Pagina 1 van 2
Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 9:49
door tigradekat
Hoi allemaal,
Ik heb een plannetje. Ik loop er al een tijdje meer rond: Een paar jaar geleden heb ik een FAST gebouwd, met een Seas L26ROY en een Alpair 7. Ik ben er heel tevreden mee, en luister er dagelijks met veel plezier naar. Maar als ik dan weer in Breda ben geweest op mijn jaarlijkse forum uitje, merk ik helaas toch dat die breedbander niet zo heel fantastich presteert in het hoog. Vooral die mooie AMT's zijn toch echt een pak mooier.
Het plan was dus in eerste instantie om mijn FAST uit te breiden met een (super) tweeter. Nu wilde het toeval dat ik onlangs bij Rumoh door het aanbod aan het bladeren was, en daar zag ik de 15W/4531G00 midwoofer voor zo'n 70 euro geadverteerd staan. WAT?? dat is 100 euro goedkoper dan waar dan ook?? Mja, maar eens bestellen, kijken of 'ie wordt verzonden... Tot mijn verbazing was dat inderdaad het geval!
Nu is het plan dus veranderd: De Alpair wordt helemal vervangen door de Scan Speak. Er zijn dan voor mij wel een paar uitdagingen. Het zal namelijk betekenen dat ik dan echt moet gaan filteren. Wel even wat andere koek dan een breedbander recht trekken. Maar ik hoop tzt een beroep te kunnen doen op de filterkoningen op dit forum

.
Het plan is om de hoog/mid sectie als monitor te ontwerpen, passief gefilterd. Deze kan dan vervolgens optioneel met een actieve laagsectie worden ondersteund, gebruik makend van de AS2.100 en de L26ROY.
Maar de eerste taak nu het selecteren van een goede tweeter. Ik kan natuurlijk de simpele oplossing kiezen door een bestaand ontwerp met een scan speak HDS, ring radiator of zelfs beryllium tweeter na te bouwen, maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden. De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over. Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Het zou mooi zijn om rond 2000hz te kunnen filteren, omdat tot die frequentie de 15W nog nauwelijks bundelt volgens de datasheet. Dat zou dus voor de uniformiteit van het afstraalgedrag voordelig zijn vermoed ik. Is de 23 serie van mundorf daar geschikt voor? Andere tips?
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 12:38
door meiborg
Ik dacht dat die Alpair 7 tot over de 30Khz gingen? Wat mis je precies, bundelt hij teveel of te weinig precies in het hoog? Heb zelf met de alpair 6 een FAST gebouwd en moet zeggen, het ontbreekt aan niks in het hoog: detail, genoeg extensie, super mooi maar wel veel bundeling. Zou een kleinere breedbander niet een oplossing kunnen zijn? Ik heb ooit ook de Scimitar gebouwd met de Tangband w3-1285SG titanium driver, die was ook fantastisch goed.
Mvg Reinder
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 13:44
door tigradekat
Er is zeker genoeg hoog op de luisterplek, maar ik lig 's avonds ook vaak op een bank links aan van de luidsprekers, en daar is er niet genoeg hoog. Als ik dan in het filter compenseer voor off axis response blijft er een scherp randje aan het hoog zitten op de optimale luisterplek. Nu ik er over nadenk is het grootste nadeel voor mij de beperkte dynamiek: bij kleine jazz ensembles is het heel goed, bij een flink koor gaat het snel minder.
Nogmaals, het is allemaal niet heel storend, en de Alpair 7 is de mooiste breedbander die ik ken.
Maar ik wil eigenlijk ook gewoon weer iets moois bouwen, en de meevaller met de Scan speak unit heeft me net dat zetje gegeven er echt werk van te maken.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 15:35
door tigradekat
Er staan een paar voorbeelden van 15W/4531 monitors op het www, hier zelfs drie uitvoeringen:
http://www.audioexcite.com/?page_id=59
En hier met een ring radiator:
http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-4R.htm
Maar ik zou dus graag een AMT willen inzetten.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 16:12
door Jag
Poog je nog een constant verlopend afstraal gedrag te krijgen in je nieuwe ontwerp? Bijvoorbeeld met een waveguide voor de tweeter? Zeker interessant als je ook nog veel off axis luistert (on axis heb je overigens ook wat aan).
