Pagina 1 van 1
Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 17:50
door Ericejn
Goedendag,
Ik heb pas een subwoofer kist gemaakt voor in de auto. Omdat ik voor mijn subwoofer de beste soort kist wou maken had ik een tekening opgevraagd bij de fabrikant. Nu heb ik de kist volgens tekening gemaakt met een lucht poort van 10cm. Enkel zit ik nu met het probleem dat ik dus nergens een basreflexpijp kan vinden die hier goed in zou moeten passen. Vandaar dat ik na lang zoeken op dit forum ben beland.
Nu is mijn vraag of jullie weten of er überhaupt wel basreflexpijpen zijn van 100mm? En wat doet zo'n pijp nou eigenlijk? want ik merk dat de sub sommige bassen niet goed pakt nu.
(Btw) ook heeft een (stofkapje) van de sub het begeven deze liet helaas los, zou dat ook verscheel maken?
Alvast bedankt!
Eric
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 18:22
door Henkjan
je hebt nu dus een kist met gat maar zonder poort? logisch dat t dan niet klinkt... poorten van 10 cm kan je kopen bij
http://www.rumoh.nl
die stofkap wel weer vastmaken, kan met papierlijm
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 18:34
door Ericejn
Henkjan schreef:je hebt nu dus een kist met gat maar zonder poort? logisch dat t dan niet klinkt... poorten van 10 cm kan je kopen bij
http://www.rumoh.nl
die stofkap wel weer vastmaken, kan met papierlijm
Bedankt voor uw reactie,
Dat klopt ik heb nu enkel een gat, gelukkig dat het daar aanlicht dan.
Ga dan zo een pijp bestellen en op zoek naar papier lijm!
Is er nog een soort pijp die het beste zou zijn of iets dergelijks?
Heb even eenfoto van de tekening in de bijlage gedaan.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:36
door Olaf Analogue
Een stuk afvoerpijp of regenpijp met deze maten van de bouwmarkt werkt ook prima.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 19:43
door Ericejn
Dank voor uw reactie!
oke dat scheelt, dan heb ik dat nog als backup! kan namelijk helaas nogsteeds alleen te grote of te kleine vinden.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: do 24 sep 2015, 20:27
door bas focal m180
11 12 cm doorsnede mag ook.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: vr 25 sep 2015, 18:17
door Chocomel
Met een grotere diameter wordt de lengte ook iets langer. Bijvoorbeeld 12,9 cm lang voor 11 cm dia, 16,2 cm voor 12 cm dia. De precieze lengte komt niet zo krap.
Deze kast is nu vrij hoog afgestemd op 58 Hz en gaat diep genoeg voor de meeste muziek. Als je muziek luistert met diepe bassen (bijvoorbeeld rap) zou je eventueel kunnen experimenteren met een langere poort. Daarmee wordt de bas dieper maar ook zachter
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: vr 25 sep 2015, 18:45
door Ericejn
Chocomel schreef:Met een grotere diameter wordt de lengte ook iets langer. Bijvoorbeeld 12,9 cm lang voor 11 cm dia, 16,2 cm voor 12 cm dia. De precieze lengte komt niet zo krap.
Deze kast is nu vrij hoog afgestemd op 58 Hz en gaat diep genoeg voor de meeste muziek. Als je muziek luistert met diepe bassen (bijvoorbeeld rap) zou je eventueel kunnen experimenteren met een langere poort. Daarmee wordt de bas dieper maar ook zachter
Dank u voor de reactie!
Begrijp nu wat zo'n pijp doet.
Dan ga ik toch maar proberen of ik een grotere er in kan krijgen, beste is dan zo'n verstelbare denk ik? Zodat ik nog wat kan afstellen.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: za 26 sep 2015, 12:51
door Chocomel
Ja een variabele werkt het makkelijkst. Ik ben benieuwd hoe je subwoofer eruit ziet, heb je een foto?

Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 16:20
door Ericejn
Chocomel schreef:Ja een variabele werkt het makkelijkst. Ik ben benieuwd hoe je subwoofer eruit ziet, heb je een foto?

