeft.
Misschien is er ook wel e.e.a. te meten aan deze?
Misschien dat er een condensator uit ligt oid.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 14:04
door ds23man
PC voedingen moet je niet aan repareren.

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 14:06
door jordo81
Ok duidelijk O:)

Re: Verstoring Lock Signaal bedienen lichtschakelaar

Geplaatst: do 12 nov 2015, 14:26
door Chris_T
Toevallig op een draadje gestuit waar hetzelfde probleem met een WaveIO + teleporter verbonden via I2S wordt omgeschreven:
http://www.pinkfishmedia.net/forum/arch ... 42844.html

For the ground between waveIO and teleporter I tapped the shielding-pad of the unused u.FL connector (MCLK). I ended up getting solder into the whole connector and could not get it clean again. So I removed it. Is´s not used anyway.

However, I definitely ended up connecting the grounds via Teleporters through the CAT6 cable to the Wave non-isolated outputs & the Buffalo I2S input.

I did have an issue with dropouts whenever something was switched in the house, cured by using a screened CAT6 cable with the screening earthed at one end.

Hallo Tony, thanks for the info. The teleporters also introduced the AC-bounce induced dropouts again when I switch on lamps in the room.
I tried different ways of connecting the safety earth connections and have now found a configuration with almost no dropouts:

PC: Is connected to safety earth (I did nothing on the PC-Side)

WaveIO + Sending Teleporter : Signal ground is connected to safety earth

Buffalo: no connection to safety earth. But connection to WaveIO ground necessary