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 17:32
door tigradekat
Jag schreef:Poog je nog een constant verlopend afstraal gedrag te krijgen in je nieuwe ontwerp? Bijvoorbeeld met een waveguide voor de tweeter? Zeker interessant als je ook nog veel off axis luistert (on axis heb je overigens ook wat aan).
Waveguides begin ik vooralsnog niet aan, ik wil wel het overname punt zo kiezen dat ik het aftaalgedrag zo homogeen mogelijk hou. Volgens mij moet ik dan rond de 2000 hz over naar de tweeter in het geval van de 15W.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:12
door bas focal m180
tigradekat schreef:
Het plan was dus in eerste instantie om mijn FAST uit te breiden met een (super) tweeter. Nu wilde het toeval dat ik onlangs bij Rumoh door het aanbod aan het bladeren was, en daar zag ik de 15W/4531G00 midwoofer voor zo'n 70 euro geadverteerd staan. WAT?? dat is 100 euro goedkoper dan waar dan ook?? Mja, maar eens bestellen, kijken of 'ie wordt verzonden... Tot mijn verbazing was dat inderdaad het geval!
?
Mazzel, nu €188, ik denk dat ie verkeerd geprijsd was.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:28
door ray5150
tigradekat schreef: maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden.
De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over.
Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Er zijn meer merken dan Mundorf die AMT tweeters maken...
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:29
door ds23man
En nog een stuk voordeliger ook.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:32
door meanman64
ray5150 schreef:tigradekat schreef: maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden.
De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over.
Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Er zijn meer merken dan Mundorf die AMT tweeters maken...
Jazeker,zoals deze
http://www.audiophonics.fr/fr/hifi-dayt ... 10422.html
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 20:38
door pappaleo
meanman64 schreef:ray5150 schreef:tigradekat schreef: maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden.
De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over.
Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Er zijn meer merken dan Mundorf die AMT tweeters maken...
Jazeker,zoals deze
http://www.audiophonics.fr/fr/hifi-dayt ... 10422.html
Ik gebruik tot grote tevredenheid het kleine broertje hiervan. Die kost slechts €49. Maar hier heb je een grotere nodig, want die van mij is inzetbaar vanaf zo'n 3500Hz.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 22:13
door tigradekat
meanman64 schreef:ray5150 schreef:tigradekat schreef: maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden.
De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over.
Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Er zijn meer merken dan Mundorf die AMT tweeters maken...
Jazeker,zoals deze
http://www.audiophonics.fr/fr/hifi-dayt ... 10422.html
Da's inderdaad ook wel een mooie zo op het eerste gezicht, wel erg lang. Eens kijken of ik daar wat meer info over kan vinden. Bedankt voor de tip!
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 22:26
door Zweitse
tigradekat schreef:
Da's inderdaad ook wel een mooie zo op het eerste gezicht, wel erg lang. Eens kijken of ik daar wat meer info over kan vinden. Bedankt voor de tip!
Andere optie is de Dayton AMT 3-4 op de zelfde site. Deze is net iets kleiner.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 22:31
door FR_Aad
Zweitse schreef:tigradekat schreef:
Da's inderdaad ook wel een mooie zo op het eerste gezicht, wel erg lang. Eens kijken of ik daar wat meer info over kan vinden. Bedankt voor de tip!
Andere optie is de Dayton AMT 3-4 op de zelfde site. Deze is net iets kleiner.
Kan pas veel hoger ingezet worden

Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: zo 01 nov 2015, 23:00
door tigradekat
Volgens Klang und Ton kan deze ook vanaf 2000hz ingezet worden:
https://www.hifisound.de/de/Lautspreche ... otion.html Dit lijkt mij een hele mooie eerlijk gezegd. Iemand ervaring mee?