Hallo,
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 17:41
door SARK
Ericejn schreef:Hallo,
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.
Volgens mij bedoelt Chocomel de kast zelf
ps.
Ik zie een LP van Cliff Richard en The Communards .... nou niet bepaald muziek die ik associeer met auto's en subwoofers
(The Communards vind ik overigens wel heel leuk)
ps. ps.
Ik weet niet of je al een variabele pijp hebt besteld maar je kunt ook een constructie maken met de pijp aan de buitenzijde zodat je makkelijk van buis kan wisselen om zo tot de juiste afstemming te komen. Met een rol duct tape kom je overigens een heel eind om de verlengstukken aan de bestaande buis te bevestigen

Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 18:50
door Ericejn
SARK schreef:Ericejn schreef:Hallo,
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.
Volgens mij bedoelt Chocomel de kast zelf
ps.
Ik zie een LP van Cliff Richard en The Communards .... nou niet bepaald muziek die ik associeer met auto's en subwoofers
(The Communards vind ik overigens wel heel leuk)
ps. ps.
Ik weet niet of je al een variabele pijp hebt besteld maar je kunt ook een constructie maken met de pijp aan de buitenzijde zodat je makkelijk van buis kan wisselen om zo tot de juiste afstemming te komen. Met een rol duct tape kom je overigens een heel eind om de verlengstukken aan de bestaande buis te bevestigen

Dank voor je reactie!
Oh:p zal zo even foto van de kast maken.
Haha indd niet echt muziek voor de subwoofer, draai in de zogenaamde mancave wel eens lps.
Nee heb nog niks besteld moet toch naar de gamma, want met zo'n vario moet ik een grotere nemen, omdat ze niet passen in het huidige gat en dan komt de rand van de sub op de poort.
Voordeel is dat ik gewoon een meter pvc pijp kan halen en dan nog verschillende lengtes kan testen om tot het beste resultaat te komen.

Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 18:58
door Ericejn
Dit is de kist, nu in de grondverf hierna schilder ik hem zwart.
Zal er ook even een foto op zetten wanneer hij helemaal klaar is!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: di 29 sep 2015, 20:38
door Ericejn
Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden

Iedereen bedankt voor het reageren!!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 9:27
door Henkjan
en, hoe klinkt-ie?
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 15:09
door Chocomel
Ziet er goed uit, moet flink hard gaan in een auto!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 16:11
door Ericejn
Gelukkig goed, scheelt echt veel die pijp:)
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 16:12
door Ericejn
Chocomel schreef:Ziet er goed uit, moet flink hard gaan in een auto!
Dankjewel! Ja dat zeker haha.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 19:58
door michelp
Ziet er een stuk netter uit dan de meesten die ik zie in de car audio met die hoekjes er op zo.
Alleen jammer dat de schroefgaatjes niet dichtgeplamuurd zijn

Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: wo 30 sep 2015, 20:09
door Ericejn
michelp schreef:Ziet er een stuk netter uit dan de meesten die ik zie in de car audio met die hoekjes er op zo.
Alleen jammer dat de schroefgaatjes niet dichtgeplamuurd zijn

Dankjewel!! Niet bij stil gestaan dat ik die schroeven weg had kunnen werken haha, had wel mooier geweest.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: vr 02 okt 2015, 7:26
door SARK
Ericejn schreef:Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden
Wat voor pijp is dat eigenlijk

Is het de pijp die te zien is op de foto, ik zie namelijk een flens dus ik gok dat het niet een stuk afvoerbuis is.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Geplaatst: vr 02 okt 2015, 9:46
door Ericejn
SARK schreef:Ericejn schreef:Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden
Wat voor pijp is dat eigenlijk

Is het de pijp die te zien is op de foto, ik zie namelijk een flens dus ik gok dat het niet een stuk afvoerbuis is.
Ja, is een afvoer pijp,heb er ook een koppel stuk opgezet zodat het wat langer werd.