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 7:17
door richard
Zo'n lange gaat wel weer bundelen in het verticale vlak. Heb je nog steeds te weinig hoog als je op de bank ligt.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 7:48
door tigradekat
Ja, precies, dat lijkt mij ook.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 8:51
door Zweitse
Dan is
deze een stuk voordeliger, en inzetbaar vanaf 1900Hz
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 14:57
door bas focal m180
Zweitse schreef:en inzetbaar vanaf 1900Hz
Waar staat dat?
Ik zie wel fs1900hz maar dat ie zo laag inzetbaar is niet.
Misschien gewoon een goede dome nemen die zijn vaak vanaf 2000hz inzetbaar.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 15:02
door pappaleo
bas focal m180 schreef:Zweitse schreef:en inzetbaar vanaf 1900Hz
Waar staat dat?
Ik zie wel fs1900hz maar dat ie zo laag inzetbaar is niet.
Misschien gewoon een goede dome nemen die zijn vaak vanaf 2000hz inzetbaar.
Dat staat op die site, onder "En Savoir Plus":
Ik zou die "Usable frequency range" een beetje met een korreltje zout nemen, inzet vanaf 3kHz lijkt me aannemelijker, gezien de frequentiekarakteristiek.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 16:01
door FR_Aad
pappaleo schreef:bas focal m180 schreef:Zweitse schreef:en inzetbaar vanaf 1900Hz
Waar staat dat?
Ik zie wel fs1900hz maar dat ie zo laag inzetbaar is niet.
Misschien gewoon een goede dome nemen die zijn vaak vanaf 2000hz inzetbaar.
Dat staat op die site, onder "En Savoir Plus":
Screenshot_2015-11-02-14-58-41_1.jpg
Ik zou die "Usable frequency range" een beetje met een korreltje zout nemen, inzet vanaf 3kHz lijkt me aannemelijker, gezien de frequentiekarakteristiek.
Dat bedoelde ik gisteren ook
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 16:05
door bas focal m180
FR_Aad schreef:
Dat bedoelde ik gisteren ook
bijdehand modus aan: tenzij er daadwerkelijk vermogens/vervormings metingen bekend zijn zoals in H&H dat een tweeter vroeger inzetbaar is.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 16:15
door EnjoyProg
Leuk dat je op zoek bent naar een AMT! Ik ben op het moment zelf ook aan het rond kijken voor een goede tweeter en een AMT is zeker mooi. De Mundorf 25cm1.1 lijkt me wel wat.
2kHz is alleen vrij laag voor een 'kleine' AMT lijkt me. Je ziet ze altijd vrij normaal afvallen alsof ze geen resonantiefrequentie hebben. Ik heb geen idee hoe dat in wekelijkheid zit? Je ziet ook niets in de impedantie. Ik ben benieuwd of het verstandig is om een amt zo laag in te zetten? De vervorming is vaak vrij goed tot 2kHz, maar daarna schiet het omhoog. Heeft iemand hier ervaring in?
Die Harwood lijkt me ook een mooi ding. Meet iig erg mooi, stukje vlakker dan de Mundorf amt21, maar geen idee wat dat zegt en hoe hij klinkt. Helaas is er vrij weinig te vinden op het net. Ik kom steeds weer bij een Duitser die ze beter vind klinken dan de Mundorf amt's......slecht zullen ze dus niet zijn.
Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 17:01
door pappaleo
FR_Aad schreef:Dat bedoelde ik gisteren ook
Dat weet ik

Re: Long-term: high-end monitor plus actief laag
Geplaatst: ma 02 nov 2015, 21:01
door pulsie
pappaleo schreef:
Ik gebruik tot grote tevredenheid het kleine broertje hiervan. Die kost slechts €49. Maar hier heb je een grotere nodig, want die van mij is inzetbaar vanaf zo'n 3500Hz.
In combinatie met welke drivers heb je deze gebruikt?